Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
Jokkeri

60mm "HKS" hukkaportti

Recommended Posts

Tuollainen 60mm hukkaportti siis tulossa autoon ja tässä mietiskelen noita jousien jäykkyyksiä. Ilmeisesti käytännössä noilla isoimmilla kahdella sisällä tulee jotain 0.85bar luokkaa. Onko kellään tietoa minkälaisia ahtoja tulee jos heittää vielä yhden jousen sisään?

Lisäsin hukkaporttiin vielä kolmannen jousen 2 muun sisään ja kokeilin hieman kompuralla puskea hukkaportin sivu portista sisään ilmaa ja sylinterilautanen alkoi liikahtaa hieman yli 1bar jälkeen ja taitaa olla kokonaan auki 1.6bar tienoilla. Voiko tuolla tavalla käytännössä mittailla jousen jäykkyyttä? Pakokaasuthan autossa ollessa työntää hieman lautasta vasten joten onko sillä vaikutusta vai osaako joku kertoa kuinka pystyy kompuran kanssa mittaamaan noita jousien jäykkyyksiä?

Olisi tarkoitus ajaa 1.3-1.5bar ahdoilla ja nyt kun aloin hifistelemään niin koitin alkaa saada jousen jäykkyyksiä mahdollisimman lähelle tavoitetta :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän tuolla tavalla pystyy hukkiksen aukeamista arvioimaan. Kuten itse totesit, niin pakopaine yrittää avata porttia vielä ahtopaineen lisäksi. Ihan hyvältä vaikuttaa "pohjasetupiksi"

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kyllähän tuolla tavalla pystyy hukkiksen aukeamista arvioimaan. Kuten itse totesit, niin pakopaine yrittää avata porttia vielä ahtopaineen lisäksi. Ihan hyvältä vaikuttaa "pohjasetupiksi"

Onko mitään ideaa kuinka paljon tuo pakopaine vaikuttaa tuohon eli millainen voisi perus ahtopaine olla noilla jousilla?

Vakio alakerta RB25 koneessa niin jos ahtopaine 1.5bar niin ollaan hieman vaara alueella sisuskalujen suunnalla tehon puolesta... tähtäsin enemmänkin 1.3bar ehkäpä ajossa jotta kone kestäisi hieman aikaa jotta saisi kerättyä rahaa takokamoihin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ohjeissa tais lukea että yhdellä jousella 0.8bar ja kaikki jouset käytössä 1.7bar ahtopaineet. Kannattaa varmaan laittaa pari jousta sisään ja hienosäätää ahtopaineen säätimellä

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ohjeissa tais lukea että yhdellä jousella 0.8bar ja kaikki jouset käytössä 1.7bar ahtopaineet. Kannattaa varmaan laittaa pari jousta sisään ja hienosäätää ahtopaineen säätimellä

Siis siinä paketissa tuli 2 isoa jousta hukkiksen sisällä ja 2 pienempää paketissa. Eräältä henkilölötä kuulin, että olivat katsoneet paineet kaverin kanssa niillä 2 "vakiojousella" ja ne 2 jousta sisässä oli n. 0.8bar... ja internet tuntuu sanovan 0.85bar eli voisi uskoa tuon. Nämä jousethan on ilmeisesti tarkoitettu menevän asteittain hukkaportin sisään, koska jokainen on toista pienempi. Lisäsin siis 1 jousen vielä 2 vakion sisään eli nyt 3 jousta hukkaportissa... Voisiko siis olla, että tuolla 3 jousella tulisi ehkä juuri 1.3bar tienoille jos kerran kaikki jouset käytössä olisi tuo 1.7bar... Voisi ehkä jotenkin kuulostaa järkevältä kun vertaa tuohon omaan kompressorimittailuihin ja jos asia olisi jotain tuon tyylistä niin olisi täysin sellainen mitä haenkin :D

Kuulajousi tulee kiinni joka tapauksessa mutta toivomus oli, että "perus jousilla" pääsee jo tuohon aika sopivaan ahtoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakopaine riippuu ihan millainen pakopesä yms. löytyy. Jos se alkaa 1bar ahdoilla jo hiipimään auki, niin ei ole mitään pelkoa. Luultavasti ahtopaineet jää johonkin 0.7bar tuntumaan kun pakopaine avaa myös porttia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pakopaine riippuu ihan millainen pakopesä yms. löytyy. Jos se alkaa 1bar ahdoilla jo hiipimään auki, niin ei ole mitään pelkoa. Luultavasti ahtopaineet jää johonkin 0.7bar tuntumaan kun pakopaine avaa myös porttia.

Toi tuntuu tosi alhaselta kyllä jos jää 0.7bar lähistöille... mutta onhan se parempi kun, että ajaa liian kovilla ahdoilla ja pamauttaa koneen :P

Ahtimena on HX40/35 super hybridi ja 14# pesä... polttoaineena RE85 eli ei nyt mitään järjettömiä pakopaineita pitäisi olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Toi tuntuu tosi alhaselta kyllä jos jää 0.7bar lähistöille... mutta onhan se parempi kun, että ajaa liian kovilla ahdoilla ja pamauttaa koneen :P

Ahtimena on HX40/35 super hybridi ja 14# pesä... polttoaineena RE85 eli ei nyt mitään järjettömiä pakopaineita pitäisi olla.

Eihän tuossa ahtopaineen säädössä ole mitään ongelmaa jos laitat sinne sen kuulajousen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eihän tuossa ahtopaineen säädössä ole mitään ongelmaa jos laitat sinne sen kuulajousen?

Eihän siinä olekkaan noilla ahdoilla mutta tämä on enemmänkin hifistelyä ja mielenkiinnosta tota hukkaportin jousiasiaa lähdin kyselemään :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eihän siinä olekkaan noilla ahdoilla mutta tämä on enemmänkin hifistelyä ja mielenkiinnosta tota hukkaportin jousiasiaa lähdin kyselemään :D

Juu olishan se kiva jos saisi jousilla säädettyä sen mahdollisimman lähelle käyttöpainetta.

Siinä voi vaan tulla sitä ongelmaa jos ei ole säädintä lainkaan, että portti hiipii aikaisemmin auki mitä takoitus ja näin ollen ahdin herää hitaammin.

Jos säädin välissä, niin tätä ongelmaa ei ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse vaihoin 40mm hukkikseen jäykemmän

jousen. Sen jälkeen hienosäädin kuulajousella sen siihen 1 bar. Hukkis avautuu hiljalleen 0.8 bar ja täysin auki 1.1bar jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli niillä kahdella "vakio" jousella n.0,7bar.. seuraavaksi isoin sisään ja n.1bar... ilman ohjauspainetta jäädään silti n.1,4 bar eli aukee pakopaineesta sen kohdilla.

Nyt laitoin sen neljännenkin jousen.. ja samalla vähän temppuja millä pakopainetta saisi alemmaksi.. Ehkä jotain vastapaine settiäkin voisi koittaa rakentaa.

Toi e85 taitaa lisätä hitusen pakokaasuja = pakopainetta myös. Kuten myös vesiruiskut.. jos sattuu löytyyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää aihe taitaa olla riittävän lähellä kysymystäni: miten mitataa/ lasketaa ulkoiselle hukkaportille oikea koko? auto on s13 ca:lla, turbona garrett 3071r64, ja tavotteena olis saada ahtopaineet nousemaan kierrosten mukaan 4Krpm 1,25bar- 7,5Krpm 2,2bar. Paineen säätimenä toimii avc-r joten siitä ei tarvitse vääntää sen enempää.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tää aihe taitaa olla riittävän lähellä kysymystäni: miten mitataa/ lasketaa ulkoiselle hukkaportille oikea koko? auto on s13 ca:lla, turbona garrett 3071r64, ja tavotteena olis saada ahtopaineet nousemaan kierrosten mukaan 4Krpm 1,25bar- 7,5Krpm 2,2bar. Paineen säätimenä toimii avc-r joten siitä ei tarvitse vääntää sen enempää.

Ei kai siihen varsinaisesti ole helppoa laskukaavaa, liian paljon muuttujia. Kyllä tuossa ihan joku normaali 40-50mm portti toiminee, kun ei kuitenkaan ihan neitipaineilla ajella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

okei, kiitti. Oon googletellu jo pitkää tät asiaa, mut mistää ei tunnu löytyvän oikee mitää tietoo. Eikä viittis montaa kertaa tehdä pakosarjaa reikää, et löytää sopivan kokosen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
okei, kiitti. Oon googletellu jo pitkää tät asiaa, mut mistää ei tunnu löytyvän oikee mitää tietoo. Eikä viittis montaa kertaa tehdä pakosarjaa reikää, et löytää sopivan kokosen.

Jos mahdollista niin kannattaa yrittää tehdä tuo hukkaportin lähtö jouheasti, virtauksen suuntaisesti ja about hukkaportin venttiilin kokoisella putkella.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tää aihe taitaa olla riittävän lähellä kysymystäni: miten mitataa/ lasketaa ulkoiselle hukkaportille oikea koko? auto on s13 ca:lla, turbona garrett 3071r64, ja tavotteena olis saada ahtopaineet nousemaan kierrosten mukaan 4Krpm 1,25bar- 7,5Krpm 2,2bar. Paineen säätimenä toimii avc-r joten siitä ei tarvitse vääntää sen enempää.
mulla oli joskus sama ahdin, kiinteä hukkaportti tukittuna ja 60mm kopio hks hukkaportti, hyvin kulki 2.2 bar ahdoillaja koneena siis vakio ca18det

DSCN2240.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
mulla oli joskus sama ahdin, kiinteä hukkaportti tukittuna ja 60mm kopio hks hukkaportti, hyvin kulki 2.2 bar ahdoilla

ja koneena siis vakio ca18det

Kuinka jäykkä jousi sul oli siel? Pystytkö muistamaa minkälaisii paineit oli pienemmil kierroksil?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kuinka jäykkä jousi sul oli siel? Pystytkö muistamaa minkälaisii paineit oli pienemmil kierroksil?

Tais olla kaikki jouset ja jossain 4 tuhannen päällä täydet paineet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se on tainnu sakata aika rajust ennen korkeit kierroksii. Mut kiitti täst tiedost. Pitänee hommata joku 50mm portti ja koittaa säädellä se tavotteisiin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei viittiny uutta ketjuu alottaa ja tää liippas kaikista lähimmältä. Joten itsellä tulossa hx35 holsetin kaveriks ulkonen hukkaportti ja tuumailin, että se on vääräpaikka säästää. Onko mikä hukkaportti ns. paras? HKS, Tial, Turbosmart...? Eli ideana olis, että ostaisin laadukkaamman portin ja näin välttäisin portin jumiutumisen ja mahdollisesti säästäisin moottorin. Millaisia portteja porukka on käyttänyt hyvällä menestyksellä?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ei viittiny uutta ketjuu alottaa ja tää liippas kaikista lähimmältä. Joten itsellä tulossa hx35 holsetin kaveriks ulkonen hukkaportti ja tuumailin, että se on vääräpaikka säästää. Onko mikä hukkaportti ns. paras? HKS, Tial, Turbosmart...? Eli ideana olis, että ostaisin laadukkaamman portin ja näin välttäisin portin jumiutumisen ja mahdollisesti säästäisin moottorin. Millaisia portteja porukka on käyttänyt hyvällä menestyksellä?

Turbosmart ja Tial varmoja valintoja. Taitaa HKS ja Greddyn aidot portit maksaa kuitenkin sikana hunajaa verrattuna noihin ed.mainittuihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tai sitten Precision hukkaportit joihin luottaa isot pojat ja vähän isommat viripuljut ;) Joku PW46 vois olla aika passelin kokoinen tommoselle HX35:selle..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu näyttäs tosiaan olevan noi HKS portit tupla hinnalla verrattuna muihin. Sellanen kysymys vielä, että onko portin ylimitoittamisesta mitään haittaa, muuta kun että lompakko kärsii? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×