Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
Doni

Vaihdelaatikon remontointia

Recommended Posts

Tänään kasasin vaihdelaatikon, seuraavaksi jännitetään enää pelaako se.

Tähän topicciin heitän muutamat kuvat remontin varrelta.

Tässä kuvat viime kesältä kun purkasin laatikon tarkistusta varten. Osa oli jo purettu siinä vaiheessa kun laatikon ostin.

Vaihteisto on siis peräisin 1.8 N13 GTI-Sunnystä ja on varustettu viskolukolla. Lisäksi perä on tiheämpi ja erot vaihdevälityksissä pienemmät kuin turbo-Bluebirdin omassa vaihteistossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vaihdelaatikon remontointiaKaikki välykset etenkin synkroista piti mitata jotta selvisi tarvittiinko niihin uusia osia. Synkrorenkaiden ja vaihderattaan välinen minimiraja oli 0,7mm ja mittasin kaikista n. 1,1mm väliksi joten niitä ei tarvinnut vaihtaa. Loppujen lopuksi köyhän miehen vaihtolistalle tuli vain pari laakeria ja uudet stefat. RS5F-sarjan laatikoissa on Borg Warnerin kartiosyknrot, eli mitään kitkapaloja niissä ei ole. Kuluva synkrorengas (baulk ring) on messinkiä. Lisäksi synkrojen hammastuksissa oli pientä sanomista mutta toivotaan että ne eivä haittaa vielä laatikon toimintaa.

lootaremppa4.jpg

lootaremppa5.jpg

lootaremppa6.jpg

lootaremppa7.jpg

lootaremppa8.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vaihdelaatikon remontointiaUusi pääakselin kartiolaakeri asennettuna. Vanhan laakerin kaveri poisti kaasupillillä ja katkaisulaikalla. Uusi meni todella nätisti paikoilleen puupalikan avulla naputtamalla. Myös vastakartio irtosi hyvin lootan kuorta hieman lämmittämällä. Kaikki uudet osat naputeltiin paikalleen pehmeällä puupalalla ilman turhaa väkivaltaa. Välykset yritin mitata työntömitalla ja sormin tunnustelemalla laittamalla akselin aina paikalleen ja laittamalla kuoren kiinni. Ainoastaan pääakseli ei ollut aivan rajoissa ja juuri sopivaa shimmilevyä ei löytynyt joten sen ääniä joutuu tarkkailemaan kun ottaa vaihteiston käyttöön..

lootaremppa9.jpg

lootaremppa10.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vaihdelaatikon remontointia

Mielenkiintoinen projekti. Saas nähdä miten toimii käytännössä. Tuollainen laatikko kiinnostaisi itseäkin ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vaihdelaatikon remontointiaSiirtohaarukoiden asennus oli vain kasaustyötä. Laatikon kasaus aloitettiin laittamalla kaikki akselit, perä ja 1-2 vaihteen siirtäjä yhtäaikaa paikalleen. Sen jälkeen siirtäjän kuulat ja välitapit paikalleen jonka jälkeen laitettiin 3-4 siirtäjä paikalleen osina. Lukkorenkaat ja lukitustapit lyötiin kun siirtäjä oli paikoillaan.Lopuksi asennettiin 5. vaihteen siirtäjä myös osina, peruutusvaihteen mekanismi (jossa oli mukava kuula joka täytyi saada pulttien kanssa yhtäaikaa paikoilleen) ja ihan viimeiseksi paikalleen laitettiin 4. vaihde päällekytkettynä peruutusvaihteen akseli ja ratas. Peruutusvaihteen akselin päässä olevassa painossa oli kierteet ja se täytyi olla oikeassa asennossa jotta laatikon kuorien ollessa paikoillaan siihen saatiin lukitepultti kiinni.

lootaremppa11.jpg

lootaremppa12.jpg

lootaremppa13.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vaihdelaatikon remontointiaLopuksi kuoreen laitettiin tiivistesilikonit ja koko paketti laitettiin kasaan. Tässä vaiheessa oli miellyttävä huomata että joku v***n muovinen öljykouru unohtui laittaa kuoreen paikalleen joten kerran joutui ottamaan paketin auki ennen pulttien kiinnitystä. 14 pultin jälkeen laitettiin peruutusvaihteen lukituspultti sekä 1-2 vaihteen sekä 3-4 vaihteen siirtäjätangon kuulat, jouset ja pultit kiinni. Uudet vetoakselin stefat naputeltiin puupalikalla paikoilleen ja laatikon toiminta kokeiltiin. Jäykkyydestä huolimatta kaikki vaihteet tuntuivat pelaavan.Kuvassa näkyy myös RS5F50V laatikon kuskin puoleinen vetari jonka sisimmäinen kuppi otetaan käyttöön laitettaessa laatikkoa paikoilleen. Bluebirdin oma vetoakseli ei muuten käy paikoilleen.

lootaremppa14.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vaihdelaatikon remontointia

Hei myy toi mulle!

Ei vaan sama homma olis edessä. Täytyis vaan löytää aihio..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vaihdelaatikon remontointia

elikkäs käsitinkö oikein ::)

bb:n laatikko 1.8 GTI N13 sisukset viskolukolla.

ja tuleee olemaan bb:n vetari missä on ton sunnyn alku "kuppi" ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vaihdelaatikon remontointia

elikkäs käsitinkö oikein ::)

bb:n laatikko 1.8 GTI N13 sisukset viskolukolla.

ja tuleee olemaan bb:n vetari missä on ton sunnyn alku "kuppi" ???

Ei kun kokonainen 1.8 Gti N13 laatikko sen omalla vetarintumpilla. Loput vetarin osat sitten Bluebirdistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vaihdelaatikon remontointia

Lopuksi kuoreen laitettiin tiivistesilikonit ja koko paketti laitettiin kasaan. Tässä vaiheessa oli miellyttävä huomata että joku v***n muovinen öljykouru unohtui laittaa kuoreen paikalleen joten kerran joutui ottamaan paketin auki ennen pulttien kiinnitystä.

Ei kuitenkaan enempää jääny osia käteen, hyvä niin, eikä sen pahemmasta paikasta, ettei tarttenu koko pakettia laittaa takas atomeihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vaihdelaatikon remontointia

elikkäs käsitinkö oikein ::)

bb:n laatikko 1.8 GTI N13 sisukset viskolukolla.

ja tuleee olemaan bb:n vetari missä on ton sunnyn alku "kuppi" ???

Ei kun kokonainen 1.8 Gti N13 laatikko sen omalla vetarintumpilla. Loput vetarin osat sitten Bluebirdistä.

ookei :D onko noissa kaikissa gti laatikoissa lukko? ei vissii?... pitääkö tota laatikkoa hakea summamutikassa vai onko joku tietty vuosimalli mistä löytyy tota lukkoa... voi meinaan sitte itekki laittaa tommosen kun on kerran kone irti :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vaihdelaatikon remontointia

1.6 Gti:ssä on taas eri laatikko eikä lukkoa. Päältäpäinhän sen lukkolaatikon tunnistaa, vasen vetarin stefa on n. 9cm halkaisijaltaan kun tavallisissa se on n. puolet tuosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vaihdelaatikon remontointia

Ei kun kokonainen 1.8 Gti N13 laatikko sen omalla vetarintumpilla. Loput vetarin osat sitten Bluebirdistä.

Katselitko noin muuten että onko kilkkeet yhteensopivia GTi:n ja BB:n kesken?

Ja muistanko väärin että ainankin Sunny -puolella oli jotain keskustelua ja sä kaavailit tota Sanin viskolaatikkoa BB:n harvemmalla perällä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vaihdelaatikon remontointia

Ei kun kokonainen 1.8 Gti N13 laatikko sen omalla vetarintumpilla. Loput vetarin osat sitten Bluebirdistä.

Katselitko noin muuten että onko kilkkeet yhteensopivia GTi:n ja BB:n kesken?

Ja muistanko väärin että ainankin Sunny -puolella oli jotain keskustelua ja sä kaavailit tota Sanin viskolaatikkoa BB:n harvemmalla perällä?

On ne yhteensopivia mutta laatikoiden yhdistäminen olisi ollut suurempi homma. Voi olla että harvempi perä olisi käynyt mutta koko perän olisi joutunut purkamaan. Lukko kuitenkin vaatii tuon GTi:n kuoret, lisäksi GTi:n vaihdevälit tuntuvat mukavemmiltä joten en usko että tuo harva perä nyt haittaa. Kyllä tollakin se 230-240 kph pitäisi päästä..

Mä meinasin sen shimmin vielä laittaa kuntoon samalla kun laitan yhden puuttuvan lukkosokan, kuvista huomasin että yksi puuttuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vaihdelaatikon remontointia

1.6 Gti:ssä on taas eri laatikko eikä lukkoa. Päältäpäinhän sen lukkolaatikon tunnistaa, vasen vetarin stefa on n. 9cm halkaisijaltaan kun tavallisissa se on n. puolet tuosta.

eli 1.8 gti n13 laatikot on lukollisia.. ja muuten menee paikalleen paitti (se vetarin modaus)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vaihdelaatikon remontointia

1.6 Gti:ssä on taas eri laatikko eikä lukkoa. Päältäpäinhän sen lukkolaatikon tunnistaa, vasen vetarin stefa on n. 9cm halkaisijaltaan kun tavallisissa se on n. puolet tuosta.

eli 1.8 gti n13 laatikot on lukollisia.. ja muuten menee paikalleen paitti (se vetarin modaus)

En tiedä onko kaikki 1.8 lukollisia mutta osa ainakin. Paikalleenmenoon saa varmistuksen kun lyön tuon autoon kiinni..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vaihdelaatikon remontointia

Oliskohan mahdollista että jossain nissanissa olis pelkästään sopiva lukko? Voi olla vaikee löytää tollanen laatikko. Onko kellään esim. 200sen lukkoa mitä vois sovittaa. Saahan sitä työstettyy jos on edes vähän sinnepäin. Ratashan kun on pulteolla kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vaihdelaatikon remontointia

Oliskohan mahdollista että jossain nissanissa olis pelkästään sopiva lukko? Voi olla vaikee löytää tollanen laatikko. Onko kellään esim. 200sen lukkoa mitä vois sovittaa. Saahan sitä työstettyy jos on edes vähän sinnepäin. Ratashan kun on pulteolla kiinni.

Edelleenkään se lukko ei mahdu tavallisen lootan kuoriin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vaihdelaatikon remontointia

Oliskohan mahdollista että jossain nissanissa olis pelkästään sopiva lukko? Voi olla vaikee löytää tollanen laatikko. Onko kellään esim. 200sen lukkoa mitä vois sovittaa. Saahan sitä työstettyy jos on edes vähän sinnepäin. Ratashan kun on pulteolla kiinni.

Edelleenkään se lukko ei mahdu tavallisen lootan kuoriin.

Just. Tosta on tietysti ollu puhetta.. :-[

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vaihdelaatikon remontointia

vähän asiaa sivuten , kannattaa aina tuommosissa remonteissa ensin pestä ja puunata se vaiheloota ennenkö sitä alkaa purkaan niin remontti on paljon mielekkäämpää eikä mee paskaa mihinkään laakereille tai koneen sisälle , paine pesuri on aika hyvä siihen ja joku myrkky jolla liuottaa puhtaaks :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vaihdelaatikon remontointia

Tämä nyt tuskin on oikea aihe seuraavalle kysymykselle, mutta käsitteleepä ainakin laatikkoa.

Eli tänään kävin siis erästä vanhaa tuttua Bluebirdiä katsomassa, projektiksi jos ostaisi. Laatikon tuntumasta kuului omintakeista rohinaa kytkimen ollessa ylhäällä. Myyjä osasi kertoa, että hänen mielestään kyseessä jonkinlainen tyyppivika laatikon puolella. Itse veikkaisin lähinnä jotain kytkimen painelaakeria.

Osaako kukaan noin vähäisten kuvailuiden perusteella sanoa juuta taikka jaata?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest addicc

Vs: Vaihdelaatikon remontointia

Ei pitäs ainakaan tyyppivika olla, korjatkaa toki jos olen väärässä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vaihdelaatikon remontointia

Tämä nyt tuskin on oikea aihe seuraavalle kysymykselle, mutta käsitteleepä ainakin laatikkoa.

Eli tänään kävin siis erästä vanhaa tuttua Bluebirdiä katsomassa, projektiksi jos ostaisi. Laatikon tuntumasta kuului omintakeista rohinaa kytkimen ollessa ylhäällä. Myyjä osasi kertoa, että hänen mielestään kyseessä jonkinlainen tyyppivika laatikon puolella. Itse veikkaisin lähinnä jotain kytkimen painelaakeria.

Osaako kukaan noin vähäisten kuvailuiden perusteella sanoa juuta taikka jaata?

Bluebird:n laatikossa ei paljon noita tyyppivikoja ole. Tätä palstaa yli viisi vuotta seuranneena ja luupään omistaneena en pitäisi vaihdelaatikkoa ongelmana vaan kytkintä/painelaakeria jos auto viritetään. Eli kunnon kytkin ja painelaakeri niin kestää. Hyviä vaihtoehtoja on esimerkiksi rps:n massa tai sitten useampia sintteripaketti.

Omassa autossani on tehty vaihdelaatikko remppa 180tkm:ssä ja nyt ajettu 140tkm lisää ilman ongelmia. Viimeiset 20tkm tupla tehoilla ja melkein tupla väännöillä. Kytkin on se on ongelma ei niinkään vaihdelaatikko. Paitsi jos tekee vaihde missejä. Lisää asiasta voi kertoa Microman tuolta Silvia puolelta. Jotenkin mutu-tuntuma on, ettei ET-koneessa nuo vaihdelaatikot niin paljoa eroa. Toki itsellä nuo öljyt on kokoajan ollut kunnossa.

Nimimerkillä: Koska menee ensimmäinen vaihdelaatikko tai vetari ;D. Jälkimmäiset ei onneksi ole luupään ongelma. Toisin niin, kuin pimperossa ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest addicc

Vs: Vaihdelaatikon remontointia

Tämä nyt tuskin on oikea aihe seuraavalle kysymykselle, mutta käsitteleepä ainakin laatikkoa.

Eli tänään kävin siis erästä vanhaa tuttua Bluebirdiä katsomassa, projektiksi jos ostaisi. Laatikon tuntumasta kuului omintakeista rohinaa kytkimen ollessa ylhäällä. Myyjä osasi kertoa, että hänen mielestään kyseessä jonkinlainen tyyppivika laatikon puolella. Itse veikkaisin lähinnä jotain kytkimen painelaakeria.

Osaako kukaan noin vähäisten kuvailuiden perusteella sanoa juuta taikka jaata?

Bluebird:n laatikossa ei paljon noita tyyppivikoja ole. Tätä palstaa yli viisi vuotta seuranneena ja luupään omistaneena en pitäisi vaihdelaatikkoa ongelmana vaan kytkintä/painelaakeria jos auto viritetään. Eli kunnon kytkin ja painelaakeri niin kestää. Hyviä vaihtoehtoja on esimerkiksi rps:n massa tai sitten useampia sintteripaketti.

Omassa autossani on tehty vaihdelaatikko remppa 180tkm:ssä ja nyt ajettu 140tkm lisää ilman ongelmia. Viimeiset 20tkm tupla tehoilla ja melkein tupla väännöillä. Kytkin on se on ongelma ei niinkään vaihdelaatikko. Paitsi jos tekee vaihde missejä. Lisää asiasta voi kertoa Microman tuolta Silvia puolelta. Jotenkin mutu-tuntuma on, ettei ET-koneessa nuo vaihdelaatikot niin paljoa eroa. Toki itsellä nuo öljyt on kokoajan ollut kunnossa.

Nimimerkillä: Koska menee ensimmäinen vaihdelaatikko tai vetari ;D. Jälkimmäiset ei onneksi ole luupään ongelma. Toisin niin, kuin pimperossa ;)

Pikkase aiheen ulkopuolella, mutta miten noi luupään vetarit kestää?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Vaihdelaatikon remontointia

Mulla yksi laatikko piti ääntä kuvaamallasi tavalla, eikä vika ollut painelaakerissa. Pääakseli laatikossa on kuulalaakeroitu, joten voi hyvinkin olla ne finaalissa. Kytkintä painamalla voi jotain päätellä tuosta äänen lähteestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×