Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
veka

350Z Outoa etupyörien kulumista myös Suomessa.

Recommended Posts

Hei ! Nyt kun muutaman kuukauden päästä vaihdatte alle ne toinen toistaan hienommat ( ja kalliimmat ) kesäpyörät kuminauhanohuine renkaineen, niin lukekaapa ensin tämä. Minulla on jo mittarissa 52.000 km ja jotakin kerrottavaakin.

Taustaa:

Alusta tehtaan asetuksissa tehtaan ensiasennusrenkain Nissanin vanteilla ohjeenmukaisin rengaspainein ajellen, ei mällätty. Kesärenkailla ajettu oikeastaan vasta yksi kokonainen kesäkausi 2005 ja kaikkiaan noin 25.000 km , loput talvipyörillä. Rengasmelu kesärenkain on koko ajan ollut mielestäni suurempi kuin odottaisi, joskus meinasin huomauttaa määräaikaishuollossa, että tarkistavat pyöränlaakerit. Talvirenkailla jyrinä jäi pois ja asia unohtui.

Tarkistin tässä kesärenkaiden kunnon ajatellen tulevan kesän hankintoja. Kaksi kuvaa toisesta etupyörästä, pyörän sisäreuna vasemmalla.

pintakuvio.jpg

kuluminen.jpg

Hups! Minne on hävinnyt kulutuspinta sisimmästä kuviorivistä? Kolmessa uloimmassa pitkittäisurassa on syvyyttä 5 mm ja vasemmanpuoleisimmassakin 4.5 mm, mutta renkaan sisäreuna on sakkokumia. Vertaa myös olkapäiden kuluneisuus oikea/vasen, kohdat ympyröity. Toisessa kuvassa näkyy kuvion  epätasainen kuluneisuus.Toinen etupyörä samassa kunnossa. Noihin säätöihin sitten vaan alle vielä isompaa ja matalaprofiilisempaa rengasta, aijai että tekisi nannaa jo ennen Juhannusta! Auto on silti kulkenut kesäkumein suoraan kuin juna ja kääntynyt kaarteissa sinne minne on käsketty; sangen mielenkiintoista.

Jos ajatellaan kulutuspinnan kokonaismäärää, niin normaalisti pintaa olisi hulppeasti riittänyt koko seuraavalle kesäkaudelle ja ehkä vielä palan matkaa seuraavaankin kesään aina 50.000 km:iin asti ? Kuka korvaa?

Nyt hyvin vikkelästi tarkistin talvikumien kunnon auton alla. Nokialaisissa oli yhä ainakin silmälle tasainen kuluminen. Asiaa varmaan auttaa, että kuvio ja kumiaine on joustavampaa, ja pyöriä on vaihdettu akseleiden välillä. Vähän helpotti, muussa tapauksessa olisi ollut jo varmaan pieni hepuli päällä...

Tämä on nyt sitten yks yhteen juuri se ongelma, mikä U.S.A. :sa on Nissanin takuun piirissä = renkaiden sisäreunojen odottamaton ja poikkeava kuluminen etupyörissä. Mainittakoon, että Suomessa ongelmaa ei virallisesti tunnusteta (? ), vaikka tietooni on kantautunut huhuja, että jollakin muulla on ollut vastaava kulumisilmiö. Rengaskulmien tarkastus ei kuulu huolto-ohjelman piiriin, eikä tietooni ole tullut mitään takaisinkutsua, jossa suoritettaisiin ilmainen pyöränkulmien tarkistus ja tarvittaessa korjaus U.S.A. :n suositusarvoon 0.2 astetta aurausta. Kuulemma jo parin. kolmen kymmenyksen poikkeama harituksen suuntaan aiheuttaa tällaista kulumista kuin minun yksilössäni.

U.S.A. Nissanin "Service Bulletin" antaa mielenkiintoista tietoa aiheesta tässä linkissä:

http://www.zfilms.org.nyud.net:8090/SportZMag/046TSB%20NTB04-043.pdf

Siinä puhutaan nimenomaan aurauskulman tarkistuksesta ja suositusarvosta, cambereista tai vastaavista en äkkiseltään näe mitään mainintaa. Asia olisi siis helposti korjattavissa siten, että Suomen Nissan järjestäisi pienet tarkistus- ja säätötalkoot, varsinkin kun ei näitä 350Z:oja vaivaksi asti Suomen teillä huristele ( EDIT: Nyt enemmän tietoa koostettuna lienee mitä ilmeisintä, että asiaan liittyy muitakin tekijöitä kuin vain aurauskulman arvo). Edelleen jää kyllä pohdittavaksi , kenen on vastuu väärin kuluneista renkaista.

Sivu 1: Kuvaillaan kuinka ongelma on havaittavissa poikkeavana jyrinänä renkaissa.

Sivu 18:  Suositeltu aurauskulma ( "toe-in") = 2 mm = 0.2 astetta

Sivu 20: " Nissan is extending the warranty for front wheel alignment on your 350Z to 2 years from the original service-in date "  ja " If it is determined that replacement of the front tires is covered and neccessary: Tires with less than 21.001 miles ( 33.600 km ) of usage will be be rplaced free of charge; tires replaced between 21.001 and 30.000 miles ( 33.600 km - 48.000 km ) will be prorated and Nissan will pay for a percentage of the tire replacement cost "

= " Nissan ( USA ) pidentää etupyörien suuntauksen takuuaikaa 2 vuoteen käyttöönottopäivästä. Jos todetaan eturenkaiden vaihtotarpeen kuuluvan takuun piiriin: Renkaat joilla on ajettu vähemmän kuin 33.600 km vaihdetaan ilman kuluja. Renkaat, joilla on ajettu 33.600 - 48.000 km vaihdetaan ja Nissan maksaa osahyvitystä uusien renkaiden vaihdosta prosenttikaavion mukaan. "

Näin siis asiaa käsitellään Jenkeissä. Saksassa ja Britanniassa ongelma on tiettävästi tunnustettu ja otettu takuun piiriin. Olen itse vasta tekemässä lähtöä pyörä kainalossa tuohon 500 metrin päähän siihen merkkiliikkeeseen, josta auto on uutena ostettu, jahka kerkiän. Taitaa pukata pientä palaveria.

Niin, aion kyllä edelleenkin ajella 350Z:la pitkäänkin, ja muu vikakertomus on: ei mitään muita vikoja. Mutta mitä sanoo hra Suomen Nissan ??  :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: 350Z Outoa etupyörien kulumista myös Suomessa.

Sulla on kyllä harvinaisen hyvin dokumentoituna kuvaus koko keissistä, ihmettelen suuresti jos kehtaavat kieltää vastuunsa. Suomessa 350Z on Nissanille aika lailla imagon rakentaja ja tosiaankin vähälukuinen, joten aika kummallista toimintaa olisi kiukustuttaa vähät mutta kuitenkin niin tärkeät asiakkaat pikkusummien takia.

No, toivotaan parasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: 350Z Outoa etupyörien kulumista myös Suomessa.

No tuon näköiseksi menneet sisäreunat varmasti antaa jo omanlaisensa jyrinän ja aika pahaan kuntoon olet renkaasi jo päästänyt, ehkä olisi sittenkin pitänyt seurata vähän tarkemmin niitäkin vaikka on uusi auto alla?

Kannattaa yrittää pyytää kulmien tarkastusta takuuhommana jos se syy tuohon löytyisi sitä kautta? Sekin vaan on vähän kaksi piippuinen asia koska aina on olemassa sekin mahdollisuus että olet itse kolauttanut johonkin sen verran että kulmat ovat muuttuneet.

Mun mielestä takuuaikana kannattaa yrittää vinkua, itkeä ja parkua kaikki mahdollinen sen takuun piikkiin. Mutta ei kannata yöuniaan menettää jos saat maksaa renkaat omasta pussistasi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: 350Z Outoa etupyörien kulumista myös Suomessa.

Sekin vaan on vähän kaksi piippuinen asia koska aina on olemassa sekin mahdollisuus että olet itse kolauttanut johonkin sen verran että kulmat ovat muuttuneet.

Jos kuluma on molemmilla puolilla sama niin aika seppä on ollut, kun eka on tärvellyt hanttarin puolen ja heti perään kuskin puolen. Vai onko sittenkin ajettu 50 tkm tiiliskiviä takaluukussa tai 150 kiloa takapenkkimatkustajia? :D

Tuo on melko selkeä tehtaan valmistusvirhe. Aika helppo näyttää toteen, veikkaisin. Ja tehdastakuu kun on kyseessä, ei maksumiehenä ole Aro eikä Autokeskus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: 350Z Outoa etupyörien kulumista myös Suomessa.

Sekin vaan on vähän kaksi piippuinen asia koska aina on olemassa sekin mahdollisuus että olet itse kolauttanut johonkin sen verran että kulmat ovat muuttuneet.

Noita etukumeja ovat saaneet huollon miehet katsella puolen metrin päästä, nimenomaan niitä sisäreunoja, aina määräaikaishuollon ja öljynvaihdon yhteydessä. Siinäpähän olisivat voineet tarkkailla ihan viran puolesta, minulla ei ole ssihen varsinaisesti velvollisuutta eikä aikaakaan.  Sitten, lue uudestaan, jos kirjoitan,  että ei ole mällätty, niin EI OLE mällätty.

Palaan asiaan kun jotakin kerrottavaa on. Tarvittaessa reklamoidaan, mutta sen suorittaa auton rekisteriotteessa lukeva, hiukan isomman ostaja-asiakkaan ominaisuudessa toimiva ammatillinen ja valtakunnallinen yritys  ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: 350Z Outoa etupyörien kulumista myös Suomessa.

Tuntuu olevan nykypäivänä turhankin yleistä (merkistä riippumatta) että autot tulee jo tuotantolinjalta säätöarvot "sinne päin".

Firman autot (okei, Transiteja mutta autoja kai nekin) on tähän mennessä useimmat käyneet kulmien säädössä ensimmäisessä huollossa ellei aiemminkin... Kaikissa ei ole edes uutena ollut ratti suorassa.

No, tähän tää on menossa kun kierrätysarvo mielletään uuden auton tärkeimmäksi ominaisuudeksi... >:(

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest teris

Vs: 350Z Outoa etupyörien kulumista myös Suomessa.

No niin.. Tämän keskustelun luettuani marssin suoraan autotalliin renkaita ihmettelemään ja arvatkaapa oliko renkaissa kulumista kuten edellä oli esitetty. No totta kai oli. Ko. kesärenkailla on tapauksessani ajettu n. 16 000 km ja eturenkaiden sisäreunoissa on vastaavanlaista kulumaa. TÄTÄKÄÄN autoa ei ole kolhittu tai mällätty mihinkään, joten siispä lähiliikkeeseen käymään renkaiden kera.. >:(

On muuten Autokeskuksessa ollut ainakin tähän asti hyvä palvelu ja takuuasiat ovat hoituneet varsin mallikkaasti. Katsotaan mitä ne tähän sanovat.

Talvirenkaita en ole vielä tutkinut ja niillä on vasta ajettu 6000 km, joten paljoakaan niistä ei vielä pitäisi nähdä. Pitänee varmaankin pyytää nostamaan auto ylös ja saavat tutkia niidenkin tilanteen samalla. Palataan asiaan kun selviää.

Jos jollakulla on zeta eikä vielä ole renkaitaan tutkinut niin nyt varmaankin olisi jo sen aika. Sitten vaan kommenttia tänne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: 350Z Outoa etupyörien kulumista myös Suomessa.

No niin.. Tämän keskustelun luettuani marssin suoraan autotalliin renkaita ihmettelemään ja arvatkaapa oliko renkaissa kulumista kuten edellä oli esitetty. No totta kai oli. Ko. kesärenkailla on tapauksessani ajettu n. 16 000 km ja eturenkaiden sisäreunoissa on vastaavanlaista kulumaa. TÄTÄKÄÄN autoa ei ole kolhittu tai mällätty mihinkään, joten siispä lähiliikkeeseen käymään renkaiden kera.. >:(

Ihmeen kauan tässä saikin odotella seuraavaa väärin kuluneiden eturenkaiden löytäjää. Käynti lähilliikkeesä on varmaan aiheellista, mutta tässä on muutakin. Nimittäin maahantuoja on saatava tunnustamaan ongelma virallisesti, muuten asia ei välttämättä etene. Aurauskulmat saattavat kulumisen yhteydessä olla myös yllättäin oikeissa arvoissa. Väärin kuluneita eturenkaita saattaa viimeistään tämän vuoden aikana löytyä vähän joka toisen zetan alta.

Huom.  " Teris " : Sinulle on tullut yksityisviesti, kävisitkö lukemassa.

Muille iltalukemista:   http://www.nissantireproblems.com/

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest teris

Vs: 350Z Outoa etupyörien kulumista myös Suomessa.

Tervehdys,

Palaan tässä asiaan oudosta eturenkaiden kulumisesta 350Z:tan kohdalla. :( Kuten aikaisemmin tuossa kirjoitin kävin tarkistamassa myös omat eturenkaani keskustelun alettua ja huomasin myös niissä kulumista. Minun kohdallani molemmissa eturenkaissa on havaittavissa selkeää epätasaista kulumista kuten Vekalla edellä. Ohessa on pari kuvaa eri kulmista toisesta eturenkaasta.

Tässä kohtaa on vielä kerrattava, että autoa ei ole kolaroitu. Takarenkaat ovat kunnoltaan rattimiesten termein "vasta sisäänajetut" eli pinta on niissä kulunut tasaisesti ja sitä riittää vielä pariksikin kesäksi. Eturenkaiden kohdalla asia ei näin kuitenkaan ole vaan renkaat ovat kuluneet sisäreunoistaa niin, että uratkin ovat paikoitellen häviämässä. Kun eturenkaita vertaa takarenkaisiin huomaa, että eturenkaiden sisäreunan puoleinen "olkapää" on häviämässä melko reippaalla tahdilla. Koko kesärengassarjalla on ajettu selvästi alle 20 tkm ja renkaat ovat ensiasennusrenkaat.

Nyt hieman jännittää talvirenkaiden kohdalla, kun syksyllä hankin uudet Nokia 18" RSI:t. Toivottavasti tilanne ei ole talven päättyessä niiden kohdalla sama kuin kesärenkaissa. Pahaenteinen merkki on kuitenkin se, että toisinaan auton pysähtyessä sulaneen kumin käry leijuu auton ympärillä. Kyllä kyllä!... Näin todellakin on... Mutta voi kun asia olisikin vielä niin, että se käry tulisikin takarenkaista, mutta kun ei niin ei. :( Nyt kun vielä on talvikelit päällä ja usein tiet jäässä tai lumen peittämiä niin ilmiö on varsin mielenkiintoinen. Jokin siellä sitten haraa vastaan varsin tehokkaasti. Täytyy sanoa, että hyvät renkaat on Nokia tehnyt, kun menoa hidastavat, mutta lamellit eivät taidan oikein tykätä Zetalla ajelusta. Voisikin ironisesti lisätä vielä, että kun Zetalla ajelee talvella niin eturengasta palaa.

Ilmoitin paikkakuntani merkkiliikkeessä eturenkaiden oudosta kulumisesta. Siellä oltiin hoomoilasina asiasta ja nyt sitten seurataan mitä alkaa tapahtua vai tapahtuuko mitään. Auton takuu on vielä voimassa. Muualla maailmassa ja ilmeisesti myös kotosuomessa on nyt sitten vastaavia tapauksia, mutta kenelle saakka viesti menee täällä pohjolassa?

Voi olla, että kun näitä samoja ongelmia alkaa nousta esiin "ameriikan malliin" niin joku Nissanilla Suomessakin herää tähän asiaan ennen kuin on pahemmin housuissa. Kuvitellaanpa vaikka tilanne, että joku täällä ajaa Zetalla pöpelikköön ja syyksi nousevat epätasaisesti kuluneet eturenkaat. Sitten kun asiaa on tutkitaan tarkemmin niin alkaakin selvitä, että vastaavia ongelmia on ollut muualla Nissan 350Z:tan myyntialueilla ja myös Suomestakin löytyy merkkiliikkeille raportoituja tapauksia. Eipä merkin turvallisuus- ja luotettavuuskuva tällöin ainakaan nouse, varsinkin jos toisilla myyntialueilla ongelma on korjattu ja toisilla ei.

Esimerkki sinällän on varsin karkea ja toivon todellakin, että asian laita ei tule olemaan näin. Puhumattakaan siitä, että joku ajaisi omasta tai muusta syystä autonsa pöpelikköön. Ainahan voi todeta, että kuljettaja on vastuussa autonsa renkaiden kunnosta. Siksi kaikkien 350Z:jen omistajien olisi varsin tärkeää tutkia eturenkaansa. Ikävää tässä on se, että näitä "maanantaikappaleita" on ilmeisesti muillakin kuin minulla.

Eturenkaiden noinkin selkeä kuluminen ei voi olla nykypäivänä normaalia tai hyväksyttävää minkään merkin tai mallin kohdalla. Tässä ei mielestäni voida olettaa, että paljon Zetoilaan ajavien pitäisi kesän välein vaihtaa molemmat eturenkaat epätasaisen kulumisen vuoksi, jotta auton turvallisuustaso myös sadekelillä ajettaessa säilyisi. Ei Zeta muuten niin erikoinen auto teholtaan tai suorituskyvyltään ole, etteikö sillä voisi ajo-ominaisuuksiensa puolesta turvallisesti ajaa kaikilla keleillä ympäri vuoden. Nyt vain tämä rengasasia alkaa mietityttämään ja tietysti myös harmittamaan. Uudet eturenkaat kun maksavat hunajaa ja kun joidenkin kohdalla niitä joutuu vielä ostamaan pahimmassa tapauksessa sekä talven että kesän kynnyksellä. Tällöin kysymys kuuluukin klassisesti, että kukakohan sen maksaa?

Kulutuspinta1.jpg

ja toisesta kulmasta kuva.. :o

Renkaan-pinta-1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: 350Z Outoa etupyörien kulumista myös Suomessa.

Jälleenmyyjän kautta tuli sähköpostiin tieto maahantuojan "erikoisnettohintaisesta" vastaantulosta :

> From: ******.****@*********o.fi

> To: veka1@****.*****

> Sent: Thursday, March 16, 2006 3:01 PM

> Subject: TÄSSÄ TARJOUS MITÄ MAAHANTUOJA TARJOAA

>

>

> Tarjoamme erikoinettohintaan:

>

> Dunlop

> 2 kpl 225/45ZR18 SP SPORT 9000 MFS TL netto 165,-/kpl (sis Alv 22%) -

> (Ovh 408,70, SAP 508894)

> ja

> 2 kpl 245/45ZR18 SP SPORT 9000 96Y MFS TL netto 189,-/kpl (sis Alv 22%)

-

> (Ovh 474,58, SAP 505974)

>

> Renkaat toimitettavissa Saksan varastosta (n.1? - 2 vko)

Mitä mieltä lähtö Ovh-hinnoista? Onko miehekäs vastaantulo? Yli tuhannen euron säästöt ?

Tein täältä hintavertailua hakuehdolla: Dunlop 245/45 R18 Z

http://ssl.delti.com/rengas-online/start.html

Tiedustelin kulmien säädöistä tämän asian yhteydessä. Eivät säädä takuisiin, kun maahantuojan mukaan toimenpide olisi ylipäätäänkin tarpeeton. Tarkoittanevat siis tietävänsä kulmien olevan kunnossa ja ihan muuten vain kuluvat kantikkaasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: 350Z Outoa etupyörien kulumista myös Suomessa.

Yli tuhannen euron säästöt ?

No renkaista puhuttaessahan listaahinnalla ei ole tuon taivaallista merkitystä, niistä rapsahataa aina ihan pokkaamalla lähes puolet pois... Yleensä ei tarvitse edes pokata. ;D

Hintojen suhteita voi listahinnoista korkeintaan vertailla, ja niitäkin oikeastaan vain saman renkaan eri kokojen osalta.

Tuolta Rengas-Onlinestähän samaiset renkaat myös löytyvät, ja kyllä tuo nyt Suomen hinnaksi vaikuttaa todella edukkaalta, kun mennään kuitenkin kymppejä per rengas noiden Saksan kaupan hintojen alle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: 350Z Outoa etupyörien kulumista myös Suomessa.

Vanhaa aihetta hieman elvyttäen;

löytyikö eturenkaiden epätasaiseen kulumiseen koskaan mitään lääkettä ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: 350Z Outoa etupyörien kulumista myös Suomessa.

Vanhaa aihetta hieman elvyttäen;

löytyikö eturenkaiden epätasaiseen kulumiseen koskaan mitään lääkettä ?

Aiheesta elpyneenä kävin kurkkaamassa nykyisen -08 auton etupyöriä, liekö ollut aktiivista unohtamista tähän asti tuossa asiassa. Eli eikun ratista pyörät laitaan ja sisäreuna näkyviin..

Voin vastata, että lääkettä ei välttämättä löydy vuosimallia vaihtamalla, yhä sama tauti ! 15.000 ajettu kumeilla ja sisäreunasta kuvio veks siliäks !! :-\

Arvelen, että perustauti on auton keulapainoisessa peruskonstruktiossa, jonka tähden insinöörit ovat panneet etupyöriin tavallista enemmän chamberia ( engl. " toe" ) , että auto lähtisi kunnolla kääntymään. Sitten jos ajotapa on semmoinen, että risteyksissä ym. lähtee käännökseen taittamalla, niin tulos on tämä. Mutta urheiluautoahan tässä ajetaan eikä ladaa, niin totta hitossa taitetaan sisään kun kerran kääntyy!!

Hohhoijaa. Paan kuvia sitten kun vaihan nastat alle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: 350Z Outoa etupyörien kulumista myös Suomessa.

Arvelen, että perustauti on auton keulapainoisessa peruskonstruktiossa, jonka tähden insinöörit ovat panneet etupyöriin tavallista enemmän chamberia ( engl. " toe" ) , että auto lähtisi kunnolla kääntymään.

Ei kai 350Z ole järin keulapainoinen, hyvinkin lähellä 50/50. Vai muistanko aivan väärin?

"Toe" tarkoittaa aurausta, kun taas camberilla tarkoitetaan pystykallistumaa, jota varmaan ajoit takaa? (Toe in=auraus, toe out=haritus)

Tuo renkaan sisäreunan voimakas kuluminen vois viitata siihenkin, että alustageometria järjestetty tuohon niin, että tappiin käännettäessä negatiivinen camber lisääntyy tosi voimakkaasti. Joissain autoissahan, esim. kai aika monissa mersuissa, ja mm. mun Cimassa kääntyy rengas melkosesti sisäkyljelleen ääriasennossa.

Se ehkä selittäisi sen, miksi kaikilla ei esiinny samalla tavalla tota ongelmaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: 350Z Outoa etupyörien kulumista myös Suomessa.

Totta puhut tuosta "toe in" -määritelmästä, tästähän se tarkentui :

http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html

Olen kanssasi hyvn samaa mieltä, että kääntymisestä, ja etupyörien, varsinkin sisäkaarteen puoleisen etupyörän asennosta käännöksen aikana, se jotenkin johtuu. Jyrkässä käännöksessä sisempi etupyörä vetää "yli" sisäkaarteeseen päin ja samalla sortaa korinpuoleisen reunansa varassa. Tyylikkäät poistumiset päätieltä sivutielle sitten kalvavat kesän aikana renkaan olkapään pois.

Talvikumeilla ongelmaa ei mainittavasti esiinny, koska pehmeämpi kumiseos kokonaisuudessaan joustaa paremmin pyörän mukana sen kallistuessa.

Lääkkeeksi on vaihtelevalla menestyksellä tarjottu aurauskulman lisäämistä sisäänpäin , siis "toe in", mutta ohjaus keskitettynä suoraan eteenpäin geometria lieneekin kunnossa. Ja siksi suuntauspenkissä ei löytynyt lopullista ratkaisua ongelmaan edellisen auton kanssa. Nääin se on.

Ei todellakaan pystykallistumaa voi suoraan ajaessa niin paljon voi olla , että häviää vain renkaan aivan sisäreunan kuvio. Kyllä kuluminen alkaisi jo keskemmältä kumin kulutuspintaa.

Tosta painojakaumasta en osaa ajatella käytännössä kuin että "easy drifting" , joskin painava kori.

Alan ensi kesänä elvyttämään vanhoja harrastuksia hayabusalla, pitäköön rva tota kauppakassina. Rengaskulut tuskin halpenee meikäläisen "kalvavalla" ajotyylillä ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×