Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
Sawez

P11 multilink... taas.

Recommended Posts

Käytin boardin hakua, mutta silti ja pari asiaa epäselväksi. :o

Mulla kolisee -97 Primeran etupää lähinnä soratiellä ajettaessa. Multilinkkejä kokeilin liikutella, ja aikamoinen välys seiltä löytyikin.

Onko tohon linkkiin saatavilla jostain pelkät puslat? Jos niin mistä?

Olisko muuta ideaa ton kolinan syyksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: P11 multilink... taas.

Minun mielestä se multilink ei ole purettavissa. Raidetangonpää saattaa olla, tai iskarissa löysää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: P11 multilink... taas.

Multilink = se pystyasennossa oleva "torni"? Se koriin menevä on tukivarsi? Missä klappini on kun huolto sanoi, että linkki väljä ja katsastuksessa todettiin että se navan lähellä oleva "laakeri" on väljä? Voiko tuon laakerin vaihtaa vai onko koko "tötterö" uusittava? Kalliskin? Saako muualta kuin Nissanilta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: P11 multilink... taas.

Multilink = se pystyasennossa oleva "torni"? Se koriin menevä on tukivarsi? Missä klappini on kun huolto sanoi, että linkki väljä ja katsastuksessa todettiin että se navan lähellä oleva "laakeri" on väljä? Voiko tuon laakerin vaihtaa vai onko koko "tötterö" uusittava? Kalliskin? Saako muualta kuin Nissanilta?

P10:ssä makso ylätukivarsi nissanilla 60€( nissanin varaosa) ja muualta varaosana 80€. Erona noissa oli että nissanin varaosa oli toteutettu yhdellä laakerilla ja ilmeisesti muut on kahdella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: P11 multilink... taas.

siitä multilinkistä sen verran että mietein itse kans purkua.. mut totesin että menee amatööriltä kikkailuks. hain varaosan 64 eeroo...... siitä "tornista" jossa on laakerointi, niin se tuli pari päivää sitten laakeroitua.. nykyään saa laakerit ettei vaadi koko osaa.  sama vika kolisi ja naksui. nissan varaosa 24eeroo ja työ 50e. vaati pilleillä lämmityksen että irtos ja oli laakerit aivan loppu!! jo loppui kolinat kunnes toiselle puolelle sama juttu.....  ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: P11 multilink... taas.

Se koriin kiinnittyvä siis on tukivarsi vai? Ainakin manuska sanoo että se "torni" on se multilinkki ja se "kaksipäinen" on tukivarsi...Ihan vaan sillä etten vaihda turhaan vääriä/ehjiä osia... Mitä muuta kannattaa vaihtaa samalla kun vaihtaa tuota yllämainittua laakeria? Saako kuumailmapuhaltimella riittävän kuumaksi, saisko ulosvetäjällä otteen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: P11 multilink... taas.

Yleensä kun Multilinkistä puhutaan, sillä tarkoitetaan sitä yläpään tukea, jonka tehtävä on pitää pyörä aina samassa asennossa tiehen nähden. Se rupeaa napsumaan kun tulee väljää. Jos koko pyörä heiluu ylös alas, on olkavarren (tai mikä v**** se nyt oikealta nimeltään olikaan) laakeri paskana.(jos siis heiluu tuesta, ei pelkkä pyörä, silloinhan se olisi pyörän laakeri)

Jos tuennan laakerit on väljät, sillä ei oo mitään tekemistä multilinkin kanssa....

Multilinkin purkaa 2 minuutissa ku ottaa pyörän eka irti... Puslia saa vaihdettua, mutta on aikamoinen homma prässää se takaisin paikalleen. Joskus auttoo kun irrottaa puslat ja pistää kunnon vaseliinit mukaan kun laittaa kii...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P11 multilink... taas.

Alkoi tuossa tuntumaan väljää molemmin puolin edestä kun vaihtoi kesärenkaat alle. Isoissa montuissa ei tunnu miltään, mutta sitten jos pieni korotus esim. suojatiet, jotka on ns. kertaalleen maalattu päälle ja ovat korkeammat(5mm) niin tuntuu väljältä. Olisikohan multilink vai sitten se laakeri hässäkkä? Miten voisi todeta, ettei tule turhaan vaihdettua vääriä osia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P11 multilink... taas.

Minä tiedustelisin hiukan samaan aiheeseen liittyvää. Eli omistan tuollaisen P11-144 vm -00 QG16DE Primeran. Auto kolisee aivan mielettömästi ajettaessa mukulakivikaduilla tai soralla. Kummallista vain on, että jos painan jarrua niin kolinat loppuu. Onko tämä tyypillinen ylätukivarren väljyydestä johtuva ongelma vai onkohan jotain muuta vialla? Kiitos vastauksista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P11 multilink... taas.

Jos kuuluu outoa kolinaa mukulakivillä tai soratiellä, niin kannattaa ensin kokeilla raidetankojen välykset. Heiluttelee rattia asfaltilla puolelta toiselle. Toinen keino on kokeilla heiluttaa käsin rengasta sivusuunnassa. Jos kuuluu naputusta, niin väljää on.

Ylätukivarsien välys selviää helposti nostamalla auton renkaat ilmaan ja sen jälkeen painaa kädellä tukivarren ja "tornin" liitoksesta auton pitkittäissuunnassa taaksepäin (eli käytännössä sivusuuntaan tukivartta). Jos kolisee tai liikkuu, niin ylätukivarren sisemmissä puslissa on todennäköisesti klappia.

Jos auto kolisee enemmän vapaalla rullatessa kuin esim. veto päällä, kyseessä on todennäkösesti ylätukivarsi, koska se "torni" liikkuu kiihdyttäessä ja jarruttaessa eteen ja taaksepäin (vääntäen myös tukivartta), jolloin tukivarsi ei liiku sivusuunnassa enää niin paljon montuun ajettaessa.

PS. Jos ostatte Motonetistä ylätukivarsia, niin tarkistakaa että ne on myös rasvattu. Itse ostin rapeat puoli vuotta sitten (n. 40 000km sitten) tukivarret molemmille puolille ja niissä on jo nyt väljää. Aukaisin tuet viime viikonloppuna ja huomasin, että toisessa päässä rasvaa ei ollut ollenkaan ja toisessakin päässä rasvaa oli todella niukasti. Laitoin tukivarren molempiin päihin kunnolla vaseliiniä ja nyt kolinat ovat taas vähäksi aikaa tiessään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P11 multilink... taas.

Ylätukivarsien välys selviää helposti nostamalla auton renkaat ilmaan ja sen jälkeen painaa kädellä tukivarren ja "tornin" liitoksesta auton pitkittäissuunnassa taaksepäin (eli käytännössä sivusuuntaan tukivartta). Jos kolisee tai liikkuu, niin ylätukivarren sisemmissä puslissa on todennäköisesti klappia.

Nostin hallitunkilla ylöspäin koko tornia tai siis koko höskää. Auto oli sillain ylhäällä, että tuenta roikkui ala-asennossa vapaasti. Samalla pidin kädellä kiinni siitä ylätukivarren alanivelestä ja selvää välljyyttä oli. Toisella puolella paljon enemmän kun toisella. Eli ylätukivarret(multilinkit) vaihtoon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P11 multilink... taas.

Jos kuuluu outoa kolinaa mukulakivillä tai soratiellä, niin kannattaa ensin kokeilla raidetankojen välykset. Heiluttelee rattia asfaltilla puolelta toiselle. Toinen keino on kokeilla heiluttaa käsin rengasta sivusuunnassa. Jos kuuluu naputusta, niin väljää on.

Ylätukivarsien välys selviää helposti nostamalla auton renkaat ilmaan ja sen jälkeen painaa kädellä tukivarren ja "tornin" liitoksesta auton pitkittäissuunnassa taaksepäin (eli käytännössä sivusuuntaan tukivartta). Jos kolisee tai liikkuu, niin ylätukivarren sisemmissä puslissa on todennäköisesti klappia.

Jos auto kolisee enemmän vapaalla rullatessa kuin esim. veto päällä, kyseessä on todennäkösesti ylätukivarsi, koska se "torni" liikkuu kiihdyttäessä ja jarruttaessa eteen ja taaksepäin (vääntäen myös tukivartta), jolloin tukivarsi ei liiku sivusuunnassa enää niin paljon montuun ajettaessa.

PS. Jos ostatte Motonetistä ylätukivarsia, niin tarkistakaa että ne on myös rasvattu. Itse ostin rapeat puoli vuotta sitten (n. 40 000km sitten) tukivarret molemmille puolille ja niissä on jo nyt väljää. Aukaisin tuet viime viikonloppuna ja huomasin, että toisessa päässä rasvaa ei ollut ollenkaan ja toisessakin päässä rasvaa oli todella niukasti. Laitoin tukivarren molempiin päihin kunnolla vaseliiniä ja nyt kolinat ovat taas vähäksi aikaa tiessään.

Kiitos vinkistä. Tein uuden aiheen tätä asiaa koskien ja siinäkin sain yhden vastauksen. Mutta tämä oli paljon tyhjentävämpi, kiitos siitä.

Ei kolise eikä kilise jos heiluttelen rattia asfaltilla niin ettei auto liiku. Mutta kolinaa kuuluu kyllä mielestäni enemmän jos rullaa vapaalla. Eli kolina vähenee jos painaa kaasua tai jarrua. Tukivarreltahan tuo siis vaikuttaisi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P11 multilink... taas.

Ylätukivarsien välys selviää helposti nostamalla auton renkaat ilmaan ja sen jälkeen painaa kädellä tukivarren ja "tornin" liitoksesta auton pitkittäissuunnassa taaksepäin (eli käytännössä sivusuuntaan tukivartta). Jos kolisee tai liikkuu, niin ylätukivarren sisemmissä puslissa on todennäköisesti klappia.

Nostin hallitunkilla ylöspäin koko tornia tai siis koko höskää. Auto oli sillain ylhäällä, että tuenta roikkui ala-asennossa vapaasti. Samalla pidin kädellä kiinni siitä ylätukivarren alanivelestä ja selvää välljyyttä oli. Toisella puolella paljon enemmän kun toisella. Eli ylätukivarret(multilinkit) vaihtoon?

Kannattaa aukaista tukivarren päät ennen uuden hankkimista, koska pelkällä rasvauksellakin saattaa saada kolinan pois jos teflonholkit eivät ole pahasti kuluneet. Tefloneissa pitäisi näkyä rasvaurat. Pieni välyshän ei haittaa esim. katsastusta, mutta hermoja se kolina saattaa rassata. Jos teflonit on kuluneet pahoin, niin ei muuta kuin uudet tuet tilalle. Pelkkiä tefloneita ei ainakaan tarvikeliikkeen mukaan saa, vaikka ne olisikin helppo vaihtaa. Jos joku tietää että tefloneita saa eriksee jostakin, niin inffotkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P11 multilink... taas.

Kiitos vinkistä. Tein uuden aiheen tätä asiaa koskien ja siinäkin sain yhden vastauksen. Mutta tämä oli paljon tyhjentävämpi, kiitos siitä.

Ei kolise eikä kilise jos heiluttelen rattia asfaltilla niin ettei auto liiku. Mutta kolinaa kuuluu kyllä mielestäni enemmän jos rullaa vapaalla. Eli kolina vähenee jos painaa kaasua tai jarrua. Tukivarreltahan tuo siis vaikuttaisi?

Kokeile vielä että nostat auton ilmaan ja heilutat sitä tukivartta sivuttaissuunnassa. Jos liikkuu reippaasi ja ehkä vielä kolahtaa, niin kolina johtuu todennäköisesti väljistä ylätukivarsista. Voihan se vika tosin olla muuallakin, mutta tuo nyt kannattaa ensimmäisenä tarkistaa.

Itselläni oli hiljattain vähän samanlainen ongelma kuin sinulla, mutta mulla oli myös raidetangon päissä klappia. Pikku montuissa (esim. soratiellä ajaessa) tuntui että renkaat irtoavat millä hetkellä hyvänsä. Ylämäkeen ajaessa kolina väheni ja alamäkeen rullatessa taas paheni. Rasvasin tukivarret hyvin molemmista päistä ja vaihdoin raidetangonpäät, niin meteli loppui siihen, vaikka omissakin tukivarsissa on taas vähän väljää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P11 multilink... taas.

Kokeile vielä että nostat auton ilmaan ja heilutat sitä tukivartta sivuttaissuunnassa. Jos liikkuu reippaasi ja ehkä vielä kolahtaa, niin kolina johtuu todennäköisesti väljistä ylätukivarsista. Voihan se vika tosin olla muuallakin, mutta tuo nyt kannattaa ensimmäisenä tarkistaa.

Itselläni oli hiljattain vähän samanlainen ongelma kuin sinulla, mutta mulla oli myös raidetangon päissä klappia. Pikku montuissa (esim. soratiellä ajaessa) tuntui että renkaat irtoavat millä hetkellä hyvänsä. Ylämäkeen ajaessa kolina väheni ja alamäkeen rullatessa taas paheni. Rasvasin tukivarret hyvin molemmista päistä ja vaihdoin raidetangonpäät, niin meteli loppui siihen, vaikka omissakin tukivarsissa on taas vähän väljää.

Nostinpa sitten auton ilmaan ja kokeilin. Ei ole klappia ylätukivarsissa. Eivät liiku yhtään vaikka niitä riuhtoisi mihin suuntaan tahansa. Pakko vissiin uskoa että se kolinan lähde ei tule tuolta.

Pystyykö tuota raidetangon pään klappia jollain testaamaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P11 multilink... taas.

no nostappa pyörä uudelleen ilmaan ja heiluttele pyörästä raidetangon suuntaisesti. tai laiskan miehen tyyliin auto pyörillään ja toinen kääntelee rattia edestakaisin ja toinen tunnustelee nivelestä onko välystä.

oliko iskarin yläpään keskimutteri kokeiltu/tarkastettu. tai ne kumitkin jos on ihan morjens ni saattaa kolkotella?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P11 multilink... taas.

no nostappa pyörä uudelleen ilmaan ja heiluttele pyörästä raidetangon suuntaisesti. tai laiskan miehen tyyliin auto pyörillään ja toinen kääntelee rattia edestakaisin ja toinen tunnustelee nivelestä onko välystä.

oliko iskarin yläpään keskimutteri kokeiltu/tarkastettu. tai ne kumitkin jos on ihan morjens ni saattaa kolkotella?

Kokeilinkin jo tuota ja ei ollut klappia siinäkään. Tarkastan nuo iskarin yläpään keskimutterit vielä. Niitäkin kyllä kirin jo viime kesänä. Kumit on ehjät.

Lisäystä :

No kirin nuo mutterit ja eipä juurikaan vaikuttanut. Tulipa mieleen sellainen juttu että voisiko kolinan syynä olla kuluneet jarrulevyt? Kolina nimittäin loppuu heti kun painaa jarrua. Nuo jarrulevythän ovat kelluvat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P11 multilink... taas.

no nostappa pyörä uudelleen ilmaan ja heiluttele pyörästä raidetangon suuntaisesti. tai laiskan miehen tyyliin auto pyörillään ja toinen kääntelee rattia edestakaisin ja toinen tunnustelee nivelestä onko välystä.

oliko iskarin yläpään keskimutteri kokeiltu/tarkastettu. tai ne kumitkin jos on ihan morjens ni saattaa kolkotella?

Kokeilinkin jo tuota ja ei ollut klappia siinäkään. Tarkastan nuo iskarin yläpään keskimutterit vielä. Niitäkin kyllä kirin jo viime kesänä. Kumit on ehjät.

Lisäystä :

No kirin nuo mutterit ja eipä juurikaan vaikuttanut. Tulipa mieleen sellainen juttu että voisiko kolinan syynä olla kuluneet jarrulevyt? Kolina nimittäin loppuu heti kun painaa jarrua. Nuo jarrulevythän ovat kelluvat?

Haulla löytyy juttua myös jarruista johtuvasta kolinasta. Ei se jarrulevy pääse liikkumaan ("kellumaan") mihinkään jos rengas on kunnolla kiinni. Pyörän pultit ja vannehan sen levyn lopulta kiristää paikoilleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P11 multilink... taas.

jarrusatulat on "kelluvat" ja jos ne pääsee liikkumaan niin paljon että kolisee, niin sillon liukutapit on kyllä jo todella kuluneet. erittäin epätodennäköistä että johtuisi jarruista.

iskareista et ole kai maininnut mitään? vai enkö nähnyt... alapään kumipusla rikki? onko iskarit vanhat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P11 multilink... taas.

jarrusatulat on "kelluvat" ja jos ne pääsee liikkumaan niin paljon että kolisee, niin sillon liukutapit on kyllä jo todella kuluneet. erittäin epätodennäköistä että johtuisi jarruista.

iskareista et ole kai maininnut mitään? vai enkö nähnyt... alapään kumipusla rikki? onko iskarit vanhat?

5 vuotta vanhat iskarit. Autolla ollut minua ennen yksi omistaja, ollut työsuhdeautona, on huollatettu säännöllisesti autokeskuksella. Erittäin tarkka pitäjä ollut, oli valittanut huoltoon jopa rekisterikilven räminästä, ja se oli korjattu. Kaikki huoltoselosteet löytyvät. Autolla ajettu täysin kaupunkiajoa joten ei iskarin loppuminen kyllä oikein kuulosta sopivalta. Ainakin todella jämäkältä vielä tuntuvat. Iskarin ja jousen välinen kumi näytti olevan ehjä, yläpuolen kumista en osaa sanoa. Äkkiseltään yläpuolelta näytti ehjältä.

On kyllä todella mystinen tuo kolinan lähde. Väljää ei tunnu missään mutta silti kolisee???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P11 multilink... taas.

Eipä ole vieläkään vikaa löytynyt. Noh, maanantaina on autolla katsastus, katsotaanpa joskohan katsastusmies löytäisi kolinan aiheuttajan.

Lueskelin noita edellisen omistajan aikana tehtyjä huoltoja ja eräästä huoltoselosteesta löytyi huomatus jossa oli valittanut huoltoon että kolahtaa ajettaessa hiljaisella vauhdilla kuoppiin. Mutta eipä sitten löytynyt huoltoraportista siihen mitään.

Jos menee katsastuksesta läpi niin enpä taida tehdä asialle mitään. Antaa kolista rauhassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P11 multilink... taas.

No, primmu on sitten katsastettu, heittämllä meni läpi. Ei siis löytynyt ainakaan liikaa väljää. Tenttasin katsastusmiestä tuosta kolinasta ja väljyyden rajoista, meinasi että pyörässä ei tunnu väljää, eikä nivelissä ole nähtävää välystä.

Mutta eikös ollutkin niin että nuo ylätukivarret alkavat kolista jo ennenkuin välystä alkaa pahemmin edes esiintyä, johtui siitä holkin ympärillä olevan kumin kuivumisesta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P11 multilink... taas.

multilinkki on se varsi mikä näkyy kun pyörän yläpuolelta välistä katsoo iskariin päin varsi, se "torni" on sitten taas pystytuki. kaikki pystytuet on kahdella laakerilla ja yhdellä stefalla, ne saa uusittua ja laakerin ja stefan saa ihan tarnike liikkeestä kun on vain numerot. multilinkin saa purettua, siinä on yhteensä 4kpl metallista helaa ja ne on nailonisten tai jotain kovaa muovia olevien holkkien sisällä, ne muoviholkit kuluu ei se metalli osa, metalli holkkeja on saanut uusia mutta on ihan tyhjän kanssa vaihtaako vai ei pelkkiä holkkeja, konttorilla sallitaan multikinkeissä pieni väljyys toisin kuin ohjain-laitteissa.

ps: on muistaakseni yksi kummankin puolen multtlinkkiä jossain jemmassa jos joku kaipaa, ja uuden veroiset, reilu viikko kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P11 multilink... taas.

multilinkki on se varsi mikä näkyy kun pyörän yläpuolelta välistä katsoo iskariin päin varsi, se "torni" on sitten taas pystytuki. kaikki pystytuet on kahdella laakerilla ja yhdellä stefalla, ne saa uusittua ja laakerin ja stefan saa ihan tarnike liikkeestä kun on vain numerot. multilinkin saa purettua, siinä on yhteensä 4kpl metallista helaa ja ne on nailonisten tai jotain kovaa muovia olevien holkkien sisällä, ne muoviholkit kuluu ei se metalli osa, metalli holkkeja on saanut uusia mutta on ihan tyhjän kanssa vaihtaako vai ei pelkkiä holkkeja, konttorilla sallitaan multikinkeissä pieni väljyys toisin kuin ohjain-laitteissa.

ps: on muistaakseni yksi kummankin puolen multtlinkkiä jossain jemmassa jos joku kaipaa, ja uuden veroiset, reilu viikko kiinni.

Itse asiassa Multilink taitaa tarkoittaa koko tuota pyöräntuenta hässäkkää, eli pystytuki (3rd link) ja ylätukivarsi (upper link). Näin ainakin korjaamomanuaali väittää.

Nuo muoviholkit oli kyllä omissa ylätukivarsissa kuluneet, sen huomasi kyllä kun tunki ruuvimeisselin tuonne metallihelan sisälle ja väänsi, antoi periksi enemmän kuin ehkä pitäisi. Paikallaan ollessaan ei tuota tukivartta saanut liikkumaan eikä näinollen väljää tuntumaan.

Katsastusmies sanoi ainakin minulle että ylätukivarsissa väljää sallitaan mutta tuon pystytuennan olkalaakereissa ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: P11 multilink... taas.

multilinkki on se ylempi tukivarsi mikä on pitkillä pulteilla päitten läpi kiinni, siihen saa uusia keski holkkeja (metalliset) ja mitkä ei kulu vaan ne muovi tai nailoni puslat mitkä on kiinteänä multilinkin rungon sisällä, holkkeja on yhdessä varressa 4kpl. jos varret narisee tai vähän väljää voi suoja stefat kaivaa pois, ottaa keskiholkit ulos ja laittaa reilusti paksua vasukkaa. muuten uusittava. tarvike linkkejä saa mutta ovat suurin osa susia, pultteja ei voi kunnolla kiristää muuten alkaa taas narskua.

se pystyssä oleva osa on pystytuki, mihin voi vaihtaa laakerit ja alapäähän stefan, laakerit on erikokoiset.

ja tiedot on nyt ihan varmasti totta >:(;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×