Posts: 1,522
Threads: 75
Joined: Jul/2003
Tämmöisen vastauksen sain kun pyysin konttorilta kirjallisena selvityksen mitä dokumentteja tarvitsen kun mutoskatastan autoon (95-96) mallisarjaan kuulumattomalla moorrorilla:
Moottorin vaihtaminen on sallittu auton mallisarjan puitteissa ja seuraavin
rajoituksin myös mallisarjaan kuuluvaa suurempaan.
Vaihdettava moottori saa poiketa mallisarjan suurimmasta
moottorivaihtoehdosta seuraavasti:
-moottorin massa 20 % suurempi
-moottorin teho 20 % suurempi
-iskutilavuus 25 % suurempi
Moottorin vaihtamisen yhteydessä on auton jarrut, voimansiirto ja muut
liikenneturvallisuuteen vaikuttavat varusteet muutettava vastaamaan
suuremman moottorin mallin rakenteita.
Mallisarjaan kuuluvina voidaan pitää myös Euroopan ja USAn markkinoille
tarkoitettuja malleja edellyttäen, että kyseisten mallien teknisistä eroista
on saatavana luotettava selvitys.
Muutoskatsastuksessa on esitettävä selvitys vaihdettavan moottorin em.
teknisistä ominaisuuksista.
Mikäli ominaisuudet ylittävät em. rajat, voidaan muutos hyväksyä vain
Ajoneuvohallintokeskuksen ( http://www.ake.fi) poikkeusluvalla.
Myös auton pakokaasupäästöjen direktiivin, E-säännön tai USAn
määräystenmukaisuudesta muutettuna tarvitaan valmistajan, tämän edustajan
tai tutkimuslaitoksen antama todistus.
Katsastuksessa on esitettävä myös selvitys moottorin alkuperästä.
Että tuommosta.
Ajattelin pistää tänne näkyville jos jollekkin muullekkin tästä apua olisi.
www.pepantuonti.fi<br />www.rc-cars.fi<br />R32 GT-R 100% harraste ja silmäterä<br />Silverado 6.6 duramax käyttis.<br />17M 2.0 v6 -71 -VARJELTU PERHEENJÄSEN isoisältä pojanpojalle- (entisöinti käynnissä, ikuisuusprojekti)
Juu näin se menee myös käytännössä.
Minulla on mazda 323 johon asensin mallisarjaan kuulumattoman mazdan 1.8 turbo moottorin.
Pyysivät selvityksen jarrujen ja alustan osien vastaavuudesta.selvitys joko maahantuojalta tai sen edustajalta.
Selvitys pakokaasu päästöistä (valmistajalta) minkä tyyppitodistuksen mukaiset vaatimukset tekniikka täyttää (tämä pitäisi löytyä kaikista suomeen rekisteröidyistä autoista ainakin mazdalta löytyi)
Selvitys tehoista (valmistaja tai sen edustaja, penkkilappu tai voivat hyväksyä myös jonkun ohjelman ilmoittamat esim. koivunen tai autodata )
Selvitys tekniikan alkuperästä (kuitti riittää)
Kannattaa asioida yhden tietyn kasastus inssin kanssa ja selvittää tarvittavat laput puhelimitse ja ns.hyväksyttää ne.Esim itse sain muutoskatsastetua ensimmäisellä konttorillakäynnillä.
Kaikki laput ja todistukset maksoivat minulle 0e tietysti bensat kun joutui ajelemaan.
Näissä voi olla ja onkin jonkinverran eroja riippuen inssistä.
Posts: 300
Threads: 8
Joined: Jul/2005
Onko se siis sillain, että Japanin mallit ei kelpaa vertailuun? Vaikka nytten tuli se joku muutoskin ettei auton tarvii olla tyyppihyväksytty tai jtn, niin ei ole sen myötä tullut mitään muutosta tuohon varmaan? :-\
Posts: 2,803
Threads: 62
Joined: Apr/2002
and1_ Wrote:Onko se siis sillain, että Japanin mallit ei kelpaa vertailuun? Vaikka nytten tuli se joku muutoskin ettei auton tarvii olla tyyppihyväksytty tai jtn, niin ei ole sen myötä tullut mitään muutosta tuohon varmaan? :-\
Ei kelpaa Japanin mallit, USA ja Eurooppa kelpaa. Nissan Nordicilta saa sitten papereita jos tarvii.
Posts: 2,803
Threads: 62
Joined: Apr/2002
Peetrus Wrote:Moottorin vaihtamisen yhteydessä on auton jarrut, voimansiirto ja muut
liikenneturvallisuuteen vaikuttavat varusteet muutettava vastaamaan
suuremman moottorin mallin rakenteita.
Jarrut, jouset yms. pitää vastata vertailumoottorin varusteita, käytännössä mallisarjan suurimman/tehokkaimman mallin varusteita. Ei siis vaihdettavan moottorin varusteita.
Posts: 93
Threads: 22
Joined: Dec/2004
Riittäkös moottorin alkuperän todistuksks puretun auton rekkari mistä moottori on otettu? Kun ei noista purkuosista pahemmin kuitteja tehdä..
Posts: 4,013
Threads: 72
Joined: Aug/2002
käsittääkseni kelpaa vaikka kaverin kirjoittama lappu "kuitti" jossa lukee että tämä kyseinen henkilö on myynyt sinulle moottorin (esim ca18det). hinnankin voi laittaa ja kaveri allekirjoitus myös. ja vaikka päiväys.
Posts: 93
Threads: 22
Joined: Dec/2004
Onko kellään tietoa onko foorumlla misssään olemassa nissanin vertailutodistuksia? Kun katselin opel clupin sivuja niin sieltä löyty todistuksia monta sivua.. Jos niitä ei ole niin onko tietoo mitä nissanin maahantuoja niistä velottaa?
Posts: 1,565
Threads: 42
Joined: Oct/2007
20€ Makso mulla todistus koneenvaihtoa varten GA16s -> CA16DE.
Posts: 4,013
Threads: 72
Joined: Aug/2002
Wildchild Wrote:20€ Makso mulla todistus koneenvaihtoa varten GA16s -> CA16DE.
tuolleen lähti meikäläisenkin projekti... käsistä :-X
Jos autoa A on tehty vaikkapa 85hv(b) ja 115h©v koneilla ja isken siihen kiinni mallisarjan kuulumattoman moottorin, joka on vaikka 100hv niin kumpaa (a tai b) mallia vastamaan mun on jarrut ja alusta laitettava?
Posts: 5,420
Threads: 56
Joined: Mar/2002
Tehokkainta.
Live slow, die old.
Mites jos kyseessä on vanhempi auto esim. -70 luvun vehkeet ja vaihtaisi esim - 90 luvun moottorin joka on vähäpäästöinen? mennäänkö päästöjen osalta moottorin vai auton sen aikaisien päästöjen mukaan!!
Posts: 1,672
Threads: 51
Joined: Apr/2004
Kylli -72 Wrote:Mites jos kyseessä on vanhempi auto esim. -70 luvun vehkeet ja vaihtaisi esim - 90 luvun moottorin joka on vähäpäästöinen? mennäänkö päästöjen osalta moottorin vai auton sen aikaisien päästöjen mukaan!!
Kori määrää päästöt. Eli tuon ikäisessä ei ole päästörajoja...
Japanilaisia ne olla pitää. <br />http://smg.photobucket.com/albums/v712/blobbari/<br />http://www.youtube.com/watch?v=DMuO-8S_0Wg
Posts: 3,946
Threads: 33
Joined: Jul/2002
Blobbari Wrote:Kylli -72 Wrote:Mites jos kyseessä on vanhempi auto esim. -70 luvun vehkeet ja vaihtaisi esim - 90 luvun moottorin joka on vähäpäästöinen? mennäänkö päästöjen osalta moottorin vai auton sen aikaisien päästöjen mukaan!!
Kori määrää päästöt. Eli tuon ikäisessä ei ole päästörajoja...
Näin on.
Tässä suhteessa meillä Suomessa on oikein mukavat säännöt. Esimerkiksi rakentelun taivaaksikin kai mielletyssä Californiassa homma menee toisin päin, asentamalla vaikka uuden Veten mosan vanhaan kotteroon saa mukana uuden auton päästörajat, joita siis myös mitataan.
Posts: 263
Threads: 26
Joined: Nov/2003
Onko tietoa minkä mukaan moottorin vaihdot menee JDM laitteissa? Jonkun tulkinnan mukaan se kyseinen yksilö on aina se mallisarjan ainut yksilö.. eli ei voi silloin verrata muita japsimalleja tai edes eurooppa/usa malleja.
Silvia s13 614hv/708nm@1,6bar , M50, HX40S, E85
BMW Z4 3.0
Posts: 1,431
Threads: 27
Joined: Jan/2004
Jos -87 N13 Sunnyn koppaan pistettäisiin esim. SR20DE,( joka on laillisesti sallituissa rajoissa) mallisarjaan kuulumaton moottori, vaaditaanko tuohon erillinen dynotodistus tehoista vai riittäisikö valmistajan ilmoittamat tiedot?
Pakokaasupäästöistä kuitenkin menisi läpi jos kerran päästöt kopan mukaan menee.
Eikö kuitenkin alunperin vähäpäästöinen moottori vaadikkin seurakseen katin, tai ainakin kuoret, vaikka koppa ei olisikaan vähäpäästöinen?
Tästä päästö jutusta on väännetty kyllä ennenkin muistaakseni mutta... :
Posts: 1,672
Threads: 51
Joined: Apr/2004
Edelleenkin on niin että koppa määrää päästöt. Eli sunny jos on ei vähäpäästöinen niin 87 menee ilman kattia. Oli moottori kuinka uusi tahansa. Et siis tarvitse kattia...
Ja jos kone on muuttamaton niin valmistajan teholappujen pitäisi kelvata. Tarkista asia kuitenkin omalta konttorilta.
Japanilaisia ne olla pitää. <br />http://smg.photobucket.com/albums/v712/blobbari/<br />http://www.youtube.com/watch?v=DMuO-8S_0Wg
Posts: 2,034
Threads: 64
Joined: May/2004
-88 vuosimallissa taasen pitää asentaa kylmäkatti moottorinvaihtojen yhteydessä. Lambdaa ei vaadita, mutta onkos siinä sitten järkeä jos kone on ruiskulla ja siitä haluu säädöt kohdalleen. Katti on kivuttomin vaihtoehto kaikissa 1.7.1987 jälkeen rekisteröidyissä ei-vähäpäästöisissä autoissa joihin asennetaan vakiosta poikkeava moottori.
Jupelle riittää siis Nissan Nordicilta teholappu SR20DE-moottorista eikä periaatteessa tarvitse sen kummosempia.Toisaalta valmistajan ilmoittamat arvot ovat kolmitoimikatalysaattorilla varustettuun moottoriin, jolloin lapun paikkansapitävyydeksi periaatteessa voidaan pyytää laittamaan katalysaattorijärjestelmä käyttöön tai käyttämään dynossa. Tätä voidaan edellyttää jos kattien poiston oletetaan vaikuttavan tehoihin siten, että ne loikkaavat yli sallitusta tehosta. Tiedä häntä.. täähän on mun omaa pohtimista, mutta voi olla, että miettivät asiaa samalta kantilta myös konttorilla...
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Posts: 1,431
Threads: 27
Joined: Jan/2004
Quote:Jupelle riittää siis Nissan Nordicilta teholappu SR20DE-moottorista eikä periaatteessa tarvitse sen kummosempia.Toisaalta valmistajan ilmoittamat arvot ovat kolmitoimikatalysaattorilla varustettuun moottoriin, jolloin lapun paikkansapitävyydeksi periaatteessa voidaan pyytää laittamaan katalysaattorijärjestelmä käyttöön tai käyttämään dynossa. Tätä voidaan edellyttää jos kattien poiston oletetaan vaikuttavan tehoihin siten, että ne loikkaavat yli sallitusta tehosta. Tiedä häntä.. täähän on mun omaa pohtimista, mutta voi olla, että miettivät asiaa samalta kantilta myös konttorilla...
Toisaalta 129hv+20% =154.8hv Ja oletetaan että, vaihtomosa on vaikkapa almera GTIstä 143hv. Ei luultavasti pelkkä kattien poisto tee 11.8hv lisää tehoa vakio moottoriin?
Posts: 13
Threads: 3
Joined: Jan/2008
Wildchild Wrote:20€ Makso mulla todistus koneenvaihtoa varten GA16s -> CA16DE.
120e nykyään, sillä saa tosin myös täyden autonkin vastaavuustodistuksen. Toimittavat postiennakolla.
Posts: 26
Threads: 2
Joined: Apr/2003
Paljonko painaa S14 en painavin moottori?
Posts: 2,736
Threads: 45
Joined: Aug/2003
Sami T Wrote:Paljonko painaa S14en painavin moottori? KA24DE:tä veikkaisin, ~175kg, tosin ei tuosta kaukana ole myöskään sr20det.
500whp.net - Do you have what it takes? 80-luvun perhesedan, 2jz coming soon...
Posts: 45
Threads: 1
Joined: May/2010
Markus. Wrote:Blobbari Wrote:Kylli -72 Wrote:Mites jos kyseessä on vanhempi auto esim. -70 luvun vehkeet ja vaihtaisi esim - 90 luvun moottorin joka on vähäpäästöinen? mennäänkö päästöjen osalta moottorin vai auton sen aikaisien päästöjen mukaan!!
Kori määrää päästöt. Eli tuon ikäisessä ei ole päästörajoja...
Näin on.
Tässä suhteessa meillä Suomessa on oikein mukavat säännöt. Esimerkiksi rakentelun taivaaksikin kai mielletyssä Californiassa homma menee toisin päin, asentamalla vaikka uuden Veten mosan vanhaan kotteroon saa mukana uuden auton päästörajat, joita siis myös mitataan.
Englannissa menee puhtaasti moottorin mukaan, eli jos laitat uuteen autoon vanhan moottorin, niin päästöt menee tuon vanhan moottorin mukaisesti. Tätä ovat käyttäneet paljon vanhakorisissa Mineissä. Tekniikka, kun menee heittämällä ristiin vm. 1959 - 2000. Vanhaa moottoria kun on huomattavasti helpompi virittää.
Posts: 277
Threads: 7
Joined: May/2009
Mitenköhän käyttövoiman muutos onnistuu vähäpäästöiseen autoon?
Esim.1990-vuonna rekisteröity bensiiniauto, joka on vähäpäästöinen. Jos haluan vaihtaa siihen diesel-moottorin jostain toisesta mallisarjasta. Kelpaako siihen silloin diesel-kone, joka täyttää 1990-vuonna käytössä olevat päästönormit (vähäpäästöisille) diesel-autoille? Jos otteessa lukee happitunnistin ja kolmitoimikatalysaattori, ne tulee varmaankin jättää putkeen paikoilleen?
It’s A Dog-Eat-Dog World, And I’m Wearing Milk-Bone Underwear
Posts: 1,820
Threads: 50
Joined: May/2011
mites automallisarja missä vain bensiinimoottoreita, onkohan mahdollista muutoskatsastaa dieseliksi?
Vaikka esimerkkinä z32 missä om603?
Oikeasti kiinnostaisi lähinnä is300 sportcross muuttaa toyotan dieselille..
OSTA JAPSI NIIN OPIT HITSAAN!
4,5m² korjailtu nousevan auringon maan lapsia since 2010
Posts: 533
Threads: 37
Joined: Sep/2012
Näitä moottorivaihtojako voi tehdä vähäpäästöisiin ilman "pussitestiä" kunhan hommaa tarvittavat paperit? Tai näinhän tuolla lukee mutta varmistanpahan vaan.
Mitään ei sanota sylinterimäärästä missään? Jos vain painon puolesta menee niin s13 keulalle sais tiputtaa vaikka rb25, vai olenko ihan pihalla.
Posts: 1,881
Threads: 38
Joined: Sep/2010
RB20 en pitäis saada suht "helposti" 25 tulee kuutiot sekä tehot vastaan
"dnsf kaverit on kyllä sellasta porukkaa että huhhuh. Suurin virhe koskaan että ikinä kirjotin sinne yhtään mitään." -Joopajoo111
HCR32 4D
GE KL-ZE
MY07 GD EJ20
Posts: 533
Threads: 37
Joined: Sep/2012
Niin tehot tuli unohdettua. Eikö vertailumoottorina voida pitää ka24 jolla on myös saatu näitä s13, ei tuli ainakaan kuutiot vastaan?
Posts: 1,881
Threads: 38
Joined: Sep/2010
Varmaan riippuu insisstä voiko jenkki mallia pitää vertailu kelpoisena kohteen. Ainakin joskus on ollut vääntöä näistä kun on käytetty vertailukohteena 180sx. Mene ja tiedä. Mutta tehot tulevat silti vastaan. Mutta voithan sä nimellisesti sinne vaihtaa rb20det ja oikeasti vaihdatkin 25 niitä kun ei oikein erota paitsi se joka tuntee RB:t
kannattaa käydä kyselemässä mitä paikallis konttorit ovat asiasta mieltä
"dnsf kaverit on kyllä sellasta porukkaa että huhhuh. Suurin virhe koskaan että ikinä kirjotin sinne yhtään mitään." -Joopajoo111
HCR32 4D
GE KL-ZE
MY07 GD EJ20
|