Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
turre101

Jäähdytinneste ilmiö

Recommended Posts

Tullut jo pariin kertaan huomattua mielenkiintonen juttu, että kun on jonkin remontin jälkeen laittanut hetkeksi tosi laihat glykoliseokset jäähdytinjärjestelmään niin nesteet on hävinneet, eli välillä pysyy ja välillä kun katsoo niin onkin paisuntasäiliöstä pari senttiä lähteny.

Viimeksi kun ilmeni niin luonnollisesti heitin glykoliseokset koneeseen heti kun kerkesin moista hakea huoltsikalta, ja homma toimi taas.

Nyt tuli taas ajeltua joku peräti 3000-4000km aika laihoilla nesteillä tuossa, ja jäähdytinnestettä aika ajoin hävisi tasaiseen tahtiin.

Muutama päivä sitten kunnon propanoliseokset koneeseen ja taas pysyy.

onko tämä jokin yleinenkin ilmiö että pelkkä vesi / laiha glykoliseos häviää mystisesti jonnekin vai onko kyse esim. siitä että mulla syylarista tai letkusta jostain hikoilee nestettä kuumana ja kun seassa on glykolia ja neste hitusen paksumpaa, niin hikoilu loppuu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Jäähdytinneste ilmiö

Juu tuo on tiedossa kyllä, vaan siitä ei ole kyse jos tuhansia kilometrejä on kertynyt mittariin ja nestettä lisätty järjestelmään yhteensä melkein puolet sen vetoisuudesta. :)

Jostain syystä ei vaan tunnu vedet / laihat glykolit pysyvän tuolla, vasta kunnon soossit.

Jännä ilmiö, mielenkiinnosta vaan ihmettelen. ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Jäähdytinneste ilmiö

ettei ois kannes vika :P

Ei vaan. Eikös vedellä kuitenki oo semmonen ominaisuus, et se haihtuu ihan normaalis ilmanlämmössäkin pikkuhiljaa, toki en sit tiedä, et paljoko tolla on osuutta asiaan, mut yks ainaki joka sitä hävittää. Se paisuntasäiliö on kuitenki ns. avonainen tila, jossa on hengitysaukko yläpuolella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Jäähdytinneste ilmiö

Juu tuo on tiedossa kyllä, vaan siitä ei ole kyse jos tuhansia kilometrejä on kertynyt mittariin ja nestettä lisätty järjestelmään yhteensä melkein puolet sen vetoisuudesta. :)

Jostain syystä ei vaan tunnu vedet / laihat glykolit pysyvän tuolla, vasta kunnon soossit.

Jännä ilmiö, mielenkiinnosta vaan ihmettelen. ;D

Heitä varmuuden vuoksi purkillinen syylärisementtiä järjestelmään, se CRC:n nestemäinen ei mun mielestä tuki paikkoja. Äläkä murehdi turhia, joku pikku vuoto...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Jäähdytinneste ilmiö

Yleensä toi homma menee niinpäin, että kun on pelkkää vettä koneessa ei oo ongelmia mutta heti kun laitetaan glykolia joukkoon alkaa vedet tulemaan ulos. Näin ainakin vanhassa kevarissa oli...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Jäähdytinneste ilmiö

Mulla on tossa hyllyssä "Bar's Leaks" nimistä nestemäistä jäähdytinpaikkausta, taidan heittää sen pyörimään tonne systeemiin niin tulee ainakin kuntoon.

Voi olla tekemistä silläkin että nyt on liukkaitten kelien mukana tullut kengittyä vähemmän, liekö jossain pieni reikä mistä päästää ulos kun antaa koneelle kenkää.

Kannentiivisteenä Greddy ja kansi on ponnistettu ja työstetty kauttaaltaan sillon keväällä että jos sieltä falskaa niin sitten se on haljenut jostain....

Tuosta syylarin alavesiletkun luota tuo on ollut jo pitempään kostea, mutta ikinä en näe mistä kohti neste tulee. Syylari itsessään on aina kuiva. Eli voi olla että esim. toi letkulämppäri tai flektin anturi päästää vettä tietyissä tilanteissa läpi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Jäähdytinneste ilmiö

Voisinpa melkein ensimmäisenä epäillä tuota kannentiivistettä koska tuohan on metallitiiviste. Ei tartte kummoista vikaa/kieroutta kannessa kun vuotaa. Mutta eipä tuosta tosiaan liiemmin kannata murehtia jos on vähäistä katoamista ja luultavasti vaivaan auttaa juuri tuollainen "paikkausaine".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Jäähdytinneste ilmiö

Älä ihmeessä laita sistä syylärintuhoainetta. Se paikkausaine sopii peltoautoihin ja muihin paskoihin joita ei kannata korjata jos osat maksa yli 100e. Kyllä siellä jokin ihan paikallistettava vika on jos sitä häviää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Jäähdytinneste ilmiö

Älä ihmeessä laita sistä syylärintuhoainetta.  Se paikkausaine sopii peltoautoihin ja muihin paskoihin joita ei kannata korjata jos osat maksa yli 100e.  Kyllä siellä jokin ihan paikallistettava vika on jos sitä häviää.

Vanhoissa ja huonoissa paikkausaineissa näin olikin, nykyiset kunnolliset paikkausaineet reagoivat ainoastaan vuotokohdassa, ilmeisesti jotenkin hapen kanssa ja tukkivat reijän mistä neste tulee ulos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Jäähdytinneste ilmiö

Toi on ihan totta että uudet perustuu muuhunkin kuin paikkaamaan koko järjestelmän umpeen. Mulla ainakin ihan hyviä kokemuksia noista aineista. Tosin menee kyllä mun mielestä vähän samaan kategoriaan kuin rautalangalla korjaaminen ;) Toisaalta säästyy isolta vaivalta jos osoittautuu toimivaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Jäähdytinneste ilmiö

Yhden kaverin autossa oli sama ilmiö et nesteet alko hävitä, mut kun ajoi rauhallisesti niin nestettä ei hävinny. Sit tehtiin testi et annettiin pirusti kenkää et lämmöt nousee aavistuksen verran normaalin lämpötilasta yli ja pysähdyttään parkkiin niin huomattiin et syyläristä tulee pienen pieni sumu suihku jonka just ja just huomas. Eli tuli tarpeeksi painetta jäähdytys järjestelmään niin alko vuotaa.

Tätä epäilen myös turren kohdalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Jäähdytinneste ilmiö

Niin ja tuo vuotohan voi olla missä vain, mutta sama teoria pätee eli paineen noustessa vuotaa. Kuitenkin jos kannentiiviste kyseessä niin luultavasti alkaisi näkyä öljyn seassa tuo neste, tai sitten vuotaisi sylinterin ja nestekanavan välistä jolloin tekisi järjestelmään painetta. Kumpaakaan ei ilmeisesti tapahdu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Jäähdytinneste ilmiö

ei mitään paikkaaineita koneeseen

vaan viet auton jollekin pajalle koeponnistettavaksi

eli syyläriin pumpataan painetta ja katsotaan mistä vuotaa

ei maksa paljoa mittaus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Jäähdytinneste ilmiö

Kannentiivistettä epäilen.. lämpösenä kone ei ikinä päästele mitään valkosia höyryjä vaikka kuinka kenkis, kunhan sen yhden kiihdytyksen on tehnyt millon se puhaltaa kondenssivedet putkesta pois. Kannentiivisteenä tosiaan Greddyn metalli, sekä kansi että lohko kävivät plaanauksessa silloin keväällä ennen koneen kasaanlaittoa, luonnollisesti.

(Offtopic: on muuten jännä ilmiö sekin että ajat vaikka hissuksiin 20km ja sitten kengit kunnolla niin vasta silloin pöllähtää kosteudet putkesta pois, vaikka maalaisjärki kertois toisin... Todettu jo silloin kun auto oli aikanaan vakio, ja sittemmin monella muulla kokoonpanolla :) )

Mullahan yksi kaunis päivä orkkissyylari päätti yllättäen korkata, kennon alapäädystä alkoi tulvia vettä heti kun auto lämpeni, ja hiiteenhän se piti sieltä nakata. Vuotokohtaa ei löydetty kirveelläkään.

Tilalle tuli sitten pikapikaa toisen auton syylari jossa vaurioita flektirikon jäljiltä joskus aikanaan, sittemmin paikattu.

eli tuon takia en lähtis syylaria pahemmin koeponnistamaan, sillä sen saa varmasti vuotamaan kun tarpeeksi lykkää painetta. Jos syylarille jotain teen niin vaihdan sen uuteen.

Vaan tuo syylari ei oo höyryjä päästelly mistään, vaan kosteutta on lähinnä vaan alavesiletkun lähellä jos on, mutta mikään paikka siellä ei oo ikinä kostea ja kaikki letkut näyttää 110% ehjiltä.

Enpä tiedä, nyt on nesteet pysyny sisällä vaikka tota onkin kenkiny, kun on nuo kunnon soossit koneessa. Jos vielä vähenee niin täytynee vaihtaa syylari kokonaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Jäähdytinneste ilmiö

Samoin minulla, nesteet häviää kun on laihat nesteet sisällä eikä aivan varmasti johdu liitoksista, syyläristä

eikä kannentiivisteestä, juuri tarkistin läpi. Lisäsin vesiputkien liitoksiin hydrauliikan liitoksissa

käytettävää tiivistettä. Hävittää tasaisesti nestettä, kun laitoin kunnon seokset sisään, ei hävitä ollenkaan ::)

Yksi paikka tosin on tarkistamatta kun tarkemmin miettii, sisätilan lämppäri ja sen liitokset... Onko siihen miten

hankala päästä käsiksi? Selviäähän tuo itsekin purkamalla, mutta ei tekisi mieli koko hässäkkää purkaa ympäriltä

turhan takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Jäähdytinneste ilmiö

Juu mullakin oli paisuntasäiliö ihan tyhjä ja nesteet hävii, mut nyt laitettii pelkkää glykolii ni täytyy nyt kattoo miten ne pysyy.. Mullakin on kansi ja kaikki laitettu vähä aikaa sit eli en usko et tiiviste ois mut vähä tuntuu vuotavan jostain ku oli ihan pieni läikkä maassa kun lähdin ajelee.  ::) Täytyis kattoo mistä se vuotaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Jäähdytinneste ilmiö

Pelkkää 100% glykolia!? Se on sitte tuon glykolin ominaislämpökapasiteetti ja lämmönjohtavuus jotain ihan muuta kuin veden joten saattaa päästä lämpenemään kone liiaksi tuon takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Jäähdytinneste ilmiö

Pelkkää 100% glykolia!? Se on sitte tuon glykolin ominaislämpökapasiteetti ja lämmönjohtavuus jotain ihan muuta kuin veden joten saattaa päästä lämpenemään kone liiaksi tuon takia.

Ei se 100% glykölia ollu. Mut täytyy kattoo miten se nyt käyttäytyy, auto on kuitenki kevääsee asti tallissa ja käyn välillä käyttää sitä ja heittää pikku lenki jos on kuivat tiet.  :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkanut nissani hävittää myös nestettä jonnekkin :(.

Huomasin tuossa paisarin olevan melkein tyhjä ja lisäsin sinne nestettä.

Tänään sitten huomasin, että paisari taas vajaa ja syyläriinkin sai kaataa jotain 2l nestettä, että tuli täyteen.

Mistään ei löydy vuotoa, ei tee painetta syyläriin, öljyt on normaalin väriset, eikä savuta yhtään.

Tuo noin 2,5l nestettä on kadonnut noin 1000km ajon aikana joten luulisi kyllä jo savuttavan jos kannentiiviste kusisi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Murtunut alkuperäiset turbon vesiputket? Syylärin kenno ehjä? Tuollaisen määrän kyllä pitäisi jo näkyä putkessa, jos koneen läpi poltetaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Murtunut alkuperäiset turbon vesiputket? Syylärin kenno ehjä? Tuollaisen määrän kyllä pitäisi jo näkyä putkessa, jos koneen läpi poltetaan.

Vesiputket vaihdettu teräspunosletkuihin ja syyläristäkään en ole vuotoa löytänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turha kai tässä jokasen on vuorollaan ehdotella paikkoja, mitkä sitte kuittaat, että on jo katottu? :)

Jos vettä häviää, eikä se tuu putkesta, ni kyllä se sitten jonnekin vuotanee. Monestihan esmes vesipumppu onnistuu kusemaan niin, ettei maahan asti tuu mitään. Mulla tuli esmes Crownissa viimisellä matkalla reilu 4l siitä akselin varresta vajaan 10km matkalla, eikä se vielä maahan asti lorissu. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuota nyt on tutkittu auton käydessä ylä ja alapuolelta, mutta missään ei tosiaan näy minkäänlaisia merkkejä vuodosta ja vesipumppukin on niin hyvin näkyvillä tuossa ca koneessa, että pitäisi näkyä kyllä jos sieltä vuotaa.

Tuohan tässä ihmetyttääkin, kun mielestäni olen jo jokapaikan tutkinut moneen kertaan eikä vuotoa ole löytynyt. Kai tuo täytyy taas huomenna ajaa montun päälle ja kattoa vielä muutamaan kertaan kaikki läpi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vika löytyi. Oli tuosta imusarjan alle menevästä letkusta klemmari korkannut ja nyt oli vuotanut sen verran, että näkyi runkopalkin päällä muutama tippa nestettä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×