Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nissanin alkuperästen aluvanteiden mutterit
#1
Sopiiko Primeran peltivanteen mutterit alkuperäisten aluvanteiden kiinnitykseen?

Autokeskuksella ei ollu oikeen kunnon tietoa asiaan.
Reply
#2
Ainakin tuossa emännän P10 Primmussa on alkuperäset aluvanteet samoilla pulteilla kuin peltivanteetkin.
Reply
#3
Mulla oli vanhassa P10Confusedsa eri pultit alkuperäisiin vanteisiin, ja peltivanteisiin.
Nuo eivät ainakaan käyneet päittäin, kun kerran olivat huoltiksella yrittäneet renkaanvaihdon yhteydessä.
BMW X5 4.8is
Reply
#4
Tuuve Wrote:Mulla oli vanhassa P10Confusedsa eri pultit alkuperäisiin vanteisiin, ja peltivanteisiin.
Nuo eivät ainakaan käyneet päittäin, kun kerran olivat huoltiksella yrittäneet renkaanvaihdon yhteydessä.

Kuten myös Almerassa..
Peltivanteille ja aluvanteille oli eripultit..
Reply
#5
Mikä se ero oli niissä pulteissa kun eivät sopineet ristiin?

Reply
#6
Peltivanteissa on yleensä kartiomutterit:

[Image: max_DSC01557.JPG]

kun taas aluvanteessa voi olla myös holkkimutterit:

[Image: max_DSC08111.JPG]

Nämä eivät käy ristiin.

L18@Datsun 120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98
Primera P12 dCi Tekna Traveller -05
Ex-Primera GT P11 -99
Ex-Primera 2.0 Invitation P10 -96
Ex-Sunny N13 1.6 LX Special -88
Reply
#7
Usein peltivanteissa on myöskin pallomainen, tai siis kupera se kartio, se löystyy aluvanteessa hetkessä. (Tiedän kokemuksesta.. )

Toisin perin mä olen käyttänyt kyllä ihan menestyksekkäästi, eli aluvanteen kartiopultti peltivanteeseen.
Reply
#8
Kyllä täällä on ainakin pysynyt reilut 4 vuotta aluvanteet noilla kartiomallisilla kiinni, sekä alkuperäset että Mangelsin tekeleet. Ei oo ikinä löystyny ku oon koittanu.. Tosin mutterinpaikoissa noissa vanteissa on tollaset kartionmalliset ja tuntus ihan hyvin istuvan, lukkomutterissakin samanmoinen kartio...
Reply
#9
Riippuu vanteista.

Esim. mutsin N15 Almeraan tuli Fondmetalin vanteiden mukana omat mutterit. Nämä ovat kyllä kartiomutterit, mutta niissä on lisäksi holkki. Peltivanteissa tavallinen kartiomutteri.

Minulla taas kaikki kolme aluvannesarjaa menevät ihan tavallisilla kartiomuttereilla.

Sitten taas jotkin vanteet ovat tehty pallomaisille muttereille. Esim. Faijan entiseen Volvoon ostetuissa ATS:issä oli pallon muotoiset kolot.


Jos niissä vanteissa on kartiokkaat mutterinkolot, toimivat tavalliset kartiomutterit varmasti ihan hyvin, vaikka alkuperäiset olisivatkin olleet holkilliset kartiomutterit. Luulen ma.
Näillä mennään:
Honda Accord 2.4 2003
Nissan 200SX 1990
Subaru Impreza 1998
Reply
#10
Mulla oli orkkisalut kiinni peltimuttereilla, muttakun tuli hankittua uutta vannetta niin sittenhän oli samalla mutterit hankinnassa. Ja ne peltimutterit oli vissii iha orkkismutterit eli => tehtaalla laittanu peltimutskut aluihin !
Avensis -04<br />ex. Primera P11-144 1.8 Sportdeck -02
Reply
#11
Mulla on nissanissa samat mutterit sekä peltivanteilla & aluissa, ja on kestänyt (ja kestää) kiinni.
Rengasliikkeessä oli puhetta että pitäiskö "muka" olla eri pultit niin asentaja katseli ja muistaakseni totesi että on vinokartio vai pallokartio? (ei voi muistaa kumpi) ja käy sekä pelti & aluvanteisiin
Volvo S60 2.5T 02 Momentum Ex Ford Mondeo 02 2.0 Ambiente<br />Ex Opel Vectra 98 1.8 Gl+<br />Ex - Nissan Primera 91 1.6 Slx
Reply
#12
Oon tässä laittamassa P12 primeraan peltivanteiden tilalle alkuperäset 17" alumiinivanteet. Pähkäilen tässä ostanko uudet "oikeat" alumiinivannemutterit, vai vedänkö vanteet kiinni noilla vanhoilla peltivannemuttereilla. Hyvin kyllä istuu peltivanteen mutterikin alumiinivanteeseen kun äskettäin kävin testaamassa. Sama 60 asteen kartio noissa kaikissa lienee?
Reply
#13
Mai Wrote:Oon tässä laittamassa P12 primeraan peltivanteiden tilalle alkuperäset 17" alumiinivanteet. Pähkäilen tässä ostanko uudet "oikeat" alumiinivannemutterit, vai vedänkö vanteet kiinni noilla vanhoilla peltivannemuttereilla. Hyvin kyllä istuu peltivanteen mutterikin alumiinivanteeseen kun äskettäin kävin testaamassa. Sama 60 asteen kartio noissa kaikissa lienee?

Kyllä mulla ainakin on pellit ja orkkis-alut samoilla muttereilla kiinni, hyvin on pysynyt. -Tosin mulla on Nissanin kromatut kupumutterit käytössä, eikä niitä perusmuttereita - mutta 60 asteen kartio niissäkin on.
L18@Datsun 120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75
200SX S14a -98
Primera P12 dCi Tekna Traveller -05
Ex-Primera GT P11 -99
Ex-Primera 2.0 Invitation P10 -96
Ex-Sunny N13 1.6 LX Special -88
Reply
#14
Nämä kromatut mutterit ovat alumiinivanteille tarkoitetut. Käy peltivanteisiinkin vallan mainiosti. Avokantaisetkin välttää mutta on useimpiin vanteisiin erittäin vittumaiset laittaa. Perus tarvikemuttereillakin voi ne alut laittaa kiinni, itse olen peltivanteetkin niillä laittanut, ainoastaan pitää olla vähän pelisilmää ettei se kartio pysty pohjaamaan, mikä harvemmin kyllä tapahtuukaan.. Ja sama kierre on nissaneissa 80 luvun lopulta 2010 asti, pl. Tiida mihkä taisi tulla ekan kerran pultit.
OSTA JAPSI NIIN OPIT HITSAAN!
4,5m² korjailtu nousevan auringon maan lapsia since 2010
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 3 Guest(s)