Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
JonSu

Nissan S14 nakuttaa ikävästi

Recommended Posts

Hei,

Eli auto on Nissan S14 -95 ja ajettu n.169 000. Moottori on ruvennut pitämään ikävän kuulosta nakutusta tyhjäkäynnillä. Ajaessa nakutusta ei kuulu, mutta kun pysähdyt ja annat olla niin johan alkaa heti meteli.. Joskus harvoina hyvinä päivinä nakutusta ei jostain syystä kuulu.? Olen nyt käynyt vaihdattamassa öljyt ja suodattimen. Tehtiin moottorihuuhtelukin siinä samalla STP:n litkulla.. Siitä oli vain hetken apu. Vaihdettiin myös jakopään kiristin.. Mutta nakutus jatkuu.. Venttiilit ja nostimet näyttää silmin hyviltä mutta ei niitä ole sen enempää testailtu.. Onko muilla samanlaista ongelmaa ollut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

millanen nakutus tuo ääni on. ei oo mikään hihnapyörä? tai otat pitkän ruuvarin ja alat käymää komponenttei läpi kuuntelemal. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noh nakutus kuulostaa siltä niinku metallikappaleet hakkais yhteen :D Kuulostaa korvaan niinku öljy ei kiertäisi tai sitten nostimet nakuttaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todennäköisestihhän se on VVT nokkapyörä mikä siellä metelöi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaa a ei auta ku kattoa uudestaan.. En tiedä liittyykö tämä siihen nakutukseen, mutta kun kävin kaupassa ja meinasin lähtiä niin ei meinannu nismo enää käynnistyä.. Kolmannella yrittämällä vasta lähti käyntiin. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Polje kaasu pohjaan niin lähtee paremmin käyntiin. Tuntuu näissä olevan perusominaisuus että kastelee tulpat kun sammuttaa auton. Niin jos suht heti yrittää lähteä niin ei meinaa millään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutta siis voihan siellä jotain muutakin olla. Oma ainakin on tehnyt tuota koko omistukseni ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Polje kaasu pohjaan niin lähtee paremmin käyntiin. Tuntuu näissä olevan perusominaisuus että kastelee tulpat kun sammuttaa auton. Niin jos suht heti yrittää lähteä niin ei meinaa millään...

Vaikka en kyseisestä moottorimallista mitään tiedäkkään, saatan epäillä, että tämä olisi "perusominaisuus".

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin.. Nyt on ainaki vika löytyny miksi nismo nakuttaa.. Jakopääketju on jostain syystä venähtäny ja pitää sen takia meteliä.. Osaako kukaan sanoa kuinka vaikia homma tuo ketju on vaihtaa? Pitääkö kaikki purkaa vaan onko hyvin yksinkertainenkin vaihtaa? =D

Share this post


Link to post
Share on other sites
No niin.. Nyt on ainaki vika löytyny miksi nismo nakuttaa.. Jakopääketju on jostain syystä venähtäny ja pitää sen takia meteliä.. Osaako kukaan sanoa kuinka vaikia homma tuo ketju on vaihtaa? Pitääkö kaikki purkaa vaan onko hyvin yksinkertainenkin vaihtaa? =D

Jakoketjun vaihtamista varten öljypumppu pitää irroittaa. Öljypumpun irroittamista varten taas pitää irroittaa se isompi alumiininen öljypohja, mikä taas on melkeinpä helpointa irroittaa jos kone on pois konehuoneesta. Kaiken kaikkiaan helpoimmalla pääsee jos suosiosta nykäisee koneen ylös. Jotkut hurjat kyllä vaihtavat jakoketjuja katkaisemallakin, mutta itse en siihen lähtisi, eikä se liene tehtaankaan korjausohjeiden mukaista.

Mielenkiinnosta kysyn, millä totesitte ketjun venyneen ja minkä verran?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jakoketjun vaihtamista varten öljypumppu pitää irroittaa. Öljypumpun irroittamista varten taas pitää irroittaa se isompi alumiininen öljypohja, mikä taas on melkeinpä helpointa irroittaa jos kone on pois konehuoneesta. Kaiken kaikkiaan helpoimmalla pääsee jos suosiosta nykäisee koneen ylös. Jotkut hurjat kyllä vaihtavat jakoketjuja katkaisemallakin, mutta itse en siihen lähtisi, eikä se liene tehtaankaan korjausohjeiden mukaista.

Mielenkiinnosta kysyn, millä totesitte ketjun venyneen ja minkä verran?

Joo tuota niin naispuolisena en ehkä osaa selittää tätä selkeästi, mutta niin Tuttuni, joka tietää paljonkin autoista niin katsoi tuota jakoketjua. Jakoketjussa ja muuallekin oli tullut jälkiä tuosta ketjun hakkaamisesta? Oliko kenties kannessa ja laahauskiskoissa selviä jälkiä? Yritin pysyä kärryillä kun tuttuni tätä selitti mulle.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ketjun venymisen voi todeta myös siten, että mitataan paljonko kiristimen mäntä on tullut ulos. Jos on 10mm tai yli, niin kettinki menee vaihtoon. Itselle vaihdettiin primeraan juuri jakopäähän kaikki osat. Mm. kampiakselin rattaasta puuttui kaksi hammasta. Kesti 304000km. Venynyt ketju aiheuttaa myös nykimistä pienillä kierroksilla ja sytysennakon "seilaamista" ajoituslampulla tarkistettaessa.

Täältä löytyy muutama kuva vanhoista osista:

http://www.dnsf.org/showthread.php?25243-Primera-P11-GX-2-0-97-jakop%E4%E4n-osat-304000km-j%E4lkeen

Edited by Totenkopf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jjoops...pointtini tässä oli vaan se, että onko tosiaan jollain tapaa varmennettu se, että ketju on venynyt. (

No niin.. Nyt on ainaki vika löytyny miksi nismo nakuttaa..
). Lähinnä tuohon että vika on varmasti siinä :)

Siinä missä Primeroissa tuo ketjun venyminen ja jopa katkeaminen ym. jakopäätuhot ovat erittäin yleisiä, ovat ne näissä takavetokoneissa about yhtä harvinaisia. Ei se toki ennenkuulumatonta ole että ketju olisi venynyt, mutta on vaan paljon harvinaisempaa. Japsivalmisteinen vs brittivalmisteinen, vaikka sam ketju käy päikseen niin niissä on eri ketju lähtöjään.

Mutta joo, on se ketju voinut venyäkin ja on tosiaan tarkistettavissa, mutta ketjun hakkaamista ylälaahaimeen voi aiheuttaa jo pelkkä huono kiristinkin. Ihan huono idea tuo jakopään uusiminen ei kyllä ole jos kilsoja on paljon, mutta onneksi tuo ketjun pettämisongelma ei yleisesti ottaen takaveto-SR:ää vaivaa.

Btw. sytkäennakon seilaamista SR harrastaa ihan muutenkin, on sitten uusi tai vanha ketju, mutta se on sitten jo aivan toinen tarina ja siihen on muita tekijöitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jos ketju kolkottaa niin kannattaa ensin kokeilla vaihtaa pelkkä kiristin, siinä kun ei montaa minuuttia mene.. emännän autossa loppui kolinat pelkän kiristimen vaihdolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jos ketju kolkottaa niin kannattaa ensin kokeilla vaihtaa pelkkä kiristin, siinä kun ei montaa minuuttia mene.. emännän autossa loppui kolinat pelkän kiristimen vaihdolla.
Hei,

Vaihdettiin myös jakopään kiristin.. Mutta nakutus jatkuu..

Niin no enpä perhana tullu ajatelleeks, että nämähä on tosiaan läjätty ihan eri paikoissa. Mutta jokatapauksessa ei se jakopääkään ikuinen ole. Pelkkä kiristimen vaihto ei tosiaan pelasta oikeastaan miltään. Hyvällä tuurilla kylmäkäynnistyksessä esiintyvä rallatus vähenee tai jopa poistuu kokonaan. Mutta edelleenkin sisuksissa pyörii venynyt kettinki. Tarpeeksi sitten kun venyy ja jako alkaa heittää, niin käykin sitten hammastohtori morjestamassa rattaita. Samallahan tuon ylälaahaimen voi jättää jakopäätä aukoessa kokonaan pois. Ilmeisesti uudemmissa sitä ei ole lainkaan muutenkaan. Itseltäni ainakin puuttuu ja olen nähnyt monia muitakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
jos ketju kolkottaa niin kannattaa ensin kokeilla vaihtaa pelkkä kiristin, siinä kun ei montaa minuuttia mene.. emännän autossa loppui kolinat pelkän kiristimen vaihdolla.

Kiristin on jo vaihdettu, mutta kolinat ei loppunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, kas minäkään en tuolta ensimmäisestä viestistä bongannut että kiristin on jo vaihdettu.

Mutta siis kuten sanoin, ketjun venyminen, vaikka näissä harvinaista onkin, on täysin mahdollista ja todellakin vakavasti otettava asia. Jos siitä selkeä epäilys on niin kannattaahan se vaihtaa. Mitä itse naputukseen tulee, kuuluuko se ainoastaan tyhjäkäynnillä vai myös paikallaan kaasutellessa? Ja jos kuuluu niin onko merkitystä, onko vaihde päällä vai ei?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joo, kas minäkään en tuolta ensimmäisestä viestistä bongannut että kiristin on jo vaihdettu.

Mutta siis kuten sanoin, ketjun venyminen, vaikka näissä harvinaista onkin, on täysin mahdollista ja todellakin vakavasti otettava asia. Jos siitä selkeä epäilys on niin kannattaahan se vaihtaa. Mitä itse naputukseen tulee, kuuluuko se ainoastaan tyhjäkäynnillä vai myös paikallaan kaasutellessa? Ja jos kuuluu niin onko merkitystä, onko vaihde päällä vai ei?

Se kalkatus kuuluu yleensä kun kone on lämmin.. ja voimistuukin yleensä kun annat olla tyhjäkäynnillä.. Kun painaa kaasua ja kierrokset nousee 2 -3 tonniin niin kalkatus loppuu, mutta kun päästät kaasulta se alkaa.. Eli kun kone on jäähtynyt ja käynnistät sen niin siinä vaiheessa ei yleensä kuulu sitä kalkatusta vaan kone käy oikein hienostikin, mutta kun kone vähän lämpiää niin sitten se alkaa, mutta kun lähdet ajamaan niin kolina loppuu, mutta jos ajat esim hiljaa parkkiin niin kalkatus alkaa siinä vaiheessa, kun kierrokset on niin alhaalla... ja ihan sama onko vaihde päällä vai ei..Vaikia selittää =D Tuliko yhtään selkoa?

Edited by JonSu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jees..hain tässä lähinnä sitä, että esim. NVCS:n osuutta asiaan voi usein testata siten, että kokeilee kaasutella paikallaan vaihde vapaalla sekä vaihde päällä (kytkin pohjassa luonnollisesti). Vaihde tekee siinä sen eron, että vaihde päällä NVCS kytkeytyy päälle ja pois kaasun mukaan, vapaalla ei (olettaen että vaihteiston vapaatunnistus toimii). Mutta jos vaihteella ei ole asiaan mitään vaikutusta niin hyvin se ääni voi tulla ketjustakin, tai sitten vaikka jostain ihan muualtakin.

Ilmeisesti kuitenkin jo kurkkasitte sitä ketjun ylälaahainta ja siinä jälkiä oli. Koittakaapas huviksenne ottaa se hetkeksi pois, vaikuttaako ääneen? Jos ketju hakkaa siihen, pitää se melko terävää metallista kilinää. Jos sen poistamalla ääni muuttuu tai jopa poistuu niin päättely on melko helppoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

no niin.. jakopäänremppa on nyt sitten valmis.. Jälkien perusteella sen kovan kalkattavan äänen sai aikaan se kaarevan muotonen laahauskisko alhaalla.. Joten vaihdettiin sitten laahauskiskot ja ketju.. Ja kun saatiin kaikki kasaan ja moottori käyntiin ja ajettu nyt n.400 km, niin ei ole kuulunut enää nakutusta ja autokin käy hienommin nyt kuin koskaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jees..hain tässä lähinnä sitä, että esim. NVCS:n osuutta asiaan voi usein testata siten, että kokeilee kaasutella paikallaan vaihde vapaalla sekä vaihde päällä (kytkin pohjassa luonnollisesti). Vaihde tekee siinä sen eron, että vaihde päällä NVCS kytkeytyy päälle ja pois kaasun mukaan, vapaalla ei (olettaen että vaihteiston vapaatunnistus toimii). Mutta jos vaihteella ei ole asiaan mitään vaikutusta niin hyvin se ääni voi tulla ketjustakin, tai sitten vaikka jostain ihan muualtakin.

Ilmeisesti kuitenkin jo kurkkasitte sitä ketjun ylälaahainta ja siinä jälkiä oli. Koittakaapas huviksenne ottaa se hetkeksi pois, vaikuttaako ääneen? Jos ketju hakkaa siihen, pitää se melko terävää metallista kilinää. Jos sen poistamalla ääni muuttuu tai jopa poistuu niin päättely on melko helppoa.

SR20DET VTC nokkapyörä pitää aivan tolkutonta rapinaa.

Autokeskuksen nokkapyörätarjous, 1167€ /4-6vk, oli tietty houkutteleva, mutta ajattelin kuitenkin hakea jostakin halvempaa vaihtoehtoa. USAlaiset putiikit myyvät tällä hetkellä eiioota, joten etsinnässä saattaa mennä tovi.

Nyt kysyn: Mitä haittaa voisi olla, jos muutan VTC-pyörän solenoidin ohjauksen väliaikaisesti manuaaliseksi?

Eli tyyliin ohjausjännite virtalukon takaa tai laturilta ja kytkin ohjaamaan apurelettä joka ohjaa VTCn solenoidia.

Kylmäkäynnistysten karmeat äänet häviäisivät ja pyörän tuoma hyöty alaväännössä kovaan rattaaseen nähden säilyisi. Solenoidi sulkee öljynkierron rattaalle ilmeisesti vasta 5700rpm kohdalla, joten arkiajossa eroa ei edes huomaisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alko itelläkin säxä nakuttamaan ikävästi moottorirempan jälkeen mulla toi nakutus kuuluu tyhjäkäynnillä selvästi, muttei se lakkaa kierroksilla eikä vaihde tai kytkin päällä.. autoon tehty siis täydellinen kone remppa takomännillä niin en oikein jasais/haluais uskoa,että laakerit menny. mielestäni ei ihan ekoilla kerroilla pitäny tota nakutusta kun autoa starttaili. kuulostaa kyllä aika paljo samalta kun toi #9 potauksen video paitsi ei kuulu noin selvästi.. pystyykö tota mitenkään todentamaan jos olis toi nokkäpyörä mikä ääntää? nii ja hyd.nostimet ilmasin ennen kun kasasin mosan niistä yks kyl äänti viime kesänä, mut ei mielestäni kuulostanu ihan tollaselta nykyseltä ääneltä vaan oli vähä " särisevämpi/ ei noin nakuttava..

Share this post


Link to post
Share on other sites

VTC nokkapyörän testaus

Alko itelläkin säxä nakuttamaan ikävästi moottorirempan jälkeen mulla toi nakutus kuuluu tyhjäkäynnillä selvästi, muttei se lakkaa kierroksilla eikä vaihde tai kytkin päällä.. autoon tehty siis täydellinen kone remppa takomännillä niin en oikein jasais/haluais uskoa,että laakerit menny. mielestäni ei ihan ekoilla kerroilla pitäny tota nakutusta kun autoa starttaili. kuulostaa kyllä aika paljo samalta kun toi #9 potauksen video paitsi ei kuulu noin selvästi.. pystyykö tota mitenkään todentamaan jos olis toi nokkäpyörä mikä ääntää? nii ja hyd.nostimet ilmasin ennen kun kasasin mosan niistä yks kyl äänti viime kesänä, mut ei mielestäni kuulostanu ihan tollaselta nykyseltä ääneltä vaan oli vähä " särisevämpi/ ei noin nakuttava..

Uusi VTC pyörä on jo tallissa ja remontti odottaa vielä muutamaa lisäosaa. Nykyisen pyörän meteli on tällä hetkellä sitä luokkaa että autolla ei kehdannut enää ajaa, joten jotakin oli tehtävä.

Heitin tähän viestiketjuun muutama viikko sitten kysymyksen, jota nelisensataa silmäparia kävi katsomassa, mutta kellään ei ollut kysymykseen mitään mielipidettä, joten asia piti tutkia itse.

Irroitin VTC solenoidin johdon ja kytkin johdon tilalle solenoidin virtalukon ohjaaman apureleen avulla 12V. Toinen liitin tietty auton runkoon tai akun miinusnapaan Solenoidin johtoon kytkin testin ajaksi 10W polttimon.

VTC pyörän toiminta on selitetty Nisun korjaamokäsikirjassa ja se toimii myös jotakuinikin niin kuin siellä sanotaan.

Nakutus kuuluu aina kun VTC solenoidi on kiinni eli nokkapyörässä ei ole öljynpainetta. Auton käydessä solenoidi on kiinni kun moottori käy tyhjäkäyntiä ja/tai vaihde on vapaalla. Käsikirjassa mainitaan myös kun jäähdytys neste on alle 50ast, mutta tuota en testannut.

Nakutus häviää, kun ECU avaa solenoidin ja öljynpaine muuttaa VTC-pyörän asentoa. ECUn ehdot täyttyvät, kun vaihde on päällä ja kierrokset välillä 1050-5700rpm. Pelkkä kaasupolkimen hipaisukin riitti sytyttämään testilampun, joten tietoa haetaan myös kaasuläpän asentotunnistimelta.

Ajossa solenoidi on auki pysähdyksiä ja vaihtamishetkiä lukuunottamatta koko ajan kunhan kierrokset pysyvät edellä mainitulla alueella.

Väitän että VTC-pyörän voi arkiajossa huoletta hiljentää edellä kuvatulla kytkennällä.

Ajokäytös ei muutu mitenkään ja liikennevaloissa seistessä ei tarvitse hävetä moottorin kalinaa.

Releen ohjausjännitteeseen kannattaa asentaa katkaisija siltä varalta että syntyy tarvetta vetää yli tuon 5700rpm rajan. Tätä kytkentää ei välttämättä kannata tehdä, jos tätä tarvetta esiintyy jokaisessa kadunkulmassa.

Meidän tapauksessa testilamppu purettiin, mutta kytkentä jätettiin ja teini lupasi pitää lapikkaan kurissa parin viikon ajan.

Eli testi pähkinänkuoressa. Irota solenoidin johto liittimestä (varo ettei liittimen lukitsinsokka katoa) ja kytke pienillä abikoilla solenoidi mihin tahana 12VDC jännitelähteeseen. Napaisuudella ei ole väliä.

Kytke solenoidia auton käydessä päälle pois. Jos vaikuttaa ääneen niin vika on VTC-pyörässä.

Jossakin Zilvia sivustolla neuvottin korjaamaan kalina irroittamalla johto kokonaan, mutta tämä ohje on täyttä tuubaa eikä sitä kannata noudattaa.

Pari kuvaa VTC-rattaan koeajokytkennästä.

Apurele on nipparilla kiinni akun kiinnitysraudassa. ABS-pumpun vieressä oli joutilas liitin josta löytyi ohjausjännite.

Käyttöjännite on otettu releboxin sisältä tyhjästä relekannasta.

Solenoidin ja releen miinusnapa on kytketty suoraan akkuun.

Vihreä 2-napainen johdin menee testilampulle.

006.jpg

007.jpg

Edited by esv66

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt tuli aikalailla selkeää ohjetta ja käytännön kokeilua, ettei voi muuta kun arvostaa esv66 vastausta! tuota pitää itenkin kokeilla seuraavaks kun tallille menee. Oma ei onneks äännä viellä niin ettei kehtas ajaa, mutta vituttaa silti varsinkin itseä tuo nakutus+ se ettei ole varmuttaa mistä tulee..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×