Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Primeraan akku
#1

Pakkasten kiristyessä on Primeran käynnistys ollut ammuisin vaikeaa. Nykyisessä akussa ei ole minkäänlaisia merkintöjä, joten olisin kiinostunut minkä tehoinen akku pitäisi ostaa. Eräästä varaosaliikkestä sanoivat, että 55Ah akku olisi Primeraan riittävä.
Motonetin hinnastossa ei ole Primeraan 55 Ah akkuja

Primera-bensa P10/P11 62Ah/480A Bosch (ei W10). . . . . . . 62.50
Primera-bensa P10/P11 62Ah/600A Bosch (ei W10). . . . . . . 69.90

Autokeskuksen sivuilta löydettyä

http://www.autokeskus.fi/varaosatjatarvi...keet/akut/
Tuolta huomasin Priima-akun olevan 55Ah.

Jos teksti ja linkit on sekavia, niin kysymykseni:
-Onko 55 Ah akku riitävän tehokas Primeraan?
-Onkohan tuo Priima-akku hyvä hankinta?
Almera 1,4 -97 & Octavia 1,4 DSG Combi Elegance -10
Reply
#2

Kyllä 55ah riittää. Mitään tuollaista geneeristä Priima-akkua en menis ostamaan vaan joku tunnettu ja hyväksi havaittu merkki. Priiman hintakin epäilyttää. Joku Varta, Exide, Optima -sektori kuulostaa jo paljon paremmalta. Halvalla kun ei vaan saa hyvää.
Live slow, die old.
Reply
#3
Ite oon aina ostanu akut Biltemasta ja koskaan ei ole tarvinnut katua. Testeissähän ne ovat aina pärjänneet ja hintakaan ei tosiaan ole paha.
290kw / 660nm
Reply
#4
Pasi Wrote:Kyllä 55ah riittää. Mitään tuollaista geneeristä Priima-akkua en menis ostamaan vaan joku tunnettu ja hyväksi havaittu merkki. Priiman hintakin epäilyttää. Joku Varta, Exide, Optima -sektori kuulostaa jo paljon paremmalta. Halvalla kun ei vaan saa hyvää.

Kiitos tiedosta, 55Ah siis riittää.

Soitin Auokeskukselle ja kysyin onko tuo Priima-akku hyvä. Ainakin sieltä väitettiin tuon olevan sama akku sisältä kuin Varta. Mikähän on sitten oikea totuus?
Almera 1,4 -97 & Octavia 1,4 DSG Combi Elegance -10
Reply
#5
Rimpera Wrote:
Pasi Wrote:Kyllä 55ah riittää. Mitään tuollaista geneeristä Priima-akkua en menis ostamaan vaan joku tunnettu ja hyväksi havaittu merkki. Priiman hintakin epäilyttää. Joku Varta, Exide, Optima -sektori kuulostaa jo paljon paremmalta. Halvalla kun ei vaan saa hyvää.

Kiitos tiedosta, 55Ah siis riittää.

Soitin Auokeskukselle ja kysyin onko tuo Priima-akku hyvä. Ainakin sieltä väitettiin tuon olevan sama akku sisältä kuin Varta. Mikähän on sitten oikea totuus?

Tuohonpa en osaa vastata. Onhan se mahdollista toki. Pitää vaan muistaa että mieluusti ne sulle toisenkin akun myy jos edellinen ei kestä kuin hetken.. Itse ostaisin kerralla hyväksi todistetun. Nuo testit on hyvä ja varsin puolueeton tietolähde.
Live slow, die old.
Reply
#6
Rimpera Wrote:
Pasi Wrote:Kyllä 55ah riittää. Mitään tuollaista geneeristä Priima-akkua en menis ostamaan vaan joku tunnettu ja hyväksi havaittu merkki. Priiman hintakin epäilyttää. Joku Varta, Exide, Optima -sektori kuulostaa jo paljon paremmalta. Halvalla kun ei vaan saa hyvää.

Kiitos tiedosta, 55Ah siis riittää.

Soitin Auokeskukselle ja kysyin onko tuo Priima-akku hyvä. Ainakin sieltä väitettiin tuon olevan sama akku sisältä kuin Varta. Mikähän on sitten oikea totuus?

Oot sä milloin viimeks soittanut johonkin liikkeeseen, tiedustellut niiden myymän tuotteen laatua, ja saanut vastaukseksi: "Joo, tää on ihan paska. Kannattaa ostaa joku muu jostain muualta" :Smile

Voi ostaa huonon ja halvan akun, ja vaihtaa sen useammin. Tai voi kerralla ostaa laadukkaan ja kalliimman akun, joka kestää monta vuotta.
Itse ostin primeraan 80 ah bannerin, maksoi vajaa satasen, ja toimii nyt kuudetta vuotta ongelmitta.
BMW X5 4.8is
Reply
#7
Rimpera Wrote:Soitin Auokeskukselle ja kysyin onko tuo Priima-akku hyvä. Ainakin sieltä väitettiin tuon olevan sama akku sisältä kuin Varta. Mikähän on sitten oikea totuus?

Voi hyvinkin pitää paikkansa, nykyään noista tehtaista tulee samoja akkuja eri kuorissa. Muistaakseni esim. Vartan ja Boschin akut ovat samalta tehtaalta ja erot on vain kosmeettisia.
Nissan 200sx s14 -94<br />Fiat Punto -01<br />Volvo 360 -89<br /><br />- &quot;Jos sinulla on potenssiongelmia, niin niihin auttaa neliöjuuri.&quot;
Reply
#8

Päivän Hesarissa oli IKH Vantaan mainos, jossa oli Bosch Silver 62 Ah akku hieman yli 60 euroa. Soitin tuonne kysyäkseni 55Ah hintaa, mutta heidän tiedot löysi Primeraan vain 62Ah akun. Aika yllättävää, mutta tuollakin myyjä kehui heidän myymäänsä tuotetta hyväksi ilman erillistä kysymystä. Tuollaisella akulla kai luulisi selviävän muutaman talven.

http://www.ikh.fi/ikh2003/kauppiasverkos.../bosch.php

Katsoin myös Bilteman nettisivuilta huoltovapaita akkuja, siellä 62Ah maksaa 59,90.

Bosch taitaa olla ratkaisu tällä kertaa.

Almera 1,4 -97 &amp; Octavia 1,4 DSG Combi Elegance -10
Reply
#9
Ääni Optimalle. ;D
Subaru Forester 2.5XT Turbo
Reply
#10
Rimpera Wrote:-Onkohan tuo Priima-akku hyvä hankinta?

En suosittele...Itellä oli entisessä Primmussa kax tommosta ja niitten elinikä oli 1 vuosi :o
ATN Motorsports - BMW E36 Drift Edition rakenteilla
Reply
#11

Meidän taloudessa on siirrytty käyttämään hyytelöakkuja aina sitä mukaa kun perinteinen patteri on toiminnan lopettanut. Tällä hetkellä taitaa olla kaikissa muissa laitteissa hyytelö, paitsi tossa uusimmassa tulokkaassa, siinä kun laturi osoittaa lopun merkkejä niin ei viitsi vielä vaihtaa.
(jopa ruohonleikkurissa oli yhden kesän, tosin mun harrastebiilistä lainassa. Kiersi muuten sen verran startilla että ei ollu käynnistysongelmia ;D)

Ensimmäinen Optima on taloon tullut muistaakseni ´97 ja on edelleen käytössä, eikä ole kertaakaan tarvinnut lähteä noihin apuvirtaa antamaan.

Toki hyytelöakunkin saa paskaksi, velipoika testasi senkin (BB akku täysin tyhjänä parinkymmenen asteen pakkasessa useamman viikon x2)

En nyt ala messuamaan Optiman ylivoimaisuudesta, kun ei muista ole kokemuksia, mutta meillä ainankin toiminut hyvin.
Luulisi että esim. Vartan vastaava on aivan yhtä hyvä, hieman kustannustehokkaampi se ainankin olisi. :Smile
We Produced With Spartan Air
Reply
#12
Kannattaa laittaa aina isompi mitä kirjat suosittelee, primeraan vähintään 60a. Itellä 75A Exide, maksoi 59e.
60 Amppeerin akkuja saa 45 euroon. Esim. Exide,Hankook,ZAP.

Yleensä isommassa akussa siis on enemmän säntäysvirtaakin. Jaksaa sitten pakkasellakin pyörittää paremmin.
Reply
#13
Niin eikös toi xxAh meinaa vaan sitä kuinka paljon siinä on virtaa, eli kuinka kauan jaksaa startata, kauanko akku kestää jos jää valot päälle ym. Luonnollisesti pakkanen vähä laskee noita lukuja (korjatkaa jos olen väärässä).

Akkua ostaessahan ei juur oo nykyautoissa väliä kun se että kaapelit riittää niihin napoihin ja että napasuus on oikein. Ja tietty se laatu, paremmat antaa hetkellistä virtaa enemmän -> starttaa kevyemmin.

Mulla ainaki rimeras oli joku Motonet halpisakku, hyvin toimi 2v takuu ja kun se pariin otteeseen meni tyhjäks tossa kesällä rokitellessa ni ei pitäny virtoja enää kunnol, kävin sen tos syksyl vaihtamas uuteen. Eipä ne sitä mitenkää testannu, antovat hyllystä vaa kuittia vastaan uuden akun.
Nissan Primera Sportdeck 2.0i CVT-M6 Sport<br />Nissan Primera Wagon 2.0i CVT-M6 Sport
Reply
#14

Tuossa on hyvä linkki akkujen sielunelämään:
http://www.akkunelio.fi/yleista_akuista.htm

Ja tuossa on TM:n suuri akkutesti vuodelta 2003.
http://www.sohva.org/~rimmon/kuvia/akku.pdf

We Produced With Spartan Air
Reply
#15
Duunari Wrote:Ääni Optimalle.  ;D

Normaali auto missä akku on konehuoneessa ei ole mitään järkeä ostaa 215e hintasta optima akkua. Ei se optimakaan ikuisesti kestä.
Sitten jos akku pitää saada auton sisätilaan optima on paras ratkaisu, normaalia akkua ei kannata edes sisälle laittaa ellei ole kunnon "tuuletusta".
Optiman saa myös vääränlaisella laturilla nopeassa ajassa rikki. En tarkoita siis auton laturia vaan pöytälaturia.
Reply
#16
samisami2 Wrote:Normaali auto missä akku on konehuoneessa ei ole mitään järkeä ostaa 215e hintasta optima akkua.

Elämä on...  :-\
Hyytelöakuista en luovu enää.

Quote:Ei se optimakaan ikuisesti kestä.

Jos kestäisi, hintaakin saisi olla enemmän.
Silti minun käytössä normiakku kuolee monta kertaa nopeammin. 
Varsinkin nyt kun tilasin vielä Eberin ;D

Quote:Sitten jos akku pitää saada auton sisätilaan optima on paras ratkaisu, normaalia akkua ei kannata edes sisälle laittaa ellei ole kunnon "tuuletusta".

Mielestäni normi akkua ei ollenkaan sisälle.  :Smile

Quote: Optiman saa myös vääränlaisella laturilla nopeassa ajassa rikki. En tarkoita siis auton laturia vaan pöytälaturia.

Tuo pitäisi jo kunnon akun ostajan tietää, pahinta lataamisessa on kylmän akun lataaminen ja ylilataukset. (Kuin myös Krh:lla)
Siksi laturi on oltava kunnollinen.
Subaru Forester 2.5XT Turbo
Reply
#17
itelläni on kaksi optiman punasta akkua toinen keulalla ja toinen kontissa ja virtaa riittää
myös aikasemmin oli bocsh asiasilver 62ah toimi ainakin todella hyvin soittimellekkin riitti virta mainiosti
Nissan Skyline R33 GTS-T -95 Talliruusu ehkä joskus liikkuu
JDM Subaru Impreza WRX STI spec c ra wr limited MY05 *harraste*
Ex.JDM Subaru Legacy GT spec b 5mt MY05 REFUEL käyttis
Pyöränkaarien Levityksiä/Kaarimankelin vuokrausta kysy yv:llä!!
Reply
#18
Hö.. mulla ku varmaan alkup akku kyrvähti tosa syksyllä ni hain biltemasta halvimman paskan ja hyvin on pelittäny. Akkujen erot on lähinnä juurikin tuossa hetkellisessä virran annissa, ja siinä ei biltema oo vissiin mikään paras ollu, mut hyvin pyörittää pakkasillakin vaikka puristuksia on reilusti normaalia enemmän.

Joskus ennenkin noin ostellu eikä ykskään oo mun aikana levinny, ihan hyvä hinta/laatu. Optimat on ihan hifistelyy, mut hei, jos on baksii ni ostakee ostakee, pakkohan sen on parempi olla.

Se on ku noitten bb autojen kanssa joutuu starttaan useamman minuutin, ni rupee oleen akulla välii ;D
EXSR20DE: Madallettu (1,4mm) ja portattu kansi, venttiilit muotoiltu, Z-lastu,&nbsp; Piper NISPB285R nokat, säädettävät nokkapyörät, Martelius putkisto, pakosarja ja decat. SuperSprintin pönttö, Apex, kevennetty vauhtipyörä. = Ei se silti mihinkään kulje Wink
Reply
#19
Tuotatuota..Tällainen idiootti kun olen niin onko väliä jos Primeraan laittaa vaikka jonkun 100ah akun? Nykyinen akku ei oikein kylmällä enää kunnolla pyöritä ja tuollainen 100ah olis tarjolla todella edullisesti.
Reply
#20
just hommasin omaan primeraan 70Ah:n Exide Xtra akun.. makso 86e mut kyllä virtaaki riittää.
Reply
#21
Frontier Wrote:Tuotatuota..Tällainen idiootti kun olen niin onko väliä jos Primeraan laittaa vaikka jonkun 100ah akun? Nykyinen akku ei oikein kylmällä enää kunnolla pyöritä ja tuollainen 100ah olis tarjolla todella edullisesti.

aika samahan se loppujen lopuks on mikä akku siel on jos se vakiopaikalle mahtuu. toki jos akku sijaitsee takakontissa ni sit kai ei oo väliä.. toki pitää laturikin ottaa huomioon...
Reply
#22
Sampza Wrote:
Frontier Wrote:Tuotatuota..Tällainen idiootti kun olen niin onko väliä jos Primeraan laittaa vaikka jonkun 100ah akun? Nykyinen akku ei oikein kylmällä enää kunnolla pyöritä ja tuollainen 100ah olis tarjolla todella edullisesti.

aika samahan se loppujen lopuks on mikä akku siel on jos se vakiopaikalle mahtuu. toki jos akku sijaitsee takakontissa ni sit kai ei oo väliä.. toki pitää laturikin ottaa huomioon...

Niin mitä pitää ottaa laturissa huomioon?
Reply
#23
Frontier Wrote:
Sampza Wrote:
Frontier Wrote:Tuotatuota..Tällainen idiootti kun olen niin onko väliä jos Primeraan laittaa vaikka jonkun 100ah akun? Nykyinen akku ei oikein kylmällä enää kunnolla pyöritä ja tuollainen 100ah olis tarjolla todella edullisesti.

aika samahan se loppujen lopuks on mikä akku siel on jos se vakiopaikalle mahtuu. toki jos akku sijaitsee takakontissa ni sit kai ei oo väliä.. toki pitää laturikin ottaa huomioon...

Niin mitä pitää ottaa laturissa huomioon?

no varmaan se että se laturi jaksaa vielä ladata sitä akkua... ei auton oma vakiolaturi varmasti mitään esim. 100Ah:n akkua kovin nopeesti lataile jos sattuu tyjähks menee..
Reply
#24
MUTU tietoa:

KÄSITTÄÄKSENI akkujen Ah määrä ei merkitse muuta kuin sitä kauanko se akku sitä virtaa antaa JA kauanko sitä kestää tyhjästä täyteen ladata. Merkitystä on akkua vaihtaessa jännite että on 12V, napaisuus, eli siis että akun navat ovat oikein päin ettei tarvitse johtoja vaihdella ja sitten starttivirta, eli kuinka paljon akku antaa startatessa virtaa ulos. Ettei osta sinne esim. asuntovaunun akkua joka ei anna starttivirtaa kovinkaan hääppöisesti.

Meillä ainakin kun on paukahtanut traktorista 110Ah akku niin heitettiin tilalle (kun ylimääräinen oli) normaali 65Ah auton akku ja moitteetta toimi. Talvella ei vaan starttaillut enää niin kauaa tuolla pienemmällä akulla
Nissan Primera Sportdeck 2.0i CVT-M6 Sport<br />Nissan Primera Wagon 2.0i CVT-M6 Sport
Reply
#25
Tumphu Wrote:MUTU tietoa:

KÄSITTÄÄKSENI akkujen Ah määrä ei merkitse muuta kuin sitä kauanko se akku sitä virtaa antaa JA kauanko sitä kestää tyhjästä täyteen ladata. Merkitystä on akkua vaihtaessa jännite että on 12V, napaisuus, eli siis että akun navat ovat oikein päin ettei tarvitse johtoja vaihdella ja sitten starttivirta, eli kuinka paljon akku antaa startatessa virtaa ulos. Ettei osta sinne esim. asuntovaunun akkua joka ei anna starttivirtaa kovinkaan hääppöisesti.

Meillä ainakin kun on paukahtanut traktorista 110Ah akku niin heitettiin tilalle (kun ylimääräinen oli) normaali 65Ah auton akku ja moitteetta toimi. Talvella ei vaan starttaillut enää niin kauaa tuolla pienemmällä akulla

noniin.. ja auton laturi on tasan varmasti kovemmilla esim. 80Ah:n kuin 55Ah:n akun kohdalla.. eiköhän tää on itsestään selvyys ja sitä mä edellisessä postauksessa tarkoitinkin.
napaisuus on tärkee ja varmasti sekin et miten ison akun sinne hlöautoon laittaa.
Reply
#26
Sampza Wrote:
Tumphu Wrote:MUTU tietoa:

KÄSITTÄÄKSENI akkujen Ah määrä ei merkitse muuta kuin sitä kauanko se akku sitä virtaa antaa JA kauanko sitä kestää tyhjästä täyteen ladata. Merkitystä on akkua vaihtaessa jännite että on 12V, napaisuus, eli siis että akun navat ovat oikein päin ettei tarvitse johtoja vaihdella ja sitten starttivirta, eli kuinka paljon akku antaa startatessa virtaa ulos. Ettei osta sinne esim. asuntovaunun akkua joka ei anna starttivirtaa kovinkaan hääppöisesti.

Meillä ainakin kun on paukahtanut traktorista 110Ah akku niin heitettiin tilalle (kun ylimääräinen oli) normaali 65Ah auton akku ja moitteetta toimi. Talvella ei vaan starttaillut enää niin kauaa tuolla pienemmällä akulla

noniin.. ja auton laturi on tasan varmasti kovemmilla esim. 80Ah:n kuin 55Ah:n akun kohdalla.. eiköhän tää on itsestään selvyys ja sitä mä edellisessä postauksessa tarkoitinkin.
napaisuus on tärkee ja varmasti sekin et miten ison akun sinne hlöautoon laittaa.
Ihan samalla tavalla se laturi lataa on se akku 80 tai 55ah
Nissan z, ymmärrän vapariomistajien tuskan<br />www.500whp.net<br />www.slowtoys.fi
Reply
#27
Itsellä P10 Primerassa Priima akku, iästä ei tietoa koska oli autossa kun ostin sen, ollut minulla 2.5v. En saanut lämmityspaikkaa täksikään talveksi, (ei ollut viime talvenakaan) mutta Aina on auto lähtenyt käyntiin ilman ongelmaa >Sad (ajo mukavuus on eri asia, kun ei saa sisätilan lämppäriä)
Volvo S60 2.5T 02 Momentum Ex Ford Mondeo 02 2.0 Ambiente<br />Ex Opel Vectra 98 1.8 Gl+<br />Ex - Nissan Primera 91 1.6 Slx
Reply
#28
Aikaisemmin kehuin priima akkua, nyt tuli sen käyttöikä täyteen. Löysin akusta tekstin jotta oli valmistettu 8/01 ;D

Tilalle tuli Exide X-Treme 2 64ah /510a myyjä kehui ton kylmäkäynnistys ominaisuuksia ja hintana kärin 106€ onko hinta järkevä vai maksoinko paljon "extraa" kun en viitsinyt kysellä muista liikkestä?
Volvo S60 2.5T 02 Momentum Ex Ford Mondeo 02 2.0 Ambiente<br />Ex Opel Vectra 98 1.8 Gl+<br />Ex - Nissan Primera 91 1.6 Slx
Reply
#29
slx_ Wrote:Aikaisemmin kehuin priima akkua, nyt tuli sen käyttöikä täyteen. Löysin akusta tekstin jotta oli valmistettu 8/01 ;D

Tilalle tuli Exide X-Treme 2 64ah /510a myyjä kehui ton kylmäkäynnistys ominaisuuksia ja hintana kärin 106€ onko hinta järkevä vai maksoinko paljon "extraa" kun en viitsinyt kysellä muista liikkestä?

oma makso 86e Big Grin tosin kuljetusfirman alennuksilla, normi tais olla jotain 100e Big Grin

btw. omanki primeran akku oli priima akku ja se oli valmistettu 6/99
Reply
#30
Varta tai Exide
http://www.minunauto.com/auto/16088<br /><br />Bmw 530D E60<br /><br />[EX] Nissan primera vm97<br /><br />Yamaha Rx Warrior vm04
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)