Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
Simppa92

Ca18det vesilinjojen karsiminen ja muokkaus (jdm)

Recommended Posts

Tarkoitus karsia turhat mutkat ja letkut pois imusarjan ympäriltä. Miten tuo vedenkierto kannattaa toteuttaa kun lähden napsimaan jdm mallin koneesta noita ylimääräisiä mutkia. Netistä löytyi hyvää pohdintaa noiden vesilinjojen karsimiseen mutta täytyisi saada varmuus vedenkierrolle että kiertää oikein. Turbolle myös tulee vedet.  Kyseessä siis jdm mallin kone joten imusarja on helvetin sekava 

Kiitos!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oliskos mitään materiaalia lisätä tähän? Kuvia vaikka tilanteesta nyt tms.

Yleisesti ottaen noissa kandee olla pikkusen skarppina, ja ymmärtää miten se jäähdytysneste siellä kiertää. Tämä lienee toki selvääkin, kun asiaa kyselet.

Tein RB-moottoriin vähän vastaavan tempauksen itse ja melkoine pähkäily oli sen kanssa. En ole huomannut ongelmia, mutten kyllä suorilta osaa sanoa onko ratkaisuni siltikään optimaalinen. Laitoin Greddyn ilmaus-säiliön ja siirsin siihen ison osan alkuperäisistä ilmausruuveista ja letkuista ja se tuntuu kyllä toimivan OK. Niin se kyllä varmaan toimisi kunnolla ilmattuna se alkuperäinenkin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä lohkosta voi tulpata ja kuvassa punasella merkatut onko mahdollista lähtee yhdistämään niin että vedenkierto toimii?

Kiitos!

20210326_142933.jpg

IMG-20210323-WA0006.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netistä lainattua kuvaa. Tuolla sivustolla puhutaan #3 ja #2 yhistämisestä ja #1 tulppaamista kokonaan. Onko toimiva ratkaisu?

turbowaterreturn.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuossa taisi olla sellainen metallinen apuputki jotenkin, johon osa noista numeroiduista linjoistakin liittyy ja josta vedenkierto käy esimerkiksi kaasuläpällä ja tyhjäkäyntiventtiilillä ja ilmeisesti myös lämppärillä. Ainiin, tässähän taisi vielä olla myös erikseen se kylmäkäyntiventtiili? 

Mutta haluaisin kysyä että karsimisen ilostako tässä ollaan muutoksia tekemässä? Entäs lämppäri, onko tarkoitus säilyttää? Mikä ylipäätään on auton moottorin käyttötarkoitus, onko kyseessä joku pelkkä ratapeli vai ihan katuauto?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon myös samoilla linjoilla, ensin olis hyvä miettiä miksi puretaan.

Sen jälkeen olisi hyvä selvittää ja ymmärtää miksi tuolla noita letkuja on niin paljon. Mä jotenkin vierastan ajatusta että tehdään niinkuin joku toinen on netissä esittänyt.

Omasta (SR tosin) raksein pois kaasuläpän vesikierron, tuon kylmäkäynnin venttiilin ja jopa lämppärikierron. Mulla siis ihan kesäauto tulossa, mahtaako sillä malttaa edes sateella ajaa. Toi lämppärikierto on ehkä pieni riski,  kokeillaan ehkä jotain sähköpeliä jos siltä näyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Auto on kadulle/radalle. Lämppäri pysyy. Tarkoitus siistiä konetta ja ylimääräiset mutkat pois sekä tarpeettomat letkut. 

 

Edited by Simppa92

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä on tuon projektin parissa jo 10v pähkäilty. Nyt tässä sitä selvitetään kun kysellään foorumilta.

Kiitos vastauksista

Edited by Simppa92

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenkäs tuo talvikäyttö, se on aika oleellista esim. kaasuläpän osalta. En tiedä tosin onkohan ahdetussa ollut juurikaan ongelmaa läpän jäätymisen kanssa. Pienikin esilämmitys kyllä estää läpän jäätymisen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuvia odotellessa, netistä ei tosiaan ihan kauheasti aiheesta äkkiseltään löytynyt, missä olisi ne orkkishilppeet olleet hyvin näkösällä.

Ymmärrän kyllä siistimishalun, mutta siellä ei tehtaalta kyllä ihan kauhean montaa niinsanotusti ylimääräistä letkua ole. Katuhommiin esimerkiksi nuo tyhjäkäynti-kamat on pakko säilyttää vesikierrossa että toimivat ja tuo taempi lohkon lähtö (keltainen 1) on ymmärtääkseni (ainakin loogisesti ajatellen ja esim RB:ssä) se mikä lämppärille menee. Paluu tulnee tuohon keltaiseen 2:seen.

Samalla periaatteella ja kierrolla taitavat olla sitten ne muutkin kamat, eli kaasuläppä, tyhjäkäyntivena ja se tyhjäkäynnin korotusventtiili. Ahtimen vesikierron paluukin tulnee samoille tonteille. Mitähän muuta siellä lienee.

Että jos tästä laskeskelee ja arvelee niin aivan mahdottomasti ei karsinnan varaa jää, ellei sitten halua alkaa saikkaamaan sen tyhjäkäynnin kanssa, ja se on kyllä aika ankeaa puuhaa. Kaasuläpän kierron voinee kyllä jättää poikkeen jollei talvella ja kylmällä muutenkaan ajele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo skyschack nimimerkki tuossa sxoc:n linkissä selittää asiaa hyvin. Tuo Driftopia-tyyppi on minustakin vähän kujalla.

Enivei, jos haluat säilyttää vain ja ainoastaan lämppärin, niin keltainen 1. kennolle menevä eli mielellään alempi lähtö ja keltainen 2. kennon paluu eli mielellään  ylempi. Sitten jos haluat ahtimella kierrättää vettä, niinkuin äkkiseltään itse ainakin uskoisin että haluat, niin se ahtimen linja joka koneen takaa tulee, pitäisi jotenkin saada mielellään tuonne samaan mistä ylempi syylärin letku lähtee, eli kokolailla keltaisen 3. tienoolle ja tietenkin pakopuolelta lohkosta orkkislähtö ahtimelle.

Jos haluat että auto toimii jotenkinkaan järkevästi (oletan että vakio ecu - nistunella tai lastulla tai mitä vaan), niin todnäk haluat myös sekä IACV:n että tuon kylmäkäyntivenan pitää vesikierron piirissä ja silloin molemmille pitäisi saada tuosta keltaisesta 1. meno ja paluu keltaiseen 2. .

Kun sanon että jotenkinkaan järkevästi, niin tuo kylmäkäyntivenan ohittaminen tai kuikkaan heittäminen saa aikaan sen ettei auto käy joutavaa kylmänä kunnolla ja IACV:n ohittaminen sitten taas tarkoittaa, että kaasuläppä pitäisi jättää raolleen ja se on oma murheen kryyninsä TPS:n säätöjen ja muiden kanssa. En todellakaan suosittele lähtemään tähän.

Kuten todettu, kaasuläpän kierron voi jättää kohtuu huoletta pois ja jos autossa on öljykuuleri tuossa suodattimen jalassa, niin senkin voi kyllä ohittaa ja jättää pois.

Hankala vaan kun ei itse kohteesta ole vielä ensimmäistäkään kuvaa nähnyt, niin joutuu arvailemaan.

Ja miten sitten vain luetkin viestit niin tässä yritetään oikeasti auttaa ja antaa neuvoja, eikä missään nimessä vittuilla. Jätetään vittuilut sinne feispuukkiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo kiitos vastauksista, näistä on paljon apua 👍 yritän saada tällä viikolla enemmän kuvia itse kohteesta kun pääsen paikanpäälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan siinä joo kiitettävä määrä linjoja. Kuvissa on ilmalinjoja, vesilinjoja ja huohotuslinjoja sekaisin. Itseasiassa taitaa olla myös bensalinjojakin yksi pariskunta.

 

Tuossa hetken tuumaillut tätä ja totean kokonaisuudesta seuraavaa:

Periaattessahan kysmys on siitä että moottorissa ei ole turhia linjoja yhtään. Siellä on kyllä linjoja joita poistamalla ja tulppailemalla saa letkuja vähemmäksi, mutta samalla joutuu tinkimään jostain ja käyttämään harkintaa ja tiedostamaan tilanteen. Eli ehkä mielummin kuin sanoo että "ota vaan noi ja noi pois", voisi yrittää valottaa tilannetta jotta pystyt itse tai joku muu tätä lukeva tekemään päätökset itse.

Esmes:

- Kaasuläpän vesikierto pois niin on se jäätymisvaara, joka ei kesä-autossa ole toki ihan niin kauheaa.

- Öljyjäähy - tai paremminkin öljyn ja jäähdytinnesteen lämmöntasain - Jos autoon tulee esimerksiksi ulkoinen öljyjäähy, voinee tämän jättää pois. Tosin jos jostain syystä öljyt eivät sitten koskaan saavutakaan tarpeeksi lämpöä (voisi sanoa että ainakin sama kuin jäähdytinnesteen lämpö), niin sekään ei ole hyväksi. (tämä sulla olikin tuolla romukoppaan menevissä)

- Tyhjäkäyntikamojen poistamisella saa sitten sammuilua, huonoa käynnistymistä, huonoa käyntiä ja hankalaa katsastusta sekä päästöjen että tyhjäkäynnin korkeuden kanssa. Kylmäkäyntiventtiilin poistaminen ehkä vähäisin aiheutetulta harmiltaan (ensimmäisen kuvan poistettujen listan ylänurkan pyöreä härveli)

 

Korjatkaa muut jos olen väärässä, mutta veden kierto menee abouttiarallati näin:

Vesi "otetaan sisään" tuolta alemmasta syylärin letkun luota vesipumpun toimesta ja pusketaan lohkoon vesipumpun takaa. Sieltä se menee toki lohkon lisäksi ylös kanteen ja palaa imusarjan yhteydessä olevan ylävesiletkun luo osin imusarjan läpi. Siellä onkin vastassa termostaatti, joka kiinni ollessan ei tietenkään päästä jäähdytysnestettä kuin aivan tipoittain läpi, joten nesteen on mentävä johonkin. Siksi siinä on tuo pienempi lähtö vieressä. Samalla toki pumppu tarvitsee jostain nestettä pumpatakseen kunnes termari aukeaa, ja siksi sillä on myös oma pienempi letkulähtönsä ison kyljessä.

Eli näiden välillä pitäisi olla liitos, MUTTA:

Lohkossa on näiden lisäksi ahtimen puolella ahtimelle nesteen tulo ja imusarjan puolella lämppärikennon lähtö. Nämä molemmat tarvitsevat paikan palata johonkin. Lämppärin kenno palannee tuonne alavesiletkun tienoolle. CA:ssa ahtimen paluu käväisee ilmeisesti tuossa imusarjan takapäädyssä mutkan PCV venan tykönä ja siitä jotain reittiä _ymmärtääkseni_ alavesiletkun tienoolle.

 

Loppuun pari huomiota:

Luin sen driftopia-tyypin jorinoita tuossa äsken ja sillä on kyllä aivan kiekko katsomossa veden kiertosuuntien kanssa. Kannattaa olla tarkkana.

Toisessa kuvassa on kampikammion huohotuksen putki jollei hahmotuskykyni aivan petä. Sitä en suosittele missään nimessä jättämään pois.

 

Jospa oli jotain apua tästä. Ei ole ollut pihassa CA18DET:iä kuin viimeksi 15 vuotta sitten, joten kuvia katsellen mentiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos paljon vastauksesta ja kun selvitit nuo foorumi keskustelut✌ tästä todellakin on suuri apu! Tarkkana tosiaan täytyy nyt olla ja laitellaan kuvia kun homma nipussa ja ehkä ensi kuun puolella voi jo kääntää avaimesta. 

Ja ulkoinen öljynjäähdytin tulee kyllä kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×