Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Keskikonsolin polttimo(p11 2.0GT)
#1
Kolvasin sitten siihen keskikonsolissa olevaan valoon uuden polttimon, kun se uusi kanta ja polttimo oli nissanilla todella arvokas. Mutta nyt se palaa koko ajan auton ollessa käynnissä eikä ollenkaan kun oven avaa? Mikäköhän on vialla? Auto on siis vm.97 Gt primera...
Reply
#2
Minulla muistaakseni Primerassani tuo valo paloi koko ajan himmeän sinisenä (polttimon päällä siis oli sininen huppu). Minulla tuo valo pimeni jo toista vuotta sitten, irroitin kyllä polttimon heti ja täältä lukemalla selvisi, että toisenlaisesta polttimosta kolvaamalla voi saada rakennettua toimivan, mutta hieman on kestänyt. Nyt kun tällä kesksutelulla muistin, niin pitäisi aloittaa tuo samainen homma.



Almera 1,4 -97 & Octavia 1,4 DSG Combi Elegance -10
Reply
#3
Jihaa Wrote:Kolvasin sitten siihen keskikonsolissa olevaan valoon uuden polttimon, kun se uusi kanta ja polttimo oli nissanilla todella arvokas. Mutta nyt se palaa koko ajan auton ollessa käynnissä eikä ollenkaan kun oven avaa? Mikäköhän on vialla? Auto on siis vm.97 Gt primera...

Joo koko ajan se pitää palaakkin

sompse
Reply
#4
Quote:Joo koko ajan se pitää palaakkin

Tjaa. Hassua ku palaa koko ajan. Luulin, et palaa samaan aikaan kun se katto valokin. Liekö sit häikäisee pimeässä? Voipi olla et tuli sit pikkasen liian ärjy polttimo vaihdettua...
Reply
#5
Ledi ratkaisee asian helpoiten...
Tosin taitaa olla ihan turha valo kun 99 mallissa ei enää ole sitä.
Subaru Forester 2.5XT Turbo
Reply
#6
Laitoin vihreän ledin...Ei kovin kirkas, joten ihan ok...Toisin kuin taas tavallinen polttimo oli...
Reply
#7
On 99 mallissa se poltin... ite vaihdoin sen tilalle superkirkkaan sinisen ledin...
Reply
#8
Sanokaas paremmin tietävät että minkäslaisen vastuksen vaatii vaikkapa punainen ledi? Eli montakos ohmisen?
Reply
#9
Frontier Wrote:Sanokaas paremmin tietävät että minkäslaisen vastuksen vaatii vaikkapa punainen ledi? Eli montakos ohmisen?

680 ohm
Reply
#10
Ja sitten taas voin sanoa että tuokaan ohmi ei päde kaikkiin ledeihin. Niitä kun on erialisia!!!!!!

Menkää elektroniikka liikkeeseen ja sanokaa mihin ja mikä, tulee oikeeta.
Esim tuo 680 on liian pieni joillekkin ja poks sanoo ledi, vastaavasti jotkut ei syty! Tähän ei nykkisääntöä ole.
Aina pitää kahtoo sen ledin jännitteet.

HUOM!
Auton jännite sitten ei ole se 12v, vaan 10 ja 14v väliltä. joten sekin pitää ottaa huomioon tässä.
Tietenkin voit vetää sinne mitä tahdot, mutta minusta kannattaa asiaa miettiä, jos ei kerran vuoteen halua ledejä vaihtaa...
R33 Primera Race Hyper Tunking Nismo King HKS Tillin Tallin
Reply
#11
Eipä näihin todellakaan nyrkkisääntöä ole, mutta tuo 680 ohm on turvallinen valinta. Mikään normaali punainen ledi (kynnysjännite 1,6-2,5V ja 20mA) ei tuolla vastuksella poksahda auton jännitteillä(14,4V). Ja kaikki kyllä sillä syttyy...

(14,4-1,6)/0,02=640

"Low current" ledit tietenkin tupsahtaa, mutta ei kai kukaan sellaista autoonsa laittaisi. Kalliita ja heikkotehoisia, eikä tavallinen tallaaja sellaisia edes tiedä mennä kaupasta kyselemäänkään.

Jos superkirkkaita ledejä laitat niin muista laittaa ledi jännitteeseen oikeinpäin. Estosuuntaan kytkiessä ne saattavat hajota.
Reply
#12
Käykääs tuolta kahtoon mitä vastuksia kannattaa käyttää Wink
-->http://metku.net/index.html?sect=view&n=...calc/index
Ite oon ton avulla tietäny vastuksen ohmi määrän...



Nissan 180sx RPS13 -94 "Ratalelu"
Nissan Skyline R33 GTS-t -95 "drifteri rojekti"
Nissan Sunny N13 GTI 1.6 -87 "käyttis"
Toyota Dyna 150 -91 "ajoneuvonkuljetus vankkuri"
Toyota Aristo JZS147 -93 "käyttis"
Reply
#13
Omasta primerastani on pimeänä kaikki lämmönsäätöpaneelin polttimot, minkälaiset polttimot sinne nyt tulee, että tietäisi valmiiksi hommata ne? Auto ei ole GT vaan perus P11 1.6 vm 96. Lisäksi myös mittaristosta digitaalikello sekä digitaalinen kilometrimittari on pimeänä. Niitäkin varmasti joku joskus vaihtanut?
Reply
#14
Itse tuli vaihdettua joku aika sitten P11 kojetauluun kaikki polttimot. Keskikonsolin "lämmönsäätöyksikössä" on 3kpl T5-polttimoita, niihin menee SMD-tyyppinen T5 LED-polttimo suoraan kiertämällä. Takalasinlämmittimen- ja muissa kytkimissä on todella pienet T3-polttimot, joita en lähtisi vaihtamaan jos vain nykyiset toimii. Joutuu purkamaan koko kytkimen, ja T3 LED-polttimot ovat hieman liian tiukkoja kiertää paikalleen.

Mittaristossa on 3kpl T10-polttimoita ja 4kpl T-5 polttimoita, eli 7kpl polttimoita yhteensä koko mittaristossa. (Diginäytöissä kummassakin 1kpl T5.)

Ohje polttimoiden vaihtamiseen: http://www.npoc.co.uk/forum/p11-change-d...c3277.html
Reply
#15
Lainataampas tätä threadia..

Huomasin tuossa joku viikko takaperin, että mittaristossa alkoi taustavaloksi vaihdettu T10-kantainen LED välkkyä silloin tällöin. No lopulta se sammui, ja lopulta ei palanut mittaristossa yksikään ledi. Vaihdoin pari päivää sitten mittaristoon kaikki uudet ledit, ja toimivat normaalisti asennettaessa.

Tänään kuitenkin huomasin että taas alkoi yksi ledeistä vilkuttelemaan ja välillä sammuu kokonaan. Ilmeisesti jonkin sortin kosketushäiriö? Voiko olla että mittaristosta on kulunut jo kantojen alla olevat metalliliuskat niin ettei saa kunnolla kontaktia? Onko tuohon jotain korjauskeinoa olemassa?

Elektroniikkasprayllä ja vanupuikolla putsailee kontaktipinnat?
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)