Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
Kamrad500

Mutka putkeen?

Recommended Posts

Mitäs kukaki on mieltä? Kannattaako käydä vääntää vakio s130 kamppeisiin mutkaa putkee? Tässä miettiny, että jos tois jenkeistä ZXT:n ja siihen sitte ruukkais.. zedric tais olla tehny iha itte työt? Minkä lainen paperisota siitä vielä tulee, jos vaihtas vaan tekniikan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Mutka putkeen?

Mitäs kukaki on mieltä? Kannattaako käydä vääntää vakio s130 kamppeisiin mutkaa putkee? Tässä miettiny, että jos tois jenkeistä ZXT:n ja siihen sitte ruukkais.. zedric tais olla tehny iha itte työt? Minkä lainen paperisota siitä vielä tulee, jos vaihtas vaan tekniikan?

Vapari se tuo Zerdicin autokin on.

Jos vähän mutuilee.. niin tuskin tuossa mitään hirveetä sotaa tarvii käydä, kun turbomalli on jo olemassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Mutka putkeen?

Mitäs kukaki on mieltä? Kannattaako käydä vääntää vakio s130 kamppeisiin mutkaa putkee? Tässä miettiny, että jos tois jenkeistä ZXT:n ja siihen sitte ruukkais.. zedric tais olla tehny iha itte työt? Minkä lainen paperisota siitä vielä tulee, jos vaihtas vaan tekniikan?

Vapari se tuo Zerdicin autokin on.

Jos vähän mutuilee.. niin tuskin tuossa mitään hirveetä sotaa tarvii käydä, kun turbomalli on jo olemassa.

Muutoskatsastus jossa esitetään luotettava todistus tehoista (Penkkilappu). Tehot ei saa nousta yli 20% mallisarjan tehokkaimpaan verrattuna. Ei juuri sen kummempaa sotaa, mutta kannattaa ehdottomasti AKE:n sivuja kahlailla ja lueskella miten pykälät menee jarrujenkin sun muiden vaatimusten suhteen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Mutka putkeen?

Mun villi veikkaus on että riittää tuo teholappu jolla osoitat että tehot ei ole noussut liikaa. Eikös turbo mallissa ollut 170hv ja siihen maks 20 % päälle. Muutenhan autot eivät juurikaan muuttuneet.

EDIT: 180hv se taisikin olla...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Mutka putkeen?

Jos laillisesti haluaa mahdollisimman tehokkaan 280zx:n, niin kannattaa virittää vaparia. Saa ottaa laillisesti n.260hv, ennenkuin 7kw/kg raja tulee vastaan. Muuta rajoittavaa säädöstä ei käsittääkseni ole. Päästöjähän noista ei mitata...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Mutka putkeen?

Jos laillisesti haluaa mahdollisimman tehokkaan 280zx:n, niin kannattaa virittää vaparia. Saa ottaa laillisesti n.260hv, ennenkuin 7kw/kg raja tulee vastaan. Muuta rajoittavaa säädöstä ei käsittääkseni ole. Päästöjähän noista ei mitata...?

Tehot ei saa nousta yli 20% mallisarjan tehokkaimpaan verrattuna.

ja 180hv on se tehokkain.. -> 216hv laillisesti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Mutka putkeen?

Jos laillisesti haluaa mahdollisimman tehokkaan 280zx:n, niin kannattaa virittää vaparia. Saa ottaa laillisesti n.260hv, ennenkuin 7kw/kg raja tulee vastaan. Muuta rajoittavaa säädöstä ei käsittääkseni ole. Päästöjähän noista ei mitata...?

Tehot ei saa nousta yli 20% mallisarjan tehokkaimpaan verrattuna.

ja 180hv on se tehokkain.. -> 216hv laillisesti

Mutta jostain kumman syystä toi 20% sääntö ei koske vaparina virittämistä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Mutka putkeen?

Mutta jostain kumman syystä toi 20% sääntö ei koske vaparina virittämistä...

Mistäs niin päättelit. Kyllä se taitaa koskea kaikkea virittämistä. Mutta jos et ole tehnyt mitään muutoksia koneeseen (siis vaihtanut sitä tai lisännyt ahdinta)

niin mistäs se katsastusmies tietää onko tehot noussut yli 20%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Mutka putkeen?

Mutta jostain kumman syystä toi 20% sääntö ei koske vaparina virittämistä...

Mistäs niin päättelit.

Ihan lakitekstistä:

6 §

Moottorin muuttaminen

1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.

4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Mutka putkeen?

Mutta jostain kumman syystä toi 20% sääntö ei koske vaparina virittämistä...

Mistäs niin päättelit.

Ihan lakitekstistä:

6 §

Moottorin muuttaminen

1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

3. Moottorin iskutilavuuden suurentaminen sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %. Ellei muuta osoiteta, katsotaan moottorin tehon tällöin suurenevan iskutilavuuksien suhteessa.

4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.

En ala väittelemään kun tää ei oo mulle tuttu aihe mutta eihän tossa suoranaisesti niin sanota etteikö se 20% raja pätisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Mutka putkeen?

En ala väittelemään kun tää ei oo mulle tuttu aihe mutta eihän tossa suoranaisesti niin sanota etteikö se 20% raja pätisi.

Mutta siinä kuitenkin puhutaan siitä 7kg/kw rajasta ja kaitpa se 20% sääntökin olisi mainittu jos se pätisi. Ja näin myös eräs katsastus mies mulle sanoi kun tota vaparina virittämistä kyselin muutoskatsastuksen yhteydessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Mutka putkeen?

En ala väittelemään kun tää ei oo mulle tuttu aihe mutta eihän tossa suoranaisesti niin sanota etteikö se 20% raja pätisi.

Mutta siinä kuitenkin puhutaan siitä 7kg/kw rajasta ja kaitpa se 20% sääntökin olisi mainittu jos se pätisi. Ja näin myös eräs katsastus mies mulle sanoi kun tota vaparina virittämistä kyselin muutoskatsastuksen yhteydessä.

Joo, niinhän siinä puhutaan. Mukavaa jos näin tosiaan on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Mutka putkeen?

Kyllä 20% sääntö pätee. Tuossa ylläolevassa tekstissä, kaikki kohdat missä sanotaan "rinnastetaan moottorin vaihtoon" tarkoittavat että mennään tuon 20% säännön mukaan. Eihän tuossa ahdetustakaan muuta sanota kuin "rinnastetaan moottorin vaihtoon".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Mutka putkeen?

Kyllä 20% sääntö pätee. Tuossa ylläolevassa tekstissä, kaikki kohdat missä sanotaan "rinnastetaan moottorin vaihtoon" tarkoittavat että mennään tuon 20% säännön mukaan. Eihän tuossa ahdetustakaan muuta sanota kuin "rinnastetaan moottorin vaihtoon".

Mutta vaparin virittämisen yhteydessä ei mainita tuota "rinnastetaan moottorin vaihtoon". Kunhan siis iskutilavuutta ei muuteta tai kantta vaihdeta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Mutka putkeen?

Kyllä 20% sääntö pätee. Tuossa ylläolevassa tekstissä, kaikki kohdat missä sanotaan "rinnastetaan moottorin vaihtoon" tarkoittavat että mennään tuon 20% säännön mukaan. Eihän tuossa ahdetustakaan muuta sanota kuin "rinnastetaan moottorin vaihtoon".

Mutta vaparin virittämisen yhteydessä ei mainita tuota "rinnastetaan moottorin vaihtoon". Kunhan siis iskutilavuutta ei muuteta tai kantta vaihdeta.

Niin no, silloin oletetaan että teho lisääntyy vain 10% "ellei muuta osoiteta".. Eli ihan samalla lailla se on sitten auton omistajasta kiinni että viitsiikö hehkuttaa että "tässähän on 280hp".. :)

Kaivoin vielä tuon 20% lainkohdankin joutessaan:

5 §

Moottorin vaihto

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

--

c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna; tätä tehokkaamman moottorin vaihto edellyttää tässä momentissa mainitun muutoskatsastuksen lisäksi 4 §:n 2 momentissa mainittua poikkeuslupaa sekä vähintään moottorin tehoa vastaavien jarrujen asentamista ja tarvittaessa myös heilahduksenvaimentimien vaihtoa ja rakenteiden vahvistamista vastaamaan kohonnutta moottoritehoa;

----

Se on kyllä ihan totta että käytännössähän vaparia saa virittää ihan vapaasti, ei sitä katsastuksessa kukaan huomaa vaikka olisi kuinka paljon kuutiotilavuuttakin kasvatettu jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Mutka putkeen?

Kyllä 20% sääntö pätee. Tuossa ylläolevassa tekstissä, kaikki kohdat missä sanotaan "rinnastetaan moottorin vaihtoon" tarkoittavat että mennään tuon 20% säännön mukaan. Eihän tuossa ahdetustakaan muuta sanota kuin "rinnastetaan moottorin vaihtoon".

Mutta vaparin virittämisen yhteydessä ei mainita tuota "rinnastetaan moottorin vaihtoon". Kunhan siis iskutilavuutta ei muuteta tai kantta vaihdeta.

Niin no, silloin oletetaan että teho lisääntyy vain 10% "ellei muuta osoiteta".. Eli ihan samalla lailla se on sitten auton omistajasta kiinni että viitsiikö hehkuttaa että "tässähän on 280hp".. :)

Siinä kyllä aika selvästi puhutaan vain että: "Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %." Tuo 10% ei siis liity mihinkään muuhun kuin siihen jos kaasari muutetaan ruiskuksi ja sen jälkeen ei muuta osoiteta niin tehon katsotaan kasvavan 10%. Muutenhan voidaan osoittaa vaikka tuomalla penkitys laput. Ja se 10%:kaan ei koske siis muuta virittämistä.

Kaivoin vielä tuon 20% lainkohdankin joutessaan:

5 §

Moottorin vaihto

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

--

c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna; tätä tehokkaamman moottorin vaihto edellyttää tässä momentissa mainitun muutoskatsastuksen lisäksi 4 §:n 2 momentissa mainittua poikkeuslupaa sekä vähintään moottorin tehoa vastaavien jarrujen asentamista ja tarvittaessa myös heilahduksenvaimentimien vaihtoa ja rakenteiden vahvistamista vastaamaan kohonnutta moottoritehoa

----

Se on kyllä ihan totta että käytännössähän vaparia saa virittää ihan vapaasti, ei sitä katsastuksessa kukaan huomaa vaikka olisi kuinka paljon kuutiotilavuuttakin kasvatettu jne.

Toi on sääntö moottorin vaihdosta, eikä sillä ole mitään tekemistä vaparina virityksen kanssa. Noi on ihan eri pykälätkin. Toi sun laittama pykälä 5 koskee moottorin vaihtamista ja mun laittama 6 moottorin muuttamista=virittämistä.

Ja tossa vielä toi kohta 5i johon tossa 6:ssa viitataan koskien sitä omamassa/auton nettoteho suhdetta, jossa määritellään toi 7kg/kw:

"i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan rakenneasetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Mutka putkeen?

Juu taitaa se sittenkin olla noin kuten sanoit, pahoittelut kun jankkasin. :)

Sinällään turhia pykäliähän nuo on, että tuskin kukaan mitään perusvirityksiä käy muutoskatsastamassa kuitenkaan. Mutta vaparin kohdalla se näyttäisi olevan mahdollista..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Mutka putkeen?

Minun mielestäni ake:n sivuilla oleva teksti hyvin kertoo vaparin virittämisen olevan helpompaa:

lähde www.ake.fi

Moottorin muuttaminen

Vapaasti hengittävän moottorin (ei ahdettu) muuttaminen on sallittua seuraavin keinoin:

- vaihtamalla kaasutin,

- asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä (kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %, ellei muuta osoiteta),

- muuttamalla sytytyslaitteistoa,

- muuttamalla puristussuhdetta,

- vaihtamalla nokka-akseli,

- muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia

- vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua.

Moottorin muutoksen seurauksena auton omamassan ja moottorin nettotehon suhde ei kuitenkaan saa alittaa 7,0 kg/kW rajaa.

Yllä mainitut muutokset eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton päästötaso muuttuu tai omamassa / moottorin nettoteho –suhde 7 kg/kW alittuu. Poikkeusluvalla hyväksyttyjä moottoreita ei saa muuttaa laisinkaan.

Moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia:

- sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen

- moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta)

- ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen

- ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen

Yllä mainitut muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Koska kyseiset muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, tulee kaikki moottorin vaihtoa koskevat 5 §:ssä mainitut edellytykset täyttyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Mutka putkeen?

Juu taitaa se sittenkin olla noin kuten sanoit, pahoittelut kun jankkasin. :)

Sinällään turhia pykäliähän nuo on, että tuskin kukaan mitään perusvirityksiä käy muutoskatsastamassa kuitenkaan. Mutta vaparin kohdalla se näyttäisi olevan mahdollista..

Niinpä. Periaatteessa siis vaparista saa ottaa enemmän tehoa kuin turbosta, mutta käytännössä kuitenkin aivan toisin päin. ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Mutka putkeen?

Mitä eroa on L28E ja L28ET koneella muutaku nytten toi turbo pakosarja ja ahtoputket. on varmaan eri ecu? ja onko sitten erillaista puolaa, maffia? vai onko maffia ollenkaan? kuka tietäis enemmän?

onko vaa helponpaa ostaa toi ET tekniikka jostai ritsasta vai mimmonen homma toi turbotus nyt tulisi olemaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×