Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
P11 GT & SR20DET
#31
clarkkent Wrote:Mitään noista ei oo, mut kuintarkka se päästömittaus sitte on. Pitääköhän päästöjen alittaa alkuperäisen koneen päästöt vai mikä siinä on rajana? Pystyykö esim. Zuikkis tekeen sellasen lastun et sillä onnistuu?

VTT:n testi makso ainaki joskus 1600€ et sillä pitäis vissiin selvitä.

Täysin mutua, mutta muistaakseni auton piti seistä vuorokausi heidän hallussaan ja kylmiltään lähdettiin tuota päästötestiä tekemään (Pitäisi olla samat, kuin alkuperäisellä korimallilla/moottorilla)? Tarkoittaa aika pitkälle, että mittalaitteet pitäisi löytyä tai mahdollisuus käyttää jotain/jonkun koulun laitteistoa (Teku). Jos ei mene läpi, niin maksu on tuo 1600 euroa ja taisi toinen kerta olla vähän halvempi.

Jonkun sortin masokisti sun pitää olla, että haluat toisen tehokkaan etuvetoisen auton Wink. Tsemppiä projektiin. Mieluiten SR20VET.
Reply
#32
Tai sitten laittaa jostain muusta mallista olevan turbomosan, jolle on kyseisen vuosimallin päästötyypitykset olemassa, ja mahtuu tehorajoihin ja muutoskatsastaa sen ilman huokeaa VTT:llä käyntiä. Vai millaista mörköä olet primeran pellin alle laittamassa? Smile
It’s A Dog-Eat-Dog World, And I’m Wearing Milk-Bone Underwear
Reply
#33
wituixmän Wrote:Tai sitten laittaa jostain muusta mallista olevan turbomosan, jolle on kyseisen vuosimallin päästötyypitykset olemassa, ja mahtuu tehorajoihin ja muutoskatsastaa sen ilman huokeaa VTT:llä käyntiä. Vai millaista mörköä olet primeran pellin alle laittamassa? Smile
pelkän moottorin vaihto ei riitä, pitää olla kaikki muutkin apulaitteet, vetolaitteet jne, luultavasti itse korikin vaikuttaa ja vanteiden/renkaiden paino jne. ja esim välityssuhde vaikuttaa moottorin päästöihin.. eli käytännössä päästöarvot eivät pidä paikkaansa jos moottori siirretään autosta toiseen, näin on mulle sanottu. eihän noissa vanhemmissa mitään mut nää vähäpäästöiset on tehty kyllä harmittavan hankalaksi virittää laillisesti.
R33 GT-R v-spec *yllättäen paskana*
subaru legacy GT spec B -03 *pakonomaisesti kesäkäytössä*
ski-doo X600RS -07 pattihakkuri

MYYDÄÄN:
Big brake adapterit *EVO 355+ GTR 350* http://www.dnsf.org/showthread.php?30199...-*EVO-355*
RB26 lohkoja, kampura, 19" renkaat, kannentiivisteitä, oem tiivisteitä, männät jne. : http://www.dnsf.org/showthread.php?24863...smo+kytkin
Reply
#34
tuokki Wrote:pelkän moottorin vaihto ei riitä, pitää olla kaikki muutkin apulaitteet, vetolaitteet jne, luultavasti itse korikin vaikuttaa ja vanteiden/renkaiden paino jne. ja esim välityssuhde vaikuttaa moottorin päästöihin.. eli käytännössä päästöarvot eivät pidä paikkaansa jos moottori siirretään autosta toiseen, näin on mulle sanottu. eihän noissa vanhemmissa mitään mut nää vähäpäästöiset on tehty kyllä harmittavan hankalaksi virittää laillisesti.

Komppaan tuokkia, että ei mene ihan vain heittämällä vanhemman mallista turbomoottoria vähäpäästöiseen uudempaan autoon. Näihin saa aina varmuuden asiantuntevalta konttorilta ja muistaa pyytää mustaa valkoiselle ennen projektin aloittamista ettei tule pettymyksiä. Tosin en epäile etteikö tämän kyselijältä se onnistuisi.
Reply
#35
Näin se menee. Ei siihen auta mikään toinen moottori jostain toisesta autosta, vaan sen on oltava saman automallin moottori johon ei saa tehdä mitään muutoksia. Ja sitähän ei siis ahdettua ole. Mut suunnitteilla on tehdä SR20De (slx) kone ahdettuks. Ihan sellanen kevyt viritys johon tehot n. 180hv joka on se max. katsastusteho.

Auto on pihassa ja koneenosia tallissa et ei se oo ny ku tosta päästöjenmittaamista kiinni. Turbokoneen rakentaminen vaparista on kertaalleen harjoteltu et siinä ei oo ongelmaa. Ja pitää kysyy Zuikkikselta et onnistuuko sellanen lastu et se menee päästöistä läpi.

Alkuviikosta konttorille jutteleen asiasta enemmän..
BB T12 SR20VET (GTI 05-06/2011)/BB T12 CA18ET (CDA21ET vielä joskus) /Primera WP11-144 SPORT+ SR20DE/Datsun 510 -70 L20 R6 (pahasti kesken) /VW LT35 kalustonkuljetin /Purettuja etuvetoja useita ->http://jjautoparts.fi/
Reply
#36
Kyllä tuo on aika moneen kertaan nähty että onnistuu vähäpäästöiseen tekniikanvaihto ihan eri automallista. Laki ei missään nimessä vaadi että pitäisi olla samasta automallista, nämä on taas vaan näitä Trafin tulkintoja joita katsastusmiehet sitten tulkitsee parhaansa mukaan.

Varmaksihan tuota ei kukaan uskalla luvata, ja varmaan jos katsurikin erehtyy soittamaan Trafilta neuvoa niin peli on menetetty. Smile Mutta kyllä itse ainakin uskaltaisin tuommoiseen projektiin ryhtyä..

Mähän toisaalta vuosi sitten tilasin 20000e peltoauton japaniasta, kyllä sekin sittenkin kilpiin meni vaikka ennakkotieto oli että ei mitenkään. Smile
Reply
#37
Vois mennä kokeileen jos olis DET kone jossa olis tehot alle 180hv.

Mut Zuikkis on sitämieltä että lastusta ei jää kiinni?
BB T12 SR20VET (GTI 05-06/2011)/BB T12 CA18ET (CDA21ET vielä joskus) /Primera WP11-144 SPORT+ SR20DE/Datsun 510 -70 L20 R6 (pahasti kesken) /VW LT35 kalustonkuljetin /Purettuja etuvetoja useita ->http://jjautoparts.fi/
Reply
#38
clarkkent Wrote:Vois mennä kokeileen jos olis DET kone jossa olis tehot alle 180hv.

Mut Zuikkis on sitämieltä että lastusta ei jää kiinni?

Juu tarkoitinkin kun oli puhetta "muista automalleista", eihän se tarvisi välttämättä Nissaninkaan kone olla.

Niin meinasit VTT:n kautta? Pitäisi mennä jopa ihan vakioboksilla jos on mennäkseen.. Pelkkä ahtimen lisäys ei pitäisi vaikuttaa seoksiin tai päästöihin.
Reply
#39
Jos se on ainoo mahis ni VVT:n testeihin sitte.
BB T12 SR20VET (GTI 05-06/2011)/BB T12 CA18ET (CDA21ET vielä joskus) /Primera WP11-144 SPORT+ SR20DE/Datsun 510 -70 L20 R6 (pahasti kesken) /VW LT35 kalustonkuljetin /Purettuja etuvetoja useita ->http://jjautoparts.fi/
Reply
#40
clarkkent Wrote:Mitään noista ei oo, mut kuintarkka se päästömittaus sitte on. Pitääköhän päästöjen alittaa alkuperäisen koneen päästöt vai mikä siinä on rajana? Pystyykö esim. Zuikkis tekeen sellasen lastun et sillä onnistuu?

VTT:n testi makso ainaki joskus 1600€ et sillä pitäis vissiin selvitä.
Joskus tuli tuollaista kysyttyä, et mitä maksaa ja tälläinen vastaus tuli:

Huomentapäivää,

Vähäpäästöisiksi luokiteltujen autojen moottorien virittäminen on tosiaan haasteellista, kun haitallisten pakokaasupäästöjen taso ei saa lisääntyä yli sallittujen. Hommaa tosin helpottaa se, ettei pakokaasukokeessa käytetä missään vaiheessa kovin isoja tehoja, kun max. nopeus on 120 km/h ja kiihdytyksetkin aika maltillisia. Siten jos saa tehoalueen alapään pysymään kuosissa, voi homma onnistuakin.

Helpoimmalla pääsee, jos käyttää jotain ns. luokiteluja virityssarjoja, joille sarjan kokoaja on hankkinut hyväksymiset, ja toimittaa asiaan kuuluvat dokumentit sarjan mukana. Yleisimmin nämä taitavat olla saksalaista alkuperää.

Jos kuitenkin päätyy omatekoiseen viritykseen, pitää auto mittauttaa joko VTT:llä tai jossain muussa akkreditoinnin saaneessa laboratoriossa. Suomessa ei muita tällä hetkellä ole, mutta naapurimaaasta Ruotsista löytyy lähin Tukholman liepeiltä.

Kustannukset ovat luokkaa 2500 EUR, mutta tällöin on kyse vasta yhdestä mittauksesta. Se on riittävä vain, jos tulokset ovat yli 30 % pienemmät kuin sallitut enimmäisarvot. Jos mennään lähemmäs, mutta jäädään kuitenkin raja-arvojen alle, pitää mitata toinen ja jopa kolmaskin kerta, jotta saadaan tilastollisesti pätevä tulos. Uusinnat kerryttävät laskua 500 EUR per kerta, eli kolmen sarjalle tulee hinnaksi 3500 EUR. Tällaisissa tapauksissa meillä on ollut tapana tehdä esivalmistelujen yhteydessä ns. suuntaa antava koe, jolla voi jo ennustaa, onko mitään edellytyksiä hyväksyttävälle tulokselle. Jos jo siinä vaiheessa "mennään metsään", on lasku vain 1500 EUR, kun aika paljon tekemistä jää pois. Näihin sitten vielä ALV:t päälle (nyt 22 %).

Jos mittaus antaa hyväksyttävät tulokset, voidaan siitä annetulla todistuksella hyväksyttää muitakin autoyksilöitä, edellyttäen että muutokset on niin tarkasti kuvattu raportissa ja sen liitteissä, että toisestakin autosta voidaan todeta samat muutokset. Softan osalta tämä on kait vähän hankalaa, mutta tuskin sentään mahdotonta. Silloin kustannuksia voi jyvittää "kimppakavereille", jos sellaisia sattuu löytymään.

Tyyppihyväksymistä ei tällaisesta voi kuitenkaan antaa, kyse on aina ns. yksittäishyväksymisistä. Tyyppihyväksyminen tarkoittaa hyväksymistä, joka on viety viranomaisrekistereihin, ja siihen voi viitata pelkällä numerolla ilman erillisiä dokumentteja. Käytännössä kaikki uudet sarjavalmisteiset autot on tyyppihyväksyttyjä.

Hyvä kesää toivottaen,

-juhani

Juhani Laurikko
Senior Research Engineer, DTech
VTT
Propulsion and Energy Use in Vehicles
Biologinkuja 5, P.O. Box 1000, FI-02044 VTT, Finland
Tel +358 20 722 5463, Fax +358 20 722 7048
email: [email protected]
Reply
#41
Rocco Wrote:Joskus tuli tuollaista kysyttyä, et mitä maksaa ja tälläinen vastaus tuli:

Huomentapäivää,

Vähäpäästöisiksi luokiteltujen autojen moottorien virittäminen on tosiaan haasteellista, kun haitallisten pakokaasupäästöjen taso ei saa lisääntyä yli sallittujen. Hommaa tosin helpottaa se, ettei pakokaasukokeessa käytetä missään vaiheessa kovin isoja tehoja, kun max. nopeus on 120 km/h ja kiihdytyksetkin aika maltillisia. Siten jos saa tehoalueen alapään pysymään kuosissa, voi homma onnistuakin.

Helpoimmalla pääsee, jos käyttää jotain ns. luokiteluja virityssarjoja, joille sarjan kokoaja on hankkinut hyväksymiset, ja toimittaa asiaan kuuluvat dokumentit sarjan mukana. Yleisimmin nämä taitavat olla saksalaista alkuperää.

Jos kuitenkin päätyy omatekoiseen viritykseen, pitää auto mittauttaa joko VTT:llä tai jossain muussa akkreditoinnin saaneessa laboratoriossa. Suomessa ei muita tällä hetkellä ole, mutta naapurimaaasta Ruotsista löytyy lähin Tukholman liepeiltä.

Kustannukset ovat luokkaa 2500 EUR, mutta tällöin on kyse vasta yhdestä mittauksesta. Se on riittävä vain, jos tulokset ovat yli 30 % pienemmät kuin sallitut enimmäisarvot. Jos mennään lähemmäs, mutta jäädään kuitenkin raja-arvojen alle, pitää mitata toinen ja jopa kolmaskin kerta, jotta saadaan tilastollisesti pätevä tulos. Uusinnat kerryttävät laskua 500 EUR per kerta, eli kolmen sarjalle tulee hinnaksi 3500 EUR. Tällaisissa tapauksissa meillä on ollut tapana tehdä esivalmistelujen yhteydessä ns. suuntaa antava koe, jolla voi jo ennustaa, onko mitään edellytyksiä hyväksyttävälle tulokselle. Jos jo siinä vaiheessa "mennään metsään", on lasku vain 1500 EUR, kun aika paljon tekemistä jää pois. Näihin sitten vielä ALV:t päälle (nyt 22 %).

Jos mittaus antaa hyväksyttävät tulokset, voidaan siitä annetulla todistuksella hyväksyttää muitakin autoyksilöitä, edellyttäen että muutokset on niin tarkasti kuvattu raportissa ja sen liitteissä, että toisestakin autosta voidaan todeta samat muutokset. Softan osalta tämä on kait vähän hankalaa, mutta tuskin sentään mahdotonta. Silloin kustannuksia voi jyvittää "kimppakavereille", jos sellaisia sattuu löytymään.

Tyyppihyväksymistä ei tällaisesta voi kuitenkaan antaa, kyse on aina ns. yksittäishyväksymisistä. Tyyppihyväksyminen tarkoittaa hyväksymistä, joka on viety viranomaisrekistereihin, ja siihen voi viitata pelkällä numerolla ilman erillisiä dokumentteja. Käytännössä kaikki uudet sarjavalmisteiset autot on tyyppihyväksyttyjä.

Hyvä kesää toivottaen,

-juhani

Juhani Laurikko
Senior Research Engineer, DTech
VTT
Propulsion and Energy Use in Vehicles
Biologinkuja 5, P.O. Box 1000, FI-02044 VTT, Finland
Tel +358 20 722 5463, Fax +358 20 722 7048
email: [email protected]

Sama tieto on itsellä noin viiden vuoden takaa eli ei mitään uutta, mutta hyvä että tämäkin fakta saatiin tähän keskusteluun ja leikkaa mututiedoilta siivet.
Reply
#42
Ei se välttämättä ihan noin mene nykyään, mut kerron lisää ku kone on katsastettu. Siis jos ny kaikki suunnitelmat menee niinku pitää.

Koneaihio on nyt kaikkine osineen työnalla ja alkuviikosta saan DET koneen vakio männät ja veivit. Mut siitä lisää sitte vaik tuol klubipuolen projekteissa.
BB T12 SR20VET (GTI 05-06/2011)/BB T12 CA18ET (CDA21ET vielä joskus) /Primera WP11-144 SPORT+ SR20DE/Datsun 510 -70 L20 R6 (pahasti kesken) /VW LT35 kalustonkuljetin /Purettuja etuvetoja useita ->http://jjautoparts.fi/
Reply
#43
Onko DEConfusedsä ja DETConfusedsä samat johtosarjat? Eli käviskö DETConfusedtä suuttimet, maf ja ecu suoraan DE:hen?
Honda Civic -88 1.6tic
Reply
#44
Ainakin suuttimet sopii.
Reply
#45
Nostellaan, jos oikein olen ymmärtänyt(mikä on hyvin epätodennäköistä) niin eikös tämä tule seuraavan myötä helpottumaan aika paljon? Siis ainakin p10 tapauksessa.http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/ajan...0.69276868
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)