Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
N13 sopivat päivitysosat - lista
#1
Ajattelin tämmösen nyt sitten värkätä, ettei tartte ihan kaikkea tietoa etsiä pitkin foorumia. Hinnat on sitten suuntaa antavia.

Alusta:

- etuolka-akselit Almera N16 mallista passaa paikalleen, mahdollistavat alempana mainitun etujarrukonversiovaihtoehdon.

- Coiloverit N14 Gti-R Sunnysta sopivat suoraan paikalleen. Ainoat muutokset tolpissa suoritetaan takavakaajan kinnikkeisiin (huom. vain TEIN!), jotta ne eivät ota kiinni mihinkään. Suurimmassa osassa malleja takavakaajan kiinnikkeen saa suoraan irti. Voi joutua hieman viilailemaan kiinnitysreikiä. D2 sekä BC Racing coilover -alustat asennettu jo Suomessakin ja sopivuus 100% bolt-on.

- Etukallistuksenvakaajan yhdystangot (koiranluut) n13/n14/n15 kaikissa samanlaiset.
- Uusia kallistuksenvakaajia whitelineltä vanhojen kulahtaneiden tilalle. Nykyinen valmistaja Selby. Vain nimi muuttunut, mutta käytännössä samaa kamaa kuin whiteline myi aikaisemmin.

- Uusia kallistuksenvakaajia Vallilan takomolta vanhoista malleista esim. eteen 24mm ja taakse 28mm. Nämä on sitten umpitankoa, joten ovat aika järeät verrattuna vakioihin. Ehdottomasti suosittelen päivitystä järeää alustaa hakevalle. Auto on ajettavuudeltaan näiden asentamisen jälkeen aivan eri planeetalta. Vaihtoehtoiset koot ovat 22,24 ja 28mm. Järeämpiä en suosittele käyttämäänkään ettei tule liian yllättävää ajettavuutta.

- Poikkituet: N14 Sunnyyn tarkoitetut säädettävät sopivat suoraan päistään paikalleen (myös taakse), mutta eri koneiden kanssa 100% soveltuvuutta ei ole tiedossa.

- Polyuretaanipuslasarjat joko Australian Ebaysta (Pulsariin sopivat käyvät) tai suoraan Suomesta Keravalta Rally Racelta (Super Pro-puslat)

- Alatukivarret N14 Gti-rConfusedtä pitäis tipahtaa hyvin paikalleen. Muut uudemmat mallit eivät käy, koska takapuslan "pesä" on n13 melko pieni -> puslat eivät mahdu olemaan. Gti-rConfusedsä pusla on sen verran sopiva, että mahtuu olemaan. Luonnollisesti myös puslien kiinnikeraudat kannattaa vaihtaa jos on tuo tukivarret vaihtamassa. Mitoiltaan tukivarsi on samanlainen, joten käytännön eroa sillä ei saa.

Hintoja:
Coilit alkaen 650e->
Uretaanipuslasatsit: Kysy hintoja Rally Racelta suoraan. Alkuvuodesta 2009 kallistuksenvakaajiin kaikki puslat maksoivat 100e ja loppuvuodesta tukivarsien kaikki puslat 199e. Nämä ovat siis Super Pro uretaanipuslia ja aivan yhtä laadukasta kamaa kuin muillakin valmistajilla. Mukana tulee asennustahnat ja kaikki tarpeellinen asennustavara esim. holkit (tukivarsien puslat 3 osaiset, 2 puslaa, 1 holkki)
Poikkituet: ~130-150e/kpl
Kallistuksenvakaajat Vallilan takomolta n. 300e/pari

Jarrut:

- Jarrupääsylinterit sopivat keskenään ainakin seuraavien mallien kesken (ainoat muutokset putkilähtöjen määrä) : Sunny N14, Almera N15, Primera P10,Primera P11

- Jarrupääsylinteri Wilwoodilta bolt-on jos tuntuu, ettei ruuti riitä vakiopääsylintereillä. Tämäkin vain kahdella putkilähdöllä, joten tarvitsee jakotukit.

- Jarrutehostimet ovat sovitettavissa ainakin seuraavista malleista: Sunny N14, Almera N15, Primera P10, Primera P11. Kiinnityspulttien kierteet ovat lyhyemmät ainakin P11 tehostimessa, joten alkuperäiset mutskut joutuu heivaamaan muualle ja laittamaan erityyppiset tilalle. Menee sinne ihan hyvin niillä orkkiksillakin kiinni.

- Etujarrusatulat vaihdettavissa ristiin seuraavien mallien kanssa: Sunny n14, Almera N15. Ratkaiseva tekijä on 130mm kiinnitysväli satulassa ja satulaan tarkoitetun levyn käyttäminen. Suoraan sopivia jarrukilpiä ei ole, joten poista vanhat isompien jarrujen tieltä. Alkuperäisiä jarruletkuja ei tarvitse vaihtaa uusiin.

- Etujarruihin saatavilla päivityssatsia neli-,kuusi-,kasi- ja kymppimäntäsatuloiden muodossa muodossa ainakin d2:lta ja taroxilta. Levykoot 286mm->400mm.. osa jarruista mahdottomia asentaa n13 vaadittavan vannekoon vuoksi. Kyseiset päivityssatsit tarkoitettu n14 gti-r:ään, mutta luonnollisesti menevät myös n13 kiinni. Isoin vannekoko, joka on sovitettu sunnyyn on toistaiseksi 18" (ET ja leveys tuntemattomia). Isompia eivät ole ulkomaillakaan alle saaneet survottua.

- Yksi vaihtoehto on vaihtaa almera n16 mallista olka-akselit, vaihtaa jako napaan ja laittaa paikalleen suoraan z32 alumiinisatulat sekä niihin tarkoitetut jarrulevyt (280mm*30mm) muutettuna 4*100 jaolle. Laikasta joutuu ottamaan siivua pois ulkokehältä, että mahtuu, mutta paikalleen menevät. Tällöin ei tarvitse muokata jarrusatulan kiinnityksiä ollenkaan. Suurin ongelma lienee löytää vanteet, joihin nuo jarrut mahtuvat.

- Toinen erilainen vaihtoehto on asentaa n16 olka-akselit ja maximan tuplamäntäsatulat. Jarrut menevät paikalleen maximan laikoilla (jako muutettuna luonnollisesti) ja satuloilla suoraan n16 olka-akseliin. Ihan pätevät jarrut pitäisi tulla tälläkin vaihtoehdolla.

- Takajarrut voi päivittää sunnyn alkuperäisiin gti-mallisiin vaihtamalla olka-akselit,satulat,laakerit ja levyt täydellisenä sekä taaemmat jarruvaijerit

- Muunnos nro. 1 alkuperäisiin takalevyjarruihin: VW 239mm*13mm etujarrulevy menee taakse Sunny N14 irtonavan kanssa seuraavilla muutoksilla - poista materiaalia irtonavan ulkokehältä sekä navan sisäkehältä, jotta jarrulevy istuu paikalleen. N14 irtonapa sopii muutoin suoraan paikalleen laakerinsa kera.

- Muunnos nro. 2 alkuperäisiin takalevyjarruihin:
- N14 Sunnyn tai N15 Almeran irtonavat (sopivuus 100% varmistettu myös abs-malleista),
- N15 Almeran 258mm takajarrulevyt sekä
- N15 1.6sr/gti takajarrusatulat (vasen oikealla, oikea vasemmalle)
- N15 vaijerit menevät sunnyyn kiinni, sunnyn vaijerien korikiinnikkeet joutuu ottamaan vanhoista vaijereista.
- Itse joutuu tekemään ainoastaan käsijarrukahvan päähän alapuolelle vaijereiden kiinnitystä varten latasta pienen kiinnikkeen
sekä jarrukilvet esim. p10/n14/n15 malleista vaihtamalla kiinnitysreikien jakoa.

Kyseinen kokoonpano testattu sopivaksi bolt-on N15 jarrusatuloilla. Kuvia löytyy n13 yleistopicista.

Muunnos 3 takajarruihin

- Primera P10 navat, satulat yms tavarat menevät n13 gti-olka-akseliin bolt-on kiinni poislukien jarrukilvet. Jako muuttuu tällöin
-> 4x114.3


HUOM! Muunnos 2&3 takarenkaat tulevat n. 5mm sisemmäs per puoli.

Muunnos 4 takajarruihin sisältäen jakomuutoksen 5x114.3

Tarvitse irtonavat sunnysta/primmusta. Napoihin pitää luonnollisesti tehdä jakomuutos 5x114.3 kokoon. Onnistuu jyrsimällä edullisesti ja helposti.

Jotta saat asennettua navat ja niihin sopivat laikat tarvitset seuraavaa:

- lisää pinnapultteja pari kappaletta lisääntyneen pulttimäärän takia
- 200sx s14/s14a takajarrulevyt (5x114.3)
- almera jarrusatulat yms irtoroinat (kts. muunnos 2)
- sopivat vanteet muutoksen jälkeen -> väh. 14"

200sx:n jarrulevyillä vanteet eivät tule kuin 3mm sisäänpäin johtuen jarrulevyjen asennusosan paksuudesta, joka on 7mm vrt. almeran 5mm. Mitä tällä sitten saavutetaan? Laajempi vannevalikoima. 4x100 on "poistuva" vannejako ja vanteita löytyy melko kehnosti varsinkin paremman luokan vanteista.

- Teräspunosjarruletkut Briteistä tai Suomesta. Suoraan kyseisiä sarjoja ei saa, mutta esimerkiksi Almeran tai N14 gti Sunnyn letkut luultavasti ajavat käyttötarkoituksen. Almeran letkut sopivat muuten sitten täysin paikoilleen. Teräspunosletkut kannattaa laittaa siinä vaiheessa kun muutenkin noita jarruja päivittelee. Almeran letkut EI käy suoraan sunnyn takajarrusatuloihin (tai ainakin niiden pitäminen paikallaan voi olla hankalaa kiristettäessä).Hyvin menee Almeran koko sarja Sunnyyn. Opelifoorumilla joku nikkaroi noita letkuja myös edukkaasti mittojen mukaan.

Hintoja:

Tehostimet ja jarrupääsylinterit: Hyväkuntoiset yksityiseltä purkuautosta max. 100e/yht. riippuen kunnosta ja iästä, alkuperäishintaa en edes uskalla arvata. Wilwoodilainen pyörii jossain 150€ hujakoilla.

Etujarruosat:
- Jos löydät Almeran tai Sunny Gti:n etusatulat on hinta niille n. 150e pari toimivana käytettynä. Jumiutuneista kannattaa maksaa vähemmän, koska tiivistesarjat/männät ovat hintavia ja huonosti saatavia (kesä 2008). Saatavuus varaosiin parantunut Budwegin valikoimien vuoksi (2010)
- Uudet levyt brembo-tarvike 82e/pari ja
- tarvikepalat ~20e. EBC:ltä saatavilla almeran/sunny gti:n satuloihin yellowstuffiin asti paloja.

Esimerkiksi n14 perusmallisen etusatulat ei sitten paljoa maksakaan, koska romuttamot on täynnä noita lahovikasia yksilöitä. N14 perusmallin jarrut ovat kooltaan samat kuin n13 1.6gtiConfusedsä, eli 240mm jäähdytetyt.

Takajarruosat:
- Olka-akselit satuloineen max. 100e, mikäli jarrukilvet ovat ehjät ja satulat toimivat ja ovat jotakuinkin ehjät.
- Satuloiden tiivistesarja n. 43e/pari,
- uudet jarrukilvet Nissanilta ~64e/pari,
- tarvikelaikat plus laakerit noin 200e.
- N14 takanavat käytettynä n. 50e/pari, uusi laakeri on 100e/kpl,
- vw:n jarrulevyt tarvikkeena ~27e/pari.
- Uudempien toimivien takasatuloiden hinta käytettynä n. 30-80e/pari riippuen kunnosta. Uutena n. 130-150e/kpl
- 258mm tarvikelaikat taakse 40e/pari
- jarrupaloja saatavilla almera gti:n/sr16-mallin takajarruihin saatavilla EBC:ltä aina yellowstuffiin asti paloja. Huom! sr16 malleissa kahta eri takasatulaa, eli kahta eri palamallia. Varmista sopivuus ennen hankintaa.
- Teräspunosletkut briteistä n. 60£ sarja plus postit ja omien mittojen mukaan Suomessa 50e/sarja (Huom. ei siis ole kuin oikean pituisia ja oikeilla päillä varustettu eikä välissä ole Nissanin kiinnikkeisiin sopivia kiinnikkeitä)
- uudemman mallin käsijarruvaijerit ~40e/pari

Kori:

- Sedan-malliin sopivat BMW e30 koppaisen ja R32 Skylinen takaspoilerit suoraan

- Etulippa löytyy joko toisesta samanlaisesta puskurista tai sitten -89 honda preludesta, jossa pieni musta lipare, jonka pitäisi mennä
suoraan paikalleen (Australian foorumilta poimittua)

- Multivalve-puskurit menevät suoraan paikalleen 8-venttiilimalliin vaihtamalla etupuskurirauta.

- Erikoisempia lippoja ja koriosia kannattaa metsästää briteistä ja Australiasta. Siellä on huomattavasti paremmat valikoimat.

Hintoja: Multivalvepuskurit (pelkät muovit) kehnolla maalilla ja parilla montulla ja naarmulla 50e/pari

Sisusta:

- N14- avainaihiosta pystyy tekemään avaimen. Hieman modernimpi ulkonäkö auton avaimelle Smile
- GT-R avainaihion saa myös jyrsittyä sunnyyn
- S13/N14 ratit menevät suoraan alkuperäisten tilalle.
- Kaikissa vaihdekepinnupeissa on sama kierre, nismon yms. nupit sopivat suoraan.
- N14 käsijarrukahva ja käsituki sovellettavissa pienillä muutoksilla
- N14 gti/gti-r/primera p10,p11 sekä N15 almeraan tarkoitetut vaihdevälinlyhentimet sopivat. Asennettu ja toimii.

Hintoja:
Ruorit n. 30e/kpl
Vaihdevälinlyhennin posteineen briteistä ~57e-> ja saahan noita samoja Suomestakin kympin kalleemmalla.

Mulle saa pistää vielä lisääkin näitä juttuja, niin lisäillään sitä mukaa listaan. Pidetään topicki siistinä ja arpomiset sun muut kyselyt vaikka ennemmin mulle privaan tai n13 yleistopickiin kun tähän.
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#2
Tohon spoilerilistaan vois lisätä ton Peugeot 405 spoikan. Vai meinataanko tällä alukuperäsen tilalle bolt on?
Reply
#3
Australian foorumia tulkiten pitäis mennä bolt-on nuo ko. spoikat.
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#4
juu tuo 405 spoikka menee todellakin siististi ainakin coupen luukun päälle. (poraat reijät ja se siin ehkä vähä fiilaa niin saa siististi tuon luukun tiivisteen kanssa mutta muuten menee hyvin.
Reply
#5
Ja ratteihin p10 korimallin primerasta käy kans heittämällä ratti saniin Tongue
Reply
#6
Onko kellään tietoa meneekö nuo coilover sarjat B12 koriseen samalla tavalla bolt on?
Nissan Sunny B12 Gti
Reply
#7
Thetic Wrote:Onko kellään tietoa meneekö nuo coilover sarjat B12 koriseen samalla tavalla bolt on?

Kyllä. N13/B12 on samat alustan osat. Käytännössä kaikki tekniikkapäivityksiin liittyvät asiat soveltuvat yhtälailla B12 kuin N13. Koriin liittyvät asiat onkin sitten täysin eri juttu Smile N13 yleistopicissa oli juuri D2 coilit pultattuna B12 Sunnyyn Wink
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#8
Meneekö GTI Sunnyn ratti 4x4 Sunnyyn? Ainakin Cherryyn meni hienosti. ;D
Reply
#9
Mites käyvätkö N13 päivitysosat N14?
Reply
#10
Suzukis Wrote:Mites käyvätkö N13 päivitysosat N14?
Tuossahan on koko ketju juuri selitetty mitkä osat käyvät molempiin malleihin. On vain vaikea äkkiä miettiä mikä N13 osa olisi parannus N14:ään.
Datsun 120A (pikkuviri A14) Coupe 1981, Nissan Sunny (odottaa uutta konetta) 1984, Nissan Bluebird SGX 2.0 automaatti 1987, Nissan Primera P10 SLX 2.0 automaatti 1992
Honda VFR 800 FI 1998, Suzuki GT 125 R 1976, Seat Toledo SE 1.6 1998
Reply
#11
Pääasiassahan osat ovat nyhdetty n14-mallista, joten n14 voi päivitellä primeran ja almeran osilla paremmaksi.. kuten olen kirjoittanut osaspekuloinnit eri topicciin. käyttäkää sitten vaikka n13-yleistopiccia kyselyihin.
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#12
Osaatteko kertoa että käykö N14 sunnysta N13Confusedeen etutolpat? Ja toisinpäin? Kiitos! Smile
Reply
#13
Tomppa111 Wrote:Osaatteko kertoa että käykö N14 sunnysta N13Confusedeen etutolpat? Ja toisinpäin? Kiitos! Smile
Kyllä pitäisi sopia, muistaakseni itsekin niitä joskus vaihdellut.
Reply
#14
Merkitsen tästä eteenpäin muutokset sinisellä värillä, jotta tietojen päivittyessä muutoskohdat on helpompi poimia ja havaita muun tekstin seasta.
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)