Tässä pähkäillyt nissanin GA14DS koneen kaasarin kanssa paripäivää, bensaseoksen esilämmitin oli tullut ilmeisesti tiensä päähän. Vastuselementti kirjaimellisesti mureni käsiin, ja pian ne palaset olisivat menneet moottoriin. Poistin siis koko keraamisen vastusverkon ja ajattelin laittaa paketin kasaan ilman esilämmitystä.
Onko mahdollisesti kyseisestä operaatiosta haittaa muutakuin ihan kovemmilla pakkaskeleillä?
Tai oikeastaan tuo seoslämmitin ei ole itse kaasuttimessa, vaan kaasuttimen ja imusarjan välissä olevassa eristelevyssä kiinni. Tuntuu nuo GA14DS kaasuttimetkin olevan kiven alla nykyään tai sitten ne on kaikki myyty mustille miehille afrikkaan....
11.03.15, 23:01 (This post was last modified: 11.03.15, 23:18 by MIL-Tec.)
Ainakin vanhassa Jetassa on imusarjassa vesikierrossa oleva kenno mikä lämmittää imuilmaa. Tarkoitus silläkin lienee että polttoaine höyrystyy helpommin ja pienentää kulutusta (=laskee tehoa) mutta ei liene Jetta muutenkaan mikään performanssiauto. Eli voi joutua suutinta isontaan jos poistaa tuon lämmittimen. En kyllä tiedä miten tuo toimii, onko päällä vaan kylmällä koneella, kokoajan vai mitä. Yleensä itse kaasutin pyritään eristämään kannesta esim paksulla tiivisteellä ette polttoaine ala kiehua kohokammiossa... Sanoisin että ilman lämmitys on tuon tarkoitus josta seuraa parempi hyötysuhde, varsinkin talvella.
N14/B13 service manuaalissa mainitaan tämän verran:
Mixture heater control (models with E.G.R.)
The mixture heater is located between the carburetor and the intake manifold. It is designed to atomize fuel during cold engine starts. It is controlled by the E.C.U.
Water temperature after starting engine: 75°C (167°F) or more -> Mixture heater operation: ON
Except above -> Mixture heater operation: OFF
Kyllä kaasutin on tapana pitää lämpimänä tavalla tai toisella.
Kaasarin kurkku saattaa jäätyä, jos imuilma on kylmää ja kosteaa.
Venturin ympärille muodostuu pieni lumipallo ja auto hyytyy tai moottori sammuu kokonaan.
Tästä on hiukan omakohtaista kokemustakin kaasariturbo ajoilta.
Ongelmat alkavat jo matalilla plusasteilla ja ovat muistaakseni pahimmillan nollakeleillä.
esv66 Wrote:Ongelmat alkavat jo matalilla plusasteilla ja ovat muistaakseni pahimmillan nollakeleillä.
Siinä 0 ... +5C välillä kaasarit (ja myös ruuttakoneiden kaasuläpät) tuppaa jäätyä, kun ilmassa on kosteutta. Pakkasilla ilma on niin kuivaa, ettei siellä oikeen oo mitään jäätyvää, kun bensahan ei suomipakkasilla vielä jäädy.
Toi vastusverkko taitaa kyllä hoitaa jotain ihan muuta asiaa. Varmaan just tota Jylpyn tekstin asiaa.
Tää nyt menee jo vähän ohi aiheen, mut kyllä mulla opelixissa jäätyi kaasuläppä. 20XE kone. Nimenomaan kovalla -15->pakkasella.
Tosi hupaisaa ajella kun lähtiessä läppä ei auennut ja kottero kulki just 80. Muutaman kilsan jälkeen suli sen verran että aukesi. Sit se jäätyi aukiasentoon. Vekkulia tulla risteykseen kun kierroksia oli 5k koskematta kaasuun.
Laitoin pakosarjalta lämmityksen niin homma ratkesi.
GA koneissä menee jäähdytysnestekanava imusarjan läpi muistaakseni, se kyllä lämmittää aivan tarpeeksi. Ja siinä on näköjään sama kuin kaikissa muissakin kaasari GA-koneissa, eli imuilman esilämmitys pakosarjalta automaagisella winter/summer läpällä. Jos GA16S toimii jo tehtaalta ilman tuota lämmitysvastusta niin toimii myös tuokin.
Enpä ole tiennytkään, että siellä olis tuollaista. Meidän GA14DS N14 koneessa imuilman esilämmitys on siten, että pakosarjan luota tulee kurkkuletku alakautta ilmanpuhdistimen imuputkeen ja siellä läppä auki kylmällä. Läppä kiinni lämpimällä, ottaa toisesta putkesta lämmittämätöntä imuilmaa.