Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
pyörien kääntövara
#31
Lemppa Wrote:Mulla tosiaan on muutama pari noita prikkoja vielä tossa. Ne maksaa postikuluineen 4e, eli riistohinta. Ja jos joku kokee ylivoimaiseksi niin hintaa voidaan tarkistaa

No paa tuleen tilinumeron kanssa.
Reply
#32
Lemppa Wrote:Edelleen noi tukivarret on aivan identtiset mitoiltaan. Toi tein on varreltaan paksumpi eli kestävämpi. Noita mittailtiin aikanaan ja ihmeteltiin juuri tuota. Ja niitä stoppareita ei tarvitse muokata kun ei laita liian paksuja prikkoja. Kun ei sekään ole hyvä jos pyörät muutenkaan liikaa kääntyy.

Saisivat turkulaiset kerrankin olla paikalla kun niillä olis jotain fiksua kerrottavaa. Sieltä löytyy kokemuksia.


Mulla tosiaan on muutama pari noita prikkoja vielä tossa. Ne maksaa postikuluineen 4e, eli riistohinta. Ja jos joku kokee ylivoimaiseksi niin hintaa voidaan tarkistaa

En nyt mitenkään sulle vittuillakseni sano tätä vaikka niin varmaan taas ajatteletkin.

Raidetangossa on kierrettä noin 16mm.
Hammastangossa johon raidetanko kierretään kiinni, on ensin noin sentin tyhjää josta vasta alkaa kierreosuus.
Kierrettä jää kiristettäväksi siis n. 7mm.
Jos laitat tuollaisen sun 7-8mm holkin tohon, et saa raidetankoa ollenkaan hammastankoon enään kiinni!

Sanoit että pojat ovat näitä käyttäneet. Joo niin on, mutta pienempiä. Itse et taida olla kokeillutkaan. Mulla on noin 3mm prikka sielä joten 4mm jää vielä kiristysvaraa.
Eräällä riihimäkeläisellä oli noin 5mm holkki joten 2mm jäi kiristysvaraa. Itse en luottanu että se pysyy kiinni kunnon töyssyissä joten keksin toisen ratkasun. Luottaisitko itse? Voi tulla orpo fiilis kun kovassa vauhdissa lähtee irti ja toinen pyörä kääntyy 40 astetta vinoon :'(

Jos vieläkään ihmiset eivät usko niin tässä pari kuvaa faktoja selventääkseni.
Tässä vaiheessa raidetanko ei ole vielä kierteellään eli on vasta hollilla.
Kiristysvaraa on 7mm kuten kuvasta näkyy. Miten käy jos sitä pienennetään sillä 7mm:llä?
Enkai mäkään näitä juttuja ihan tuulesta revi >Sad

ps. kuvasta selviää mikä on jutun ratkaisu saada raidetanko menemään pitemmälle hammastankoon vakio-varsilla..


Attached Files Thumbnail(s)
       
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
Reply
#33
No mun omassa on toi reilu 6mm teinin mukana tullut holkki ja hyvin toimii. Ei ainakaan vielä ole pudonnut mutta ei sillä olekkaan vasta kuin nooin 1000km ajettu. Nyt heräsi vaan kysymys että onko se sittenkin erilinen s14 mallissa. No kohta siihen saadaan vastaus.
Nissan z, ymmärrän vapariomistajien tuskan<br />www.500whp.net<br />www.slowtoys.fi
Reply
#34
Johan oli kuva-arvoitus. Smile Mutta kyllähän se tuosta valkeni. Tuolleen sorvaamalla ei mielestäni tarvitse niitä holkkeja ollenkaan, eikös tuo pelkkä sorvaus tuo jo kääntövaraa lisää?
Reply
#35
Lemppa Wrote:No mun omassa on toi reilu 6mm teinin mukana tullut holkki ja hyvin toimii. Ei ainakaan vielä ole pudonnut mutta ei sillä olekkaan vasta kuin nooin 1000km ajettu. Nyt heräsi vaan kysymys että onko se sittenkin erilinen s14 mallissa. No kohta siihen saadaan vastaus.

Tarkistin tänään tämän!
Eli niissä on kuin onkin eroa oot siinä ihan oikeassa.

S13Confusedessa jää kiristysvaraa noin 11mm eli noin 4mm enemmän kun s14Confusedessa. (kuva1)
Tämän takia sinne voidaan laittaa myös 7mm holkki. Siihenhän jää vielä 4mm kiristettävää mikä pitäis olla ok.

Mutta!

Pyöritin raidetangon irti hammastangosta reilusti ja työnsin hammastangon niin sisälle kun menee.
Sitten pyöritin raidetangon niin sisään kunnes se stoppaa hammastankoon ja vedin hammastangon ulos.
Raidetanko löysi itsensä 4mm kauempaa kun vakiona. (kuva2)
Toisinsanoen; Raidetangon saa menemään 4mm pidemmälle sisään kun orkkiksena, sen jälkeen itse hammastangosta loppuu vara.

Eli yli 4mm holkista ei ole mitään hyötyä s13Confusedsa.

Oon myös joskus kuullu että ei oo hyvä jos hammastanko pohjaa? Onko totta?

Liitin vielä pari kuvaa havannoidakseni ja tukeakseni kertomaani ;D


Zuikkis Wrote:Johan oli kuva-arvoitus. Smile Mutta kyllähän se tuosta valkeni. Tuolleen sorvaamalla ei mielestäni tarvitse niitä holkkeja ollenkaan, eikös tuo pelkkä sorvaus tuo jo kääntövaraa lisää?

Kyllä, oot ihan oikeassa. Mutta varmaan s13Confusedeen helpompi vaan laittaa se pieni holkki väliin.
Lisäkääntyvyyden toivossa tarvii sit alkaa olkavarren muokkauksiin, mikä ei tietenkään ole laillista Tongue


Attached Files Thumbnail(s)
       
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
Reply
#36
Mutta miksi sitten 9mm holkilla pyörät kääntyy enemmän kuin 6mm(teinin vakio)?
Nissan z, ymmärrän vapariomistajien tuskan<br />www.500whp.net<br />www.slowtoys.fi
Reply
#37
Mulla oli loppukesän 5mm holkit kiinni s14Confusedsa n. 5000tkm ajan ja hyvin tuntu pysyvän kiinni. En muista mitanneeni monta milliä meni kierteelle mutta kyllä niitä muutaman kierroksen sai kääntää kiinni. Niin ja vakioraidetangot siis käytössä.
Reply
#38
Lemppa Wrote:Mutta miksi sitten 9mm holkilla pyörät kääntyy enemmän kuin 6mm(teinin vakio)?

Ainakin vakio s13 raidetangoissa noin. Jos et kuvistakaan vielä usko niin voi itku.
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
Reply
#39
Lemppa Wrote:No edelleen olen itse holkeilla kokeillut. Uskon sitä enemmän kun kuvia. Ja jopa euromasterin kone näytti niin. Ehkä ne ei ole niin tarkkoja kun sun tönärimittaukset

Muistaakseni sulle laitettiin kiinni teinin raidetangot kun siellä euromasterilla kävit kulmias kattomassa?
Sen lisäks sulla oli s14 alatukivarret jotka vaikuttaa asiaan.

Itse herraa lainaten: "Ihmetystä herätti kyllä pyörien kääntymissäde kun eteen laitettiin samalla s14 lainatut alatukivarret ja säädettävät reaktiotangot. Kyllä jaappanin poika oli oikeassa neuvoessaan uudemman kaxsatkun alatukivarsia käyttämään. Eli nyt varsinkin sisempi pyörä kääntyy todella reilusti."

Eniveis. Ainakin tuosta hammastangosta ei enempää saa irti, siksi tarviikin alkaa noita muita muutoksia hakemaan paremman kääntyvyyden toivossa.
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
Reply
#40
juZz Wrote:
Lemppa Wrote:No edelleen olen itse holkeilla kokeillut. Uskon sitä enemmän kun kuvia. Ja jopa euromasterin kone näytti niin. Ehkä ne ei ole niin tarkkoja kun sun tönärimittaukset

Muistaakseni sulle laitettiin kiinni teinin raidetangot kun siellä euromasterilla kävit kulmias kattomassa?
Sen lisäks sulla oli s14 alatukivarret jotka vaikuttaa asiaan.

Itse herraa lainaten: "Ihmetystä herätti kyllä pyörien kääntymissäde kun eteen laitettiin samalla s14 lainatut alatukivarret ja säädettävät reaktiotangot. Kyllä jaappanin poika oli oikeassa neuvoessaan uudemman kaxsatkun alatukivarsia käyttämään. Eli nyt varsinkin sisempi pyörä kääntyy todella reilusti."

Eniveis. Ainakin tuosta hammastangosta ei enempää saa irti, siksi tarviikin alkaa noita muita muutoksia hakemaan paremman kääntyvyyden toivossa.
No katon jos löydän sen jälkimmäisen säätölapun vielä. eli kävin säädättämässä kulmat ennen ja jälkeen teinien asennuksen. Tuo 6mm holkki toi muistaakseni 14 astetta lisää kulmaa. Ja holkin kokoa muuttaessa eli laitoin ihan prikan lisäksi niin on mitattu ihan mitalla/tönärillä niin suuri ero siinä oli.

Tossa ilman holkkeja
[Image: index.php?action=dlattach;topic=27969.0;...8367;image]
Nissan z, ymmärrän vapariomistajien tuskan<br />www.500whp.net<br />www.slowtoys.fi
Reply
#41
Tuli vaan mieleen: Mites jos hammastangon päähän kierteettömään osaan laittais helicoilit? Sillä sais käytettyä sen ~10mm "turhaa" mittaa...
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#42
Xenon Wrote:Tuli vaan mieleen: Mites jos hammastangon päähän kierteettömään osaan laittais helicoilit? Sillä sais käytettyä sen ~10mm "turhaa" mittaa...

Juu yks vaihtoehto kyl lisätä kiristysvaraa joten saa isomman holkin Smile
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
Reply
#43
Mutta sitten sellainen asia että paljon niiden pyörien tarvitsee kääntyä. Eli viime vuonna jurvassa Kenneth Moen ajoi silviallaan ja autoon tehdyt muutokset olivat sisustan purku, kuppipenkki, vyöt, joku alusta japanista ja ahtoja nostettu(280hv). Ja ainakaan omasta mielestä linjoissa ei ollut valittamista.
Nissan z, ymmärrän vapariomistajien tuskan<br />www.500whp.net<br />www.slowtoys.fi
Reply
#44
Lemppa Wrote:Eli viime vuonna jurvassa Kenneth Moen ajoi silviallaan ja autoon tehdyt muutokset olivat sisustan purku, kuppipenkki, vyöt, joku alusta japanista ja ahtoja nostettu(280hv). Ja ainakaan omasta mielestä linjoissa ei ollut valittamista.

Kennethillä on vaan yksi vahvuus puolellaan, se osaa ajaa.. Antaa aika paljon anteeksi kaiken muun suhteen.
Reply
#45
Lemppa Wrote:Mutta sitten sellainen asia että paljon niiden pyörien tarvitsee kääntyä.
Niin, paljonko? Jos juzzilla ottaa jo renkaatkin kiinni joka paikkaan käännettäessä niin ollaanko jo liian pitkällä?
Chuck Norris puts the laughter in manslaughter

Jotain salamia
Reply
#46
Lemppa Wrote:Mutta sitten sellainen asia että paljon niiden pyörien tarvitsee kääntyä. Eli viime vuonna jurvassa Kenneth Moen ajoi silviallaan ja autoon tehdyt muutokset olivat sisustan purku, kuppipenkki, vyöt, joku alusta japanista ja ahtoja nostettu(280hv). Ja ainakaan omasta mielestä linjoissa ei ollut valittamista.

No sehän on jokaisen oma mieltymys paljon haluaa niiden kääntyvän. Tuo holkki / sorvaus jippo on vain yks pieni osa joka on helppo toteuttaa ja joka sinällään helpottaa hommaa vähäsen kun ei spinnaa niin helposti.

Siitä eteenpäin muutokset ei oo välttämättömiä tietenkään, enkä niitä suosittelekkaan.

Ite on kiva kokeilla kaikennäköstä ja toki omalla autolla on ainakin helppo parkkeerata taskuun jos ei muuta..
Eikä mulla kyllä kiinni raavi.. Wink


Attached Files Thumbnail(s)
   
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
Reply
#47
Lemppa Wrote:Mutta sitten sellainen asia että paljon niiden pyörien tarvitsee kääntyä. Eli viime vuonna jurvassa Kenneth Moen ajoi silviallaan ja autoon tehdyt muutokset olivat sisustan purku, kuppipenkki, vyöt, joku alusta japanista ja ahtoja nostettu(280hv). Ja ainakaan omasta mielestä linjoissa ei ollut valittamista.
nuin perus autollako veteli? kova jätkä...
Nissan 200 Sx rs13 <br />Projekto:<br />http://forum.vastaheitto.com/index.php?topic=63.0<br />KUVIA JA INFOO:<br />http://www.dnsf.org/index.php?group=GALLERIA&amp;id=&amp;d=c&amp;a=b&amp;pid=3386<br />http://www.minunauto.com/?3586<br />http://power.1g.fi
Reply
#48
powered by... Wrote:nuin perus autollako veteli? kova jätkä...

+ kunnon lukkoperä, jarrupaineensäädin etujarruille yms yms. Mut tää nyt on väärä paikka puhua kennethin muutoksista? Ei liity koko ukkeli tähän topikkiin mitenkään..
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
Reply
#49
Mietin tuossa vaan tuota Juzzin viimeisintä kuvaa (plus että oon päässyt livenä kapistusta ihmettelemään)... Onko S14Confusedsa runkopalkit niin olennaisesti kapeammalla tai muuten sijoitukseltaan erilaiset että tuo onnistuu, vai onko nekin sahattu jo pois lisäkulman toivossa? ;D Tuossa omassa kinnerissä ei ole mun tietooni kuin S14 alatukivarret joita Lemppakin mainostaa, ja talvirenkaat ottaa jo ihan tappiin kääntäessä runkopalkkiin kiinni. Ja palkin reunan pokkaus on modattu pois tieltä...

Kukin tekee tyylillään mutta ite oon sitä mieltä että jos tuo mun nykyinen kääntökulma (joka on huomattavasti suurempi kuin vakio S13Confusedsa muttei ihan älytön kuitenkaan) ei riitä niin antaa harrastuksen olla.

Tainnu Juzzilla jäädä vaan niin pahat traumat Ahveniston kaiteesta että on mennyt kulmahakuisuus "hieman" yli. ;D
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#50
Xenon Wrote:Mietin tuossa vaan tuota Juzzin viimeisintä kuvaa (plus että oon päässyt livenä kapistusta ihmettelemään)... Onko S14Confusedsa runkopalkit niin olennaisesti kapeammalla tai muuten sijoitukseltaan erilaiset että tuo onnistuu, vai onko nekin sahattu jo pois lisäkulman toivossa? ;D Tuossa omassa kinnerissä ei ole mun tietooni kuin S14 alatukivarret joita Lemppakin mainostaa, ja talvirenkaat ottaa jo ihan tappiin kääntäessä runkopalkkiin kiinni. Ja palkin reunan pokkaus on modattu pois tieltä...

Kukin tekee tyylillään mutta ite oon sitä mieltä että jos tuo mun nykyinen kääntökulma (joka on huomattavasti suurempi kuin vakio S13Confusedsa muttei ihan älytön kuitenkaan) ei riitä niin antaa harrastuksen olla.

Tainnu Juzzilla jäädä vaan niin pahat traumat Ahveniston kaiteesta että on mennyt kulmahakuisuus "hieman" yli. ;D

Hahaa Big Grin
Vanteesta ja etConfusedtähän tuo on kiinni että koska ottaa ja minne kiinni Smile
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
Reply
#51
juZz Wrote:
powered by... Wrote:nuin perus autollako veteli? kova jätkä...

+ kunnon lukkoperä, jarrupaineensäädin etujarruille yms yms. Mut tää nyt on väärä paikka puhua kennethin muutoksista? Ei liity koko ukkeli tähän topikkiin mitenkään..
Ei ollut tuolla jurvassa, koska auto oli kiireellä vaan niputettu kun toisesta s15Confusedta meni kone. Siinä ei ollut mitään ylimäärästä kiinne
Nissan z, ymmärrän vapariomistajien tuskan<br />www.500whp.net<br />www.slowtoys.fi
Reply
#52
Lemppa Wrote:
juZz Wrote:
powered by... Wrote:nuin perus autollako veteli? kova jätkä...

+ kunnon lukkoperä, jarrupaineensäädin etujarruille yms yms. Mut tää nyt on väärä paikka puhua kennethin muutoksista? Ei liity koko ukkeli tähän topikkiin mitenkään..
Ei ollut tuolla jurvassa, koska auto oli kiireellä vaan niputettu kun toisesta s15Confusedta meni kone. Siinä ei ollut mitään ylimäärästä kiinne

OT : Kyl mulla ainaki tarttu videokameralle sellanen juttu ku kennetti melkein pysäytti auton suoralle takarenkaat savuten, tuo ainakin kielis tosta jarrupaineensäätimestä ?
Reply
#53
Eikös oo helpoin ajaa jyrsimel olka akselista pintaa vähän suoraksi ja poraa reikä lähemmäks napaa? Wink
Ahdin määrää tahdin.Ja kahen kilon siika.<br />Alumiini TIG hitsaukset
Reply
#54
mazdatic Wrote:Eikös oo helpoin ajaa jyrsimel olka akselista pintaa vähän suoraksi ja poraa reikä lähemmäks napaa? Wink

nissaneissa se varsi on aika hentoinen, ei siihen oikein mahdu reikä mihinkään muuhun kohtaan.. Hitsaushommiksi menee, melkein vaan pistettävä poikki ja pätkä pois välistä.

Muutenhan tuo olisi loistava muutos kun samalla saisi Ackermanin ohjauksen pois tai ainakin vähennettyä.

Mutta jos nyt helppoudesta puhutaan niin kyllähän nuo tässä mainitut holkit tuonne laittaa vartissa, ja työkaluja ei tarvi kuin jakoavaimen..
Reply
#55
Zuikkis Wrote:
mazdatic Wrote:Eikös oo helpoin ajaa jyrsimel olka akselista pintaa vähän suoraksi ja poraa reikä lähemmäks napaa? Wink

nissaneissa se varsi on aika hentoinen, ei siihen oikein mahdu reikä mihinkään muuhun kohtaan.. Hitsaushommiksi menee, melkein vaan pistettävä poikki ja pätkä pois välistä.

Muutenhan tuo olisi loistava muutos kun samalla saisi Ackermanin ohjauksen pois tai ainakin vähennettyä.

Mutta jos nyt helppoudesta puhutaan niin kyllähän nuo tässä mainitut holkit tuonne laittaa vartissa, ja työkaluja ei tarvi kuin jakoavaimen..

riippuu nissanista... joissain on olka akseli alumiinia... mulla on oikeeseen kulmaan sorvattu poranterä millä on toi kartio helppo tehä. mut jos valuutavaraa niin silloin hitsaus hommia
300zx
Reply
#56
onkohan r33 skylineen kellään käytännön kokemusta kääntövaran suurentamisesta.. että mistä kannattais alottaa suurentaa =) Eikös näihin ole nykypäivänä myynnis jo valmiita satsejaki?
Reply
#57
relic Wrote:onkohan r33 skylineen kellään käytännön kokemusta kääntövaran suurentamisesta.. että mistä kannattais alottaa suurentaa =) Eikös näihin ole nykypäivänä myynnis jo valmiita satsejaki?
Veikkaisin että samalla tavalla kuin S14Confusedeen onnistuu lisäämällä prikat raidetangon sisempiin päihin jotta raidetanko menee sisempään ohjausvaihteeseen ja kääntyvyys lisääntyy. Toinen vaihtoehto on sorvata raidetangon sisempiä päitä.
Reply
#58
Petu Wrote:
relic Wrote:onkohan r33 skylineen kellään käytännön kokemusta kääntövaran suurentamisesta.. että mistä kannattais alottaa suurentaa =) Eikös näihin ole nykypäivänä myynnis jo valmiita satsejaki?
Veikkaisin että samalla tavalla kuin S14Confusedeen onnistuu lisäämällä prikat raidetangon sisempiin päihin jotta raidetanko menee sisempään ohjausvaihteeseen ja kääntyvyys lisääntyy. Toinen vaihtoehto on sorvata raidetangon sisempiä päitä.
Ajattelin ihan samaa lukemieni perusteella... vanteet menee todennäkösesti vaihtoon et:n takia.. Onko leimamiehellä sanottavaa pyörien kääntyvyydestä.. jos ton auton pyrkis pitämään kuitenkin kilvissä..
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)