Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
turre101

Painerajaventtiili & Bleed-valve (kuvia lisätty)

Recommended Posts

Noniin, nyt olisi tarkoitus mekaaninen painerajaventtiiili kyhätä, ja sen seuraksi bleed-valve millä saisi ahdot nostettua siihen vakioon 0.7bariin kun hukkaportin kello on ilmeisesti sen verran löysä että ahdot vain 0.6bar vaikka prikatkin on alla. (tai sitten autogaugen mittari näyttää väärin)

Ostin tuon wilkersonin varoventtiilin, joka onkin järeä vekotin. Samalla käteen tarttui neulaventtiili, jonka tarkoitus toimia bleedinä, alla kuvia joita seuraa muutama kysymys.

Wilkerson 1

painev1.jpg

Wilkerson 2

painev2.jpg

Neulaventtiili

neulav.jpg

Eli tuossa Wilkersonissa on ilmeisesti yksi sisääntulo joka on nuolen osoittamassa kohdassa. Kun säädetty paine ylittyy, päästää venttiili paineen läpi myös kolmeen muuhun liitäntään, correct?

Yhdessä noista onkin valmiiksi kierrettävä tulppa, hyvä niin kun en tarvitse sitä. (alareunassa)

Eli ilmeisesti hommaan noihin kolmeen liitäntään sopivan pään joka käy tuohon hukkaportin kellon letkuun, näihin tavalliset kiristimet, ja kytken seuraavasti:

- Turbon kompuralta paineventtiilille

- Paineventtiililtä yhdestä liitännästä hukkaportin kellolle

- Paineventtiilin toisesta liitännästä tuolle neulaventtiilille, joka päästää toisesta liitännästään sitten ilmaa pihalle niin paljon kuin säädetty.

Toimiiko homma näin? Tuossa paineventtiilissä tarjolla isompi ja pienempi liitäntä, varmaan kellolle kannattaa viedä isommalta liitännältä.

Noin isoja mötiköitä ei siihen turbon viereen voi mitenkään järkevästi laittaa killumaan. onko haittaa jos tuo kellon letku on pitkä? Eli jos kiinnitän mötikät esim. siihen missä alkuperäinen ilmanputsari on, ja vedän siitä letkut kompuralle ja hukkaportille? Tuleeko jotain viivettä tai muuta?

Sitten vaan metsästämään näihin näitä adaptereita...ei taida Osasilta löytyä. ::)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valve

Tuolla venttiilillä voit säätää ahtoja myös, eli et laita sitä bleediä ollenkaan, eli nimenomaan noin että siinä missä nuoli niin se on virtaussuunta eli nuolen persepuoleta kompuralta (tai ennen kaasuläppää) paine sisään, nuolen kärjestä ulos kellolle, ennen kelloa kannattaa olla "kovaa"  letkua johon PITÄÄ PORATA parit millin reiät niin pääsee kello myös sulkeutumaan, tuo venttiili nimittäain on samalla takaiskuventtiili.

Kysyttävää?  8)

EDIT:

Ja mene sen wilkersonin kanssa johonkin paineilma/pneumatiikkaliikkeeseen ja sano että tähän sopivat letkukarat. Ja letkut lemmareilla kiinni, tai saahan siihen semmosia silikoniletkujakin ja niihin oikeet liittimet ni ei tartte ku tökätä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valve

No perhana, niinpä tosiaan tuollahan se ahtojen säätökin onnistuu. :)

Eli tulppaan sitten tuon ylimääräisen liitännän tuosta. Tuo on metkan näköinen vaan kun tuo nuolen takapuolelta tuleva liitäntä näyttää kuin olisi tukossa, tiivis seinämä vastassa, mutta näin se venttiili kai toimii. :)

Eikös tuo mene noiden reikien poraamisen suhteen vähän arpapeliksi? Sehän vuotaa siitä myös paineita pois, ja pääseekö ne paineet sitten tarpeeksi nopeaan pois ettei kello jumittele?

Onko sillä väliä kuinka pitkät nuo letkut on? Sehän olisi n. 0.5-1m suuntaansa jos laittaisi tuon tuohon ilmanputsarin kohdille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valve

Onko sillä väliä kuinka pitkät nuo letkut on?

Samaa oon itekki miettiny jos sais ton jonnekki parempaan paikkaan Silviassakin ku heti hukkiksen jalkaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valve

Jooh sinänsä et olis tarvinnut kun yhdellä ulos lähdöllä varustetun varoventiilin. Kunnollisesta hydrauli/paineilma kaupasta pitäis löytyy ns.metallinen tulppa joka kannattaa hankkia ja kiertää tohon ylimääräiseen lähtöön kiinni niin ei pitäis vuotaa, ja kierteisiin tiiviste teippiä.

Peetrus oletko varma että tuo toimii myös takaiskuventiilinä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valve

Onko sillä väliä kuinka pitkät nuo letkut on?

Samaa oon itekki miettiny jos sais ton jonnekki parempaan paikkaan Silviassakin ku heti hukkiksen jalkaan

Kyllä voi olla pitkät. Mulla on bleedi kojelaudassa ja letkut kietää turbolta apparin jalkotilan kautta sisäälle, eli matkaa kertyy. Hyvin pelaa.

Tuon neulaventtiilinhän voi soveltaa niiden letkuun tehtävien reikien tilalle. Ei tarvii arpoa reikien kokoa/määrää, kun voi sitten säädellä siitä venttiilistä. Eli laittaa se tuon neulaventtiilin ihan bleedin tapaan vaikka T-haaralla ennen kelloa. Sehän kai päästää molempiin suuntiin?

Tuon varoventtiilin toiminta ei nyt ihan valjennut, päästääkö se paineen ylittyessä täyden paineen läpi? Jos, niin eihän se oikein häävisti ahtojen säätämiseen pelkältään sovi, kun sitten hukkis on mallia on/off. Tarvitaan se bleedi sitten lisäksi. Vai miten? Tuon kun selvitätte minulle, niin hahmottuu konaisuuskin pikkuisen paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valve

Jooh sinänsä et olis tarvinnut kun yhdellä ulos lähdöllä varustetun varoventiilin. Kunnollisesta hydrauli/paineilma kaupasta pitäis löytyy ns.metallinen tulppa joka kannattaa hankkia ja kiertää tohon ylimääräiseen lähtöön kiinni niin ei pitäis vuotaa, ja kierteisiin tiiviste teippiä.

Peetrus oletko varma että tuo toimii myös takaiskuventiilinä?

100% varma

Itsellä täysin sama laitos kiinni.

Siinä on semmonen tulppa mukana.

Ei sillä lekun pituudella jur oo merkitystä, ei näillä matkoilla mitä teille tulee.

Ei se mene arpapeliksi kun poraat sinne 2-3 1mm reikää itellä on 2kpl 1.5mm reikää jarruputkessa, joka on tuohon hommaan ihan hyvää tavaraa jos ei jaksa mitään silikoniletku laittaa, eli mulla on pätkä jarruputkea tuossa venan jälkeen ennen kelloa.

Ei jumittele kello.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valve

Onko sillä väliä kuinka pitkät nuo letkut on?

Samaa oon itekki miettiny jos sais ton jonnekki parempaan paikkaan Silviassakin ku heti hukkiksen jalkaan

Kyllä voi olla pitkät. Mulla on bleedi kojelaudassa ja letkut kietää turbolta apparin jalkotilan kautta sisäälle, eli matkaa kertyy. Hyvin pelaa.

Tuon neulaventtiilinhän voi soveltaa niiden letkuun tehtävien reikien tilalle. Ei tarvii arpoa reikien kokoa/määrää, kun voi sitten säädellä siitä venttiilistä. Eli laittaa se tuon neulaventtiilin ihan bleedin tapaan vaikka T-haaralla ennen kelloa. Sehän kai päästää molempiin suuntiin?

Tuon varoventtiilin toiminta ei nyt ihan valjennut, päästääkö se paineen ylittyessä täyden paineen läpi? Jos, niin eihän se oikein häävisti ahtojen säätämiseen pelkältään sovi, kun sitten hukkis on mallia on/off. Tarvitaan se bleedi sitten lisäksi. Vai miten? Tuon kun selvitätte minulle, niin hahmottuu konaisuuskin pikkuisen paremmin.

Ei ole hyvä idea laittaa bleediä sen venan jälkeen ,menee stte arpomiseksi että kumpi niitä ahtoja nyt nostaa se vena vai pleedi, eli jos pleedi ni venasta ei ole sitä hyötyä mihin se on tässä tarkoitettu.

Himen mutua, mutta ilmeisesti vena alkaa säädetyssä paineessa päästämään painetta läpi, eli ei ole on/off, sitä kun kiristää, niin ahdot nousee, on sitten todella herkkä säädöstään. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valve

saman näkösiä vilkkersoneja on sitten ainakin kolmea erilailla toimivaa...rajapaine venttiilillä kun säädät vaikka 0.5bar kellolle 1bar ahdot niin saattaa olla melko veikeä ajaa, kilossa portti levälleen>ahdot tippuu,ja taas venttiili sulkeutuu> ahdot nousee jne..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valve

saman näkösiä vilkkersoneja on sitten ainakin kolmea erilailla toimivaa...rajapaine venttiilillä kun säädät vaikka 0.5bar kellolle 1bar ahdot niin saattaa olla melko veikeä ajaa, kilossa portti levälleen>ahdot tippuu,ja taas venttiili sulkeutuu> ahdot nousee jne..

Tuotanoin.. eikös se nyt kuitenkin sangen portaattomasti tämä ilmiö mene, eli tuo wilkerson kun alkaa aueta niin hukkiskin aukeaa --> jos ahdot vähentyisi niin rajaventtiilikin menisi enemmän kiinni..... Eli ovat kuitenkin tasapainossa koko ajan.

Eli mistä tuollainen edes-takas ilmiö pääsisi syntymään... ???

Peetrus voi kertoa miten hänellä tuo ahtojen nosto toimii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valve

No eiköhän toi rajaventtiili ole joko auki tai kiinni, ei se mikään portaaton kapistus ole.

jos sulla on lutku 0.5barin kello, niin se lävähtää ihan ja just sepposen selälleen kun toi rajapaine venttiili aukeaa 1barin kohdalla, joka taas mitä luultavimmin aiheuttaa ahtojen tippumisen, eikö? ahdot kun tippuu niin myöskin se paineventtiili menee kiinni joka taas aiheuttanee ahtojen nousun...jne jne..tämä siis ainakin sillä vilkersonilla mitä me ollaan kokeiltu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valve

Niinku aikasemmin sanoin ni mutua tuo venttiilin toiminta, mutta kyllä mulla tuo toimii siten että kun kiristää, niin ahdotkin nousee.

UUdehko käyttäjä skorppi vois kans lukia tämän aiheen, hän mulle tommosta ensin ehdotti, hänellä myös samanlainen kiinni.

Mulla on ainaki tälleen, kellolla säädetty n.1bar ja tuolla venalla loput.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valve

No eiköhän toi rajaventtiili ole joko auki tai kiinni, ei se mikään portaaton kapistus ole.

jos sulla on lutku 0.5barin kello, niin se lävähtää ihan ja just sepposen selälleen kun toi rajapaine venttiili aukeaa 1barin kohdalla, joka taas mitä luultavimmin aiheuttaa ahtojen tippumisen, eikö? ahdot kun tippuu niin myöskin se paineventtiili menee kiinni joka taas aiheuttanee ahtojen nousun...jne jne..tämä siis ainakin sillä vilkersonilla mitä me ollaan kokeiltu.

Ja seurauksena oli nykivää menoa vai? :)

Joo siis en tunne tuon tekniikkaa, mutta olettaen että siinä on ihan vain jousi joka painaa painetta vasten, niin luulisi että ei se nyt ihan yks-kaks rävähdä auki vaan paine painaa sen auki asteittain...?

Jos tuon venan jälkeen olisi bleed-valve, niin sillähän asia korjaantuisi. Olisiko tässä nyt osuutta asiaan sillä että nuo peetruksella letkussa olevat reiät kompensoivat tuota, eli kello ei rävähdä heti auki vaan painetta vuotaa rei'istä pihalle? 110% mutua ja muminaa. ;)

Eipä sillä, en ole siis nostamassa ahtoja tuon wilkersonin kanssa, vaan tarkoitus olisi ihan näille nykyisille ahdoille se säätää. Silloin tuota ongelmaa ei pitäisi ilmetä.

Sen mitä ahdot nousee sitten putkiston vaihdon jälkeen, se on taas eri asia ja säätää vaan tuota sitten saman veran korkeammalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valve

Mulla oli samallainen (molemmat)vekotin, mutta en saanu sitä toimimaan. Syy miksi ei toiminut ei valjennu koskaan.

Wilkerson laski läpi kaiken ilman jota sen lautta antoi mennä, eli pystyi ainoastaan pienentämään läpimenevää ilmaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valve

Mulla oli samallainen (molemmat)vekotin, mutta en saanu sitä toimimaan. Syy miksi ei toiminut ei valjennu koskaan.

Wilkerson laski läpi kaiken ilman jota sen lautta antoi mennä, eli pystyi ainoastaan pienentämään läpimenevää ilmaa.

Eli siis niiku häh?

Vaikka tiukkasit ni laski läpi??

Tuon säätö on pirun herkkä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valve

Mulla oli samallainen (molemmat)vekotin, mutta en saanu sitä toimimaan. Syy miksi ei toiminut ei valjennu koskaan.

Wilkerson laski läpi kaiken ilman jota sen lautta antoi mennä, eli pystyi ainoastaan pienentämään läpimenevää ilmaa.

Eli siis niiku häh?

Vaikka tiukkasit ni laski läpi??

Tuon säätö on pirun herkkä.

kuten jo sanoin, noita venoja on monenlaisia, samannäkösiä..tässä todennäkösesti ollut siis normaali paineenvähennys venttiili, siitä menee kaikki ilma läpi , eli mitään rajapainetta ei ole missä se aukeaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valve

Kyllähän sen sai kiinni asti, mut mitä hyötyy sittä silleen on, ei mitään.

Saatoi olla asennuksesta aiheutuva toiminto häiriö...enskesäks olis tarkoitus laittaa toimintaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valve

Microman, mikä tuotenumero?

Tämä mikä mulla ja Peetruksella nyt on, on tuotenumeroltaan siis:

WILKERSON X10-C2-L00

Kuulostaa ihan normaalilta neulaventtiililtä jolla säädetään läpi menevää ilmamäärää.

Ei se toimi rajaventtiilinä ei sitten millään. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valve

Tästä on revenny puoliks lappu, jossa oli tämän tyyppi numero.

Lopput numeroista on c1-000, tämä on täysin saman näköinen kuin tuo yllä oleva versio, mutta sininen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valve

Tästä on revenny puoliks lappu, jossa oli tämän tyyppi numero.

Lopput numeroista on c1-000, tämä on täysin saman näköinen kuin tuo yllä oleva versio, mutta sininen.

Toisin sanoen se voi olla tyystin eri tarkoitukseen? ;)

Hassua kyllä jos on ihan saman näköinen.

Jos tuohon mun venaan kokeilee puhaltaa ja kiristää pikkuhiljaa niin samaan tapaan se rajoittaa virtausta mitä enemmän kiristää, kuin neulaventtiili...

Mutta paha mennä sanomaan kun keuhkoilla ei voi kehittää painetta, että aukeaako tuo sitten kuten varoventtiili aukeaa, kun painetta syöttää enempi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valve

saman näkösiä vilkkersoneja on sitten ainakin kolmea erilailla toimivaa...rajapaine venttiilillä kun säädät vaikka 0.5bar kellolle 1bar ahdot niin saattaa olla melko veikeä ajaa, kilossa portti levälleen>ahdot tippuu,ja taas venttiili sulkeutuu> ahdot nousee jne..

Tätä minäkin juuri tarkoitin.

Minun ideani oli, että jos tavoitellaan vaikka 1 bar paineita, niin varoventtiili aukemaan vaikka jossain 0,8-0,9 bar kohdilla ja bleedillä sitten säätö 1 bariin. Jäisi se 0,1-0,2 bar pelivaraa, jolla alueella hukkis toimisi portaattomasti, kuten on tarkoituskin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valve

Minun ideani oli, että jos tavoitellaan vaikka 1 bar paineita, niin varoventtiili aukemaan vaikka jossain 0,8-0,9 bar kohdilla ja bleedillä sitten säätö 1 bariin. Jäisi se 0,1-0,2 bar pelivaraa, jolla alueella hukkis toimisi portaattomasti, kuten on tarkoituskin.

1. Jos kuvitellaan että bleedi on tuon rajaventtiilin perässä, lähdetään siitä että rajaventtiili on säädetty nollille eli virtaa läpi asti.

2. Säädetään bleedillä niin että ahdot on 1bar.

3. Kiristetään rajaventtiiliä niin että aukeaa vasta tuossa kohti.

Eihän tällöin voi tulla edestakaisin-liikettä? Tilannehan on sama kuin vakioahdoillakin, mutta hukkiksen kelloa on vaan huijattu tuolla bleedillä. Rajaventtiilin toiminnan kannalta tilanne ei eroa mitenkään?

Toki hyvä olisi rajaventtiili säätä esim. 0.9bariin niin aukeaisi vähän ennen, juuri kuten puppetmaster sanoi.

Pelkällä rajaventtiilillä paineita nostaessa ymmärrän kyllä että voi tulla tuo ikävä efekti.

Eikö tuo minun neulaventtiilini toimisi myös suoraan letkun välissä, niin että kiristäisi sitä niin että paine hukkiksen kellolla alenisi?  Eli sama periaate kuin bleedissä mutta ei päästäisi ilmaa ulos vaan ollenkaan? Menee jo vähän silkaksi mietiskelyksi mutta mutta...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valve

Minun ideani oli, että jos tavoitellaan vaikka 1 bar paineita, niin varoventtiili aukemaan vaikka jossain 0,8-0,9 bar kohdilla ja bleedillä sitten säätö 1 bariin. Jäisi se 0,1-0,2 bar pelivaraa, jolla alueella hukkis toimisi portaattomasti, kuten on tarkoituskin.

1. Jos kuvitellaan että bleedi on tuon rajaventtiilin perässä, lähdetään siitä että rajaventtiili on säädetty nollille eli virtaa läpi asti.

2. Säädetään bleedillä niin että ahdot on 1bar.

3. Kiristetään rajaventtiiliä niin että aukeaa vasta tuossa kohti.

Eihän tällöin voi tulla edestakaisin-liikettä? Tilannehan on sama kuin vakioahdoillakin, mutta hukkiksen kelloa on vaan huijattu tuolla bleedillä. Rajaventtiilin toiminnan kannalta tilanne ei eroa mitenkään?

Toki hyvä olisi rajaventtiili säätä esim. 0.9bariin niin aukeaisi vähän ennen, juuri kuten puppetmaster sanoi.

Pelkällä rajaventtiilillä paineita nostaessa ymmärrän kyllä että voi tulla tuo ikävä efekti.

Kyllä se tuollakin systeemillä vähän niinkuin yhtäkkiä aukaisee hukkiksen, ja kun ahdot laskevat hiemankin alle barin - läps - hukkis laakista kiinni. Jos nyt oikein hahmotin tilanteen...

Se rajaventtiili aukeamaan hieman ennen haluttua ahtopainetta, niin pelaa. Esim. (jos nyt näin tarksati säätö onnistuu) 0,9 bar kohdalla rajaventtiili auki, jolloin paineiden noustessa yli 0,9:n alkaisi hukkaportti toimia kuten ilman rajaventtiiliäkin - portaattomasti. Näin hukkis lävähtäisi täysin kiinni vasta paineiden laskiessa alle sen 0,9. Täytyisi kokeilemalla tietenkin etsiä sopiva säätö rajaventtiilille, tuo 0,9 bar on vedetty ihan stetsonista.

Eikö tuo minun neulaventtiilini toimisi myös suoraan letkun välissä, niin että kiristäisi sitä niin että paine hukkiksen kellolla alenisi?  Eli sama periaate kuin bleedissä mutta ei päästäisi ilmaa ulos vaan ollenkaan? Menee jo vähän silkaksi mietiskelyksi mutta mutta...?

Ei toimisi. Hetken pitäisi ahtopaineita ylempänä, mutta kyllä se ohjauspaine ennenpitkää tasoittuisi venttiilin molemmin puolin, ja paineet laskisivat samaan kuin ilman bleediä. Jostain päästettävä ilmaa pihalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valveSamaan tapaan toimii tämäkin, jos tällä laitoksella ei saa paineita nostettua, on hankittava joku ns.valmis vekotin

Jos tuohon mun venaan kokeilee puhaltaa ja kiristää pikkuhiljaa niin samaan tapaan se rajoittaa virtausta mitä enemmän kiristää, kuin neulaventtiili...

Wilkersson.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: Painerajaventtiili & Bleed-valve

Kyllä se tuollakin systeemillä vähän niinkuin yhtäkkiä aukaisee hukkiksen, ja kun ahdot laskevat hiemankin alle barin - läps - hukkis laakista kiinni. Jos nyt oikein hahmotin tilanteen...

Se rajaventtiili aukeamaan hieman ennen haluttua ahtopainetta, niin pelaa. Esim. (jos nyt näin tarksati säätö onnistuu) 0,9 bar kohdalla rajaventtiili auki, jolloin paineiden noustessa yli 0,9:n alkaisi hukkaportti toimia kuten ilman rajaventtiiliäkin - portaattomasti. Näin hukkis lävähtäisi täysin kiinni vasta paineiden laskiessa alle sen 0,9. Täytyisi kokeilemalla tietenkin etsiä sopiva säätö rajaventtiilille, tuo 0,9 bar on vedetty ihan stetsonista.

Taidat kyllä olla oikeassa että siinä olisi hyvä olla sitä pelivaraa vähän. Eli vaikka vakioahdoillekin tuon laittaisi, niin olisi varmaankin hyvä asettaa esim. 0.7bar max ahdoilla tuo rajaventtiili aukeamaan 0.5-0.6bar? Näin ahdot nousisi äkkiä tuohon, sitten sitä normaalivauhtia maximeihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×