Jump to content
Sign in to follow this  
lareee

HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

Recommended Posts

Terve!

Jouduin tänään taas pettymään leimanhakureissulla, kun sain hylsyn HICASin poistamisesta. ???

Autostani on poistettu siis HICAS hilppeet ja se on sellaisenaan rekisteröintikatsastettu Suomeen, eikä ole ikinä tuottanut mitään ongelmia.

Katsuri pällisteli sitä lukituspalikkaa hetken ja hoksasi että takapääkin on ollut ohjaava joskus. Tiedusteli minulta, että miksei enää ole käytössä ja kerroin tilanteen, eli sen että se on Suomessa oloaikanaan aina ollut tuollainen ja myös rekisteröintikatsastettu sellaisenaan.

Hän pyysi oikein kolleegansa ihmettelemään ratkaisua ja molemmat piti sitä vaarallisena koska "ohjainlaitteet ovat pyhä asia".

Seuraavaksi katsurisetä sanoi käyvänsä "koneella vähän katsomassa". Vartin myöhemmin hän lompsi takaisin halliin hylkypaperit kourassa.

Koneelta kuulema selvisi että autoni on tietokantaan merkattu vain yhdeltä akselilta ohjaavaksi, mutta silti siitä pitäisi olla maininta otteessa erikseen, eli se on kuulema ollut inhimillinen virhe rekisteröintikatsastuksessa merkata auto yhdeltä akselilta ohjaavaksi?

Sen lisäksi hän oli tulostanut jonkun AKEn ohjelappussen, jossa lukee otsikon "Varusteen poistaminen" alta seuraavanlainen teksti:

"Ajovakauden hallintajärjestelmä (ESP) saadaan muuttaa vastaamaan saman mallin sellaista rinnakkaisversiota, jossa kyseistä turvavarustetta ei ole. Muutos voidaan hyväksyä vain, mikäli se on tehty ajoneuvovalmistajan tai ajoneuvovalmistajan edustajan ohjeen mukaisesti. Muutos tai rekisteröintikatsastus edellytetään."

Hänen mukaansa tuo kyseinen tekstinpätkä ESP:stä on rinnastettivissa tähän nelipyöräohjaukseen..?

Katsuri sanoi että minulla on kaksi vaihtoehtoa:

1. Hommata joku byrokraattinen Nissanin hyväksymä lappunen kyseisestä lukituspalikasta, joka luonnollisesti ei ole käytännön vaihtoehto ollenkaan.

2. Hankkia HICAS palikat ja ottaa nelipyöräohjaus taas käyttöön ja muutoskatsastaa auto kahdelta akselilta ohjaavaksi.

Nyt minulla on siis hylkypaperi kourassa jossa lukee "Todistus säädöstenmukaisuudesta puuttuu" ja "Taka-akseli muutettu, takana".

Enkö nyt vain halua ymmärtää ongelmaa vai mitä helvettiä mulle jauhettiin siellä konttorilla tänään: Auto on siis tietokannassakin pelkästään edestä ohjaava, mutta se ei riitä katsurille, vaan hän haluaa että nelipyöräohjaus otetaan käyttöön ja muutoskatsastetaan sen mukaiseksi?

Onko asia nyt oikeasti näin ja pitäiskö tämä nyt vaan purra ja niellä, vai tietääkö joku asiasta enempää? Mitä tässä voi nyt tehdä?

Onko muilla ollut leimalla ongelmia tän HICASin lukituksen jälkeen?

Iso kiitos auttaville!

-Lare

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

Ei hyvää päivää!

Vieläkö onnistuu että menee vain eri konttorille?

Hyvähän se on jälkeenpäin sanoa mutta ois pitänyt keskeyttää katsastus ehdottomasti! Ja eiku toiselle konttorille.

Vi*uttaa varmasti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

Ei hyvää päivää!

Vieläkö onnistuu että menee vain eri konttorille?

Hyvähän se on jälkeenpäin sanoa mutta ois pitänyt keskeyttää katsastus ehdottomasti! Ja eiku toiselle konttorille.

Vi*uttaa varmasti!

Edellisessä duunipaikassa vietiin vastaavanlaisen mulkuttamisen vuoksi katsastuksen päätteeksi auto parin päivän päästä eri konttorille. Oltiin vaan hiljaa aikasemmasta katsastuksesta ja auto meni läpi.. Eli kai se vielä onnistuu, ei se ketään satuta yrittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

Olen mäkin vieny kusipäisen katsurin takia auton toiselle konttorille kun sain hylsyn. Läpi meni ilman sanomista.

Miten niillä nykyään tuo tietojärjestelmä, että näkevätkö toisten konttorien tiedot?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

Valitettavasti kyllä näkee. Eri asia noteeraako katsuri sitä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

Se kysymys tässä nyt poltteleekin, että onko mitään mahkuja viedä auto vaikka heti huomenna toiselle konttorille, vai tuleeko se aina nyt kaatumaan tohon että mulla on "muutettu taka-akseli" :-\

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

Se kysymys tässä nyt poltteleekin, että onko mitään mahkuja viedä auto vaikka heti huomenna toiselle konttorille, vai tuleeko se aina nyt kaatumaan tohon että mulla on "muutettu taka-akseli" :-\

Mistäpäin suomea oot? Jos foorumilaiset laittelis YV:llä sulle hyviä konttoreita..

Chicago = Lahti? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

Lahti, lahti. itse suosittelin tuota lotilan k1. Itselläni ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa, Eikä kavereilla ::)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

Se kysymys tässä nyt poltteleekin, että onko mitään mahkuja viedä auto vaikka heti huomenna toiselle konttorille, vai tuleeko se aina nyt kaatumaan tohon että mulla on "muutettu taka-akseli" :-\

Mistäpäin suomea oot? Jos foorumilaiset laittelis YV:llä sulle hyviä konttoreita..

Chicago = Lahti? :D

Lahtipa hyvinkin. Joo konttoriehdotukset otetaan avosylin vastaan! Lotilan K1 ei näköjään ollu suotuisa mulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

Se kysymys tässä nyt poltteleekin, että onko mitään mahkuja viedä auto vaikka heti huomenna toiselle konttorille, vai tuleeko se aina nyt kaatumaan tohon että mulla on "muutettu taka-akseli" :-\

Mistäpäin suomea oot? Jos foorumilaiset laittelis YV:llä sulle hyviä konttoreita..

Chicago = Lahti? :D

Lahtipa hyvinkin. Joo konttoriehdotukset otetaan avosylin vastaan! Lotilan K1 ei näköjään ollu suotuisa mulle.

Hollolan A-Katsastus. Siellä ei oo turhista muristu. Mm Cedricin simpukkahässäkästä tuli K-1 sanomista, vaikkei siellä ollut yhtään väljää niveltä. A-Katsastuksessa kyllä tutki sitä, kun tuntu ihmeelliseltä. Tokas vaan lopuks kun ei oo väljää niin läpi.

Inssit on tosi mukavia kun niille höpöttelee. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

Se kysymys tässä nyt poltteleekin, että onko mitään mahkuja viedä auto vaikka heti huomenna toiselle konttorille, vai tuleeko se aina nyt kaatumaan tohon että mulla on "muutettu taka-akseli" :-\

Mistäpäin suomea oot? Jos foorumilaiset laittelis YV:llä sulle hyviä konttoreita..

Chicago = Lahti? :D

Lahtipa hyvinkin. Joo konttoriehdotukset otetaan avosylin vastaan! Lotilan K1 ei näköjään ollu suotuisa mulle.

Hollolan A-Katsastus. Siellä ei oo turhista muristu. Mm Cedricin simpukkahässäkästä tuli K-1 sanomista, vaikkei siellä ollut yhtään väljää niveltä. A-Katsastuksessa kyllä tutki sitä, kun tuntu ihmeelliseltä. Tokas vaan lopuks kun ei oo väljää niin läpi.

Inssit on tosi mukavia kun niille höpöttelee. :)

Hollolan A-Katsastukselle myös pojot! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

Auton ohjauslaiteisiin ei sa tehdä muutoksia, eikä poistaa osia. tosi paska tuuri jos katsuri huomannu ite tehdyn lockbarin. tai sitte ollu todellakin itsetehdyn näköinen ;D

mut tossa tapauksessa ollu katsuri asioista perillä, ja tienny kyseisen automallin.

T: innolla odotan oman miinan leimausta ens kuussa ::)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

HICASin toimivuuttahan ne ei pysty toteamaan käytännössä oikein mitenkään. Jos meinaa mennä vaikeaksi niin täältä löytyy lainaan ohjausräkki R33:een (kun aloittaja ei mallia maininnut). Ja jos lähdetään samalle saivartelulinjalle inssien kanssa niin sehän ei saakaan toimia, muuten se olisi eriävä otteessa mainitun kanssa ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

Joo kyseessä lama R33 Spec 2, eli eikös se HICAS ole näissä sähköinen, eikä hydraulinen?

Jos tuollaisen vakioräkin pulttaa vaan paikalleen, ilman että sitä sen kummemmin kytkee, niin eikös se ohjaus ole löysä? -> Varma hylsy.

Tai siis vaatiiko se räkki virtaa/painetta pysyäkseen suorassa?

Mitäpä jos autosta herättää henkiin sen nelipyöräohjauksen uudestaan? Mitä kaikkea komponentteja siihen järjestelmään kuuluu?

Johtosarjat näyttäis olevan ja kontissakin taitaa se boxi olla... Pitääkö rattiin olla joku tietynlainen bossi että toimii? Mitä muuta?

Niin ja soittelin eräälle toiselle konttorille aamulla ja siellä inssi oli samaa mieltä. Hän tosin sanoi että papereissa olisi kahdelta akselilta ohjaava, tiedä nyt sitte ketä uskoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

Joo kyseessä lama R33 Spec 2, eli eikös se HICAS ole näissä sähköinen, eikä hydraulinen?

Jos tuollaisen vakioräkin pulttaa vaan paikalleen, ilman että sitä sen kummemmin kytkee, niin eikös se ohjaus ole löysä? -> Varma hylsy.

Tai siis vaatiiko se räkki virtaa/painetta pysyäkseen suorassa?

Mitäpä jos autosta herättää henkiin sen nelipyöräohjauksen uudestaan? Mitä kaikkea komponentteja siihen järjestelmään kuuluu?

Johtosarjat näyttäis olevan ja kontissakin taitaa se boxi olla... Pitääkö rattiin olla joku tietynlainen bossi että toimii? Mitä muuta?

Niin ja soittelin eräälle toiselle konttorille aamulla ja siellä inssi oli samaa mieltä. Hän tosin sanoi että papereissa olisi kahdelta akselilta ohjaava, tiedä nyt sitte ketä uskoa.

Juu R33/R34:ssa räkki on sähköinen, eikä sen myötä ole löysä. R32:ssa on hydraulinen joka tietääkseni vaatii pumpulta työpaineen pysyäkseen välyksettömänä (ei varma tieto).

Jos johtosarja ja HICAS-boxi löytyy autosta, ollaan jo aika pitkällä. Näiden lisäksi ratin tyvessä olevan airbag-kehän yhteydessä on ohjauspylvään asentotunnistin. Ja itse räkissä sitten kaksi asentotunnistinta ja moottori.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

Joo kyseessä lama R33 Spec 2, eli eikös se HICAS ole näissä sähköinen, eikä hydraulinen?

Jos tuollaisen vakioräkin pulttaa vaan paikalleen, ilman että sitä sen kummemmin kytkee, niin eikös se ohjaus ole löysä? -> Varma hylsy.

Tai siis vaatiiko se räkki virtaa/painetta pysyäkseen suorassa?

Mitäpä jos autosta herättää henkiin sen nelipyöräohjauksen uudestaan? Mitä kaikkea komponentteja siihen järjestelmään kuuluu?

Johtosarjat näyttäis olevan ja kontissakin taitaa se boxi olla... Pitääkö rattiin olla joku tietynlainen bossi että toimii? Mitä muuta?

Niin ja soittelin eräälle toiselle konttorille aamulla ja siellä inssi oli samaa mieltä. Hän tosin sanoi että papereissa olisi kahdelta akselilta ohjaava, tiedä nyt sitte ketä uskoa.

Juu R33/R34:ssa räkki on sähköinen, eikä sen myötä ole löysä. R32:ssa on hydraulinen joka tietääkseni vaatii pumpulta työpaineen pysyäkseen välyksettömänä (ei varma tieto).

Jos johtosarja ja HICAS-boxi löytyy autosta, ollaan jo aika pitkällä. Näiden lisäksi ratin tyvessä olevan airbag-kehän yhteydessä on ohjauspylvään asentotunnistin. Ja itse räkissä sitten kaksi asentotunnistinta ja moottori.

Luulis leimalla sen riittävän että sieltä se jäykkä räkki löytyy ja paikat timmejä? Ei kai ne sitä käytännössä voi ruveta testaamaan mitenkään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

Joo kyseessä lama R33 Spec 2, eli eikös se HICAS ole näissä sähköinen, eikä hydraulinen?

Jos tuollaisen vakioräkin pulttaa vaan paikalleen, ilman että sitä sen kummemmin kytkee, niin eikös se ohjaus ole löysä? -> Varma hylsy.

Tai siis vaatiiko se räkki virtaa/painetta pysyäkseen suorassa?

Mitäpä jos autosta herättää henkiin sen nelipyöräohjauksen uudestaan? Mitä kaikkea komponentteja siihen järjestelmään kuuluu?

Johtosarjat näyttäis olevan ja kontissakin taitaa se boxi olla... Pitääkö rattiin olla joku tietynlainen bossi että toimii? Mitä muuta?

Niin ja soittelin eräälle toiselle konttorille aamulla ja siellä inssi oli samaa mieltä. Hän tosin sanoi että papereissa olisi kahdelta akselilta ohjaava, tiedä nyt sitte ketä uskoa.

Juu R33/R34:ssa räkki on sähköinen, eikä sen myötä ole löysä. R32:ssa on hydraulinen joka tietääkseni vaatii pumpulta työpaineen pysyäkseen välyksettömänä (ei varma tieto).

Jos johtosarja ja HICAS-boxi löytyy autosta, ollaan jo aika pitkällä. Näiden lisäksi ratin tyvessä olevan airbag-kehän yhteydessä on ohjauspylvään asentotunnistin. Ja itse räkissä sitten kaksi asentotunnistinta ja moottori.

Luulis leimalla sen riittävän että sieltä se jäykkä räkki löytyy ja paikat timmejä? Ei kai ne sitä käytännössä voi ruveta testaamaan mitenkään?

Ei oikein, auton kun tarvitsee liikkua kohtuullista vauhtia ennenkuin se alkaa toimimaan toimiessaan. Ja ajossa sen toiminnan huomaaminen tarvitsee kohtalaista perstuntumaa.

EDIT: Toki kun on kerran aiheesta pompannut, kannattaa naamioida se toimintakuntoisen näköiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

Itse kavisin toiselta katsastus asemalta kysymassa etta kelpaa blokattuna kun on kerran mennyt rekisterointi katsastuksestakin lapi ja on otteessakin merkattu etta vain edesta ohjaa. Ihme mussutusta kylla. Itselanikin tuli ongelmaa valojen kanssa kun kavin nayttamassa onko kuvio hyva niin aluksi sano etta joo, muta sitten vaihtui etta ei onnistu kun on itse tehty. Toiselle asemalle vaan ja sano etta eihan siina mita jos on kuvio kohdallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

Vai esp ;D

Vielähän tuossa katastusmiehen tarinassa ois jotain järkeä jos se ois kyseenalaistanu "itse" tehdyn alustanosan = se tanko lockbar tms.

Mites nuo putkesta tehdyt tukivarret mitä noita nyt driftworksillä esim on, onko niistä tullut palautetta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

12 § Ohjauslaitteiden muutokset

Ohjausvaihteen vaihdon jälkeen ohjauslaitteiston tulee geometrialtaan vastata

autossa olevan etuakseliston tai autoon vaihdetun etuakseliston alkuperäistä

geometriaa, ts. vaihdettavan ohjausvaihteen tulee olla toiminnalliselta mitoitukseltaan akselistoon kuuluvaa alkuperäistä ohjausvaihdetta vastaava.

trafin ohjeistus vuodelta 2011. pitäis olla voimassa nyttenkin. koskee myös ohjaavaa taka-akselia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

12 § Ohjauslaitteiden muutokset

Ohjausvaihteen vaihdon jälkeen ohjauslaitteiston tulee geometrialtaan vastata

autossa olevan etuakseliston tai autoon vaihdetun etuakseliston alkuperäistä

geometriaa, ts. vaihdettavan ohjausvaihteen tulee olla toiminnalliselta mitoitukseltaan akselistoon kuuluvaa alkuperäistä ohjausvaihdetta vastaava.

trafin ohjeistus vuodelta 2011. pitäis olla voimassa nyttenkin. koskee myös ohjaavaa taka-akselia...

Voitko hakea vielä sen pykälän, jossa kerrotaan, että taka-akselin ohjauslaitetta ei saa poistaa taikka korvata.

Tuossa postaamassasi pykälässä puhutaan ainoastaan vaikutuksesta geometriaan ja mitoitukseen. Eli pointtini mun kirjoituksessa on, että mielestäni HICASin poisto ei mihinkään geometriohin vaikuta mitenkään, mutta nämä on taas näitä hienoja tulkintakysymyksiä.

Topicin aloittajan postauksessa puhutaan ajovakausjäjestelmän osien poistosta, joka mun käsityksen mukaan HICAS ei missään nimessä ole...

Ihan pelleilyä katsurilta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

Katsastusmies tulkinnut sokeana tuota pykälää, ja se onkin sitten sillä selvä. Kysyin tuota asiaa kaverilta joka katsastusmiehenä tekee myös muutos-ja rekisteröintikatastuksia, niin sanoi ettei ole noista "välittänyt" ellei ole ollut todella heppoisen näköinen tekele roikkumassa siellä auton alla.

Jälkiviisaus on hyve, joten komppaan jotain joka kirjoitti tuossa aikaisemmin, että olis pitänyt keskeyttää katsastus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

Päätin nyt nöyrtyä tämän katsurin tahtoon ja sain hommattua pienellä vaivalla ohjausräkin taakse, siitä iso kiitos Xenonille!

Joka tapauksessa heitin räkin kiinni ja kävin vilauttamassa konttorilla, niin homma oli ok. Kyllähän tästä nyt vähän paskan maku jäi, mutta onpahan nyt ainakin tuore leima papereissa...

Kiitos teille jotka vaivauduitte auttamaan asiani kanssa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

Kyllähän tästä nyt vähän paskan maku jäi, mutta onpahan nyt ainakin tuore leima papereissa...

Kyllähän siitä paskan maku jää aina kun joutuu tekemään jotain ylimääräistä, eikä tule kuin kustannuksia itselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: HICAS poisto ja sen luomat ongelmat katsastuksessa

Kyllähän tästä nyt vähän paskan maku jäi, mutta onpahan nyt ainakin tuore leima papereissa...

Kyllähän siitä paskan maku jää aina kun joutuu tekemään jotain ylimääräistä, eikä tule kuin kustannuksia itselle.

Oisko vaan niin et toi hicasin lukkotanko löytyy varmaan monelta muultakin, ja varmaan todella harva siitä on joutunut keskustelee katsurin kanssa. Multakin kysyttii et mikäs tää on, sanoin et toimittaa virkaa leuanveto tankona aina sillon ku auto on nosturilla, ei siitä sit sen enempää kyselly..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×