Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mittariston neulojen poisto
#1
Olisi tarkoitus vaihtaa S13:een mittarintaustat. Kertokaapas miten ihmeessä saan irroitettua nuo neulat?

Reply
#2
ne lähtee ihan vetämällä mut on ne kyllä pirun tiukassa varo ettet katko niitä ja muista merkata hyvin ettei mittarit sit näytä mitä sattuun Wink
Nissan 200sx s13&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Honda cr 250cc -91<br />BMW e39 525tds touring&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp; Suzuki Gsx-r -05
Reply
#3
Mistä hommasit mittarin taustat?
Reply
#4
Juu ei kannata hätäillä niin kun mä. Oli pirullinen homma saada ne neulat oikein ku oli ne kerran sekottanu...
EDEN PERFORMANCE - Performancea Nissaneihin<br />HKS - BLITZ -  APEXi -  K&amp;N -  BIRBA -  KONI -  EIBACH -  EBC -  MEGAN RACING - ATP TURBO - TEIN ym. ym.
Reply
#5
Haarukalla on kätevä kammeta niitä neuloja. Mut varovarovasti.
Reply
#6
Ok sain nuo neulat nyt irti.

Pitäisikö noiden nopeus ja kierrosluku mittareiden neulojen palata takaisin nolla asentoon automaattisesti kun ne nostaa ylös kello 12 asentoon? Mitäs sitten jos eivät palaakaan?
Reply
#7
SXOC:lla oli hyvä vinkki neulojen irroitukseen:

"The generally accepted way to do this is to remove the bump stop at 0 mph and let the needle drop to its resting point, mark it then remove, fit dials and replace the needles, job done.

Removing the needle`s while they are on the bumpstops will cause all kinds of problems, as there is an initial slackness to take up before refitting."

Tuolla konstilla varmasti välttyy kierroslukumittariin tulevalta viiveeltä, mikä joillekin on neulojen uudelleenasennuksen jälkeen tullut...
Aber die Weltkampf, wer machte die Bühre? Völler, Klinsmann zwei, Riedle...
Reply
#8
Myös Birban sivuilla näyttäs olevan ohjeet, onkos kukaan tehnyt näillä: http://www.birba.com/pdf/micren.pdf ?
Reply
#9
Asentelin äsken Birban pohjat ja taitaa olla vähän tuuripeliä kuinka oikein mittaristo näyttää kun neuloja on irroteltu ja kiinnitetty uudestaan. Bensa- ja kiekkamittari näyttää täsmälleen kuten ennenkin, nopeusmittari 10km/h yläkanttiin ja lämpömittari jonkin verran alakanttiin... Täytyy kai ottaa uudestaan irti ja säätää hiukan Wink
Yllättävän tiukassa nuo neulat oli, samoin kuin ne "lepuutustapit". Mittariston irrotus sinänsä oli helppo homma. Rattiakselin muovikuoria ei tarvi edes irrottaa kun ottaa kaikki rattiakselin pultit (2) ja mutterit (2) auki. Ratti akseleineen päivineen putoaa tarpeeksi alas, että mittarinkehyksen saa pois helposti. Eikä tarvi modailla ratin korkeussäätövipua 8)
Aber die Weltkampf, wer machte die Bühre? Völler, Klinsmann zwei, Riedle...
Reply
#10
Joo vaihto oli helppo, ja vaikka mä merkkailin ja kuvailin digillä neulojen paikat tarkkaan niin kyllä vaan nopeus ja kiekkamittarin joutui kalibroimaan uusiksi, VAIKKA otinkin huomioon että birban pohjissa on 0-kohtakin eri kohdalla.

No, nyt ne näyttää oikein, ongelma on se että kiekkamittari rupes vittuilemaan siitä jatkuvasta irroittamisesta ja uudelleen kiinnittämisestä, nousee kuin tervassa ja tulee muutenkin koko ajan 1000-2000rpm jäljessä kun ajelee... Eli ei hyvä.

En keksi muuta ratkaisua kuin ostaa uusi "pyörittäjä" siihen kiekkamittariin, maksoi mitä maksoi.

Monta tuntia taistelin mutta neulaa ei saa niin että se olisi herkkä, kun neulaa vähän koittaa nostaa niin se on herkkä, ja sitten itsestään se laskeutuu taas jotenkin "syvemmälle" se neulan akseli ja silloin se alkaa tahmata. En keksinyt tähän mitään ratkaisua.
************<br />FUTUREZ.FI<br />Viritysosat ja varusteet Nissan harrastajille, jo vuosien kokemuksella.<br /><br />www.futurez.fi
Reply
#11
Joo, mulla on nyt sama ongelma kun olen koittanut säätää neuloja paremmin kohdalleen. Silloin kun näyttivät pieleen, palautuivat ihan hyvin. ja nyt en saa millään niitä tarpeeks herkiksi >Sad. Paitsi kiekkamittarin onnistuin saamaan täysin toimivaksi. Tuskin auttaa uuden pyörittäjän hankinta, tuo neulan laitto on vaan niin hankala. Se pitäisi saada molemmista päistä "pohjaan", niin tuota ylös-alas liikettä ei olisi ja neula olisi koko ajan herkällä alueella. Mutta kun se viisarin keskiö ottaa kiinni mittariin, ei neulaa saa painettua pohjaan saakka >Sad

Tuskin tästä selityksestä ymmärsi kukaan mitään ;D Paitsi ehkä ne joilla on ollut samoja ongelmia...
Aber die Weltkampf, wer machte die Bühre? Völler, Klinsmann zwei, Riedle...
Reply
#12
Menee kiinnostavaks... Miten molemmista päistä?

Mulla lähti tuo neulan akselikin pois pari kertaa, ja kokeilin työntää sen pohjaan asti, ja toisaalta jättää vähän pinnalle, mutta ei auttanut.

Mulla ei kyllä neulan keskiö ota kiinni mittariin, se keskiöhän menee läpi mittaritaulun reiästä? Ja muutenkin se jää melkein 0.5cm irti siitä mittaritaulusta?

Meinaatko ettei uusi auttais, mitä hittoa tuolle sitten tekis että sais herkäks...? Mä koitin irrottaa ja kiinnittää sen 20 eri tavalla eikä auttanut. Ja siten jos sen saiskin herkäksi niin se pitäis vielä saada oikeaan kohtaan... kun irrotat sen niin seuraava kerta ei enää onnistukaan. Sad
************<br />FUTUREZ.FI<br />Viritysosat ja varusteet Nissan harrastajille, jo vuosien kokemuksella.<br /><br />www.futurez.fi
Reply
#13
Kannattaa sen mittaripohjien vaihdon jälkeen laittaa mittaristo piuhoihin kiinni, tökätä paikoilleen ja ilman sen kummempia muovisuojia lähteä koeajolenkille. Kun ajaa autolla niin että pääsee mittareihin käsiksi niin on kivempi säätää niitä kohdilleen kun vaan vääntää jommasta kummasta päästä "yli" tarpeen mukaan.

Kun auto on varmasti lämmin niin vääntää lämpömittarin kohdilleen, käy tankkaamassa auton täyteen ja säätää bensamittarin kohdilleen. Pyytää jotain kaveria ajamaan tasaista nopeutta edessä ja säätää nopeus neulaa jos tarpeen. Kiekkamittari on vakiossa helppo säätää. Rajoitin on 7500rpm ja silloin on kakkosella vauhtia tasan sata., tai ainakin mulla on.
DNSF Mediterranean Sea Scrapyard Run 2011 Blogi
Mä haluaisin just divaanisohvan, ja siihen Ikeasta sellaisen loimen! -Xenon

Nissan Skyline GT-R BNR32
Nissan Pathfinder dCi LE R51
Reply
#14
turre101 Wrote:Menee kiinnostavaks... Miten molemmista päistä?

Mulla lähti tuo neulan akselikin pois pari kertaa, ja kokeilin työntää sen pohjaan asti, ja toisaalta jättää vähän pinnalle, mutta ei auttanut.

Mulla ei kyllä neulan keskiö ota kiinni mittariin, se keskiöhän menee läpi mittaritaulun reiästä? Ja muutenkin se jää melkein 0.5cm irti siitä mittaritaulusta?

Meinaatko ettei uusi auttais, mitä hittoa tuolle sitten tekis että sais herkäks...? Mä koitin irrottaa ja kiinnittää sen 20 eri tavalla eikä auttanut. Ja siten jos sen saiskin herkäksi niin se pitäis vielä saada oikeaan kohtaan... kun irrotat sen niin seuraava kerta ei enää onnistukaan. Sad
Vaikeeta selittää ;D
Juurikin tuo viisarissa oleva akseli on se ongelma. Eli nyt kun viisariin jää akselinsuuntaista liikettä, saattaa viisarin liike olla tahmeaa... Kiekkamittarissa, joka toimii mulla suht moitteetta on vähiten akselin suuntaista liikettä. Kun viisaria vetää itseen päin akselin suuntaisesta on neula herkkä, mutta vetäytyy helposti "syvemmälle" ja muuttuu jäykemmäksi.

Tällä hetkellä kiekkamittari ok, nopeusmittari hiukan tahmea mut näyttää oikein, bensamittarista vielä vaikea sanoa mitään, lämpömittari päin persettä. Nousi vaivalloisesti kun koputtelin mittariston lasia, mutta ei laskeudu enää nolliin Sad

edit: Kokeilitko muuten laittaa ensin akselin mittarineulaan ihan pohjaan asti? Ei mene kovinkaan helposti, vasaralla varovasti naputtelemalla sain. Akselissa on merkki jonka perusteela näkee onko se pohjassa vai ei. Mutta: Kun akseli on viisarissa pohjassa, ei akseli otakaan enää toisesta päästä kiinni mittaristoon Sad

Tulipa taas sekavaa jaarittelua :Smile
Aber die Weltkampf, wer machte die Bühre? Völler, Klinsmann zwei, Riedle...
Reply
#15
Quote:edit: Kokeilitko muuten laittaa ensin akselin mittarineulaan ihan pohjaan asti? Ei mene kovinkaan helposti, vasaralla varovasti naputtelemalla sain. Akselissa on merkki jonka perusteela näkee onko se pohjassa vai ei. Mutta: Kun akseli on viisarissa pohjassa, ei akseli otakaan enää toisesta päästä kiinni mittaristoon Sad

Tätä täytyy kokeilla. Mutta, jos asia on näin että tuolla tavalla sen saa, niin herää kysymys miksi sulla oma mittari tahmaa...? Eli mikä on koira haudattuna?
************<br />FUTUREZ.FI<br />Viritysosat ja varusteet Nissan harrastajille, jo vuosien kokemuksella.<br /><br />www.futurez.fi
Reply
#16
Tuo systeemi ei toimi siksi, että kun laittaa akselin viisariin kiinni ihan pohjaan saakka, se ei ota enää toisesta päästä kiinni mittaristoon vaan jää "pyörimään tyhjää". Olen tullut siihen tulokseen, että mittariston sisällä on joku pieni osa johon akseli kiinnittyy (akselissa olevasta uritetusta kohdasta). Tämä osa pääsee kuitenkin liikkumaan hieman akselin suuntaisesti, eli painuu pohjaan kun akseli työnnetään paikalleen. Tuo samainen osa on se joka määrittelee kuinka kevyesti viisari pyörii. Kun osa on pohjassa, mittari on tahmea. Kun palikkaa vedetään itseä kohti, viisari on herkkä. Eli käytännössä tuota osaa pitäisi saada pidettyä itseen päin vedettynä kun akseli kiinnitetään. Ja tämä on käytännössä mahdotonta.
Sama onnistuu teoriassa niin, että akseli kiinnitetään ensin mittaristoon. Akselia täytyisi taas pitää itseen päin vedettynä kun kiinnittää viisarin. Yhtä mahdotonta :'(
Aber die Weltkampf, wer machte die Bühre? Völler, Klinsmann zwei, Riedle...
Reply
#17
nismoilija Wrote:Tuo systeemi ei toimi siksi, että kun laittaa akselin viisariin kiinni ihan pohjaan saakka, se ei ota enää toisesta päästä kiinni mittaristoon vaan jää "pyörimään tyhjää".

hmm.. no perhana.

ratkaisuna ainoastaan rajoittaa akselia menemästä ihan pohjaan neulaan, jotain mössöä tippa sinne reikään?

Mutta sitten tuo on taas vähän ojasta allikkoon.. Sitä pyörittimessä sisällä olevaa "uritettua osaa" pitäis saada pidettyä vastaan samalla kun akselin laittaa..

Onko tähän kellään oikeaa ratkaisua?
************<br />FUTUREZ.FI<br />Viritysosat ja varusteet Nissan harrastajille, jo vuosien kokemuksella.<br /><br />www.futurez.fi
Reply
#18
Olen miettinyt ongelmaan ratkaisua ja saatoin keksiä toimivan systeemin. En vaan pääse töiden takia testaamaan ennen keskiviikkoa. Eli: Työnnetään ensin akseli paikalleen mittaristoon. Sitten otetaan ihan pieni jousenpätkä (esim. kuulakärkikynästä voi saada sopivan, pääasia ettei ole kovin jäykkä) ja laitetaan se mittarineulan ja mittarinkeskiön väliin. Neula paikoilleen, jolloin jousi painuu kasaan. Teoriassa jousi vetää neulaa ja samalla akselia niin, että viisari pysyy koko ajan herkällä alueella eikä painu pohjaan... Jousen oikea mitoitus on tärkeää, sillä jos jousi kiskoo neulaa liian kovaa, saattaa tulla liikaa kitkaa.
Aber die Weltkampf, wer machte die Bühre? Völler, Klinsmann zwei, Riedle...
Reply
#19
Tuohan onkin ihan kokeilemisen arvoinen idea.

Ainoa on vaan se että kun on noin herkästä laitteesta kyse, mahtaako pyöriä laisinkaan kun se jousi hankaa, ja ajan myötä se jousi purisi varmasti siihen muoviin pyöriessään ja homma kusisi taas..?
************<br />FUTUREZ.FI<br />Viritysosat ja varusteet Nissan harrastajille, jo vuosien kokemuksella.<br /><br />www.futurez.fi
Reply
#20
Juuri tuon takia jousen pitää olla erittäin hento ja pituudeltaan vain pari-kolme kierrettä. Viisarin alaspainumisen estämiseksi ei suurta voimaa tarvita. Tarvii kokeilla toimiiko käytännössä... Wink
Aber die Weltkampf, wer machte die Bühre? Völler, Klinsmann zwei, Riedle...
Reply
#21
Jos kokeilet niin kerro sitten kokemukset. Sitten jousien sarjatuotanto käyntiin. Wink

Mikäköhän olisi muu vaihtoehto jos ei tuota nyt kertakaikkiaan itse saa skulaamaan kun on ihan tuurista kiinni, kuka tuollaisen osaa laittaa? Autokeskus? Tongue
************<br />FUTUREZ.FI<br />Viritysosat ja varusteet Nissan harrastajille, jo vuosien kokemuksella.<br /><br />www.futurez.fi
Reply
#22
No niin, taas pelittää mittarit. Jousiteoria meni poskelleen, mutta sitten löytyi toimiva ratkaisu. Leikkasin millin muovilevystä halkaisijaltaan n. 4mm kiekon. Siihen keskelle pieni reikä. Otetaan akseli irti viisarista ja painetaan paikalleen mittaristoon. Otetaan äsken väsätty muovinpala ja pujotetaan se akseliin (muovikiekossa olevan reiän tulee olla kooltaan sellainen, että sovitus akseliin on tiukahko). Vedetään akselia ulospäin ja painetaan muovikiekko pohjaan. Näin saadaan eliminoiduksi ylös-alas liike akselista. Laitoin vielä tipan pikaliimaa varmistukseksi. Sitten painetaan viisari varovasti paikalleen... Joissakin mittareissa neulan ja viisarin liitosta pitää hieman löysätä, eli laajentaa reikää tai hioa akselia hiukan ohuemmaksi. Muuten tuo muovipalikka ei kestä viisarin paikalleen painamista.

[Image: 105_0598.JPG]

Tosta kuvasta saanee jonkinlaista käsitystä mihin tuo muovipalikka laitetaan.

Aber die Weltkampf, wer machte die Bühre? Völler, Klinsmann zwei, Riedle...
Reply
#23
Hyi helvetti minkälainen homma on yksien mittarinpohjien vaihdossa.
Löytyykö oulusta joku kaveri joka noita olisi vaihdellu niin sais mullekin tulla vaihtamaan?
Maksan 2.2 promillea siitä ;D
Reply
#24
Peukuttaja Wrote:Hyi helvetti minkälainen homma on yksien mittarinpohjien vaihdossa.
Löytyykö oulusta joku kaveri joka noita olisi vaihdellu niin sais mullekin tulla vaihtamaan?
Maksan 2.2 promillea siitä ;D
En tasan ois tehny jos olisin tiennyt mikä homma noissa on. Neljä kertaa mittaristo irti ja uudestaan kiinni :-X
Aber die Weltkampf, wer machte die Bühre? Völler, Klinsmann zwei, Riedle...
Reply
#25
Mun pitäs siirtää bensa mittaria vähän kun näyttää perunoita. Eli tuleeko jo pelkästään tossa projektissa noi ongelmat eteen? Neula irti, toiseen asentoon, neula kiinni.
Reply
#26
tatu Wrote:Mun pitäs siirtää bensa mittaria vähän kun näyttää perunoita. Eli tuleeko jo pelkästään tossa projektissa noi ongelmat eteen? Neula irti, toiseen asentoon, neula kiinni.
Bensamittari on vähän eri systeemillä kuin muut, siinä ei varsinaisesti ole mitään "nolla-asentoa" vaan viisari jää paikalleen kun virrat sammutetaan. Eli ongelmia ei pitäisi tulla. Itse asiassa bensamittarin neulaa ei tarvitse edes irrottaa säätöä varten, väännät vain oikeaan asentoon Wink
Aber die Weltkampf, wer machte die Bühre? Völler, Klinsmann zwei, Riedle...
Reply
#27
Öm.. kyllähän bensamittarissakin siis tietty nolla-asento on.

Eli jos sä kääntelet sitä neulaa kun auto on sammuksissa, niin kyllä se palaa normaaliin asentoon.

Näin järkeilin koska mulla neula oli irti ja akselia pyöriteltiin siinä välilä, sitten laitoin sen kohdalleen niin että annoin auton käydä että akseli siirtyi oikeaan kohtaan, jonka jälkeen länttäsin neulan kiinni siinä asennossa että osoitti oikeaa lukemaa.
************<br />FUTUREZ.FI<br />Viritysosat ja varusteet Nissan harrastajille, jo vuosien kokemuksella.<br /><br />www.futurez.fi
Reply
#28
Hmm, kyllä mä ainakin säädin bensamittarin neulan ihan paikallaan. Ja ihan hyvin on toiminut. Bensamittarissa ei ole samanlaista palautusjousisysteemiä kuin muissa mittareissa, vaan se jää paikalleen kun virrat on sammutettu. Saahan sen toki säädettyä irrottamalla neula ensin ja sitten laittamalla takaisin paikalleen jos haluaa tehdä vaikeamman kautta ;D
Suosittelen kyllä kokeilemaan ensin niin, että vain käännät viisarin oikeaan asentoon...
Aber die Weltkampf, wer machte die Bühre? Völler, Klinsmann zwei, Riedle...
Reply
#29
mää sitten vihdoin viimein sain ne sillä tavalla pois et mittariston takaosaa 3/4 ruuvia pois ja koko koneisto käteen, sitten vaan kaverin avustuksella valokuiduista ja piirilevystä kiinni vetämään... sillä lähti..


ja kannattaa ekana irroittaa ne mittaritaulujen ruuvit ja kääntää sitä taulua sen verran et näkee kuinka paljon mittari laskee, niin tietää sitten kun kokoaa et laittaa sen mittarin siinä miinus-asennossaan takasin niin ei pitäisi sitten myöhemmin kalibroida..mää otin digikameralla niistä kuvat kuinka paljon ne heittää... saa si nähä miten käy... osissa viäkin.. ;D
Reply
#30
Niin, birban pohjissa sitten niinkin yksinkertainen juttu että niissä on valmiit punaiset pisteet mihin kohti neulat pitää kalibroida että näyttävät oikein. Smile Tätä en silloin itse tajunnut kun vaihdon nuo, vaan kalibroin alusta asti itse. Wink
************<br />FUTUREZ.FI<br />Viritysosat ja varusteet Nissan harrastajille, jo vuosien kokemuksella.<br /><br />www.futurez.fi
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)