Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
valokuvion muuttaminen
#1
itellä olis vuorossa toi homma s15 umpiolla.. lasi on liimattu ja muovia. ni mikäs olis oikea tapa saada lasi irti? uunista olen kuullut täällä juttua, mutta kuinka kauan ja millä asteella alkaa liima helpottamaan??
Reply
#2
Kokemusta ei ole muovisen umpiolasin avaamisesta, mutta mulle sanottiin noiden lasisten suhteen jälkiviisautena että uuni tai perinteisempänä vaihtoehtona sauna on hyvä tapa. Tuosta saunavinkistä pystyy ottamaan osviittaa tarvittavasta lämmöstä...

Itsellä tosiaan kävi hieman köpelösti toisen umpion kanssa, lasi halkesi kun tuli lämmitettyä turhan epätasaisesti kuumailmapuhaltimella. Siksi suosittelen uunia tai saunanlauteita, tasainen lämmitys on tärkeää, varmasti myös muovisille laseille.

Huomasitko muuten tuosta toisesta topicista että multa saattais löytyä näppärä keino valokuvion muutosta ajatellen? Wink Vai ootko jo suunnitellut tarkemmin miten itse homman meinaat tehdä?
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#3
Skyllen umpiossa kävi ainakin ihan näppärästi nin et leikkas umpion alapuolelta muovista reilun palasen pois mistä käsin pääsi näppärästi tekeen tuon homman. Lämmitin mattopuukon terällä ja leikkaisin sillä, tinakolvilla hitsaamalla takaisin kiinni. Tosta ei jää ainakaan näkyviin mitään jälkiä
Reply
#4
Mikko Wrote:Skyllen umpiossa kävi ainakin ihan näppärästi nin et leikkas umpion alapuolelta muovista reilun palasen pois mistä käsin pääsi näppärästi tekeen tuon homman. Lämmitin mattopuukon terällä ja leikkaisin sillä, tinakolvilla hitsaamalla takaisin kiinni. Tosta ei jää ainakaan näkyviin mitään jälkiä

Mä taas purin ihan kuumailmapuhaltimen avulla koko lasin pois... Omasta mielestä lähti helpolla.
Reply
#5
micco81 Wrote:itellä olis vuorossa toi homma s15 umpiolla.. lasi on liimattu ja muovia. ni mikäs olis oikea tapa saada lasi irti? uunista olen kuullut täällä juttua, mutta kuinka kauan ja millä asteella alkaa liima helpottamaan??

Kuulostaa sen vertaa samalta kun tojotissa, että...

1) Lämmitä uuni reiluun sataan asteeseen, mulla oli 125C
2) Laita valo paistumaan sinne 5-10min ajaksi
3) Kun liima on pehmennyt, niin kisko irti

Tojoissa on ton liiman lisäksi muutama muoviklipsu, mitkä kannattaa kattoa jo ennen lämmittelyä, että tietää miten ne aukeaa.

Ite olin sen vertaa paranoidi, että koitin 5min jälkeen ekan kerran ja siitä minuutin välein. Kaheksan kohdalla alko liima venyä ja irrota. IMO parempi kokeilla liian aikaisin kun liian myöhään.

Kiinni samalla tekniikalla. Ensin kohilleen, sitten lämmittelyt uunissa ja painaa kiinni.
Reply
#6
Mä en käyttäisi uunia. Mieluummin saunaa.

Uunissa on ne lämmitysvastukset niin lähellä että saattaa alkaa sulattamaan
muovia. Näin kävi yhdelle takavalolleni mitä purin.

Tai jos käyttää uunia niin ainakin lämmittää uunin sopivaan lämpötilaan ja
laittaa sen pois päältä. Jälkilämmöllä sitten paistaa valot ja pullat.
Reply
#7
Ale Wrote:Uunissa on ne lämmitysvastukset niin lähellä että saattaa alkaa sulattamaan
muovia. Näin kävi yhdelle takavalolleni mitä purin.

Juu, toki kannattaa etukäteen kattella nuo perusasiat, että mahtuuko valo yleensä uuniin ja miten lähelle mitäkin se tulee. 8)

Itellä oli lauta uunin pohjalla ja liina valon päällä, ettei se päässyt vahingossakaan koskettamaan mitään. Mutta eiköhän tuo saunassakin pehmene sopivasti, eihän tuo niin asteen päälle tarkkaa oo. 8)
Reply
#8
sanin etuvalon lasia yritin kerran irrottaa liimoistaan nii ei lähteny sitten mitenkään , lämpöpuhaltimella lämmitin . tulin siihen tulokseen että se liima on vähintään "tulenkestävää" ku kärisi mut ei hellittäny yhtää . Tongue
-sunny b11 turbo ic
Reply
#9
Xenon Wrote:Kokemusta ei ole muovisen umpiolasin avaamisesta, mutta mulle sanottiin noiden lasisten suhteen jälkiviisautena että uuni tai perinteisempänä vaihtoehtona sauna on hyvä tapa. Tuosta saunavinkistä pystyy ottamaan osviittaa tarvittavasta lämmöstä...

Itsellä tosiaan kävi hieman köpelösti toisen umpion kanssa, lasi halkesi kun tuli lämmitettyä turhan epätasaisesti kuumailmapuhaltimella. Siksi suosittelen uunia tai saunanlauteita, tasainen lämmitys on tärkeää, varmasti myös muovisille laseille.

Huomasitko muuten tuosta toisesta topicista että multa saattais löytyä näppärä keino valokuvion muutosta ajatellen? Wink Vai ootko jo suunnitellut tarkemmin miten itse homman meinaat tehdä?

kaikki ideat olen valmis kuulemaan Wink
Reply
#10
Tyhmä kysymys mut mitä siitä pitää kääntää että valo kuvio ois oikeen päin? Ja mikä siinä edes on "väärinpäin"? ;D Itelläki tullu toi s15 conversio, niin vois harkita tota. Mietin vaan kun noissa s15 umpioissahan saa pikasen tarkastelun perusteella ne osat missä polttimot on kiinni ruuveilla irti? En tiedä niitten virallista nimee mut tolta se mun mielest näyttää kun joskus nopeesti niitä kattelin. Toimiskohan toi sauna kanssa tollasiin muovisiin takavaloihin? Kun noita s15 thööninki takalamppuja ei saanu ku kromisena ja haluisin taustat mustaks. :-\
Reply
#11
and1_ Wrote:Tyhmä kysymys mut mitä siitä pitää kääntää että valo kuvio ois oikeen päin? Ja mikä siinä edes on "väärinpäin"?

Englantilaiset, japanilaiset ja muutamat muut kun ajelee vasemmalla puolella tietä
niin heillä valot sojottaa sinne vasemmalle puolelle lepikkoon. Meikäläisten valokuviohan
on tietysti lyhyempi vastaantulijoiden puolella ja pidempi vastaavasti metsän puolella.

S15 valoista pitänee vaihtaa projektorien puolta tai kääntää ne ylösalaisin. En tiedä kumpaa..
Joku Skyline / Silvia / S15-konversio -omistaja tarkentaa.
Reply
#12
Ale Wrote:S15 valoista pitänee vaihtaa projektorien puolta tai kääntää ne ylösalaisin. En tiedä kumpaa..
Joku Skyline / Silvia / S15-konversio -omistaja tarkentaa.

Argh, taas yksi joka ehdottaa näitä... :Smile En varmaan kuullut näitä älynväläyksiä kuin sen kymmenen kertaa kun omia valoja suunnittelin.

Lyhyt vastaus: Parkkeeraa auto keula seinää kohti hämärällä ja katsele valokuvioita hetki ajatuksella. Molemmat ideat ovat huonoja. Tongue

Varjostimiin se muutos pitää tehdä projektorivaloissa. Perinteisempiin ajovaloihin ei taida vastaavanlaista kikkaa olla olemassakaan...


[mainos]

http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=31450.0

[/mainos]

Wink
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#13
Xenon Wrote:
Ale Wrote:S15 valoista pitänee vaihtaa projektorien puolta tai kääntää ne ylösalaisin. En tiedä kumpaa..
Joku Skyline / Silvia / S15-konversio -omistaja tarkentaa.

Argh, taas yksi joka ehdottaa näitä... :Smile En varmaan kuullut näitä älynväläyksiä kuin sen kymmenen kertaa kun omia valoja suunnittelin.

Lyhyt vastaus: Parkkeeraa auto keula seinää kohti hämärällä ja katsele valokuvioita hetki ajatuksella. Molemmat ideat ovat huonoja. Tongue

Varjostimiin se muutos pitää tehdä projektorivaloissa. Perinteisempiin ajovaloihin ei taida vastaavanlaista kikkaa olla olemassakaan...

Jassoo, no sitten en edes tiedä miten ne projektorivalot toimii. Eipä mikään yllätys sinänsä. :Smile
Reply
#14
Ale Wrote:
Xenon Wrote:
Ale Wrote:S15 valoista pitänee vaihtaa projektorien puolta tai kääntää ne ylösalaisin. En tiedä kumpaa..
Joku Skyline / Silvia / S15-konversio -omistaja tarkentaa.

Argh, taas yksi joka ehdottaa näitä... :Smile En varmaan kuullut näitä älynväläyksiä kuin sen kymmenen kertaa kun omia valoja suunnittelin.

Lyhyt vastaus: Parkkeeraa auto keula seinää kohti hämärällä ja katsele valokuvioita hetki ajatuksella. Molemmat ideat ovat huonoja. Tongue

Varjostimiin se muutos pitää tehdä projektorivaloissa. Perinteisempiin ajovaloihin ei taida vastaavanlaista kikkaa olla olemassakaan...

Jassoo, no sitten en edes tiedä miten ne projektorivalot toimii. Eipä mikään yllätys sinänsä. :Smile

Itse peilikupu on melkolailla paraboloidi, eli tuottaa lähes yhdensuuntaisen valokimpun. Välissä on varjostin joka "leikkaa" osan muuten melko symmetrisen pyöreästä valokuviosta. Varjostin leikkaa sillä kohtaa alareunasta, eli tämän perusteella linssillä on siis polttopiste jonka myötä valokuvio kääntyy "ylösalaisin" eli pimeä varjostimen tekemä kohta yläpuolelle. Linssi siis levittää valokimpun... Siinäpä ne tärkeimmät.
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#15
micco81 Wrote:itellä olis vuorossa toi homma s15 umpiolla.. lasi on liimattu ja muovia. ni mikäs olis oikea tapa saada lasi irti? uunista olen kuullut täällä juttua, mutta kuinka kauan ja millä asteella alkaa liima helpottamaan??

itte oon irroitellu että sopivan lämmintä vettä saaviin ja lamppu sinne....hetken päästä irtoaa vaivattomasti
Reply
#16
En missään nimessä uittais noita missään. Menee peilipinta huonoon kuntoon...
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#17
Xenon Wrote:En missään nimessä uittais noita missään. Menee peilipinta huonoon kuntoon...

no tilaasnoita halpoja (hyi helvetti) (siis itelläkin tämmöset) lexus valoja niin nehän ui koko ajan.. nättiä kun keski paneeli on kuin vanhan miehen kassit, huurussa mutta kurttuset. Mut ei pitäis ite valittaa oikeesti kun ei ollut mitään tarkoitusta koittaa noita edes paikalle ennenkuin oon saanut mieleisekseni... kohta kuntoon tai jotain säätöä...
oranssi vanha taksi 200sx s14A -98
ei saa antaa vitutukselle valtaa...
Reply
#18
Ale Wrote:
Xenon Wrote:
Ale Wrote:S15 valoista pitänee vaihtaa projektorien puolta tai kääntää ne ylösalaisin. En tiedä kumpaa..
Joku Skyline / Silvia / S15-konversio -omistaja tarkentaa.
Argh, taas yksi joka ehdottaa näitä... :Smile En varmaan kuullut näitä älynväläyksiä kuin sen kymmenen kertaa kun omia valoja suunnittelin.

Lyhyt vastaus: Parkkeeraa auto keula seinää kohti hämärällä ja katsele valokuvioita hetki ajatuksella. Molemmat ideat ovat huonoja. Tongue

Varjostimiin se muutos pitää tehdä projektorivaloissa. Perinteisempiin ajovaloihin ei taida vastaavanlaista kikkaa olla olemassakaan...
Jassoo, no sitten en edes tiedä miten ne projektorivalot toimii. Eipä mikään yllätys sinänsä. :Smile

Vaikka tämä nyt oikeastaan selväki tulikin, niin vielä pieni lisäselvitys.

Molemmissa umpioissa on samanlainen valokuvio, joten niiden puolien vaihtamisella ei ole minkäänlaista vaikutusta.

Ylösalaisin kääntäminen ei toimi, sillä valokuvio vain on sellainen. Tämä tempulla menisi homma aivan käsille, tie valaistuisi huonommin ja vastaantulijat häikäistyisivät varmasti.

Ja ihan sama homma, oli sitten projektorivalot tai perinteiset.
Näillä mennään:
Honda Accord 2.4 2003
Nissan 200SX 1990
Subaru Impreza 1998
Reply
#19
aXu^ Wrote:
Ale Wrote:
and1_ Wrote:Tyhmä kysymys mut mitä siitä pitää kääntää että valo kuvio ois oikeen päin? Ja mikä siinä edes on "väärinpäin"?

Englantilaiset, japanilaiset ja muutamat muut kun ajelee vasemmalla puolella tietä
niin heillä valot sojottaa sinne vasemmalle puolelle lepikkoon. Meikäläisten valokuviohan
on tietysti lyhyempi vastaantulijoiden puolella ja pidempi vastaavasti metsän puolella.

S15 valoista pitänee vaihtaa projektorien puolta tai kääntää ne ylösalaisin. En tiedä kumpaa..
Joku Skyline / Silvia / S15-konversio -omistaja tarkentaa.

Tämä homma askarruttaa minuakin. S15 valot on nyt purettu mutta miten tästä edetään? Kiertoilmauunissa 150 asteessa 8minuuttia ni johan pehmeni liimat ;D

käytitkö jotain työkalua irrottelus? vai lähtikö ihan käsin auki? eka yritys ei tuottanut tulosta.. uuni kyl oli vaa 100 astetta..
Reply
#20
Omat takalamput sai kans hyvin uunis käynnin jälkeen (125astetta) auki mut kyllä noi sai olla joku 20 min ennenkuin rupes kunnolla irtoomaan. Hiukan avitusta varovaisesti veitsellä niin voila! Harmi ettei toi keskipaneeli mahdu tonne ni siihen täytyy keksiä jotain muuta. Muijan hiustenkuivaajalla ei saanut muuta aikaiseksi kuin kysymyksen et mitä vittua sä teet ;D ja muovin kulmasta pikku pala pois.
oranssi vanha taksi 200sx s14A -98
ei saa antaa vitutukselle valtaa...
Reply
#21
Uskaltaako kuumailmapuhallinta sitten antaa?
Nissan 200 Sx rs13 <br />Projekto:<br />http://forum.vastaheitto.com/index.php?topic=63.0<br />KUVIA JA INFOO:<br />http://www.dnsf.org/index.php?group=GALLERIA&amp;id=&amp;d=c&amp;a=b&amp;pid=3386<br />http://www.minunauto.com/?3586<br />http://power.1g.fi
Reply
#22
powered by... Wrote:Uskaltaako kuumailmapuhallinta sitten antaa?

Sitä aion kokeilla kyllä itse jos ei saa sopivaa saunavuoroa mistään ;D Sen kanssa kyllä pitää olla pirun tarkkana ettei rupee muovi pehmeneen liikaa ympärillä. Mut kaippa sen saa.
oranssi vanha taksi 200sx s14A -98
ei saa antaa vitutukselle valtaa...
Reply
#23
Mitenkäs porukka on aikonut katsastaa pirssejään s15 valoilla, kun käsittääkseni niistä puuttuu se EU-hyväksyntä..?
Ei tästä mitään tuu... Otetaas yhet
Reply
#24
Demmi Wrote:Mitenkäs porukka on aikonut katsastaa pirssejään s15 valoilla, kun käsittääkseni niistä puuttuu se EU-hyväksyntä..?

Tässä taidetaan luottaa siihen, että niitä hyväksyntämerkkejä ei aleta katsastuksessa tiirailemaan, kun valokuvio on kuitenkin kunnossa.
Näillä mennään:
Honda Accord 2.4 2003
Nissan 200SX 1990
Subaru Impreza 1998
Reply
#25
Saako Skylinen valokuvion varjostinta kääntämällä katsastusmiestä tyydyttävään kuntoon? Olen kääntänyt varjostimen, mutta valokuvio on epäselvä.
Reply
#26
Lukaseppa tää topic läpi niin saat vastauksen asiaan. No näsäviisastelu sikseen, ei auta kääntäminen vaan täytyy vaihtaa sopivat varjostimet jostain toisista valoista tai väkästellä itse uudet.
Reply
#27
Juuri näin, pelkkä varjostimien kääntö ei auta kun ovat "3-ulotteisia"...
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#28
Ei kenelläkään olis laitta selkeitä ohjeita kuvilla tai ilman miten toi varjostimen modifiointi tapahtuu?
Reply
#29
Aguél Wrote:Ei kenelläkään olis laitta selkeitä ohjeita kuvilla tai ilman miten toi varjostimen modifiointi tapahtuu?

Lähetäppä pikaviestiä nimimerkille:"Repa". Pitäs löytyä useempikin konsti valokuvion muuttamiseen. Repan S14.5 on myös esitelty GTi- lehdessä.
200SX S14a-99 Racing - kesäpirssinä<br />200SX S14a-99 - varaosina<br />Maxima QX3.0 V6-A33-04 - käyttis<br />+ 6 Almeraa + monta muuta
Reply
#30
Lisätääs tähän perään tämmönen.

Alkuperäisistä umpioista menny lasit paskaksi ja sitten on tilalle homamttu joskus jotkut tarvike paskat missä on valokuvio ihan hanurista ja umpiot muutenkin niin huonoja että lampun kiinnityspiste muuttaa muotoaan kuumetessa.

Alkuperäiset umpiot on vielä tallella, niin auttaisiko jos irrottaisi ja siirtäisi lasit noihin alkuperäisiin? Meinaan Primmussa on rihlattu lasi, mitä se rihlaus tarkalleen ottaen tekee? Valokuvion rajaus kai kuitenkin suoritetaan jollain varjostimella näissäkin?
Sitten jollain sikafleksillä kai kiinni...
EXSR20DE: Madallettu (1,4mm) ja portattu kansi, venttiilit muotoiltu, Z-lastu,&nbsp; Piper NISPB285R nokat, säädettävät nokkapyörät, Martelius putkisto, pakosarja ja decat. SuperSprintin pönttö, Apex, kevennetty vauhtipyörä. = Ei se silti mihinkään kulje Wink
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)