Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
kovakallo2

Almera QG-koneen jakoketju

Recommended Posts

Paljon on ollut kirjoituksia noiden QG15DE QG18DE koneiden jakoketjun venymisestä.

Näissähän pyöritys on toteutettu yhdellä ketjulla kampiakselilta nokka-akseleille.

Aikaisemmissa Sunnyissa/Almeroissa se on toteutettu välipyörästöillä ja kahdella ketjulla ja niihin on saanut osia Motonetista.

Nyt saa myös QG-koneisiin

25-6338 Jakoketjusarja Nissan QG15DE/QG18DE 1,5-16V 66kW QG15DE-moott. ->02 ilman muuttuvaa venttilinajoitusta Jakoketjusarja (sis. ketjun, kiristimen, ohjaimet, nokka-akselin pyörät ja tiivisteet) [2000-2007] 149,90e

25-6350 Jakoketjusarja Nissan QG15DE/QG18DE 1,5-16V 72kW QG15DE-moott. 03-> muuttuvalla venttilinajoituksella Jakoketjusarja (sis. ketjun, kiristimen, ohjaimet, ketjupyörät (myös VVT-pyörä) ja tiivisteet) [2003-2007] 299,90e

Aikomus on vilkaista omasta Allustakin, onko kiristin työntynyt ulos eli ketju venynyt. Kiristimenhän näkee vähemmällä purkamisella. Vikavalo edelleen palaa, mutta P0420 viittaa muualle.

Kirjoitelkaa, jos ootte vaihtanut:

- onko iso homma vaihtaa?

- onko Motonet laadukas ketju?

- mitä maksaa ulkomailta tilattuna?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Almera QG-koneen jakoketju

Paljon on ollut kirjoituksia noiden QG15DE QG18DE koneiden jakoketjun venymisestä.

Näissähän pyöritys on toteutettu yhdellä ketjulla kampiakselilta nokka-akseleille.

Aikaisemmissa Sunnyissa/Almeroissa se on toteutettu välipyörästöillä ja kahdella ketjulla ja niihin on saanut osia Motonetista.

Nyt saa myös QG-koneisiin

25-6338 Jakoketjusarja Nissan QG15DE/QG18DE 1,5-16V 66kW QG15DE-moott. ->02 ilman muuttuvaa venttilinajoitusta Jakoketjusarja (sis. ketjun, kiristimen, ohjaimet, nokka-akselin pyörät ja tiivisteet) [2000-2007] 149,90e

25-6350 Jakoketjusarja Nissan QG15DE/QG18DE 1,5-16V 72kW QG15DE-moott. 03-> muuttuvalla venttilinajoituksella Jakoketjusarja (sis. ketjun, kiristimen, ohjaimet, ketjupyörät (myös VVT-pyörä) ja tiivisteet) [2003-2007] 299,90e

Aikomus on vilkaista omasta Allustakin, onko kiristin työntynyt ulos eli ketju venynyt. Kiristimenhän näkee vähemmällä purkamisella. Vikavalo edelleen palaa, mutta P0420 viittaa muualle.

Kirjoitelkaa, jos ootte vaihtanut:

- onko iso homma vaihtaa?

- onko Motonet laadukas ketju?

- mitä maksaa ulkomailta tilattuna?

http://www.ebay.com/itm/Nissan-Sentra-XE-GXE-1-8L-QG18DE-Engine-Complete-Timing-Chain-Kit-/120829258005?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item1c21fc2915 noin 100€ + vero noin 20€ ainakin itellä ku joutuin veroja maksamaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Almera QG-koneen jakoketju

aika paljon halvemmat on ainakin tarvikkeena kamat kun ne maksaa Nissanilla 550€. ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Almera QG-koneen jakoketju

Kirjoitelkaa, jos ootte vaihtanut:

- onko iso homma vaihtaa?

Hintoihin en osaa ottaa kantaa koska kaveri tilasi osat, mutta hieman toista sataa taisi olla jos en väärin muista. Itse homma oli kuitenkin jokseenkin työläs, vaikkakaan ei mitenkään vaikea jos on tottunut autoja rassaamaan. Ensikertalaisiltakin työ onnistui, vaikka puutteellisten ohjeiden ja "ylivarovaisuuden" vuoksi monta tuntia meni pelkkään ihmettelyyn. Tehokasta työaikaa taisi kahteen mieheen mennä vajaat 10 tuntia, merkkikorjaamon ohjeaika taisi olla 7-8 tuntia.

-Kone pitää tukea hyvin koska irroittamaan joutuu niin jakopään kannakkeen, kuin koneen alta pitkittäissuunnassa menevän tukipalkinkin. Tukipalkki on edessä öljypohjaa irroittaessa. Koneeseen jää siis vain vaihteiston kannake.

-Etukäteen on hyvä tulostaa kuva öljy- ja vesipumpun sisältävän "etulevyn" kiinnityspulteista, konehuoneesta käsin osaa niistä on vaikea paikallistaa ilman ohjetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Almera QG-koneen jakoketju

aika paljon halvemmat on ainakin tarvikkeena kamat kun ne maksaa Nissanilla 550€. ;D

On todellakin, itellä pyörii GA16DS koneessa paljon osaa tilattuna ebäystä. Jakopääkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Almera QG-koneen jakoketju

aika paljon halvemmat on ainakin tarvikkeena kamat kun ne maksaa Nissanilla 550€. ;D

On todellakin, itellä pyörii GA16DS koneessa paljon osaa tilattuna ebäystä. Jakopääkin :)

En vaan tiiä viittiikö asiakkaan autoon laittaa noita Ebay-hiluja... Omaani laittasin varmasti jos tarve olisi... ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Almera QG-koneen jakoketju

aika paljon halvemmat on ainakin tarvikkeena kamat kun ne maksaa Nissanilla 550€. ;D

On todellakin, itellä pyörii GA16DS koneessa paljon osaa tilattuna ebäystä. Jakopääkin :)

En vaan tiiä viittiikö asiakkaan autoon laittaa noita Ebay-hiluja... Omaani laittasin varmasti jos tarve olisi... ;D

Eiköhän tuossakin liene fiksuinta kysyä asiakkaalta itseltään haluaako hän sinne merkki- vai tarvikehilut. Tuskin noissa sen ihmeempiä eroja on kuin muissakaan osissa tarvike- ja merkkiosien välillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Almera QG-koneen jakoketju

aika paljon halvemmat on ainakin tarvikkeena kamat kun ne maksaa Nissanilla 550€. ;D

On todellakin, itellä pyörii GA16DS koneessa paljon osaa tilattuna ebäystä. Jakopääkin :)

En vaan tiiä viittiikö asiakkaan autoon laittaa noita Ebay-hiluja... Omaani laittasin varmasti jos tarve olisi... ;D

Eiköhän tuossakin liene fiksuinta kysyä asiakkaalta itseltään haluaako hän sinne merkki- vai tarvikehilut. Tuskin noissa sen ihmeempiä eroja on kuin muissakaan osissa tarvike- ja merkkiosien välillä.

Se vaan, että jakopääremppa lienee sen verran isotöinen (ja hintainen), ettei sitä viitsisi ottaa uusiksi huonojen osien takia...

Onko näille osille merkitty eri valmistajia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Almera QG-koneen jakoketju

aika paljon halvemmat on ainakin tarvikkeena kamat kun ne maksaa Nissanilla 550€. ;D

On todellakin, itellä pyörii GA16DS koneessa paljon osaa tilattuna ebäystä. Jakopääkin :)

En vaan tiiä viittiikö asiakkaan autoon laittaa noita Ebay-hiluja... Omaani laittasin varmasti jos tarve olisi... ;D

Eiköhän tuossakin liene fiksuinta kysyä asiakkaalta itseltään haluaako hän sinne merkki- vai tarvikehilut. Tuskin noissa sen ihmeempiä eroja on kuin muissakaan osissa tarvike- ja merkkiosien välillä.

Homman pointti onkin siinä että jos jakoketju esim. pettää, niin ebayn kautta ostettujen kamojen kanssa jäät varmasti yksin, mutta orggis tai motonetin kamojen kanssa voit saada jotain korvauksiakin....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Almera QG-koneen jakoketju

Kaveri juuri tuollaisen juuri teki mutsinsa autoon motonetin osilla. Autokeskuksessa olis maksanut 1500e sanoi kyllä, että perkuleen v.mäinen ja reilu 2 päivää sillä meni. Motonetistä hommas osat. Tuossa oli toi ketju todella löysällä eli vaikutti jo ajossa nykivältä ym...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Almera QG-koneen jakoketju

Otin pois venttiilikopan kannen ja ylemmän päätylevyn ja katsoin kiristimen. Kiristin oli ulkona noin 11-13mm eli 6-7 pykälää päällä näkyvissä. Onko ketju siis liikaa venynyt? Paljonko tuo myöhästyttää venttiilien ajoitusta?

Koitin myös kiertää kampiakselin päästä niin, että kampihihnapyörän lovi kohdalla ykkössylinterin yläkuolokohdassa ja ketjun keltaiset merkkilenkit kohdallaan, mutta en löytänyt asentoa, jonka olin löytänyt netistä. Eli pitäis olla imu noin 45° ennen klo 12:a ja pako noin 22,5° jälkeen 12:n.

En löytänyt pyöristä noita merkkejä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Almera QG-koneen jakoketju

Kiristin oli oikeastaan liikkunut sen verran, että mäntä tullut ulos ehkä 5mm alkuperäisestä asennostaan.

Jos mäntä olisi liikkunut 10mm, jakoketju on venynyt puolet siitä eli 5mm. Jakoketjun pituus ilmeisesti 154 lenkkiä ja lenkin pituus 1/4" eli 6,35mm. Ketju olisi silloin venynyt noin 0,5%. Yleensä ketjulle sallitaan max 1% venymä, mutta jakoketjussa haittaa pienempikin, koska se muuttaa jo niin paljon venttiilien ajoitusta.

Kampiakselin ketjupyörässä ilmeisesti 21 hammasta ja nokka-akseleissa 42 hammasta.

Jos kiristinmäntä on tullut 10mm ulos, ketju venynyt 5mm, josta puolet kiristyspuolella ja puolet eli 2,5mm muuttaa venttiiliajoitusta.

Kun kampiakselin ketjupyörän ympärysmitta on noin 21x6,35 = 133,35mm, niin tuo 2,5mm vastaa 6,75° kampikulmaa eli 3,37° nokka-akselikulmaa. Jonkun auton kohdalla sallittiin maksimissaan 6° kampikulmamuutos, joten tuo meinaisi siis tuota kiristinmännän noin 9mm liikettä ulos venymättömästä asennosta. Tuossa vaiheessa alkaa tulla muitakin ongelmia. Kiristin painaa ketjunohjaimen yläpäätä ja yläpää on lähellä imunokka-akselipyörää. Tällöim ketju noutuu tässä kohdassa jo jyrkälle mutkalle ja liikkuva ketju voi alkaa heiluttaa ketjuohjainta. Ketju alkaa täristä, joka johtaa epätasaiseen käyntiin ja ongelmat alkavat lisääntyä.

Eikö ketjunohjaimia voisi mitenkään irrottaa ja taivuttaa, joka kompensoisi ketjun venymän? Tällöin ei tarvitsisi uusia ketjua eikä edes ottaa sitä alapyörältä irti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Almera QG-koneen jakoketju

Tulipahan tehtyä, koko rempan työläin homma oli totaalisesti jämähtäneet pultit, venakopasta alkaen. 6mm ristipäät ja kannat oli jo valmiiks ruostuneet ihan muhjuks. Toinen harmia aiheuttanut oli jakopään koppa. Sen keskitystapit oli kuin yhtä puuta kaiken muun kanssa ja ei meinannu koppa millään irrota, kun hirveesti ei voimaa uskalla käyttää ettei koppa halkee...

Tässä yksilössä oli ihan selvästi ketjupyörien hampaatkin hieman kuluneet, vaikka kilsoja oli takana vasta 140tkm.

Ihan vaan nippelitietona, QG15 moottoreissa on kahta eri venttiilikopan tiivistettä, tuo mitä esim. motonetti myy, ei käy 2000-luvun alun koneisiin, joissa ei ole muuttuvaa venttiilien ajoitusta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Almera QG-koneen jakoketju

Tässä yksilössä oli ihan selvästi ketjupyörien hampaatkin hieman kuluneet, vaikka kilsoja oli takana vasta 140tkm.

Tokihan se venynyt ketju syö rattaitakin, kai sä vaihdoit nekin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Almera QG-koneen jakoketju

Tässä yksilössä oli ihan selvästi ketjupyörien hampaatkin hieman kuluneet, vaikka kilsoja oli takana vasta 140tkm.

Tokihan se venynyt ketju syö rattaitakin, kai sä vaihdoit nekin?

tietty, ne tuli sarjan mukanakin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Almera QG-koneen jakoketju

Tokihan se venynyt ketju syö rattaitakin, kai sä vaihdoit nekin?

tietty, ne tuli sarjan mukanakin...

Niin mä vähän aattelinkin, mutta piti varmistaa.. ;D Jotkut vissiin oikeesti vaihtaa vaan ketjun - ja sitten ihmetellään hetken kuluttua, että mites se jakopää taas rallattaa, vaikka just on ketju vaihdettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: Almera QG-koneen jakoketju

Voimattomuuden syy olikin loppujen lopuksi katalysaattori, oli ihan tukossa. Sen vaidettua lakkas vikavalo palamasta ja voimat palasivat. Tosin atleetinvoimista ei tuon QG 1.5 moottorin kohdalla voi puhua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

-03 1.5 bensa potilas. Ei vikakoodeja eikä rallatusta. 

Ajossa/omistuksessa ollut nyt noin kuukauden. Pikkuhiljaa huomannut esim. hitaassa ajossa kytkimellä mentäessä kierrokset laskee alle 500rpm tosin nousee sinne 700-800 paikkeille.

Eilen lämpimällä koneella kaupan jälkeen käynnistäessä sammui samantien kierrosten laskiessa. 

Jakopäätä ei tietääkseni ole vaihdettu eikä kyllä varmastikaan b-suodatinta. 

Kopan otin irti mutta en kyllä itse osaa riittävän tarkasti mitää venymää tai tulkita kiristimen ulostuloa. 

Edited by M4K3

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/19/2019 at 19.55, M4K3 said:

Kopan otin irti mutta en kyllä itse osaa riittävän tarkasti mitää venymää tai tulkita kiristimen ulostuloa. 

Kai sä otit kuitenkin ylös tai kuvan, paljonko se kiristin on ulkona?

Jos moottori vetää hyvin punarajalle asti, niin suodattimessa tai katissa ei ole vikaa.

Muistelin, että joku olisi vastaavassa tilanteessa puhdistanut kaasuläppäkotelon.

 

 

Edited by Alppu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika vetämättömältä tuntuu verrattuna  mazda 323 1.5 joka melkein saman painonen ja tehonen. Kuvan otin muuta ei tuosta paljoa selvää saa. Pitäisi kai ottaa irti ja irrallaan katsoa liikkumaa.. 

IMG_20191219_192715.jpg

Edited by M4K3

Share this post


Link to post
Share on other sites

En osaa tuosta kuvasta tulkita.. Mutta googlaamalla löytyy arvioita, paljonko kiristin saa olla ulkona.

Näissähän pitäisi tulla asentoanturiherjaa, jos ketju on riittävästi venähtänyt..?

Jospa putsaisit MAFin siihen tarkoitetulla aineella ja kaasuläppäkotelon?

http://www.ncf.fi/smf/index.php?topic=17527.msg201757#msg201757

 

 

Edited by Alppu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos kiristimen mäntä hirveästi yli 10mm ulkona niin vaihtoon vaan. Kuitenkin tyyppivika noissa toi venyminen. Nimimerkillä 160tkm vaihdettu. Helpoiten mittaa niin että teet rautalangasta L kirjaimen, sakaraan 10mm ja pujotat sen väliin. Kun kuvasta päätellen heiluu kuin sämpylä messukeskuksessa niin vaihtamaan vaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitata kannattaa juu, mutta varoiksi ei ehkä kannata vaihdattaa, maksanee kuitenkin jonkun verran.

Paljonko autolla on ajettu, mistä tieto ettei jakopäätä olisi jo aiemmin rempattu?

Onko huoltokirjaa, josta näkisi mm. öljynvaihdot?

 

Edited by Alppu
pöö

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×