Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
alehtone1

1. sylinteri pimeenä SR20DET black top

Recommended Posts

Sopivasti kun kausi alkoi, palasi tutut motorsport tunnelmat. 8)

Kiihdytin 1. vaihteella rajottajalle ja posautti komeesti pakoputkessa.

Toimi hyvin minuutin rauhallista ajoa. Sitten sama eli 1. vaihteella nopeesti rajottajalle, paukaus putkessa.

Kone rupes käymään kolmella.

Alkoi kuulumaan pientä naputusta tai aivan kuin puola löisi kanteen.

Nilkutin auton parkkiin ja otettiin suuttimen johto irti ja heti löyty että 1. sylkkään ei vaikutusta.

Jatkovarsi korvalle ja kuunneltiin että mitään mekaanista ääntä ei tule.

Auto sai jäähtyä ja odottaa seuraavaan aamuun.

Kävi edelleen kolmella. Puolan ja tulpan paikkoja vaihdettiin, ei vaikutusta.

Ykkösen tulppa oli mustempi kuin kakkosen.

Ajoin sitten 10min matkan kolmella pytyllä turvalliseen parkkiin.

En ole ajellut tolla tavalla ennen. Rajotin 7500 ja ollut penkissä säädössä 200km sitten.

Huomenna venakoppa auki. Katson onko keinuvipu hypännyt tai katki. Ehkä venttiili taipunut ja muuta isompaa.

Olisiko mitään veikkauksia mitä kävi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oireiden perusteella hyvin tuttu vika eli keinu(t) hypänny pois paikoiltaan. Hyvällä tuurilla ei oo katkennu, eikä ottanu mihinkään pahemmin kiinni, mutta huonolla tuurilla tosiaan keinuja mennyt poikki, shimmilevyt pitkin konetta, nokat ottanu osumaa, jousilautaset solmussa jne...Ei noista aina välttämättä kovin pahaa mekaanista ääntä lähde.

Venakoppa vaan tosiaan auki niin selviää jo hyvin paljon. On vaan niin valitettavan yleisiä nämä keinuongelmat sr20detti koneissa:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ilmeisesti ei ollut rocker arm stoppereita? Ei se sytkärajoitinta kestä hetkeäkään ilman, vakiorajoitinta sentään jotenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Greddyn RAS aka Rocker Arm Stopperit löytyy. Rajotin oli Haltechissa 7500 seokset n. 12.Tämä tapahtui 1. vaihteella.Eli yksi kpl 1.sylinterin pakopuolen keinuista oli kolmessa osassa. Nätisti siellä pohjalla.Muutama murunen puuttuu keinusta, vähemmän kuin kuva ehkä antaa ymmärtää.Ehjää oli muuten yläkerrassa. Ei ehkä ollu menny venttiilijousien väliin mitään.Nokassa ei ollut syviä naarmuja eikä puuttunut mitään palasia. Näin äkkiseltään katsottuna kun en konetta pyöritellyt.Toinen shimmi on hukassa, täytyy magneetilla kollata kansi ja katsoa sitten aikanaan öljypropusta.Mikä ton rikkoi? Liian kova paine pakopuolella yhdistettynä koviin kierroksiin?Mites jos vaihtaa vain vakio keinu rikkoutuneen tilalle? Ja uudet öljyt tietysti..Vai pitääkö ottaa kansi pois ja ruveta isompaan remppaan, samalla tietysti sopivat parannukset.Tarkoitus on kokeilla uudella keinulla ja uusilla shimmeillä ja kovaa ajoo.Oisko kokemuksia kestävimmistä keinuista jotka sopisivat muuten vakio-osien kanssa?Keinu on SR20DET:in heikoin lenkki? Miten tästä nyt eteenpäin?EDIT: Näyttäs että rajotin oli liian korkeella. Puristukset mittaan piakkoin ja koitan paikallistaa kadonneen shimmin.RAS voi jopa tehä ton rikkoutumisen? Olisko syytä purkaa nokat ja tarkistaa kaikki? Meneekö kone lopullisesti jos iskee vaan uuden keinun ja shimmit?

keinurik.jpg

Edited by alehtone1
edit

Share this post


Link to post
Share on other sites
Katkoohan se sulla bensaa eikä sytkää?

Tarkotasko että kun pamahtaa putkessa rajottimella että kumpaa? Veikkaan tässä että sytkää.. :(

Mulla ei oikeesti oo hajua Haltechin E6X:n asetuksista. Kantapään kautta taas opeteltava. = noob

Tekniikkahan on ex-Vasmo. tähän hymiö vaikka nyt ei kauheesti naurata.

edit. saan kyl selville kun soitan Rasmus Speediin, se viimeks sääti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lueskelin noita jenkki foorumeita.

Jotkut sanoo että RAS aiheuttaa vakio jousilla venttiilin kieroontumista / mäntä vaurioo, kun keinu ei irtoa paikaltaan.

Mistä se keinun hajottava energia tulee? Venttilien vastapalloon lyömisestä? Oisko venttiili iskeny mäntään ja venttiilien ollessa eri pituisia keinu hajoaa?

Täytyy vaihtaa toi keinu alkuun, puristus mittaus ja sit kattoo tuleeko tosta vielä kone.

Oisko jollain heittää tähän että mitä tehdä ja mitä todennäköisesti on hajonnut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis onko sulla kierrosrajoitin joka pätkii sytytystä vai vakion kaltainen joka pätkii bensaa?

SR:ssä ei voi pätkiä sytkää. Keinut ei kestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lueskelin noita jenkki foorumeita.

Jotkut sanoo että RAS aiheuttaa vakio jousilla venttiilin kieroontumista / mäntä vaurioo, kun keinu ei irtoa paikaltaan.

Mistä se keinun hajottava energia tulee? Venttilien vastapalloon lyömisestä? Oisko venttiili iskeny mäntään ja venttiilien ollessa eri pituisia keinu hajoaa?

Täytyy vaihtaa toi keinu alkuun, puristus mittaus ja sit kattoo tuleeko tosta vielä kone.

Oisko jollain heittää tähän että mitä tehdä ja mitä todennäköisesti on hajonnut?

Jos endoskooppia loytyy niin voihan sita vilkaista tulpanreista milta siella nayttaa. Jos siita mitaan hyotya on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä sun kannattaa ottaa nokat sun muut hilppeet pois kannesta ja putsata toi oikein kunnolla+toivoa että kadonnut shimmi löytyy. Kaveri sai ongittua yhden kadonneen shimmin juurikin öljypropun kautta.

Jos kannesta ei muuta moitittavaa löydy niin sitten vaan uus keinu paikoilleen ja kansi nippuun ja testaamaan ohivuotoja. Jos ei ohivuotoja ilmene niin uudet ölpät koneeseen ja käynnistelemään ja toivomaan parasta.

Tuo kansi on sen verran nopeesti purettu/kasattu et kannattaa kokeilla ensin tätä tyyliä, kun että heti ottaa kantta irti yms..

Monestihan noi keinut hyppii pois paikoiltaan juuri 1 tai 2 vaihteilla rajoitinta vasten paukuttaen. Tuntuu vaan et ei noi paskat hydraulinostimet "kerkiä" mukaan tohon nopeaan kierrosten nousuun yms...Kovat nostajat auttaa tähän ongelmaan.

Kannattaa käydä huolella läpi kaikki nostajat että ne toimii niinkuin pitää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nytkun paljon puhutaan että rajoitin sinne bensa puolelle eikä sytkäpuolella niin voisiko joku valaista kuinka se tehdään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää menee todennäköisesti korjaamon hommiksi ja se jo katsottuna. (en ajatellut merkkiliikettä, joku voisi suositella PK-seutuista SR-tuntemusta omaavaa vaikka ei vaikea homma).

Hommaan keinut ja shimmit valmiiksi esim. autokeskukselta. Myös uusi venakopan tiiviste.

Primeran SR20 keinut ilmeisesti samoja. Eihän toi uuden laittaminen ole mikään ylivoimanen homma eikä oikean shimmin välyksen löytämisen rakotulkilla.

http://www.jdmlegion.com/Assets/S14.SR20.Service.Manual.pdf

Maksan mielummin asiantuntijalla siitä että kaikki tulee oikein. Toimitan kuvat purkujärjestyksestä ja momenteista.

Service manual tai vaikka (http://forums.nicoclub.com/diy-sr20det-head-removal-by-mrzabala-t254179.html)

Lisäksi testataan että nostimet/tasaimet (slash) eivät liiku. Tietty kun kansi ja nokat on tarkistettu sekä mitattu. Tehdään ohivuoto mittaus.

Nokat purkaa näemmä nopeasti. Vaikka tuon 1.sylinterin keinun sujauttaisi paikalleen helposti. Eikä tähän tarvittaisi moottorikoneistamoa.

Näyttäisi että jakoketjuun ei tarvitse koskea kun nokat irrottaa että uuden keinun saa paikalleen.(?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuon nyt tapahtuneen korjaus ei tosiaan ole homma eikä mikään, mutta kuten tuossa ylempänä on jo useampaan otteeseen sanottu: rajotin katkomaan bensaa eikä sytkää.

Kaikessa lyhykäisyydessään siinä käy yleensä niin, että kovasti sytkärajoittimelle osuttaessa se ampuu sen verran kovaa putkeen, että pakosarjassa tapahtuva palaminen avaa jonkun pakoventtiileistä, vaikka nokka osottaisikin keinusta poispäin. Tämä luonnollisesti tekee sen, ettei keinua enää pidä paikallaan yhtään mikään, on siellä stoppereita tai ei. Ja kun se nokka sieltä seuraavaksi pyörähtääkin alaspäin, se löytää keinun esim. hieman vinossa tms. jolloin keinu useimmiten kiilaantuu väliin ja hajoaa palasiksi.

Tuohonkin periaattessa auttaisi vähän jos olisi jäykemmät venajouset, mutta ei välttämättä tarpeeksi. Sen venttiilin kun ei tarvitse raottua kuin hieman ja keinu on jo täysin vapaa. SR:ssä kun tosiaan keinu on paikalaan ainoastaan nokan ja venttiilien välissä (+ tuettuna takapäästään hydraulitasaimeen), jolloin jos se kadottaa kontaktin joko nokkaan tai venttiiliin, voi se lähteä mihin tahansa..pahimmassa tapauksessa esim. jakoketjun väliin (näitäkin on joillakin käynyt).

Oikein toimiva bensarajoitin taas toimii kyllä SR:ssä ihan hyvin, ja ne stopperitkin auttavat hydraulitasainten "hitaudesta" johtuvaan keinujen takapään kellumiseen.

Nimim. monta vuotta 7600rpm "orggis"rajoittimella täysin säälimättä ja pyöreä 0 ongelmaa venttiilikoneiston kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Auto pelittää taas, korjaamo vaihtoi osat reilussa tunnissa.

Autokeskukselta: venakopan tiiviste, ohjuri ja shimmi. Keinu jm-tuonnista.

Nyt sitten johonkin väliin säätö, jotta varmistetaan oikea kierrosten rajottimen toiminta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×