Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nissan 200sx S13 V6 (uusia kuvia)
#1
Otsikko vaihdettiin kuvaamaan projektia, nyt se on ihan oikeasti siis kyllä noin.

Aika ehkä vaihtaa otsikkoa, koska nyt tuli jo kipinät tulppiin ja oletettavasti myös suuttimille tuli virtaa Smile Tätäkään ei ole kunnolla päivitetty vähään aikaan, eikä siihen ole monologissa ollut intoakaan, josko tämä toisi korjauksen kumpaankin vaivaan.

Eli projektihan alkoi tammikuussa 06 tuosta ihan mukavan näköisestä kakssatkusta. 130tkm mittarissa (jotka aika varmasti pitävät myös paikkansa tämän hieman intensiivisen tarkastelun tuloksena). Kaikki täysin vakiota, täysin toimivaa ja miltei uuden veroista. Joku varmaan kysyy tässä vaiheessa miksi tuota nyt sitten pitää ehdoin tahdoin rikkoa ja purkaa, kun se toimii vallan mahtavasti jo nyt - no siksi ettei rivinelkku tuo omaan mieleeni muuta kun hapankorppupaketin (sori 99% säksättimen omistajista ;D).

Noniin, eli oli sitten saatava jotain vähän muhkeampaa tuonne pellin alle, ja siinähän se oli, eiku...
[Image: th_engine_going_in_II.jpg]
Kyllä, se on VG30DETT, eli 280kg 280hv valurautalohkoinen hirmu kahdella ahtimella. Tuo ruiskuineen ja vaihdelaatikkoineen tilattiin suomeen, ja hintaa tuli muhkeat 3300€ - rahaa se vaan on sanoi Ville kun tuota tilaili Big Grin

Tuota ennen olin kertaalleen sähköpostin välityksellä kysynyt Nissan Nordicilta tuon koneen painoa koska se olisi periaatteessa ainoa joka estäisin tuon leimaamisen (lukekaa loppuun hoppuilijat) koska maksimassa on samaa konetta sopivilla tehoilla, ja tilavuuskin menee rajoihin. Eli olisi periaatteessa leimattu jälkiahdettu vapari, joka todellisuudessa on jo tehtaalta ahdettu.
Hyvä yritys ja papukaijamerkki, eipä tuosta tullut sitten lasta eikä paskaa koska tuon monsterin todellinen paino paljastui myös kun kyselin toisen kerran tuota painoa ihan lapulla. Olivat sitten pistäneet mulle painoksi VQ, ei VG sarjan koneen painon. Noilla moottorisarjoilla ei pajoa eroa ole, kummatkin V6 60 asteen kokoonpanoja, kummatkin 24v neljällä nokalla, kummatkin ruiskuja, kummassakin 6 mäntää, 6 kiertokankea ja yksi kampiakseli. Eroina voidaan sarjojen välissä (ei saivarrella eri variaatioista) että VG on valurautaa, ja VQ sitten taas uusi painos kokonaan alumiinista joka painaa noin 170kg Smile

Aluksi oli tosiaan tarkoitus vaihtaa vain tuo kone nokalle, ja thats it. Mutta kun suunnitelmat menivät tuon painon takia mönkään niin päätin "vaihtaa muutaman kuluvan osan sillä välin kun mietin tuon konehomman kuntoon":
[Image: th_Valokuva0002-1.jpg]
Eli vartaaseenhan se sitten viimein joutui. Siinä sitten putsailtiin ja hitsailtiin kaikki tiptop. Lisäksi kaikki korisaumat hitsattiin ja esimerkiksi alunperin hieman heppoiselta vaikkuttaneisiin runkopalkkeihin lisättiin vähän tukirautaa 1,5mm peltiä ettei nyt ihan kahtia katkea:
[Image: th_Valokuva0016.jpg]
[Image: th_Valokuva0048.jpg]
[Image: th_Valokuva0051.jpg]
[Image: th_Valokuva0002-1.jpg]
Kori siis oli nyt tehty, ainankin niin ettei se nyt ihan heti hajoa tai ruostu puhki. Elettiin muistaakseni vuodenvaihdetta 06 ja 07 kun nuo kuvat otettiin ja auto kiikutettiin, mihinkäs muuhun kuin hiekkapuhallukseen ja maalaukseen:
[Image: th_IMAGE_024.jpg]
[Image: th_IMAGE_020.jpg]
Tuossa puhalluksessa vedettiin yksi kerros pohjaa ja yksi kerros pintaa, kummatkin 2k epoksia. Eihän sillä määrällä maalia suojata kun hyvässä lykyssä lastenrattaat. Eli oli sitten vuorossa korisaumojen kittaus Sialla, ei perus sikamassaa vaan ihan sian tekemää korikittiä. Tuon päälle vedettiin sitten kerros pohjamaalia, ja kerros pari pintamaalia, nämäkin epoksia. Eli kerroksia 4-5. Sainpa eräänä kauniina päivänä idean että pitää saada vielä 2k polyuretaani siihen päälle koska se ei samalla tavalla talkkiinnu kuin epoksi. No vedettiin sitten sitä sinne pohjaan ja koko korin ympäri. Pohjassa nyt 5-6 kerrosta maalia, sisällä ja konehuoneessa noin 4-5. Eli maalia ja suojaa oli.

Nyt oli siis itse kori käytännössäkatsoen valmis. Puuttuihan tuosta koriksi luettavasta osuudesta pintamaali näkyvistä osista, mutta hulluko niitä maalaa tuossa vaiheessa koska se on varmaa että jossain vaiheessa kolahtaa ja sitten itkettää.
Seuraavaksi oli sitten vuorossa noiden "kuluvien osien vaihto tarvikeosiin". Puhalluksessa kävivät myös takakelkka ja muutamat muut osat jotka eivät syystä tai toisesta vaihtuneet täysin uusiin osiin:
[Image: th_DSC_0071_sm.jpg]
[Image: th_DSC_0012_sm.jpg]
[Image: th_smDSC_0045.jpg]

Ja tulihan tuonne uusiakin osia:
[Image: th_DSC_0094_sm.jpg]
[Image: th_DSC_0071_sm.jpg]
[Image: th_DSC_0012_sm.jpg]
[Image: th_smDSC_0059.jpg]
[Image: th_smDSC_0060.jpg]
[Image: th_smDSC_0061.jpg]
[Image: th_smDSC_0065.jpg]
[Image: th_smDSC_0058.jpg]
[Image: th_smDSC_0045.jpg]
Pieni lista, joka ei nyt todellakaan ole täydellinen:
- D2 Alusta
- D2 356mm jarrut kummallekkin akselille
- D2 raidetangonpäät
- D2 Säädettävät tukivarret
- OZ Superleggerat 18x9" et35 ja kumit
- Jotain suojakumeja tarvikkeena
- 5x114,3 navat, edessä alumiinia ja takana terästä
- Jarruputket jne. tilpehöörit kaikki uutta
- Kaikki alustan pultit ja mutterit uusia, kovia tottakai.
- Kaikki puslat vaihtoon.
- Koiranluut tarvikkeena uusia
- Kaikki vaihtamaton putsattu, maalattu ja mahdollisesti vahvistettu.
- esimerkiksi rattiakselin kuminen pusla vaihdettu alumiiniseen välysten poistamiseksi.

Eli tässä vaiheessa auto oli siis renkaillaan ja sitä pystyi työntelemään ympäriinsä - hurraa!

Nyt kun tuo liikkui työntämällä, olikin jo aika miettiä moottorivaihtoehtoa. Olin jo pitkään tutkinut vaihtoehtoja joilla saadaan laillisesti ja ilman pokkeuslupaa V6 tuonne pellin alle. Tässä vaiheessa nousee esille tuo aikaisemmin mainitsemani VQ-sarja joka on monta kertaa saavuttanut maailman kymmenen parhaan moottorin joukon sijoituksen, käytetään mm. 350zConfusedsa ja uusimma skylinessä.
Kyllikin konetta nyt ei ihan hevillä tuonne ängetä noin lakipykälien puolesta, mutta osatarjonta ja tietotaito ovat tuon siivittämänä melko korkealla.
VQ30DE olisi aika hyvä valinta noin äkkiä ajatellen, KA:n 2,4l tilavuus tuottaa sallituksi tilavuudeksi tuon 3 litraa. Tarkemmin tutkailtuna tuo kuitenkin on huono vaihtoehto, sillä tuo lasketaan tarkasta tilavuudesta, ei likimäärästä, ja VQ30DE menee kahdella kuutiosentillä yli tuon sallitun tilavuuden, elämä ei aina ole hauskaa. VQ20DE sen sijaan on passeli valinta, päästöt ok, paino ok, tehoja saman verran kun CAConfusedsa, tilavuutta sopivasti niin ei tarvita edes KA sarjaa verrokiksi.

Eli moottoriksi tuli sitten VQ20DE maksimasta.
[Image: th_DSC_0041_sm.jpg]
Tarkkasilmäiset huomaavat myös, että tämä on ketjulla toisin kuin edeltäjänsä VG, sekin plussaa.

No, miksi sitten otetaan kone jostain etuvetoisesta, joka on kaikenlisäksi täysin tuhnu ja vielä vapari. No siksi että:
- Siihen saa suoraan kiinni öljypohjan vaihdolla 350z 6-vaihteisen manuaalin, jota ei ihan hevillä saa rikki.
- VTT on keksitty, ahtaminen on mahdollista tuolla mittauksella, ja pieni raha se on kun vertaa koko budjettiin, turhaa itkemistä että se maksaa ja sitten eletään jonkun toiseksi parhaan vaihtoehdon kanssa. Sarja kunnon takomäntiä kutoseen maksaa saman ;D

Eli konetta sitten vaan passailemaan tuonne, ja hyvinhän se istui:
[Image: th_DSC_0032.jpg]
[Image: th_DSC_0025.jpg]
[Image: th_DSC_0024.jpg]
[Image: th_DSC_0019.jpg]
[Image: th_DSC_0015.jpg]

Kardaani meni tottakai uusiksi, se tehtiin KO-Met:illä Juvanmalmilla, hintaa 300€. Vein 350z laatikon ulostulon ja 200sx kardaanin sekä harjanvarren jonka olin katkaissut oikeaan mittaan ja sanoin että "Näistä kamoista kardaani, ja mitaksi tuo harjanvarsi". Hyvä tuli mummon jalasta, kerrasta oikein.

Kone keulilla, loota kiinni, mutta mites vaihteet? Tuo zetan lodju onnekseni käyttää tuollaista ulkoista vaihtajaa joten sen muokkaaminen on aika simppeliä, ja shifteri osui aika hyvin oikealle paikalle:
[Image: th_DSC_0010.jpg]
[Image: th_DSC_0009.jpg]

Seuraavaksi olikin vuorossa sellaista perus kauraa, eli jarruputkien tekoa jne joista nyt en kuvia jaksa ottaa. Muutama kuvatus kuitenkin tuostakin rupeamasta siltä osin kun kuvia on ja on jotain mainittavaakin:
[Image: th_IMG_0020.jpg]
Kytkimen työsylinterin löytäminen oli aika työlästä, loppujen lopuksi tuo tilattiin ihan Nissanin orggiksena teräspunosletkun kera.

[Image: th_IMG_0017.jpg]
Moottorissa on kolme asentoanturia, joista kahden paikkaa täytyy muuttaa syystä tai toisesta. Yllä kuva etupään kammenkulman anturista jolle ei yksinkertaisesti ole kiinnitystä johtuen 350z:n öljypohjasta

[Image: th_IMG_0013.jpg]
[Image: th_IMG_0012.jpg]
Johtohelvettiä tuossa riittää. Onneksi etuvetoisen koneen johtosarja oli sen verran pitkä alkupäästään että itse pituutta ei tarvinnut muuttaa, eli toisinsanoen se ylsi kaikille sensoreille mainiosti ja näytti melkein kuuluvan siihen. Kuvassa yllä muutamia liittimiä jotka eivät löytäneet heti paikkaansa. Todellisuudessa tuossa on enään neljä käyttämätöntä. Eriväriset nippusiteet ovat kätevä konsti eri tyyppisten johtojen ja liittimien kategorisointiin ja merkitsemiseen lappujen kirjoittamisen sijaan.

[Image: th_IMG_0018.jpg]
[Image: th_IMG_0014.jpg]
Koneen kylkeen löysivät tiensä myös 350z vesiputket jotka sijoittuvat hieman fiksummin niin ettei coolerin ylävesiletku lähde kirjaimellisesti jarrutehostimen vierestä. Niihin oli kätevää kiinnittää myös osa johtosarjasta. Laturin kannake piti tehdä uusiksi jotta vesiputki mahtuu tulemaan sen ohi, ei paha rasti jos vaan viitsii.

Viimeisenä rupeamana ovat koneen sähköt, ja tänään tuli myös ensimmäinen kipinä tulpasta. Voi sitä riemun purkausta kun sen näin.
Periaatteessahan tuo ei ole mitään rakettitiedettä, kyse on yksinkertaisesti oikeiden johtojen löytämisestä ja niiden yhdistämisestä. Eculle menee yhteensä viisi eri virtajohtoa + muutamia muita säksässä tuntemattomia kuten esimerkiksi startin heräte. Minulla oli omasta takaa maximan moottoritilan johtosarja sekä CA18 ecun sarja, joten yksinkertaisten asioiden liittäminen oli helppoa kun teki noista sarjoista löytyneistä liittimistä adapterin säksän moottoritilan sarjan ja maximan ecun johtosarjojen väliin.

Nyt tekolistalla ovat:
- imusarja ja imuputkisto
- johdotuksen siistiminen ja muutama pikkujuttu jotka on jo periaatteessa selviä.
- Pakosarjojen ja pakoputkiston teko. 350z sarjat käyvät pienin muutoksin.
- Maalaus ihan perus väreillä.
- Sisustan kasaaminen ja leimaaminen.
- Bensatankin putsaus ja maalaus sekä linjojen veto.
- erinäiset pikku klemmarit ja hilppeet.

Tarkoitus olisi kesäksi saada ajoon, mutta katsotaan nyt miten hullun käy.









200QX v6 (kilvissä) Sponsored by: Race Performance Oy
Reply
#2
Hyvältä näyttää! Kerranki joku tällä foorumilla tekee kunnolla Silverin lisäksi! Wink
Kiitos ja anteeksi.
Reply
#3
Juuri näin niitä autoja pitää laittaakin! Hienoa. Puhtaiden osien ruuvaaminen puhtaaseen pintaan tuottaa muuten suurta iloa!!! ;D
S14a -98<br />http://www.isopasi.fi
Reply
#4
Hyvää työtä. Itseekin himottais vastaava projekti, mutta kun en malta antaa auton seisä enään yhtään kesää jos ei ole täydellinen pakko, ja yksi talvi ei riitä tuollaiseen toimintaan jos töissäkin pitää samalla käydä Smile

Mutta tollanen entisöinti projekti tai vastaava kyllä lämmittää mieltä kovasti. Ehkäpä joskus sit 240Z jota vois hartaudella ja ajankanssa tehdä. Kun olis vaan sitä rahaa ;D
RS13 ---&gt; VQ35DE
Reply
#5
Yritetään ensi talvena samaa Wink
Chuck Norris puts the laughter in manslaughter

Jotain salamia
Reply
#6
Kerrassaan helmeä... Muista tehdä vuosipäivityksiä.
DNSF Mediterranean Sea Scrapyard Run 2011 Blogi
Mä haluaisin just divaanisohvan, ja siihen Ikeasta sellaisen loimen! -Xenon

Nissan Skyline GT-R BNR32
Nissan Pathfinder dCi LE R51
Reply
#7
Siinä on projektia kerrakseen. Kerro sitten miten homma etenee.
Ahdin takaa tahdin
Reply
#8
Nonniin nyt on sotkettu vasaralakalla olka-akseleita, takakelkkaa, etupalkkia ja muutamia sekalaisia alustanosia. Noi on tietenkin ensin suihkittu hiekalla ja sitten pistetty muutama tuhti kerros valkoista inertaa, vasaralakalla vaan saa mielestäni todella hienon pinnan ja se jopa kestääkin jotain. Aika hienoja sävyjä saa kun vielä sekoittelee noita keskenenään, kaikki "paikallaan pysyvät" osat kuten takakelkka jne. tulevat hiukka tummemmalla hopealla, miltei gunmetalilla ja tukivarret sitten saavat ihan hopeisen sävyn.

Oiskos kellään heittää mitään vinkkiä millä tuosta konehuoneen epoksipinnasta saisi vielä kiiltävämmän ja sellaisen että on helppo pitää puhtaana? Tuossa on kyllä teknisesti erittäin hyvä pinta, eli mistään harsosta ei voi tosiaan puhua mutta maaliroiskeita on hieman, ja niihin tuppaa tumma pöly tarttumaan aika ikävästi, auttaiskos huolellinen pesu ja kunnon vahaus pitämään tuon konehuoneen puhtaana? Pohjassa ei samaa ongelmaa ole kun sinne ei mitään ole päässyt roiskumaan tai sumua laskeutumaan. Koitin vesissä hioa suoria pintoja tonnisella sekä kiillotella rättilaikalla ja ihan hyvän tuloksen tuolla sai, mutta nuo miljoonat pokkaukset tuolla konehuoneessa huutaisivat jotain toista keinoa kun ei oikein laikka yletä joka paikkaan, samoin maali saattaa ohentua jos hutiloi terävien kulmien kanssa... :Smile Lähinnä haen sellaista pintaa että ei tarvitse kun rätillä vaan pyyhkäistä niin p*skat lähtee mäkeen.

Ja kiitos kommenteista, jaksaa aina vähän paremmin tehdä tota loputonta urakkaa kun saa jotain positiivista palautetta!

Pitää muuten vielä kiittää bRuCe:a, siellä on todella hyvin tehty z31 projekti josta olen ammentanut inspiraatiota joskus yön pimeinä hetkinä puuduttavalta tuntuvien huoltosessioiden jälkeen! Katsokaa topiccia vaikka tästä. Erittäin mainitsemisen arvoinen prggis myös SilveR:llä, perästä tullaan, eiköhän tähän jo ensi syksynä saada pyörät kiinni ;D
200QX v6 (kilvissä) Sponsored by: Race Performance Oy
Reply
#9
Oikee meininki tässä projektissa [Image: mosh.gif] Oispa vaan itellä joskus aikaa/rahaa jne. tällaiseen projektiin Smile
Buy it, use it, break it, fix it, Trash it, change it, mail - upgrade it, Charge it, point it, zoom it, press it,Snap it, work it, quick - erase it, Write it, cut it, paste it, save it, Load it, check it, quick - rewrite it, Plug it, play it, burn it, rip it, Drag and drop it, zip - unzip it, Lock it, fill it, call it, find it, View it, code it, jam - unlock it, Surf it, scroll it, pause it, click it, Cross it, crack it, switch - update it, Name it, rate it, tune it, print it, Scan it, send it, fax - rename it, Touch it, bring it, Pay it, watch it, Turn it, leave it, start - format it.
Reply
#10
Erittäin mielenkiintoinen projekti, tsemppiä ja motivaatiota rakenteluun! Kunpa itselläkin olisi mahdollisuuksia aloittaa toinen projekti alusta asti... Sitä aina isoa projektia tehdessä vannoo itselleen että "Ei enää ikinä...", mutta on se vaan niin hienoa kun tekele alkaa hahmottua. Smile
Reply
#11
-mikkis- Wrote:Mutta tollanen entisöinti projekti tai vastaava kyllä lämmittää mieltä kovasti. Ehkäpä joskus sit 240Z jota vois hartaudella ja ajankanssa tehdä. Kun olis vaan sitä rahaa ;D

About sama idea on itsellänikin ollut jonkun aikaa. Ehkä sitten joskus...

Joku 70-luvun japsi olisi kyllä niin mahtava viimeisen päälle kunnostettuna, S30 tietysti mieluiten. Smile Vaikka kyllä vaikka joku "Suhuässä" olisi myös varsin kelpo kohde...
Näillä mennään:
Honda Accord 2.4 2003
Nissan 200SX 1990
Subaru Impreza 1998
Reply
#12
Jooh, tänään tuli taas jostain ihan kummallinen tuulahdus - motivaatio.

Pistin vanhan imusarjan rautasahalla kolmeen osaan (rälläkkä meni vaan 'tukkoon' kun oli vissiin vääränlainen laikka ja palo kiinni ???)
Siihen sitten kaikki kodin hyvät tiskiharjat ja vähän fairya niin kykeni jo paljainkin käsin koskemaan ;D

Eli, vanha kammio on siis poistettu ja tilalla on putkilähdöt, jotka pistetään umpeen toistaiseksi (lue eteenpäin). Tuo imusarjahan on siitä jännä että sen tilavuus on muuttuva, eli suoraan kansien välissä - korkeammalla tietty - on toinen kammio jossa on läpät. Nämä läpät avataan sitten korkeammilla kierroksilla ja voila, saadaan resonanssi pukkaamaan taas ilmaa oikeaan aikaan pyttyihin. Tämä on loistava paikka siinä mielessä että siihen saa suoraan pultattua levyn, tai laipan, kummin päin sen nyt mieltää, kiinni. Tähän levyyn sitten uusi kammio jonne johdetaan nuo alkuperäisen kammion kanavat myös. Näin resonanssi ahtaa koneeseen ilmaa ja homma pelaa jälleen, ainoa vaan että vääntökäyrä siirtyy pikkasen alavoittoisemmaksi ylipitkien kanavien kanssa, yläkierroksiin tämä taas ei vaikuta koska läpät aukeavat kammiosta ja päästävät ilmaa sitten lyhempien kanavien kautta joiden pituus on edelleen sama.
En varmaan ihan heti käännä noita runnereita tuonne imusarjaan, vaan pistän pelkän tulpan sinne. Alhaalta häviää muutama nyyttoni vääntöä, mutta onhan tossa 6 vaihdetta ja 5-vaihteisen perä = aika tiuhat välit muutenkin.

Tänään tosiaan tein tuon laipan myös tuohon päälle, huomenna jos leikkelis tai pirtäis ja leikkauttais loput palset, sitten vaan Lakelle tai kiireiden sattuessa kaverille parsimaan tuo kasaan. Ja kaiken onnen puuttuessa vaikka epoksilla liimaten Big Grin

Tähän jos saisi mielipiteitä:
Kestääköhän vaparikäytössä (turboille tehdään sitten oma, parempi, ja ajan kanssa) sellainen ratkaisu että otetaan kulmaprofiilia ja pultataan levyt toisiinsa 15-20mm pulttivälillä kasaan. Tietenkin käytetään maltillisesti silikonia, kun järjen kanssa laittaa niin voi tiivistellä myös imusarjojen välistä. Olisi hyvä siinä mielessä että onnistuu ihan itse ja sitten saadaan myös vaihdettua tuon sivulevyn helposti sellaiseen jossa on noiden pitempien imukanavien lähdöt. "Kansi" tulee joka tapauksessa kiinni näin koska kiinnitys tapahtuu osittain sisäpuolelta - kierrelukitetta vaan ja sormet ristiin ettie lähde mutterit mäkeen ja siitä koneeseen kiertoon ;D

EDIT: Katselkaas uudet lukijat tuoreempia kuvia tuolta: http://s50.photobucket.com/albums/f341/Chezecow/200sx/
Foorumin kärsittyä pienen taantuman lähti täältä sivullisen verran kirjoituksia joissa mm. tarinaa projektin etenemisestä. Nyt siis puuttuu enään imusarja että tuon saa liikkeelle - kardaani, perä, loota, koko alusta, moottori ja osittain sähköt on jo kiinni, onpa ratti, mittaristo, polkimet ja kuskin penkkikin paikallaan että on saanut ottaa kuivatyyppejä.
200QX v6 (kilvissä) Sponsored by: Race Performance Oy
Reply
#13
Motivaation tuulia, osa kaksi: Verstaalla vempataan

Se pyörii, kun avaimesta kääntää niin alkaa pumppu pumpata. Enempää ei tarvitse sitten sanoa.

PS. Kaksimieliset voi sitten mennä itseensä ja miettiä: miksi minä aina ajattelen näin, tässä tapauksessa puhutaan auton moottorista eikä mistään rivouksista Wink
200QX v6 (kilvissä) Sponsored by: Race Performance Oy
Reply
#14
Tuon linkin takaa ei muuten löydy ensimmäistäkään kuvaa Smile tai noh, yksi jonka uppaaminen on näköjään jäänyt kesken.
Reply
#15
Wildchild Wrote:Tuon linkin takaa ei muuten löydy ensimmäistäkään kuvaa Smile tai noh, yksi jonka uppaaminen on näköjään jäänyt kesken.
Löytyy... Kato vasemmalta Sub albums
Reply
#16
Paljos sait meneen maalia yhteensä? Tilasin meinaan just 10l kannun valkoista Teknoduria.. Mobitivesta pitäis vielä tilata happoväriä yms. siihen lisäks.
Why go large when you can strip it, rebuild it, boost it and thrash it? -Japanese Performance-
Reply
#17
TeamKallinen Wrote:Paljos sait meneen maalia yhteensä? Tilasin meinaan just 10l kannun valkoista Teknoduria.. Mobitivesta pitäis vielä tilata happoväriä yms. siihen lisäks.

No 9l kannusta jäi vielä jäljelle joku 1,5l, vaikka sillä on maalattu koko kori (osittain hyvinkin paksulla pinnalla) sekä vielä pohja massauksen jälkeen + pari yritystä saada konehuoneeseen hyvä pinta. Kyllä se 10l riittää Wink
Auto työn alla, mies auton alla.. Paljonko mahtuu euroja pieniin Nissaneihin.. ?
200sx S12 -85 / ikuisuusprojekti - BMW V8 (X.x L?)
200sx S13 -90 / €€€ käytetty - paloiteltu ja myyty pienissä säkeissä (satunnaisia osia + pikkunippeleitä mm. sisustaan jne vielä - Kysy!)
200sx S14A -99 / eheytysprojekti (levinnee käsistä tämäkin)
Reply
#18
Joo niin mä ajattelinki. Toi kannu makso kuitenkin reilusti alle satasen, niin ei haittaa vaikka kaatuis lattiallekkin. :Smile Pidetään sit ens vuonna maalaus talkoot Smile
Why go large when you can strip it, rebuild it, boost it and thrash it? -Japanese Performance-
Reply
#19
Dodii hyvältä näyttää Smile
-Poliisi- : Mikäs v**** teiden ritari sä kuvittelet olevas?<br /><br />www.autohuoltokm.fi
Reply
#20
Tallissa tapahtuu, osa viisituhatta: Laturin hihnan kiristin ja hihna paikallaan. Kiristin toimi erittäin hyvin ilman välyksiä joten se pelkästään putsailtiin ja näinpoispäin.

Tänään tuli hommattua vähän sähkötarpeita, jos vaikka saisi tuossa viikonlopuna aikana pyyhittyä pölyt koneen johtosarjasta, ja jos oikein ahkera olen niin saatanpa jopa pistää ECU:n paikalleen, harmi vaan ei taida orggis kiinnitys toimia tässä...
200QX v6 (kilvissä) Sponsored by: Race Performance Oy
Reply
#21
Niinjuu, ja maalia tosiaan meni sen about 10 litraa, ellei enemmänkin. Tuolla kuitenkin on muutama hassu kerros, oliskos pohjassa 6-8 kerrosta, sisustassa noin 5, ja konehuoneessa 5-6. Alla epoksia ja päällä pari kerrosta polyurtsia.

Tästä viisastuneena: Epoksi saattaa olla pikkasen kovaa autopelteihin jota kuitenkin saattaa saada kolhua ja vääntyä ja näinollen epoksi voi haljeta. Jos nyt tekisin saman homman niin pistäisin ensin happopohjan (tai pyytäisin puhallusfirmaa vetämään) ja siihen sitten vaan päälle polyuretaania joka on huomattavasti elastisempaa kun epoksi.

Korikiteissä (saumausaineissa) ei kannata säästellä myöskään, ei vissiin kannata ostaa sitä halvinta joka on kahden vuoden päästä kovempaa ku sonnin meisseli vaan ostaa jotain sikaa (ei perus sikaan, mutta oliko sika 221 tai 227) tms. 'laatutavaraa' niin ei irtoile tai kovetu.
Itse saumauksen tein niin että ensin vähän maalia muutan kerroksen, sitten kittaukset ja vielä maalia päälle. Ei oikein tuntunut turvalliselta että pelkän pohjamaalin tai pellin päälle olis vetäny mitään muuta kun maalia. Jos haluaa hifistellä ja varmistaa että pysyy kun tauti, niin voi karhunkielellä pikkasen pyyhkästä saumoja jolloin tarttuvuus on taattu. Hyvää jälkeä saa aikaiseksi fairyvedellä ja sormella.
200QX v6 (kilvissä) Sponsored by: Race Performance Oy
Reply
#22
Nyt tuli sitten se kolmas ja viimeinen asentoanturi, ainoa ongelma vaan on se että:
1.) Anturi spoii maksiman öljypohjaan
2.) Autossa on 350z öljypohja jossa taas ei ole tätä paikkaa.
3.) Tuo tarvitaan että saadaan savut (+tietty muita pikkujuttuja tarvitaan kuten imusarjan teko jne.)

Tilanne on nyt se että öljypohja on paikallaan, ja pohjassa on myös öljyt.

Passailin tuossa anturia kohdalleen (ihan tavallinen magneettianturi/hall anturi), positiivista on se että itse öljypohjaa ei jouduta muokkamaan, tai ainankaan materiaalia ei tarvitse poistaa, anturi osuu kohdalleen ja sopiva kolo löytyy myös täysin oikeasta kohdasta. Tuonne öljypohjaan voisi siis kiinnitellä kaksin kappalein muttereita ja anturi osuu siten just eikä melkeen kohdalleen. Kysymys kuuluukin, millä mutterit kannattaa kiinnitellä tuonne? Mitään hirveitä nyyttoneita ei tarvitse yhden anturin kiinnitykseen joten kunhan ei ihan itsestään irtoa niin riittää.

Itsellä kävi mielessä epoksi, johon olen jotenkin tykästynyt sen todela hyvän kemikaalien keston ja hyvän pidon takia. Mutta nyt tulee se kuuluisa mutta: Onkohan tässä vaarana että aikojen saatossa kiinnitys irtoaisi alumiinisen öljypohjan lämpölaajenemisen ansiosta, vai antaisikohan epoksi sen verran periksi että laajenee samalla, kyse kun ei ole kuin 10mm alueelta johon epoksia tulee, ja lämmöt oletuksena -40 - +150? Itse järkeilisin että kestää yhtä kauan kun tuota mottia keulilla pidänkin, eli sen 15 vuotta ihan maksimissaan, todennäköisesti alle 5v, kaipaisin kuitenkin kommenttia ja mielipiteitä jos jollain on joku parempi tapa tiedossa.

Vaihtoehto 2 on vanha kunnon sika, mutta tiedä sitten riittääkö siinä pitoja pitämään pientä mutteria paikallaan. Jälleen, vääntöjä tuohon ei kohdistu sen magneetin voimaa enempää, eli irti repeämisen vaaraa ei ole oikeastaan kun anturin kiinnityksen tai irroituksen yhteydessä. Kokemuksia mutteri-kiinni-sikafleksillä -asennuksista?

Muutenhan tuo olisi läpihuutojuttu jos pohja olis peltiä, mutta kun se on alumiinia eli siihen ei voi ihan helpolla hitsailla, toisaalta viimeiseen saakka koitan muutenkin välttää itse pohjan irroitusta koska se tarkoittaa koko koneen nostoa ja oikeaa puuhastelua näpertelyn sijaan ;D
200QX v6 (kilvissä) Sponsored by: Race Performance Oy
Reply
#23
Chezecow Wrote:Nyt tuli sitten se kolmas ja viimeinen asentoanturi, ainoa ongelma vaan on se että:
1.) Anturi spoii maksiman öljypohjaan
2.) Autossa on 350z öljypohja jossa taas ei ole tätä paikkaa.
3.) Tuo tarvitaan että saadaan savut (+tietty muita pikkujuttuja tarvitaan kuten imusarjan teko jne.)

Tilanne on nyt se että öljypohja on paikallaan, ja pohjassa on myös öljyt.

Passailin tuossa anturia kohdalleen (ihan tavallinen magneettianturi/hall anturi), positiivista on se että itse öljypohjaa ei jouduta muokkamaan, tai ainankaan materiaalia ei tarvitse poistaa, anturi osuu kohdalleen ja sopiva kolo löytyy myös täysin oikeasta kohdasta. Tuonne öljypohjaan voisi siis kiinnitellä kaksin kappalein muttereita ja anturi osuu siten just eikä melkeen kohdalleen. Kysymys kuuluukin, millä mutterit kannattaa kiinnitellä tuonne? Mitään hirveitä nyyttoneita ei tarvitse yhden anturin kiinnitykseen joten kunhan ei ihan itsestään irtoa niin riittää.

Itsellä kävi mielessä epoksi, johon olen jotenkin tykästynyt sen todela hyvän kemikaalien keston ja hyvän pidon takia. Mutta nyt tulee se kuuluisa mutta: Onkohan tässä vaarana että aikojen saatossa kiinnitys irtoaisi alumiinisen öljypohjan lämpölaajenemisen ansiosta, vai antaisikohan epoksi sen verran periksi että laajenee samalla, kyse kun ei ole kuin 10mm alueelta johon epoksia tulee, ja lämmöt oletuksena -40 - +150? Itse järkeilisin että kestää yhtä kauan kun tuota mottia keulilla pidänkin, eli sen 15 vuotta ihan maksimissaan, todennäköisesti alle 5v, kaipaisin kuitenkin kommenttia ja mielipiteitä jos jollain on joku parempi tapa tiedossa.

Vaihtoehto 2 on vanha kunnon sika, mutta tiedä sitten riittääkö siinä pitoja pitämään pientä mutteria paikallaan. Jälleen, vääntöjä tuohon ei kohdistu sen magneetin voimaa enempää, eli irti repeämisen vaaraa ei ole oikeastaan kun anturin kiinnityksen tai irroituksen yhteydessä. Kokemuksia mutteri-kiinni-sikafleksillä -asennuksista?

Muutenhan tuo olisi läpihuutojuttu jos pohja olis peltiä, mutta kun se on alumiinia eli siihen ei voi ihan helpolla hitsailla, toisaalta viimeiseen saakka koitan muutenkin välttää itse pohjan irroitusta koska se tarkoittaa koko koneen nostoa ja oikeaa puuhastelua näpertelyn sijaan ;D

Mä ainakin välttäisin viimeiseen asti noita epoksi ja sikaliima virityksiä, ne on vähän niinku sellasia viimeisiä oljenkorsia...
Kaikkea rosterista ja alumiinista, putkistot, pakosarjat, kytkinrempat, turbonvaihdot ym. asennukset 17 vuoden ammattitaidolla.
http://www.lakesteel.org
projektikuvia: http://photobucket.com/lakesteel
Reply
#24
Eikä vissiin hyvä jos se tahna joustaa siellä ja anturi heiluu?
Noin millin toleranssilla muutenkin varmaan pelataan sen anturin kanssa..
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
Reply
#25
Joo, niin mäkin koitan noita välttää, mutta ei vaan yksinkertaisesti nappaa yhtään nostaa jotain konetta pois että saa öljypohjan irti, sitten leikkiä mittanauhan kanssa ja merkkailla paikkoja, käyttää se jossain hitsattavana ja huomatakkin että mitat on osunu perseelleen 0,5mm.
Enköhän mä sen tolla epoksilla pistä, kunnon pohjat niin pysyy sen minkä pitää eikä tartte irrotella kaikkea startista lähtien että saa ton pois tuolta. Saahan tuonne hitsattua sitten kunnon kiinnikkeet kun ottaa koneen projektiksi seuraavan (tai sitä seuraavana) talvena, sitten on ainankin helppo tehdäkkin kun voi tehdä ihan jigin tms. kappaleen jolla saa reiät oikeelle kohdalleen ilman että on kaikenmaailman hihnat ja hilavitkuttimet siinä edessä.

Tänään tuli viimein kytkimen työsylinteri ja sen teräspunosletku sekä muutamat 350z vesiputket joila saa ehkä syylärin letkut jotenkin fiksumpaan paikkaan. Nyt olis tarkotus alkaa väkertämään jarruputkia ja kytkinputkia.

Mitäs ainetta tuonne puhtaaseen järjestelmään kannattaa laittaa, jotain silikoninesteitä olen kuullu että jotkut on laittanu, mutta mikä on sitten parasta? Nyt ei ole sitä ongelmaa että menee eri nesteet sekasin koska kaikki on putsattu, eli ihan mikä vaan supertahna sopii tuonne myös.

200QX v6 (kilvissä) Sponsored by: Race Performance Oy
Reply
#26
Noniin, nyt toimii kytkin, ja kaikesta päätellen pitää sekä myös irrottaa Smile Vähän aikaa meni että alko toi sylkkä imemään nestettä toivotulla tavalla, mutta nyt on ilmattu ja futaa. Kytkimessä on nyt ihan tavalliset nesteet, jarruihin sitten pitäis kekata jotain parempaa tavaraa jossain vaiheessa.
200QX v6 (kilvissä) Sponsored by: Race Performance Oy
Reply
#27
Viimeisiä viedään putkien kanssa. Aikamoista apinointia on noiden vääntäminen edes jotenkuten siisteiksi, mutta toisaalta kuka vittu niitä siellä pohjassa mittailee että onko ihan suorassa, konehuone erikseen kun pitäis edes jotenkin siistiksi saada nuo.
Ja ei, vanhat ei käy koska absit poistettu ja joutuu vähän soveltamaan t-kappaleella. Luotan jälleen siihen ettei sillä inssillä ole intressiä jonkun pääsylkän syynäämiseen vaan että sen nenä pysyy visusti koneen papereiden tuijottelussa Wink

Vois koittaa saada kuviakin tuosta kohtapuoleen ja uppia tänne Smile
200QX v6 (kilvissä) Sponsored by: Race Performance Oy
Reply
#28
Viimein tuli ECUlle virtaa! Tai ainankin omasta mielestäni tuli, koska muita elonmerkkejä ei juuri ole ecun releen napsauksen lisäksi. (ECU siis itse maadoittaa tuon käämipuolen releestä ja kytkee siten virtaa itseensä).

Noiden asentoantureiden kanssa onkin sitten vähän jumppaamista, noille kun joutui kiinnitystä muuttamaan niin on todella tarkkaa että mihin kohtaan tuon asentaa :/ Kait se siitä vielä joskus iloksi muuttuu ja saadaan kipinä ilmoille.

Tämän päivän suunnitelma on viritellä tuo ScanGauge tuonne niin että se lukeekin jotain eculta (VQ-sarja on OBD2, jes!). Ongelmanahan on se että obd2 liitin on maksimassa kuskin jalkatilassa, ja multa puuttuu sellainen olennainen osa tuon suhteen kun johdotus.
HUOM! Jos joku ystävällinen aatu voisi vilkaista jostain sen liittimen johdotuksen olisin hyvin kiitollinen, liitin on M63 maxima -95 johtosatsissa. Tällä hetkellä menee signaalimaa ja virtojen maa, virta ja signaali, jonka sielunelämästä en vielä pahemmin tiedä koska tuosta ei edes johtoa lähtenyt. VQ20DE/VQ30DE ecun pinoutti olis myös tarpeen, eli siitäkin voi pistää infoa jos vaan viitsii. Nissanin korjaamomanuska on tämän mallin sähköjen osalta sellanen haistakukkanen tekele, ei ole ecun täydellistä pinouttia saatika johtokaavioita muulle kun itse ecun johdotukselle (jossa ei tietenkään mainita halaistua sanaa pinnien nimistä).
Kunhan OBD:n saa toimimaan niin helpottuu vikojen ja ongelmien ratkaisu kummasti - tosin eipä tuossa pitäisi olla muuten ongelmia kun muutettujen osioiden suhteen, eli kahden asentoanturin sekä ECU:n virransyötön.

EDTIT: MAXIMAN johtosarjan liitinten E13->F36 ja E14->F37 pinoutit kiinnostavat myös, samaten kaikki F100 ja F100 väliltä kiinnostavat. Eli jos jollain on joku tarkempi sähkökaavio (fast?) niin info olisi tervetullutta Smile
200QX v6 (kilvissä) Sponsored by: Race Performance Oy
Reply
#29
Vähän päivitetty tuota ensimmäisetä postausta jotta on helpop lukea kaikki yhdestä kohdasta.

JA KYLLÄ! MÄ NÄIN KIPINÄN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
200QX v6 (kilvissä) Sponsored by: Race Performance Oy
Reply
#30
Ompa kyllä viimesenpäälle tehty, hieno tunne kun pääset tuota ekakerran viemään pitkin maita ja mantuja Smile Pitää kysyä että iteksesikö ruuvailet tuota vai onko sulla joku kaverina yleensä vai muutenvaan kaverit "joojoo miehenä"? Ja millaset tilat sulla on?
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)