Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
Stanowsky

Vauhtipyörän kevennys

Recommended Posts

Nyt kun on (taas) kone irti (SR20DE) ja levällään ajattelin että samalla voi tehdä tolle vauhtipyörälle jotain. Näyttää helvetin jykevältä joten pakko siinä on olla höyläys varaa. Pari kysymystä..

Pikaisella googletuksella tuon mötikän painoksi löytyi 8+jotain Kg (tallilla ei oo vaakaa) ja kuulemma pari kiloo vois turvallisesti ottaa pois. Onko tuollaisesta parista kilosta (jos saisi ulkokehältä) mitään iloa vai pitäisikö suoraan ostaa joku 4,5 kilon möntti jotta tästä olisi oikeasti hyötyä.

Kuka näitä tekee esm PK seudulla (koneistamo kuin koneistamo joo, mutta kuka oikeasti osaa ja vaikka tasapainottaa)

Ja jos joku vaikka olis tämmöttisen tehny ni onko sillä sitten aikuisten oikeasti mitään vaikutusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Uldiz

Vs: Vauhtipyörän kevennys

Kuka näitä tekee esm PK seudulla (koneistamo kuin koneistamo joo, mutta kuka oikeasti osaa ja vaikka tasapainottaa)

Esim. -->http://www.gtmotor.fi/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vauhtipyörän kevennys

Aihetta sivuten. Joku varmaan tietää onko akuperäinen vpyörä tehtaalla puntitettu "nollaan" vai tasapainotettu kampuran kanssa?

Yhden vautipyörän oon keventänny -2kg ja tasapainotuksen teki R-koneistus Keravalla.. Sateella sai oikeen varoo kun otti jengat niin hätäseen jos pito irtos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vauhtipyörän kevennys

Aihetta sivuten. Joku varmaan tietää onko akuperäinen vpyörä tehtaalla puntitettu "nollaan" vai tasapainotettu kampuran kanssa?

Yhden vautipyörän oon keventänny -2kg ja tasapainotuksen teki R-koneistus Keravalla.. Sateella sai oikeen varoo kun otti jengat niin hätäseen jos pito irtos.

Ei sata varmaa tietoa, mutta koska vauhtipyörä käy paikoilleen vaan yhdessä asennossa, niin siitä vois päätellä, että yhdessä on tasapainotettu.

Myöskin kun toi oma alakerta kävi tasapainotuksessa yhtenä murikkana, niin todella vähän tarvi porata koloa itse vauhtipyörään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vauhtipyörän kevennys

Luulis että on vpyörä puntitettu nollaan.. muuten jos vaihtaa vauhtipyörää niin menee koko alakerran tasapainotus ketuilleen ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vauhtipyörän kevennys

Tää nyt on ehkä vähän hölmö kysymys mut..

Jos vp:ää keventää ja höylää siivua pois niin käykö siihen enää vakio kytkinasetelma?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vauhtipyörän kevennys

Jos vp:ää keventää ja höylää siivua pois niin käykö siihen enää vakio kytkinasetelma?

Saa. Sehän riippuu ihan siitä, mistä kohtaa vauhtipyörää keventää ;)

Tärkeintähän tuossa olis ottaa painoa pois nimenomaan vauhtipyörän ulkokehältä, jotta siis painonpudotus tuntuisikin jossain.

Eli siivua saa ottaa pois, vaikka laittaisikin vielä vakion asetelman.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vauhtipyörän kevennys

Luulis että on vpyörä puntitettu nollaan.. muuten jos vaihtaa vauhtipyörää niin menee koko alakerran tasapainotus ketuilleen ???

Kyllä varmaan menee pieleen, mutta kuinkas usein se pitää näissä vaihtaa ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vauhtipyörän kevennys

Luulis että on vpyörä puntitettu nollaan.. muuten jos vaihtaa vauhtipyörää niin menee koko alakerran tasapainotus ketuilleen ???

Kyllä varmaan menee pieleen, mutta kuinkas usein se pitää näissä vaihtaa ???

Joka talvi ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vauhtipyörän kevennys

Moi,

Onko kellään kokemuksia näistä:

http://www.driftworks.com/catalog/products/driftworks-ca18det-lightweight-chromoly-flywheel.html

Ajatuksena olisi siis saada ca18detti rynkyttämään oikein kunnolla rajoitinta vasten, eli kierrosherkkyyttä huomattavasti lisää.

Riittääkö tuo siihen vai tarvitseeko konetta vielä kovasti tuosta muokata? Jos tuolla selviää niin hintakaan ei olisi ihan kohtuuton..

Vai onko sittenkin kustannustehokkaampaa viedä tuo orggis johonkin koneistettavaksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vauhtipyörän kevennys

Satkulla saat sen 3-4kg vakiosta pois. Ei se kierrosherkyyttä ahdetussa niin paljon lisää, että kannattaisi satsata. Muutekin jos kytkimen rikkoo niin rikkoo aika varmasti ton cromoly pyöränkin... Eiköhän tässä asiassa ole niin monta mielepidettä kuin on vastaajia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vauhtipyörän kevennys

Pakko nyt laittaa tännekkin, kun tuskin liikaa on kokemuksia näistä lukioille. Eli itse laitoin rb25det:iin 4,8kg alumiinivauhtiksen kun vakio on muistaakseni n. 10-11kg. Se paransi lievästi "repäisyä" pienillä vaihteilla, mutta mitään isompaa plussaa ei huomannut. Kierrosherkkyyskin vähän niin ja näin, kovin lievä oli vaikutus.

Toisaalta taas ne negatiiviset vaikutukset olivatkin huomattavasti ikävämpiä, varsinkin sintterin kanssa. Lähdöissä ja vaihdoissa kovat voimansiirron nykimiset ja kolahtelut eivät varmasti tee hyvää pitkässä juoksussa millekkään osalle johon se kohdistuu. Vaihteiston "rumbling noise" n. 2000rpm paikkeilla voimistui myös huomattavasti, josta on usein puhettakin vauhtipyörien ohjeissa.

Itsellä erinäisten vastoinkäymisten takia jouduttiin vaihtamaan vakio takaisin ja olen oikeastaan kovin tyytyväinen siihen, en olisikaan halunnut kevyempää jos olisin tiennyt millainen on käytössä. Kyllähän siitä on ollut juttua, mutta kaikkeahan pitää itse kokeilla paitsi....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vauhtipyörän kevennys

Kaivoin tälläisen vanhan keskustelun esiin kun en jaksanu ko. asiaa varten uutta tehdä, eli lyhyesti:

Vauhtipyörästä vedetty siivu pois ja asetelman keskitystapit meni vähän huonoon kuntoon irrotettaessa ja yksi puuttui jo valmiiksi. Järkeilin tässä että eiköhän se ole se ja sama kun asennusvaiheessa pistää niihin reikiin esim. sopivan poranterän jolla keskittää asetelman, kiristää paikoilleen ja senjälkeen vetää poranterät pois sieltä koloista.

Vauhtipyörä on nyt tasapainotettu ilman tappeja joten sekin puoltaisi siihen että jätetään ne kokonaan pois. Ajattelisin että kitkalla/pulttien kiristysvoimalla asetelma pysyy paikoillaan ja ohjuritapit on vain keskittämistä varten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vauhtipyörän kevennys

Ne tapit ovat tosiaankin vain ohjaamassa paineasetelmaa oikeaan asentoon.

Itse käytin ohjurina E15ET:n ja parin CA18DET:n paineasetelmien kanssa sellaisia 6mm pultteja joissa ei ole kierrettä loppuun asti. Käytin siis sitä kierteetöntä osaa, katkaisin sen kierreosan kokonaan pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vauhtipyörän kevennys

Mulla kans sama jumppa edessä kun kytkintä vaihtelen. Pitäs trimmata ja shimmata, keventää ja tasapainottaa ja vaikka mitä Pari juttua nyt hyvää topikkia lainatessa:

1) Pirkanmaalla (Tampereella) koneistamoa, jossa porukka hyvällä menestyksellä shimmaamisia hoitanut?

2) Koitin manuaaleja netistä kaivella, mut jäi vielä auki et paljon on R33 gtr:n vauhtipyörän kitkapinnan ja asetelman väli? 0,jotain mm?

Nii, ja kiitos Datsunpowerille jo YV:nä asian valaisemisesta :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vauhtipyörän kevennys

kävi ilmi että saan ton mun vauhtipyörän sopimaan firman sorviin, nii mistäs mää sitä alan nyt keventää ja ppaljonko voi ottaaa pois ? mites sitte se tasapainotus? onkos turun seudulla mitään liikettä joka noita tekis ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vauhtipyörän kevennys

Annetaan vielä omakin kommentti asiaan liittyen jos jotakuta kiinnostaa ;) Aikamoisen samoilla linjoilla M-ax:n kanssa.

Omassa (RB25DET) on todennäköisesti vakiosta sorvattu kevyemmäksi tai sitten oli ihan aftermarket, ei muista, no jokatapauksessa.

Tuossa on vielä kiinni 2-levyinen sintteri ja tämän kytkimen kanssa ajaminen on aika nykivää touhua, etenkin ruuhkassa.

Parikolme vuotta tuon kanssa ajaneena vieläkin tasaisin välein saa auton pysäytettyä lähdöissä. Eli aika tarkkana saa olla...

Jos nyt olisin laittamassa jäykempää kytkintä itse autooni, niin en kyllä ottaisi yhtään pois vauhtipyörästä tai korkeintaan 1-2kg.

Onhan se kiva kun kone ottaa kierroksia paikallaan täysin eri malliin kuin vakiolla, mutta käytännössä siitä ei ole hyötyä muualla kuin Esson parkkipaikalla. Täysveriset race-autot sitten ihan erikseen joissa haetaan viimeisiä kymmenyksiä pois kierrosajoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vauhtipyörän kevennys

en mä näistä mitään tiiä, mut jaetaan nyt mielipiteitä.

Viime säksässä Ca:n perässä oli kevennetty vauhtis 1levyisen sintterin kanssa, eikä mitään moittimista. limppu oli edellisen omistajan hatarien muistikuvien mukaan noin 9-10kg. Toimi hienosti, ei mitään moitteita.. Ja kyllä sen ainakin parkkipaikalla huomas, että semmonen vakion tilalla on. (osansa teki varmaan tasapainotettu alakerta)? Vaikea sanoa paljonko se vaikutti sitten kiihdytyksissä, kun ei vastaavaa vertailukohtaa ollut.

Weistin tapauksessa tekee varmasti osansa tuo kytkin, tuommoset monilevykykät ei käsittääkseni ole muutenkaan kadulle suunniteltuja. Niitä tuskin on tarkotettu luistatettaviksi, tai suunniteltu ajo-ominaisuudet päälimmäisenä mielessä.

Muutama kilo vaan pois vauhtipyörästä on oma mielipide, ei ole oman kokemuksen mukaan haittaa. ja onhan ne kilot aina pois kampiakselin pyörivistä massoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vauhtipyörän kevennys

Weistin tapauksessa tekee varmasti osansa tuo kytkin, tuommoset monilevykykät ei käsittääkseni ole muutenkaan kadulle suunniteltuja. Niitä tuskin on tarkotettu luistatettaviksi, tai suunniteltu ajo-ominaisuudet päälimmäisenä mielessä.

Juu olet oikeassa että kytkin tekee varmasti suuren osansa tuossa kokonaisuudessa.

Mutta sekään ei auta kyllä yhtään liikkeellelähtöön jos vauhtipyörä on todella kevyt eikä siinä ole painoa auttamassa... Liikkeelle lähtö tapahtuu kierrosten avulla eikä massan avulla miten se on tehtaalla suunniteltu.

Kyllä tuossa on omat rutiinit miten pääsee suht inhimillisen näköisesti lähtemään esim. valoista. Joitain random tyyppejä kun on ajellut tuota, niin joko lähdetään oikein saakelisti tai sitten sammuu, mutta kyllä tuonkin kanssa on suht hyvin pystynyt elämään :)

Itse jos tekisin kevennystä, niin miettisin kaksi kertaa minkälainen vauhtiskykäkombo sinne on tulossa ja mihin käyttöön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vauhtipyörän kevennys

Mutta sekään ei auta kyllä yhtään liikkeellelähtöön jos vauhtipyörä on todella kevyt eikä siinä ole painoa auttamassa... Liikkeelle lähtö tapahtuu kierrosten avulla eikä massan avulla miten se on tehtaalla suunniteltu.

Kierrokset nousee kun kaasua painaa, en mä ainakaan tyhjäkäynnillä liikkeelle muutenkaan lähde. :) saattaa se lähtemisen tuntuma muuttua hieman, mutta kenelle se on ongelma? Henkilöautojen kytkintuntumissa on muutenkin niin paljon heittoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vauhtipyörän kevennys

Mutta sekään ei auta kyllä yhtään liikkeellelähtöön jos vauhtipyörä on todella kevyt eikä siinä ole painoa auttamassa... Liikkeelle lähtö tapahtuu kierrosten avulla eikä massan avulla miten se on tehtaalla suunniteltu.

Kierrokset nousee kun kaasua painaa, en mä ainakaan tyhjäkäynnillä liikkeelle muutenkaan lähde. :) saattaa se lähtemisen tuntuma muuttua hieman, mutta kenelle se on ongelma? Henkilöautojen kytkintuntumissa on muutenkin niin paljon heittoja.

Herra on hyvä ja tulee testaamaan kuinka helppoa se on ;)

En mäkään lähde tyhjäkäynnillä liikkeelle, mutta kun tuota ei voi luistattaa yhtään, muuten paukuttaa aivan helvetisti ja varmasti saa sen hajalle. Pakko antaa kaasua lähdössä ja nostaa suht nopeasti kytkin ylös, muuten sammuu 110% varmasti, niin sitä on aika äkkiä toisen auton takapuskurin sisällä.

Ihan turha tästä on vääntää. Vittumaista ajella hiljaksiin/ruuhkassa/valoissa tuolla on, oli se sun auton kytkinpaketti sitten kuinka hyvä ajella tahansa.

Kaikista vaikein paketti on ollut tähänastisista autoista mitä oon ajanut.

Toin vain tuon oman paketin ajettavuuden esille, jos joku nyt miettii minkälaista komboa tekee autoonsa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vauhtipyörän kevennys

En mäkään lähde tyhjäkäynnillä liikkeelle, mutta kun tuota ei voi luistattaa yhtään, muuten paukuttaa aivan helvetisti ja varmasti saa sen hajalle. Pakko antaa kaasua lähdössä ja nostaa suht nopeasti kytkin ylös, muuten sammuu 110% varmasti, niin sitä on aika äkkiä toisen auton takapuskurin sisällä.

Ihan turha tästä on vääntää. Vittumaista ajella hiljaksiin/ruuhkassa/valoissa tuolla on, oli se sun auton kytkinpaketti sitten kuinka hyvä ajella tahansa.

Kaikista vaikein paketti on ollut tähänastisista autoista mitä oon ajanut.

Kyllä mä tiedän että se on haasteellista, ja tolla samalla tyylillä tuli itekkin ajeltua, sopivan tekniikan oppi niin ei edes nykinyt lähtiessä, turha sitä kytkintä on luistattaa, vaikka kuinka olis massalevy.

Juttujen spekulointi yms johtuu siitä, että sun mielestä on turhaa ottaa painoa pois.. ja perustelet sen noin, että on vaikea lähteä liikkeelle autolla, jossa on kiinni tuplalevysintteri. mielestäni tossa yhtälössä vaikuttaa eniten se kytkin, aika varmasti vittumainen vaikka ois vakio painoissa vauhtipyörä.

Ja oikeessa olet turha tästä on vääntää... Tää keskustelu on vaan jo lipsunut kytkimiin, vaikka puhetta oli vauhtipyörän kevennyksestä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vauhtipyörän kevennys

Vauhtipyörän kevennyksellä on muuten noin 15X vaikutus verrattuna korin kevennykseen. Noin niinkuin kiihtyvyyttä mitaten.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vauhtipyörän kevennys

Vauhtipyörän kevennyksellä on muuten noin 15X vaikutus verrattuna korin kevennykseen. Noin niinkuin kiihtyvyyttä mitaten.....

Kuten myös kaikella pyörivällä massalla, useimmiten tämä painon pudotus otetaan sitten takas 18x9,5 takavanteilla mitkä on tehty jostain hyperalumiinista mikä on jäänyt yli kun laadukkaampien vannetehtaiden tuotteet ei oo läpäissyt laadunvalvontaa tai vastaavaa, tai sitten sitä alumiinia on jatkettu lyijyllä tai muulla raskasmetallilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×