Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
3g/4g ulkoisista kattoantenneista kokemuksia?
#1
Asuuks kukaan niin landella että on tarttenut noita ulkoisia kunnon antenneja vahvistamaan signaaleita ja minkälaisia kokemuksia on käytön myötä tullut. Itsellä sinällään hauska tilanne, että liittymä 4g, mutta toimii vain 3g:nä yhdellä palkilla. Palveluntarjoajan mukaan toiminta on normien sisällä, joten eivät hyvitä huonoista yhteyksistä mitään. Vajaan kilsan päässä menee 4g raja kyseisellä palveluntarjoajalla. Tää on viel täystiilitalo, joten kentät kännykässäkin sisällä melko kehnot. Yhtään ei auta, että tässä tönössä on vielä peltikatto, joten signaalin kuin signaalin hankala päästä sisätiloihin. Mietin tässä, että tukiasema on linnuntietä vajaan 3km päässä ja todennäköisesti ristipolarisaatioantennilla sais signaaleita riittävästi ylös, mutta aattelin vielä käytännön kokemuksia ihmisiltä kysellä. Tällä hetkellä nopeus melko tehokkaat down 3-4mb/ up 0,3-04mb. Juu ja en asu edes missään jumalan selän takana, vaan ihan taajamassa, mutta luit varmaan jo isoimmat ongelmat edeltä Smile Testasin muuten toisellakin operaattorilla samoin tuloksin, vaikka sillä operaattorilla näytti tämänkin alueen 4g-verkon piiriin Smile

edit: riipasin näköjään väärälle puolen. joku mode vois siirtää yleisiin jupinoihin.
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#2
Mulla on varmaan saman verran matkaa mastoon eikä rokkaa 4G. On kylläkin ihan alueen rajalla. Mulla on metrinen suunta-antenni katolla, ilman sitä ei meinannut edes 3G toimia. Nopeudet suunnilleen samaa luokkaa kuin sulla. Oon kans miettinyt että vaitaisi ristipolarisaatio-antenniin tai sit laittais toisen samanlaisen kun nyt on lisäksi. Tietysti toisinpäin.

Tai sit vaihtaisi esim tämmöiseen. Juuri nyt en muista mikä harava toi nykyinen on mutta ei mikään ihan surkein silloin kun sen ostin. Tuntuu kyllä siltä että optimistisia ovat operaattorit.....
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Reply
#3
Kyllä tuommoinen passiiviantenni vissiinkin ihan asiansa ajaa, mutta esim 4g:n kohdalla kannattaa tutkia asiaa, millä taajuudella sitä ammutaan. 800 vai 1800hz Yleensä kaupungissa käytetään tuota 1800 lyhyiden etäisyyksien takia, ja 800 taas taajaman ulkopuolella. Esim. tiili ei pitäisi estä signaalia viellä, mutta peltiseinien yms. kattojen lisäksi selektiivilasit tappaa signaalin todella tehokkaasti. Niiden takia joudutaan helvetisti töissä rakentamaan sisäverkkoja firmoihin, halleihin kauppoihin yms. Vaikka oltaisi tukiasema rakennettu kolmen metrin päähän talosta, niin selektiivilasit ei sitä suodata.

Eikä se etäisyys mastoon kerro oikeastaan yhtään mitään, riippuu miten antenit on siellä tiltattu (eli missä kulmassa maahan ampuvat) Tai jos antennit ovat suunnattu sinusta pois päin. Maan muodot ja jupiterin asento vaikuttaa myös erittäin paljon. Eikä välttämättä heti kannata hätääntyä, Todella kovalla kiireellä päivitetään mastoja LTE kykyiseksi!
Reply
#4
testattu kuuluvuudet isäukon luona jossa 4 tolppaa toisella operaattorilla. Tää mun liittymä heitteli pikatesteillä samalla sijainnilla 2-4 palkkia 4g:nä. faijalla etäisyyttä mastoon on luokkaa alle kilsa. Ei erillisiä antenneja vaan pelkät ulkoiset piiskat, jotka tulee vakiona näiden huawei b593s yms. mukana. Tällä alueella se on 1800mhz millä mennään. Jos nyt katsotaan ihan suoraa reittiä 4g-aseman sijaintiin ni mulla on tossa välissä himassa sisällä 2,5-3m tiiltä että kyllä se alkaa ihan sopivasti haittaamaan menoa Big Grin Ulkona kävin testaamassa äsken 3g:nä ja saa 3 palkin verran kuuluvuutta maanrajassa millä olis jo ihan soiva yhteys kyllä.

Päädyin tilaamaan saksan ebaysta 1800mhz ristipolarisaatioantennin 78 eskoa posteineen ja katsotaan tekeekö sillä ihmeitä vai tuleeko susi ostos. Jos menee susiostokseks ni hankin 3g-käyttöön kunnon haravan ja tyydyn sitte siihen. Tossa tulee mukana 2x10m piuhaa ja tottakai testailen yhteyden ennen piuhojen lopullista vetoa sisälle ettei tuu tehtyä turhaa työtä. Voin raportoida tuloksista tänne jos kansaa kiinnostaa. Kiinteä yhteys ei oikeen hotsita kun se olis sit tietyn operaattorin kovilla hinnoilla ja enintään 8mb kun ei tälle vanhalle asuinalueelle parempia yhteyksiä ole ikinä tehty.

Mulla on tiedossa, että tähän lähistölle on tulossa toinenkin masto kyllä, mutta etäisyys siihenkin samaa luokkaa eli laitamille osutaan ja se on oikeastaan tehty palvelemaan Nurmijärveläisiä kun itse oon tässä Tuusulan puolella. Siinähän tietty käy mun tuurilla niin että laittavat sinne loistavan 800mhz maston. Noh tilannehan on päällä vaan ens vuoden lopulle, jolloin operaattori vaihtuu ja saan hieman paremmin suuntailtua antennia.

Miksei alunperin sitten ollut se parempi operaattori? No kun 4g ei pelittänyt alueen yleisimpien operaattorien osalta edellisessä osoitteessa (osui vissiin sopivasti katveeseen) niin päädyin sitten juuri tähän nykyiseen joka oli ainut joka siinä osoitteessa pelitti 4g:nä. Ja sit ostettiinkin omakotitalo puol vuotta myöhemmin Tongue Soppari määräaikainen eikä tullut kysymykseenkään että olisivat purkaneet sopparin, koska kyseessä liikkuva laajakaista.
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#5
B593 mullakin käytössä ja laitteen käyttölittymä näyttää juuri nyt 4G ja kaks tolppaa. Välillä käy kolmessakin. Muutaman kerran ajoin nopeustestin ja keskiarvo 2M. Jippii.
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Reply
#6
Kokeile pakottaa 3g tilaan. Veikkaan että sulla se ongelma on siinä yhessä antennissa kun 4g haluaa kaks
Reply
#7
Eipä auta, tippui karvan alle 2M 3G:nä. Niin ja mulla on se oma pikkuantenni toisessa liittimessä
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Reply
#8
Tossa oli yks video youtubessa kun joku jätkä käytti ensin sisäistä, sitten yhtä ulkoista ja lopuks kahta ulkoista haravaa ja nopeus nousi asteittain reilusta 2,5mb->11mb. Teikäläiselläkin saattais se toinen antenni jeesiä. ootko mitenkään tarkemmin suuntaillut? mulla tosta modeemista näkee vikatilaselvityspuolelta suoraan yhen arvon mikä on jotakuinkin suhteessa linkin laatuun.
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#9
No joo en oo kovin paljoa viittinyt asiaan panostaa. Onhan tolla pärjätty. Toinen/ristipolarisaatioantenni saattais olla kova sana mut toisaalta musta tuntuu että onko sittenkään antennin vika. Tuolla vaihtelee nopeus niin paljon päivän mittaan. En tunne verkkoja sen paremmin mut tuntuu siltä ettei tolpassa oo tarpeeksi kapasiteettia. Yöllä toimii paljon paremmin tms.
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Reply
#10
Täällä pohjoisessa landella jos haluaa saada 4G toimimaan, niin joutuu investoimaan noihin nettirojuihin.
Tukiasemakin yli 8km päässä ja vielä sopivasti katvealueella kämppä.:Smile

-Huawei B593s reititin
-Siptunelta EDJ-D0827 ristipolarisaatio antenni+2x10m matalahäviö kaapelit, johon vielä Martelius exhaust J-käyrästä tehty seinäkiinnitys ja tällä saatu säätövaraa paneeliantennille lisätehon toivossa.Big Grin

Siinä ~15-20M 4G vauhtia saanu pysymään noilla sitten..


Attached Files Thumbnail(s)
   
Reply
#11
mulla on matala tiilitalo eikä sijainti muutenkaan oo optimaalinen esteettömälle signaalinkululle, joten antenni menee väkipakolla samaan asennuspisteeseen kuin tv-antennitkin eli reilusti on tarkotus nostaa ylöspäin kattolinjasta. isoin ongelma lienee siinä, että piuhoja ei viitsi 10m pituudesta pidentää, joten modeemi pitää sijottaa vähän hassusti tietokoneen kannalta, mutta kompensoin asiaa pitkällä verkkojohdolla. Toisaalta kun kerran pelkkä modeemin käyttäminen ulkona lisäs palkkeja jo 1->3, niin oletettavaa on, että suunnattavalla ristipolarisaatioantennilla pitäs tapahtua viel jotain enemmänkin. Saas nähdä sitten kun rojut tulee Smile
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#12
Joo kyllä kannattaa suunnata vastaanotin mahdollisimman hyvin mastollepäin. Nimimerkillä mastomies Smile
"Live fast, die young"

180sx "Rata lutka"
E36 325 "Talvi pulkka"
Reply
#13
lahtine Wrote:Joo kyllä kannattaa suunnata vastaanotin mahdollisimman hyvin mastollepäin. Nimimerkillä mastomies Smile

Hyvä että löytyy enemmänkin alan miehiä 8)
Reply
#14
Noniin nyt suoritettu alustavat kenttätestit eli antenni ruuvattu katolle mastoon kiinni ja modeemin kuuluvuuspalkkien perusteella haettu paras paikka. Ensimmäisenä havaintona, että 4g löytyi välittömästi kahden tolpan avuin vaikka tää osoite/alue ei oo kyseisen operaattorin 4g-kuuluvuusalueella ollenkaan. Toisekseen antennin nostaminen mastossa ei auttanut oikeastaan mitään. Parhaan ja tukevimman signaalin sain silloin aikaseks kun säädin antennia ihan suoraan katon tasolta. ns. tiltillä oli vaikutusta signaalin balanssiin. Sain tuolta nyppästyä ihan kelpo signaalin eli vakaa 3/5 4g:nä ja nopeusluokka oli vajaasta d:20mb->50mb u:15-30mb ja nämä kännykän wlanilla ooklan speedtestillä. Johdolla en kokeillut, mutta lopullinen kokoonpano hoidetaan pitkällä verkkojohdolla modeemilta tietokoneelle. Kokonaisuudessaan vallan positiivinen kokemus kun lähtötilanteessa 3g 1/5 eikä 4g:tä löytynyt ollenkaan ja ristipol.antennin kanssa tosiaan päästiin 4g:n puolelle nätisti.
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#15
tänään sain piuhat vedettyä sisään ja lykkäsin tietokoneeseen wlan-adapterin kiinni kun en jaksanu vielä johtoja alkaa veteleen ja totesin sen oikeastaan ehkä jopa hieman turhaks jos tää yhteys nyt pysyy wlanilla nätisti kasassa. nopeus vaihtelee siinä huonoimmillaankin tällä nuhjusäällä (tihkua ja usvaa ilmassa) välillä 25-50mb. Yleisin lukema vajaa 40mb/s down ja uppi vajaa 20mb. Ihan tyytyväinen arvoihin ja varmaan pysyy parempi linkki kun sää on pouta. Tällä hetkellä huojuu siis sään takia vaan yhdellä-kahdella palkilla 4g:llä. 3g:tä testasin kans ja sillä tällä kelillä 4/5, joten parannus kaiken kaikkiaan aivan loistava joka tapauksessa.
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#16
Viitsitkö linkata ostamas antennin niin vois itekkin harkita. Alkaa tuntumaan siltä ettei se puuhattu kuitu tänne taida tulla....
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Reply
#17
http://www.ebay.de/itm/1800-MHz-LTE-Ante...338cad8c0c

Tuosta linkki saksan ebayhin. Ottaa noin viikon saapua tilauksesta. Ota ihmeessä vaan 5m piuhoilla jos pystyt (löytyy hakusanalla lte 1800mhz se toinen mikä on 2x5m). Jokainen metri heikentää signaalia.

edit: keli kirkastui ja nyt menee tasaseen 50mb/20mb. hyvä tuli Smile
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#18
noh testasin vielä modeemilta johdolla koneelle. parani "vähän". 93mb/25mb Big Grin
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#19
Ootko katttonut RSRP ja RSRQ arvoja ennen ja jälkeen uuden antennin. Onko sulla muuten katkeillut yhteys? Mulla tekee toisinaan sellaista että näyttää että olisi yhteys mutta data ei kulje.Kun katkaisee virrat niin kestää jonkin aikaa kun taas saa yhteyden. Sen jälkeen pelaa taas normaalisti.

Tilasin muuten tuon saman antennin kokeeksi, jospa tuo parantaisi asiaa.
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Reply
#20
Flame Wrote:http://www.ebay.de/itm/1800-MHz-LTE-Ante...338cad8c0c

Tuosta linkki saksan ebayhin. Ottaa noin viikon saapua tilauksesta. Ota ihmeessä vaan 5m piuhoilla jos pystyt (löytyy hakusanalla lte 1800mhz se toinen mikä on 2x5m). Jokainen metri heikentää signaalia.

edit: keli kirkastui ja nyt menee tasaseen 50mb/20mb. hyvä tuli Smile

Onhan tossa antennissa N-liitin ja sen voi kaapeloida paksummallakin kaapelilla vaikka pidemmän matkaa. SMA-adapteri sitten toiseen päähän.
1/2"-50 RF esim.
260Z -74, 350Z -04
Reply
#21
Toni L Wrote:Onhan tossa antennissa N-liitin ja sen voi kaapeloida paksummallakin kaapelilla vaikka pidemmän matkaa. SMA-adapteri sitten toiseen päähän.
1/2"-50 RF esim.

Kyllä on n-liitin eli semmonen isompi mikä ruuvataan kiinni tukevasti. Laadukkaampi kaabeli tais maksaa suomihinnalta 90e 2x10m, jossa paksuus 10mm per johto. Hinnat ulkomailta tietty aina halvempaa ja varmasti saa hyvälaatusta johtoakin. Itse vedin nyt vaan noi vakiolakut mitkä on tyyliin 6-7mm paksua. Kävi kyllä mielessä, että jossain vaiheessa vois parempia johtoja laittaa, mutta tällä hetkellä oon tyytyväinen linkin laatuun ja kulkuun.


RSRP oli aiemmin luokkaa yli -100. tällä hetkellä -89 kun just nyt katson. RSRQ-arvoa ei mun mielestä ollut ollenkaan 3g-tilassa ja 4g:tä kun ei löytynyt ilman antennia, niin sen osalta vaikea sanoa. Tällä hetkellä idlessä -7 ja täydessä rasituksessa menee -11- -12. Jostain luin, että niin kauan kun ei ylitä -15 RSRQ, niin linkki pelittää. RSSi oli aiemmin -90 hujakoilla ja nyt -75. Arvotkin saattais saada paremmiks kun vaan vaivautuis ottaan läppärin ja säätämään tuolla mastossa. Aiempi säätö kun tehtiin ihan vaan modeemin palkkeja katsomalla.

Mulla ei oo yhteys pätkinyt ikinä millään tavalla missään vaiheessa. Aiemmin toimi sillä yhellä 3g-palkilla kiltisti aina vaikka olikin pirun hidasta.
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#22
Mullahan on RSRP luokkaa -110 eli tosi huono, RSRQ pyörii -10 ja -20:n välissä joten ei mikään ihme että ei kuso kulje. Oli perjantaiksi arvioitu toimitus tolle antennille, katotaan jos viikonloppuna viitsisi kiivetä katolle.
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Reply
#23
Näin parin viikon käytön jälkeen voinen todeta, että nuhjukelit heikentää vähintään yhellä palkilla linkin laatua, mutta alle 90mb tuloksia ei ole Ooklan speedtestistä siltikään tullut sen jälkeen kun lykkäsin johdolla modeemin kiinni koneeseen. Uppikin pysynyt yli 20mb. Antenni edelleen säätämättä tarkasti. Ei ole pätkäissyt kertaakaan eikä ole kyllä käytössäkään ollut valittamista. Tavaraa tippuu parhaimmillaan 6,6 mb/s ja ton yli en oo päässy. Jeesais varmaan parempi linkin laatu.
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#24
Kävin eilen asentamassa tän katolle, suuntaus kartan kanssa suunnilleen samoihin suuntiin kuin entinenkin ja taisi mennä huonommaksi..... Mistähän arpajaisista toi tasomittarikin arvonsa ottaa -120dB:tä näyttää diagnostiikka koko ajan ja mittarin tolpat vaeltaa 0-4. Nopeudet taas 200K- 2M menee hermot.

Mites tommonen kuusi vaikuttaa, mulla on ~20m päässä linjalla massiivinen kuusi pystyssä, haittaisko se pahasti. Taidan lyödä sahan käyntiin ja vetää matalaksi.
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Reply
#25
kaikki isot esteet matkalla vaikuttaa signaaliin luonnollisesti. Itse huomasin omaa katolla väännellessä että menee melkeen millimetripelillä se signaalin vahvuus. helvetin rasittavaa säädellä loppupeleissä Tongue ootko varma että sulla ei oo eri taajuusalueella koko netti? ootko kokeillut 3g:n puolella miten pelittää? Löytyykö sulla mitään kenttää sitten ilman antennia?

edit: ja vika oljenkorsi ootko kokeillut toisella modeemilla?
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#26
Flame Wrote:kaikki isot esteet matkalla vaikuttaa signaaliin luonnollisesti. Itse huomasin omaa katolla väännellessä että menee melkeen millimetripelillä se signaalin vahvuus. helvetin rasittavaa säädellä loppupeleissä Tongue ootko varma että sulla ei oo eri taajuusalueella koko netti? ootko kokeillut 3g:n puolella miten pelittää? Löytyykö sulla mitään kenttää sitten ilman antennia?

edit: ja vika oljenkorsi ootko kokeillut toisella modeemilla?

Näyttäisi Satshop.fi osoitteesta saavan suuntausmittarin vähän vajaan 700e hintaan, jolla pitäisi aika tarkkaan saada kohdilleen antennin.
Reply
#27
on kyllä sen hintanen laite, että suuntailen ihan kiltisti käsipelillä ja modeemin diagnostiikkaohjelmalla Big Grin
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#28
Joutuu nyt vaan nöyrtymään, että parempaa linkkiä ei löydy kuin olen saanut säädettyä. 15minuuttia vääntelin suuntaan ja toiseen antenni katolla ja en saanut arvoja sen paremmiksi kuin ne olivat. kyseinen operaattori oli komeasti lisännyt kuuluvuuskarttaan tän koko alueen kun aiemmin ei kartassa näkynyt. Komeesti johtaa asiakkaita harhaan jos joku erehtyy ostamaan laitteen ja toisella käyttäjällä on hankittuna laitteen kaveriksi tehokas suunta-antenni sitä varten että saa yhteydet pelittämään Big Grin onneks noissa on se 14 vuorokauden kokeiluaika.
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#29
Lainaan topikkia kun täällä tuntuu tietoa olevan, kyse normaalista kattoantennista, tuli yksi tv lisää talouteen ja kanavia puuttuu, antennista kauimmainen tv ei näytä mitään jos joku muu tv on päällä.. kokeilin halpis antennivahvistinta mutta kuva meni huonommaksi.. tarvin ilmeisesti jonkin tykimmän vahvistimen sinne antennin juureen, minkälaisen ja mistä? Onko tuollainen ihan itse asennettavissa?
R33 GT-R v-spec *yllättäen paskana*
subaru legacy GT spec B -03 *pakonomaisesti kesäkäytössä*
ski-doo X600RS -07 pattihakkuri

MYYDÄÄN:
Big brake adapterit *EVO 355+ GTR 350* http://www.dnsf.org/showthread.php?30199...-*EVO-355*
RB26 lohkoja, kampura, 19" renkaat, kannentiivisteitä, oem tiivisteitä, männät jne. : http://www.dnsf.org/showthread.php?24863...smo+kytkin
Reply
#30
tuokki Wrote:Lainaan topikkia kun täällä tuntuu tietoa olevan, kyse normaalista kattoantennista, tuli yksi tv lisää talouteen ja kanavia puuttuu, antennista kauimmainen tv ei näytä mitään jos joku muu tv on päällä.. kokeilin halpis antennivahvistinta mutta kuva meni huonommaksi.. tarvin ilmeisesti jonkin tykimmän vahvistimen sinne antennin juureen, minkälaisen ja mistä? Onko tuollainen ihan itse asennettavissa?

Antenni vahvistin vaan heti antennin perään. Ilmeisesti kaapelit tehty lenkittämällä, nykyään ns tähtikytkentä, joka estää juurikin tuon.

edit. http://www.hjvisions.fi/terra-linjavahvi...-1112.html itsellä tuo ja hyvin pelaa joka huoneessa.
"Live fast, die young"

180sx "Rata lutka"
E36 325 "Talvi pulkka"
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)