Jump to content
  • Announcements

    • Teppo

      Datsun Nissan Sports Cars of Finland ry:n tietosuojakäytäntö   05/24/18

      General Data Protection Regulation, eli GDPR, on EU:n uusi tietosuoja-asetus EU:n ja EEC:n sisällä. Asetus korvaa ja yhtenäistää eri maiden nykyiset säännöt ja määrittelee, miten henkilötietoja saa käsitellä EU:ssa Tämä tietosuojakäytäntö käsittelee Datsun Nissan Sportscars of Finland ry:n (jäljempänä DNSF) sinusta tallentamia tietoja ja sitä mihin niitä käytetään. Tämä tietosuojakäytäntö koskee seuraavia osia:
      -    DNSF foorumi (https://www.dnsf.org/forums/)
      -    DNSF jäsenrekisteri
      -    DNSF Store (https://www.dnsf.org/store/)
      -    DNSF ry:n tapahtumia
      Lisätietoja DNSF ry:n tietosuojakäytännöstä voit pyytää sähköpostilla: admin@dnsf.org   Rekisterin pitäjä
      DNSF Ry
      Sirkkalankatu 27 B 41
      20700 Turku   Kerätyt tiedot
      DNSF:n tallentamat tiedot ovat peräisin käyttäjiltä itseltään.
      DNSF ei kerää tietoa muista lähteistä, kuin käyttäjiltä itseltään, eikä tee sitä ilman käyttäjän itsensä suostumusta. Tietoa tallennetaan seuraavasti: - Foorumin käyttäjäkanta
      Foorumille rekisteröityessä jokainen antaa haluamansa yhteystiedot - Jäsenrekisteri
      DNSF:n jäseneksi haluava täyttää itse jäsentietolomakkeen (https://secure.tietotoimisto.fi/ws/dnsf/), jossa kysytään seuraavat tiedot: nimimerkki keskustelualueelle, etunimi, sukunimi, syntymäaika (vapaaehtoinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, maakunta (vapaaehtoinen), puhelin (vapaaehtoinen), sähköposti, suosittelija (vapaaehtoinen), auton merkki ja malli, vuosimalli (vapaaehtoinen), rekisterinumero (vapaaehtoinen) - DNSF Store -jäsentuotekauppa
      Tilauksen yhteydessä kysytään seuraavat tiedot: etunimi, sukunimi, laskutusosoite, puhelinnumero - DNSF ry:n tapahtumat
      DNSF ry:n tapahtumissa sinulta saatetaan kysyä tunnistetietoja, jotta voimme varmistaa jäsenyytesi voimassaolon   Tietojen käyttö ja jakaminen
      DNSF käsittelee henkilötietojasi jäsenyytesi hoitamiseen ja hallinnointiin.
      DNSF:n yhteistyökumppanina toimii Tietotoimisto (https://www.tietotoimisto.fi/) , joka on toimittanut jäsenrekisterin. Tietotoimiston rekisteriselosteen löytää heidän sivuiltaan. DNSF:n jäsenistön nimi- ja yhteystietoja käytetään jäsenrekisterin hallintaan, jäsenlehtien ja muiden osoitteistojen hallintaan sekä jäsenmaksulaskutukseen, muuhun jäsenlaskutuksen, kokouskutsujen lähetykseen sekä jäsenreskontran hallintaan.  DNSF ei jaa tietojasi ulkopuolisille tahoille, ellei kyseessä ole Suomen lakiin perustuva vaade viranomaisen taholta.
      Henkilötiedot säilytetään luottamuksellisina. Tietoliikenne on SSL-suojattua. Tietokannoista otetaan kerran vuorokaudessa varakopiot erillisessä tilassa sijaitsevaan laitteistoon.
      Palvelussa käytetään yleisesti hyväksyttyjä tietoturvaratkaisuja.   Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
      Tietoja ei siirretä EU:n tai ETA:n ulkopuolelle.   Tietojen suojaaminen
      Kaikkia henkilötietoja käsitellään luottamuksellisesti.
      Henkilötietojen käsittelijät löydät DNSF:n sivustolta osoitteesta: https://www.dnsf.org/staff/ -kohdasta DNSF ry:n hallitus.   Tietojen säilytys
      DNSF säilyttää antamasi tiedot toistaiseksi kunnes pyydät itse niiden poistamista.   Tarkastusoikeus
      Jokaisella on oikeus tarkastaa DNSF:n hänestä talletetut tiedot. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org   Oikeus vaatia tiedon korjaamista tai poistoa
      Jokaisella on oikeus vaatia DNSF:n tiedoissa olevan virheellisen tiedon korjaamista tai poistoa. Pyyntö tästä voidaan lähettää sähköpostitse osoitteeseen admin@dnsf.org
      Tietojen poisto/korjaus/tarkistus DNSF-foorumilta:
      -    Lähetä sähköpostia osoitteeseen admin@dnsf.org ja ilmoita mitä haluat tietojesi suhteen (poisto/korjaus/tarkistus).
      -    Foorumilta voi poistaa pelkän käyttäjätilin tai käyttäjätilin ja kaikki lähettämäsi viestit.
      -    Muiden foorumikirjoittajien viittauksia rekisteröidyn viesteihin ei voida aukottomasti poistaa.
      -    Muualle muiden toimesta kopioituja foorumille kirjoittamiasi viestejä ei voida poistaa ja/tai jäljittää   Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet
      Rekisteröidyllä on oikeus tehdä valitus tietosuojaviranomaiselle, jos henkilötietoja on käsitelty asiattomasti.
Sign in to follow this  
Uikku

RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

Recommended Posts

RB26DETT N1 Moottori ajettu noin 70tuhatta. Japanista tulon jälkeen toimi moitteettomasti. 4Päivää ajoa ihan normaalisti, jonka jälkeen auto meni lepikkoon ja korjaukseen.

Nyt puolen vuoden seisotuksen jälkeen moottori heräteltiin taas käyntiin. Käy tosi nätisti ja vastaa hyvin kaasuun. Kaasuvaijeri palauttaa hyvin ja kaasuläpät palautuu ihan normaalisti. Rasvasin kaikki liikkuvat osat, jonka jälkeen katosi kaasuvivuston "nitinä"kin. Kuitenkin satunnaisesti kaasua "lipsutellessa" kaasu jää päälle. Ja kun painauttaa vähän enempi kaasua niin joskus se "hirtto" löysää ja joskus kaasu jää päälle suuremmille kierroksille. Moottori sammuu normaalisti vaikka kaasu jäisikin päälle ja on uudelleen startatessa normaali.

Voisiko vikaa, tai hapettumaa olla kaasun asentotunnistimessa mikä on siinä kaasuvivuston päässä? Minun järjen mukaan siellä on manuaalinen "kello" (eli tavallaan mittarin neula joka liikkuu kaasuläpänmukaan ja säätää näin ruiskujen aukioloaikaa moottorinohjauksen välityksellä.)

Pystyykö kaasuläpänasentoanturin avaamaan ja putsaamaan? ja millä keinoilla? Mitä minun pitäisi tehdä? Onko kenelläkään ylimääräistä, joka varmasti toimii, että voisin kokeilla? Pitääkö ostaa uus? mistä näitä saa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

Voisiko vika olla jossain muualla? Ei tule öljyä putkesta ja pakokaasu on normaalia (ei öljyä, ei jäähdytinnesteistä).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

Kaikki kierrosheittelyt jotka on alle 2000rpm voi johtua vuodoista, antureista ja ylipäätään sähköistä. Esimerkiksi oma auto tykkää ennen lämpiämistään pumpata kierroksia 1500-2200rpm välillä. Kunhan kuumenee normaaliksi niin tyhjäkäynti tasan tuhat ja sekin on liian korkea.

Ilmeisesti sulla jää joskus kone huutamaan vielä korkeammalle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

kuullostaa vaijeri vialta, ota irti molemmista päistä ja vedä sekä kierrä vaijeria sormilla. Huomaa jos tietyssä kohtaa takertelee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

Veikkaisin imuvuotoa. esim. läppärungon akseleista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

Kokeile ruikkia startti spraytä sinne läppärunkojen ympärille koneen käydessä, ja kattoo nouseeko kierrokset tyhjäkäynnillä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

siis tyhjäkäynnillä ei mitään vikaa. niinku jo sanoin. nätisti käy eikä humppaa.

Kierrokset ei nouse jos ei kaasupolkimeen koske.

Joskus. satunnaisesti. jää kierrokset siihen mihin ne on nostettu kun on kaasupoljinta painettu. Ja tämä on sitä kaasun"hirttämistä".

En usko imavuotoon koska kierrokset ei nouse itsestään. ja kaasuvaijjeri ja kaasuvivusto palautuu normaalisti. eli ei ole siellä vika.

Nyt pitäisikin saada selville tuo vika mitä itse epäilin, eli voiko olla vika siinä kaasun asenjo tunnistimessa. (sehän se niiden ruiskujen bensansyötön säätää.) ja jos se hirttää kiinni niin ruiskut ruutaa samalla tahdilla kokoajan. kaasuläpäthän ei normaalistikaan sulkeudeu kokonaan niin sieltä saa sitten sen palotapahtumaan tarvittavan ilman.

Onko kenelläkään ollu asentotunnistin vikaa??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

Edelleen testaisin starttisprayn kanssa. Jos vaikka ne läppärunkojen akselien stefat (vai o-renkaat?) vuotaa. Kaasua polkaistessa tiiviste jää huonoon asentoon, jääden vuotamaan.

Näitä erilaisia imuvuotoja on tietääkseni ollut useammassakin RB26DETT moottorissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

Antaako ECU vikakoodeja?

Ja voithan sä kaasutella käsin sieltä konehuoneen puolelta näkee varmasti et kuinka se mekaniikka pelaa.

Eikä se asennontunnistinkaan ihan tolleen toimi että se jäisi johonki asentoon koska jos se taas virrat pois käyttämällä palautuu, sehän on vaan "mekaaninen potenttiometri".

Senkin voi mitata yleismittarilla et jos se vastuksen arvo ei enää palaudu alkuarvoonsa kun sitä kaasua on painellu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

Voihan se tietenkin olla ilma vuotokin jossain. mutta sitä en kyllä usko itse. juurikin sen takia että tuo hirttäminen on todella satunnaista. Pitänee kuitenkin sillä startti aineella ruiskutella kaikki painekotelon stefat ja suuttimien varret sun muut(mahdolliset ilmavuotokohdat). Sitä vaan mietin että jos ja vaikka siellä olisi ilmavuoto niin eihän se voi ruiskujen käyttäytymiseen vaikuttaa millään tavalla.? ja kun tässä tilanteessa minusta tuntuu että ne ruiskut vaan jää päälle joskus, jostain syystä. Oletteko avanneet koskaan sitä kaasun asentotunnistinta? tai edes räpelöineet rb26dett moottoria? Jos tähän ongelmaan sais joltakin skyline velholta vielä kommentin niin tietäis mitä uskoa, ettei tule purettua koko moottoria turhaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

Antaako ECU vikakoodeja?

Ja voithan sä kaasutella käsin sieltä konehuoneen puolelta näkee varmasti et kuinka se mekaniikka pelaa.

Eikä se asennontunnistinkaan ihan tolleen toimi että se jäisi johonki asentoon koska jos se taas virrat pois käyttämällä palautuu, sehän on vaan "mekaaninen potenttiometri".

Senkin voi mitata yleismittarilla et jos se vastuksen arvo ei enää palaudu alkuarvoonsa kun sitä kaasua on painellu.

Periaatteessahan se "mekaaninen potentiometri"hän voi olla rikki tai hapettunut? jolloin se ei palauttaisi kunnolla. vaikka sitäkin kyllä ihmettelen koska kaasuvivusto ja vaijeri toimii todella jouhevasti ilman takerteluja. Pari kertaa kun kaasu on "hirttänyt" niin kaasua näpäyttämällä se on palautunut normaaliksi.

Mystistä.?. Itse olen naureskellut partaani kaikkien muiden koneongelmia. oman moottorini toimiessa moitteettomasti.. ja tsadaam.. täällä sitä nyt sitten ollaan ilmeisesti jouduttu Nissanistin arkeen itsekin :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

Jos kierrokset jää enemmän kuin, sanotaan 500rpm, normaalia korkeammalle kaasunnoston jälkeen, en jaksa uskoa imuvuotoon. Ja mitä miettimääsi asentotunnistimeen tulee, se ei juurikaan vaikuta käyntiin kun läpät on kiinni (=kaasua ei paineta). Mä pidän ainoana mahdollisena että kaasuläpät jumittaa auki mekaanisesti. Tämä voi johtua kaasuvaijeriviasta (jota ehdotettiin aiemmin), linkin tai kaasuläppämekanismin jumituksesta tai siitä että jonkun vivun tai läpän väliin joutuu jotain joka vapaan liikkumisen estää.

Kuinka usein tämä vika siis ilmenee? Päivittäin, tunneittain, vähän väliä? Pyydä kaveria polkemaan ohjaamossa kaasua (auton ei tarvitse käydä) ja tarkkaile mekanismin liikettä. Uskon vahvasti että siltä suunnalta vika löytyy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

Onko kone käynyt lämpimäksi asti? Käsittääksenihän autosi on melko atomeina?

Että olisiko jotenkin lipsahtanut väärä liitin esim tyhjäkäyntivena/kylmäkäyntivena vai mikä onkaan solenoidiin, tai oikea liitin paikoillaan, mutta huonosti, ja täten avaa välillä ja kaasua poljettaessa taas löystyy, moottorin heilumisen seurauksena ja palauttaa kierroksen normaaliin, tämähän siis nostaa kierrokset kylmänä?

Vai onko rb26 edes moista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

jaa kaasu hirttamään myös lämpimällä koneella. ehdin tutkia vasta sunnuntaina autoa seuraavan kerran. maanantaina auto menee maalarille niin sitten ei voi käytellä ja miettiä vikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

Kävin tänään irroittamassa kaasuläpän asentotunistimen ja ainakin liitin jossa signaali kulkee (2-napainen) oli aivan vaaleanvihreän töhnän peitossa. Kupari pinnat ovat siis todella pahasti hapettuneet. Aloitankin nyt seuraavaksi asentotunnistimen avaamisen, niin selviää kuinka pahasti siellä on päässyt kontaktipinnat "röpelölle". Huomenna käyn kokeilemassa koneen käyntiä ja kaasun toimintaa puhtaalla asentotunnistimella ja puhtailla liitoksilla.

Pitänee vissiin käyttää muutamia muitakin liittimiä irti, että näkee kuinka pahasti ovat hapettuneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

Joko tähän on tullut ratkaisua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

auto vietiin maalarille juuri kun sain puhdistettua kaasuläpänasentotunnistimen-liittimen joka oli pahasti hapettunut. Liitos oli ihan valkoisen-vihreän "puuron" peitossa. 260vesihiomapaperilla puhdistin kuparipinnat ja ohuella talttameisselillä kaivoin hapettumat pois. jonka jälkeen hinttasin vielä vähänaikaa hammasharjalla ja crc:llä. Liitoksen kumisuoja oli hulunut rikki ja sitäkautta päässyt hapettamaan liitoksen.

Kerkesin kerran käyttää vähän aikaa autoa mutta en kerennyt käyttää niin kauaa että olisi selvinnyt, että hirttääkö kaasua. Ei ainakaan sen pienen käytön aikana hirttänyt vaikka kaasua painelinkin.

Ens viikon jälkeen selviää että lähtikö vika tuolla vai oliko niillä liitoksilla mitään vaikutusta. Kun auto saapuu maalarilta niin voin käyttää sitä taas enempi. Ilmoitan sitten jos ei kaasun"hirttoa" enää ilmene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

Hirttää!! Nyt kaivattaisiin oikeasti apua tämän ongelman kanssa. Tänään kävin ajamassa autolla "nättiä" ajoa noin 700metriä. paljon pysähdyksiä ja liikkellelähtöjä nopeus parhaillaan 60kmh@3vaihteella. kierroksia ei nostettu yli 5000rpm. Ongelma ilmeni satunnaisesti kun kierrokset ylitti 2500-3000rpm. Eli ei siis joka kerta kun kierrokset meni yli 2500. Joskus Kaasu hirtti kun poljinta painoi hitaasti ja kiihdytti hitaasti vauhtia ja joskus kun vain näpäytti kaasua niin hirtti. Kierrokset jäi "hirttoon" vaikka auton sammutti, auton käynnistettyä kaasu oli samassa asennossa. Kun kaasupoljinta pumppasi auton sammutettua ja starttasi oli moottorin käynti normaali ja taas toimi hyvin.

Kun olin ajellut noin puolituntia niin kaasu taas hirtti ja tyhjäkäynti jäi silloin 2000rpm tienoille, mutta laskeutui itsestaan kun annoin auton käydä noin 8minuuttia. ensin pikkuhiljaa 1500rpm hujakoille ja sen jälkeen vähän ajanpäästä tonniin normaalille.

Apexin ohjaimesta katsoin että aina kun kaasu hirttää myös suuttimet ovat "hirtoksissa" eli suuttimien käyttökapasiteetti kuormittuu niinkuin poljintapainettaessa. Ilmamäärämittareissä näyttää säätimen mukaan myöskin virtaavan enemmän ilmaa kuin normaalilla tyhjäkäynnillä.

Kaasuläppien vivustossa ei ole havaittavissa jumimista, sekä kaasuvaijeri on moneen kertaan tarkistettu ja se on ok.

Nyt niitä oikeita skyline WELHOJA ja moottori professoreita tarvitaan.

Ongelman ratkaisusta luvassa rahapalkkio postitse tai suoraan tilille!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

Apexin ohjaimesta katsoin että aina kun kaasu hirttää myös suuttimet ovat "hirtoksissa" eli suuttimien käyttökapasiteetti kuormittuu niinkuin poljintapainettaessa. Ilmamäärämittareissä näyttää säätimen mukaan myöskin virtaavan enemmän ilmaa kuin normaalilla tyhjäkäynnillä.

Näkeekös Apexin ohjaimesta kaasuläppien asentoanturin näyttämän, eroaako normaalista tyhjäkäynnistä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

joo siinä on se kaasuläpänasentotunnistimen joku "homma" mutta en sitä hoksannut katsoa tai valita siihen näyttöön. pitää huomenna kokeilla että tunnistaako se ja mitä arvoja se näyttää sille kaasuläpänasentotunnistimelle.

Hirtto tapahtuu siis myös ajossa. ja on muuten myöskin vääntöä. jarrua saa polkea ihan kunnolla ennenkun alkaa vaikuttamaan kieroksiin kun kaasuhirttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

Tyhjäkäyntimoottori/ecun asetukset vois olla vikana. Itellä oli joskus samantyyppistä ongelmaa jälkiasennusruiskun kanssa, ja se johtui just ecun asetuksista. Moottori ja auto tosin ihan eri...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

yhks kaveri on epäilly kans tuota tyhjäkäyntimoottoria. vaikuttaako se nuihin ruiskuihin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

yhks kaveri on epäilly kans tuota tyhjäkäyntimoottoria. vaikuttaako se nuihin ruiskuihin?

Itse itsellesi vastaten :)

Apexin ohjaimesta katsoin että aina kun kaasu hirttää myös suuttimet ovat "hirtoksissa" eli suuttimien käyttökapasiteetti kuormittuu niinkuin poljintapainettaessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

tänään vähän tutkiskelin ja ajelin skylinellä.. Kaasuläpät hirttää. Apexin kapula sanoo, että aina kun kaasu jää päälle, niin myöskin kaasuläpät jäävät auki. Joten vian mahdollisuutena on nyt se että kaasuläpät ja läppien rungot ovat päässeet pitkän seisotuksen aikana hapettumaan ja takertelevat sen takia. Tänään kaasun"hirtto" ei alkanut alle 4000rpm kertaakaan. kerran noin 5000rpm tienoilla hirtti ja parikertaa jäi 6000rpm huutamaan. Muttamutta kylläkin yhden kerran jäi kierokset humppaamaan noin minuutiksi 1500-2000rpm, kun ajoin autoa halliin. (outoa)

Kaasun hirtto ongelmaksi itse nyt epäilen tuota kaasuläppien/runkojen hapettumista. Onko jollain vielä eri teorioita? (suihkuttelin taas starttisprayta ja mitään ei tapahtunut)

Ongelmaan haetaan nyt ratkaisua. Kertokaa VARMIN tapa millä voin ehkäistä jatkossa kaasuläppien takertelun. Vivusto on edelleenkin ok. ja kaasu läpät ei takertele jos kone ei ole käynnissä. En ole ainakaan kertaakaan huomannut. Apexin kapulasta voi katsoa kaasuläpän antaman virtamäärän (volttia) myöskin vaikka kone olisi sammuksissa, kunhan virrat ovat päällä.

Kohta päästääs spekuloimaan kuka on ansainnut korvauksen avustuksesta tähän ongelmaa. :D mutta ensin pitäis saada auto "varmaksi". en halua että hirttää kaasuläpät just ku pitäis vähän kiihdyttää ja sutittaa. (voi loppua kädet kesken) ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vs: RB26DETT - Kaasu"HIRTTÄÄ" ???

niin joo.. liikuttelin moottorinkäydessä kaasuvivustoa konehuoneenpuolelta ja kun "hirtto" tapahtui huomasi heti että koko akselistä takertui. ja kun painoin vastaan.. Eli kaasuvivustoa kiinnipäin niin tuntu sormissa pini napsahdus ja vivusto palautui normaaliin. aivan kuin olisi ollut kaasuläppien rungossa jokin kieleke minkäpäälle kaasuläppä olisi lipsahtanut ja jäänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×