Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   24.05.2018

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
jonesky12345

RB20/25 Bolt-on turbo, aito garrett + kinugawa/mamba turbiinikotelo

Recommended Posts

Olen miettinyt "järkevää" turbopäivitystä nykyisen RB20 kylkeen, joka mahdollisen rb25 myötä siirtyisi näppärästi myös sen kylkeen. Bolt-on asennus on plussaa tai ainakin alapuoleinen asennus, jotta kustannukset säilyvät aisoissa ja tarvittavat hitsaustyöt minimoituvat sillä omia hitsausvehkeitä ei ole.

 

Katse kääntyi lähinä garretin ahtimiin, joku GT28rs olisi heräävyydeltään RB20 varmaan paras, mutta joku hieman isompi esim GT2871 voisi toimia myös mahdollisen RB25 swapin kanssa.

Nämä ahtimet siksi, että ovat kuulalaakeriahtimia ja heräävyys hyvää ja myös siksi, että näitä garrettikopioita tekevät myös kinugawa/mamba brändit bolt on ahtimina rb20/25 koneille, jonka seurauksena noita pakopesiä on saatavilla T3 pakosarjan laipalla ja rb20/25 spesifeillä outletin laipoilla. Alla esimerkkilinkki.

http://shopping.kinugawaturbo.com/kinugawa-turbine-housing-nissan-rb20-rb25det-garrett-gt3071r-56-5-trim84-a-r-73kinugawa-turbine-housing-nissan-rb20-rb25det-garrett-gt3071r-56-5-tr.aspx

 

Kaipaisinkin foorumin kokeneempien näkökulmaa aiheesta. Onko ajatus mistään kotoisin, että ostaisi garrettiin jonkun tuollaisen pakopesän jolla saisi aidon garretin laadun laakereiden yms osalta ja "bolt-on" asennuksen helppouden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä mikä on tehotavoite, ja budjetti, mutta aika karmea tulppahan tuollainen pikkugarretti on. Mitään turbodieselin alavääntöjä ja heräämistä RB-koneesta ei saa muutenkaan, joten melkein jättäisin garretit hyllylle ja Holsettia vaan kehiin.

Minulla oli joskus RB20 kyljessä 2876 garretti muunnoslaipalla T3-T25 ja siinä perässä V-Band adapteri ja downpipe-outlet tehty motonetin 3" mustasta V-badilla katille. Kahdella 45° mutkalla sai aika nätisti ja pieni ryssä siihen katalysaattorille. Ei tullut kauheasti maksamaan mutta tukossahan se yläkierroksilla jo oli. Vaikka ahdin ahtoikin jo jostain alta 3000rpm, niin ei se itse moottori kuitenkaan herännyt kuin jossain lähempänä 4000rpm. Kyllähän se silti veti/väänsi jonkinverran alempaakin ja taisi joku reilu 300hp tulla dynossakin 1.3bar peak ahdoilla. Mutta tukkoon se meni selvästi, eikä ollut yläkierroksilla sellainen iloisen tuntoinen.

Mutta tästä aiheesta on mielipiteitä varmasti niin montaa kuin on persreikiäkin, joten yksiselitteistä vastausta tuskin tulee. Ehkä en kuitenkaan lähtisi kompromissia hakemaan nyt ahtimella joka käy molemmille moottoreille yhtä huonosti, vaan katsoisin molempia omina kokonaisuuksinaan. 25:n kanssa tulee se puoli litraa enemmän tilavuutta ja saat kääntyvän imunokankin, joka jeesaa siellä alempana minkä jeesaa. Vakiosarjaan pidemmät pinnapultit, yksi laippa väliin niin mahtuu aika isokin fööni. Ehkä joku 12-14 pesäinen HX35, joskin näissäkin tulee sen sisäisen hukkaportin riittävyyden kanssa kuulema joskus kysymysmerkkejä. outletin teolta tuskin pystyt välttymään tässä kuitenkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gt30 garretti tai hx35. Onhan noita mitsuja ja MP:tä mutta niistä en ymmärrä. Jos ei jää pinkasta kiinni niin gtx2876 voisi olla sinun ahdin.. Jännästi tää keskustelu menee täysin sitä rataa mitä puhelimessa sulle vuosi sitten sanoin, suuttimet, turbo, moottorinohjaus, tais olla silloin mulla myynnissä bolt-on pakettina koko setti mutta sun ei ollut tarkoitus virittää.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noh vuodessahan on kokemusta kertynyt ja rahatilanteet muuttuneet jne eli kaikki on mahdollista :D

Ei vaiteskaan, en jaksaisi vaan alkaa sellaseen päivitysremppaan, missä menee downpipet jne uusiksi, koska omia hitsausvehkeitä, trailereita jne ei ole niin menisi aika monimutkaiseksi teetättää nyt vaikkapa downpipe ahtimenvaihdon jälkeen. Bolt-on ahtimia kun on saatavilla ihan kohtalaisesti tuolta kiinan suunnasta hyvillä käyttäjäkokemuksilla ja kun vaihtoehtona on jopa käyttää aitoja ahtimia toisen valmistajan pakopesällä, joka on pakopuoleen bolt on niin vielä parempi.

Sen voin suoraan sanoa, etten ole mikään ammattilainen ahtimen koon valinnassa ja voi olla liikaa vaadittu, että ahdin olisi siirrettävissä rb20->25 ilman liian suuria kompromisseja jomman kumman koneen kanssa. Se mitä osaan kuitenkin kertoa, että etenkin nyt kesällä ratapäiviä kiertäneenä tykkään kuitenkin ahtimesta, joka heräilee suht aikaisin, vaikka punarajalle vähän meno puutuisikin, koska käyttöalue on vähän laajempi niin ajaminen on vähän iisimpää. Vakioalakerralla RB20 tehorajat tulevat kuitenkin varmaan sielä 350 hepan kohdilla viimeistään vastaan, niin joku heräävyydeltään kohtalainen ahdin, jolla pääsee suht lähelle tuota olisi varmaan se optimaalisin ratkaisu täsä tapauksessa.

Tyhmänä täälä kysellään ja positiivista on, että tulee vastauksia sentään! :)

Kyselin muuten fin-turbolta jo vuosi takaperin, tekevätkö ne noita sovituksia rb25 ahtimen kuoriin ja joku oli työn alla silloin, niin pistin uutta kyselyä, että mitä (garrettia sanoivat silloin sovittavansa) käyttävät ja millaiseen lopputulokseen päädyttiin. Tuollainen, jos kohtalainen saadaan aikaiseksi on varmaan suht budjettiystävällinen päivitys.

Edited by jonesky12345

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esimerkkinä vielä dynotulokset tuosta rb25 turbosta 1 bar ahdoilla. Näkee hyvin milloin ahdin herää. Tuohon kun saisi yläpäätä pikkasen paremmaksi ja ahtoja pikkasen lisää niin olisi varmaan käytökseltään aika mukava vaikka vääntö nyt tulis vaikka 500rpm myöhemmin.IMG_20180710_183955__01.thumb.jpg.a012947e7e9fa6a3b0374988f01c068e.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä tilanteessa bolt-on ahdin kuulostaa ehdottomasti järkevimmältä. Taiwanilaista Mamba/kinugawa tai australialainen hypergear kaikki tekee hyvässä maineessa olevia ahtimia. Sieltä vaan valitsemaan sopiva. 

 

Kompromissiahdin kahden moottorin välillä tuskin tulee olemaan hyvä molemmissa moottoreissa. Ahdin joka rb20:ssä herää hyvin saattaa rb25:n kyljessä olla äkkiä tukossa jne. 

 

Itse valitsisinkin ahtimen tämän hetkisten tavoitteiden ja moottorin mukaan, jolloin setupista todennäköisesti saadaan eniten iloa irti. Sitten kun moottori vaihtuu, myy nykyisen ahtimen ja ostaa uuden, sen hetkiseen moottoriin ja tavoitteisiin sopivan hyrrän. 

 

Kannattaa varmaan tietysti myös puntaroida, millä aikataululla moottorinvaihto tulee ja olisiko järkevämpää säästää rb20 päivittämiseen käytetyt rahat rb25 vaihtoa silmälläpitäen. Kunnon pakosarja, vaihdelaatikko jne. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitokset vinkeistä! Koneen vaihto on takaraivossa ja lähinä siis mahdollistuu kunhan sattuu kohtalaisella hinnalla tulemaan kone tarjolle. Täytyy varmaan katsella bolt-on ahdinta, jolla uskaltaa hieman ahtoja nostaa nykyisestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noi kinugawan Mitsubishit on ihan laatukamaa, heräävyys ja kesto potenssiin suhteessa johonkin garretti t3 sukuisiin (rb oma?).

Kinugawan oma lista teho/ahdin tuntuu pitävän aika hyvin paikkansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×