Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
Tike

Poikittaistukien rakentelua, materiaalivahvuus / muoto?

Recommended Posts

Minkätyyppinen putki olis sopivaa poikittaistuen rakenteluun? Ruostumattomasta olis tarjoitus tehdä. Saumatonta pyöreää vai suorakaidetta? Seinämävahvuus, olisiko 3mm sopiva 30mm putkelle?

Eli hieman tarvis infoa viisaammilta, minkälaista materiaalia kannattais hankkia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Poikittaistukien rakentelua, materiaalivahvuus / muoto?

Mitkä poikittaistuet on kyseessä? Kabiiniin vai pellin alle?

Enivei ei kannata rosteria siihen haaskata. Joko tavallista putkea, tai sitten molyputkea. Jälkimmäinen taitaa vaatia TIG-vehkeet, eli kotirakentajan kannattanee tehdä ihan mustasta perusputkesta 2-3mm seinämällä ja 25-45mm halkaisijalla. Jos kiiltoa haluat, niin kromauta ne tuet :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Poikittaistukien rakentelua, materiaalivahvuus / muoto?

Jotenkin mä luulen että kyseessä on eteen personien väliin tuleva putki.

Siinä olen hyvin pitkälti VMZ:n linjoilla, eli vaikka kaksi 25 mm putkea

joissa seinämä 2 mm luokkaa.

t. Mika

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Poikittaistukien rakentelua, materiaalivahvuus / muoto?

Jep, eli tuet tulee eteen pellin alle ja taaksekin vois samalla värkätä. Kiitos tiedoista, näemmä oikeassa suunnassa ollaan vahvuuksia kanssa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Poikittaistukien rakentelua, materiaalivahvuus / muoto?

Itse tein pari viikkoa sitten poikittaistuen mutta en muista sitä paksuutta mutta voin sen ilmoittaa kun kerkeen katsomaan,

N13 sedan malliin sen tein, jouduin leikkaamaan ja taivuttelemaan sen ilmanpuhdistimen kotelon taakse koska jos se olisi mennyt sen päältä niin konepelti olisi ottanut siihen tukeen kiinni. Mä voin ottaa kuvan sitten kun olen hionut saumat alas ja maalannut sen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Poikittaistukien rakentelua, materiaalivahvuus / muoto?

Jep, laitahan kuvia kun saat valmiiksi. Ajattelinkin, että se pitää viedä sielä putsarin takaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Poikittaistukien rakentelua, materiaalivahvuus / muoto?

Minkäslaisia säätösysteemejä noissa poikkituissa käytetään? Olisko jollain laittaa tähän tarkempia kuvia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Poikittaistukien rakentelua, materiaalivahvuus / muoto?

Ei mitään säätöjä. Se tehdään just naftiks omaan autoon ja pidetään siinä. Säädettävä poikkituki = sopii useampaan autoon. Markkinointikikka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Poikittaistukien rakentelua, materiaalivahvuus / muoto?

kyllä niissä yleensä toi säätö mahdollisuus on. voin laittaa kuvan huomenna tossa säätöstä mikä on meganin poikkituessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Poikittaistukien rakentelua, materiaalivahvuus / muoto?

Tällaista tietoa löytyy AKKn ohjeista putken kriteereihin kun kilpa-autoista on kyse.

8.3. MATERIAALI

Käytettävät putket:

Minimiaine: Kylmävedetty saumaton hiiliteräs

Minimi veto-/myötölujuus: 350 N/mm2

Minimimitat: 38(1,5")x2,5 tai 40(1,6")x2.0 mm

Pääkaaren tai pitkittäispääkaarien (ei sivukaarien) ja pitkittäispääkaarien takimmaisessa välituessa on putken minimimitat: 45(1,75")x2,5 tai 50(2,0")x2,0 mm (kuvat 253-37 ja 38).

Teräslaatua valikoitaessa tulee kiinnittää huomiota erityisen suureen venymislujuuteen ja aineen soveltuvuuteen hitsaukseen.

Putken taivutus tulee tehdä kylmänä. Putkea ei saa taivuttaa pienemmällä kuin kolmenkertaisella säteellä verrattuna putken halkaisijaan. Jos putki painuu kasaan taivutettaessa saa halkaisijoiden suhde (pienempi/ suurempi) olla pienimmillään 0.9.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Poikittaistukien rakentelua, materiaalivahvuus / muoto?

Kysehän oli poikkituen, ei kaarten, tekemisestä ;)

Mutta samaa materiaalia kyllä voi käyttää toki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Poikittaistukien rakentelua, materiaalivahvuus / muoto?

Kysehän oli poikkituen, ei kaarten, tekemisestä ;)

Mutta samaa materiaalia kyllä voi käyttää toki

No se oli pointtina... tuo on ainakin hyväksi ja kestäväksi havaittua.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Poikittaistukien rakentelua, materiaalivahvuus / muoto?

ite teetätin laipat laseris 5mm rosterista... tarkoitus on toi tuki särmätä rosterista jonkin muotoiseksi profiiliksi ja tigilla kiinni... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Poikittaistukien rakentelua, materiaalivahvuus / muoto?

itselläni on kaverin valmistama säähettävä poikittaistuki n14 sunnyssä säätö on tehty yhden järeän pultin ja muutanan mutterin avulla sillä pystyy joko ns. leviittämään sitä taikka supistamaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Poikittaistukien rakentelua, materiaalivahvuus / muoto?

Siihen säädettävän tekoon on olemassa valmiskin palikka, eli vanttiruuvi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Poikittaistukien rakentelua, materiaalivahvuus / muoto?

Kertokaas nyt vielä mitä te siinä muka säädätte kun poikkitukea laitatte kireemmälle tai löysemmälle? ;D;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Poikittaistukien rakentelua, materiaalivahvuus / muoto?

Kertokaas nyt vielä mitä te siinä muka säädätte kun poikkitukea laitatte kireemmälle tai löysemmälle?  ;D;D

;D;D

Niinpä.. Kysymys onkin kait siitä että valmistajien tekemät poikkituet tulee tehdä säädettäviksi jotta ne käy jokaiseen yksilöön. Pienet heitot kun voi vaikuttaa siten ettei tuki helposti sovikaan kaikkiin autoihin. Jos tuen tekee esimerkiksi pukeilla seisovaan autoon, ei se todennäköisesti menekään paikoilleen pyörillä seisovaan saman malliseen autoon ennenkuin senkin keulan tunkkaa ilmaan. Ite kun tuen tekee niin on mielestäni turhaa työtä tehdä siihen mitään säätöjä. Tietysti jos mittatarkkuus on hanurista alunperinkin niin on varmempi tehdä säädettävä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Poikittaistukien rakentelua, materiaalivahvuus / muoto?

Pösöissä on ainakin niin löysä kori et jos tollasen tuen tekis uuden auton mittojen mukaan ei varmasti menis paikoilleen 150tkm ajettuun. Itse ajattelin heppailla tuen paikoillaan ja sitten irroittaa sen ja hitsata saumat kunnolla kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Poikittaistukien rakentelua, materiaalivahvuus / muoto?

Jep, itekki ajattelin tehdä niin et nostaa keulaa hiukan ilmaan ja heppaa siinä osat paikoilleen, irrallaan hitraa sit kunnolla ja pulttaa valmiin tuen kiinni -> keula alas. Turha sitä mitään säätöjä on tehdä, kun yksilöllisen tuen tekee omaan autoon.

Laippoja odotellessa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Poikittaistukien rakentelua, materiaalivahvuus / muoto?

Tossa olis tommonen paintti töherrys toteutuksesta. Elikä toi pulltti on tuossa toisessa päässä siten että se pyörii vapaasti, tossa mutta ei pääse tippuun se estetään tolla "väliseinällä". Toisessa  osassa poikittais tukea on kiinteeksi hitsaatu mutteri. Pulttissa on 2 mutteria jolla saadaan säädeltyä joko kireemmälle taikka leveemmälle poikittais tukien päitä.

Yksin kertaista jos tästä saa selvää...

poikki.jpg

PIC0000355.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Poikittaistukien rakentelua, materiaalivahvuus / muoto?

Tässä yksi malli mitenkään viimeistelemättömästä alumiinisesta (paino kokonaisena ~750g).

Yleensä kannattanee tehdä isompi halkaisijainen mahdollisimman suora tuki, jos tietysti mahtuu.

Nostaa vaikka ennemmin niitä kiinnikkeitä, kuin taivuttaa putkea (putkia).

Ja tässä säätö lähempää.

Laakeripäässä (turhaa olla laakeroitu, mutta kun siinä oli valmiiksi vas.kierre) on vasenkätinen kierre ja putken sisällä oikeakät.

Mahdollinen säätö kannattaa tehdä ihan päähän jos mahdollista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Poikittaistukien rakentelua, materiaalivahvuus / muoto?

Mites kannattaisko laittaa rauta kiertään sillee rintapellin kautta omal laipal vai onks sit enää turvallinen kolareis?

Et tunkeeks se sit kabiinin puolel jos niitti tulee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Poikittaistukien rakentelua, materiaalivahvuus / muoto?

Mites kannattaisko laittaa rauta kiertään sillee rintapellin kautta omal laipal vai onks sit enää turvallinen kolareis?

Et tunkeeks se sit kabiinin puolel jos niitti tulee?

Jos meinaat kolmiotukena, niin eihän se kai sieltä suinkaan kabiiniin pitäisi tulla. Eri asia sitten onko siitä erityistä hyötyä jos rintapelti on niin lötköä kuin ne yleensä on..Pitäisi löytää sieltä jokin tukeva kohta johon pultata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×