Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
Microman

BB-turbon säätö ohjeita/Arvoja

Recommended Posts

Tyhjäkäynnin säätö:

- Flekti ei saa pyöriä eikä ilmastointi tms saa olla päällä

- Kone lämmin

- Kierrätä konetta 2000-3000rpm välillä pari kolme kertaa

- Anna käydä tyhjäkäyntiä minuutin

- Säädä tyhjäkäynti

Tyhjäkäyntiseoksen säätö:

- Ilmamäärämittarin kumihattu pois

- Poraa reikä alumiinitulppaan

- Kone lämmin, venttiilit ja sytkä säädetty

- Kytke 2,5kohm vastus lämpöanturin tilalle

- Kierrätä konetta 2000-3000 rpm välillä

- CO arvon pitää olla nyt korkea, se on säädettävä nyt alle 8%

- Sammuta kone, poista vastus ja laita kiinni takaisin oma lämpöanturi

- CO arvon pitäisi olla nyt hyvin pieni

Sytkän säätö:

- AAC irroitettava

- Tarkista että auto käy tyhjäkäyntiä

- Säädä ennakko (15 astetta eykk)

- Kierrosten noustessa ennakon pitäisi kasvaa tyhjäkäyntiarvosta

Oranssilla täplällä (toinen viiru vasemmalta) varustettu ura on ykk-kohta, muut viirut siitä oikealle ovat 5 asteen merkkejä, eli: +5, 0, -5, -10, -15, -20 astetta.

Tyhjäkäyntikytkimen säätö:

- Kytkimen ruuvit löysälle, anna auton käydä tyhjäkäyntiä

- Tarkista että kaasuvaijeri on oikein säädetty

- Käännä asentotunnistinta ensin täysin vastapäivään ja sitten myötäpäivään kunnes moottorin käyntiääni muuttuu huomattavasti. Kiristä tunnistin tähän asentoon.

Yllä mainitut ohjeet Donin manuaalista..

Venttiilien välys:

tehtaan ilmoittama arvo, imu ja pako kuumana 0.30

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: BB-turbon säätö ohjeita/Arvoja

ECU:n vikakoodien lukeminen:

- Tarkista että ECU:n kyljessä oleva mode selector on käännettynä aivan vastapäivään.

- Käännä sytytysvirta päälle

- Tarkista että molemmat ledit syttyvät

- Kun ovat syttyneet, käännä mode selector täysin myötäpäivään

- Paina kaasupoljin kerran pohjaan ja vapauta

- Käynnistä auto

- Ilmastoiduissa malleissa käynnistä ilmastointi ja sammuta se

- Tarkkaile ledien vilkkumista ja ota numero ylös, punainen ledi on "kympit" ja vihreä "ykköset"

- Esim. *pun* *pun* *pun* *vihr* on 31 - kaikki OK

- Käännä mode selector täysin vastapäivään ja sammuta virta

Koodit:

11: Viallinen virranjakaja / kammenkulmatunnistin

12: Viallinen ilmamäärämittari

13: Viallinen nesteenlämpöanturi

21: Vika sytytysjärjestelmässä

22: Viallinen bensapumppu

23: Viallinen kaasuläppäkytkin

31: Kaikki OK, ilmastoidussa vikaa ilmastoinnissa

32: Viallinen virtakytkin / virta-avain

34: Viallinen nakutustunnistin

44: Ilmastoidussa mallissa kaikki OK

huom. Viat voivat olla myös laitteen johdoissa/liittimissä, ei välttämättä itse anturissa.

ECU:n vikamuistin tyhjennys:

- Käännä sytytysvirta päälle

- Käännä mode selector täysin myötäpäivään ainakin kahdeksi sekunniksi

- Käännä mode selector täysin vastapäivään ainakin kahdeksi sekunniksi

- Käännä sytytysvirta pois päältä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: BB-turbon säätö ohjeita/Arvoja

Nuo sytytysennakon alkumerkit ovat väärinpäin elikkä oikealla nollasta plussaa ja vasemmalla -5 asteen merkki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: BB-turbon säätö ohjeita/Arvoja

Ei ole. Moottoria edestäpäin katsottaessa vasemmalla on 5 astetta ATDC-merkki, oikealla 20 astetta BTDC-merkki... ::)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: BB-turbon säätö ohjeita/Arvoja

A = after = jälkeen = - ennakkoasteita

B = before = ennen = + ennakkoasteita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: BB-turbon säätö ohjeita/Arvoja

No ihan miten noita haluaa tulkita, mutta se merkki toinen oikealta on kumminkin 15 astetta eykk ja siihen säädetään CA18ET.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: BB-turbon säätö ohjeita/Arvoja

Bensan paineet.

Älkää säätäkö liian suureksi, omassa max b-paineet 1bar ahtoja käyttäen 4.4bar, sen yli mentäessä kone rupee hyytymään ainakin yli 4000kiekoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: BB-turbon säätö ohjeita/Arvoja

Joku voisi laittaa tähän oikeaoppisen kannenpulttien kiristämistavan?

Tuo kirja sanoo (keskeltä ulos järjestyksessä) että 2,9kg - 7,8kg - kaikki auki - 2,9kg - 7,4:stä 8,3kg:een

Onko jollain muuta tietoa?

Ei jaksais tehdä tuon takia sitten remppaa kohta taas uusiksi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: BB-turbon säätö ohjeita/Arvoja

Joku voisi laittaa tähän oikeaoppisen kannenpulttien kiristämistavan?

Tuo kirja sanoo (keskeltä ulos järjestyksessä) että 2,9kg - 7,8kg - kaikki auki - 2,9kg - 7,4:stä 8,3kg:een

Onko jollain muuta tietoa?

Ei jaksais tehdä tuon takia sitten remppaa kohta taas uusiksi..

Itse olen vetäny lähelle sitä 3kg sit joku 4.5-5.0kg, sitten se 7,8kg, kaikki auki ja loppu niin ku kirja sanoo..

Yleensä olen jättäny hetkeks sen kiristymään enneku olen aukassu kaikki pultit.

Pultit kannattaa aukasta varovasti, ei kokonaan kerralla auki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: BB-turbon säätö ohjeita/Arvoja

Ainakin itse oon ymmärtänyt että esim. jos laittaa uuden kansipahvin niin ensimmäisellä kiristyksellä puristetaan pahvi paikalleen. Jos jättää siihen ja pahvi litistyykin vähän kokoon (hakee muotoaan) niin todellinen momentti onkin pienempi ja saattaa siksi hönkiä läpi. Kyllä se kannattaa varman päälle pelata, helppo homma tehdä kerralla kunnolla mutta v*ttumainen alkaa uutta kantta etsimään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: BB-turbon säätö ohjeita/Arvoja

Arwidsonilta tälläistä tietoa:

moottori CA18

halk. x isk.pit. 83x83,6

puristussuhde 8,8:1

Tuotenimike Tuotenumero Mitat

mäntä 83x30x65(77) ARW

rengastus 2-1,5 1-4 ARW

rengassarja 03-6407JA ARW

männäntappi 20x61 (puristekiinn.) ARW

kiertok. laakeri 06-1173F 44,961/44,974(48,00/48,01) ARW

runkolaakeri 07-1173F 52,951/52,964(56,65/56,67) ARW

yläp. tiivistesarja 29-64007-98 ARW

kannentiiviste 29-64007-00 ARW

venttiilikannentiiviste 29-64006-15 ARW

pakosarjantiiviste 29-64007-01 ARW

öljypohjantiiviste 29-64006-10 ARW

nokka-aks. tiiviste 30-34048D-080 34x48x8 ARW

kampiaks. etup. tiiviste 30-33047D-080 33x47x8 ARW

kampiaks. takap. tiiviste 30-84104D-110 84x104x11 ARW

venttiilivarrentiiviste (Viton) 29-1477-16 ARW

venttiilivarrentiiviste 29-64008-16 ARW

imuventtiili 11-64003 7x40x106,7 (NG) ARW

pakoventtiili 11-64004 7x35x108 (NG) ARW

imuohjaaja 12-990 7x11,04x45 (F) ARW

imuohjaaja 12-1990 (ulko ø 11,24) ARW

pako-ohjaaja 12-991 7x11,04x45 (F6) ARW

pako-ohjaaja 12-1991 (ulko ø 11,24) ARW

Hammashihna, kiristin, ohjainrullat ja hammaspyörät KATSO LUETTELO TIL. NO. 37-900

Säätöarvot mäntä syl.putki ventt. kannen vahv. imu pako ajoitus

Suhde tasoon mm (kuuma) 0,30 (kuuma) 0,30 eykk. 3°/ 750 r 7 min. ARW

Kiristysarvot: Nm kkl rkl vauthip. syl.kansi keinuvipuaks. suutt.pidin

10 Nm = 1 kpm 38 55 110 35+60+80 22 ARW

löytyy lähteestä www.autoon.net

Share this post


Link to post
Share on other sites

Re: BB-turbon säätö ohjeita/Arvoja

no täs on silvian arvoja kannen kiristykseen (CA18ET), eiköhän ne oo samat.

1. vaihe kiristä 29Nm

2.vaihe kiristä 78 Nm

3.vaihe löysytä 360 astetta

4.vaihe kiristä 29Nm

5.vaihe kiristä 74-83Nm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: BB-turbon säätö ohjeita/ArvojaEcu kaikkine oheislaitteineen. Jos tällä kuvalla ei vika selviä niin sitten ei millään. Johtojen väreissä voi olla virheitä.

ca18et_ecu_diagram.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: BB-turbon säätö ohjeita/Arvoja

Tolla ylemmällä ei muistaakseni ole mitään virkaa, koska se on täyskaasulle, ja sitä tietoa ei mihinkään mene.

Keskimmäisen ja alimmaisen pinnin tulee yhdistää, kun läppä on kiinni. Kun läppää avataan, tulee näiden nastojen välin katketa. (eikös se nyt näin menny kuitenki ::))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: BB-turbon säätö ohjeita/Arvoja

Autodata

SYTYTYSJÄRJESTELMÄ

Sytytyspuola Hitachi MCC-106/107

Sytytyspuolan jännite navalla 11,5v etuvastuksen kanssa

Ensiökäämin resistanssi 0,8-1,0 ohm

Toisiokäämin resistanssi 7600-11400 ohm

Virranjakaja (ecm) Hitachi D4P83-07

PÄÄSTÖT + MUUT

joutokäynti 650 +- 100rpm

CO arvo 2,0max

HC 300ppm

CO2 13-16

POLTTOAINEJÄRJESTELMÄ

P-A pumpun siirtopaine 4,2-4,9bar

Järjestelmän säätöpaine(ilman alipaine) 2,53-2,6bar

Ohjauspaine alipaineen kanssa 2,32-2,46bar

suuttimet 2,5Ohm

tarkastukset + säädöt

Venttiilivälys imu 0,30mm kuumana

- pako 0,30mm kuumana

puristuspaine 8,8-11,8bar

öljynpaine 4,9bar/4900rpm

jäähdyttimen korkki 0,78-0,92bar

termostaatin avautumislämpötila 82

KIRISTYSTIUKKUUDET

Runkolaakerit

vaihe1 22-27Nm

vaihe2 44-54Nm

Pultteja ei tarvitse uusia

Kiertokangen laakerit

vaihe1 16-18Nm

vaihe2 32-36Nm

Öljypumppu 12-16Nm

Öljypohjan pultit 5-7Nm

Vauhtipyörä 98-108Nm

Kytkin vauhtipyörään 22-29Nm

Kampiakselin hihnapyörä 123-132Nm

Nokan hihnapyörä 78-88Nm

imusarja 20-25Nm

pakosarja 20-29Nm

nakutustunnistin 25-34Nm

etunapa 235-314Nm

takanapa (vaiheittain)

vaihe1 25-34Nm

vaihe2 löysää pultit 90 astetta

vaihe 3 12Nm

Hammastangon pää 29-39Nm

KÄYNNISTYS JA LATAUS

akku 12/85(60)

min käynnistysjännite 11v

max. käynnistysvirta 162-198A

latausjännite 14,1-14,7v

ILMASTOINTI

Kylmäaineen tyyppi R12

Kylmäaineen määrä 900-1100g

ilmastointilaitteen öljy Suniso 5GS

- öljymäärä 200cm3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: BB-turbon säätö ohjeita/ArvojaNoh, laitetaanpa nyt sitten ne jakomerkit tänne niin ei tarvi muiden ettiä vaikkakin ne jo löytyvät monesta topicista ;D

1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: BB-turbon säätö ohjeita/Arvoja

jakopääremonttia tehdessä kannattaa napata virranjakajan kansi auki ja tarkastaa nokkapyörän oikea merkki, se on toinen palloista, eli ei nuoli. merkki kun on oikea niin pyörijä osoittaa ykköseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×