Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R33 pätkii
#1
Hei!

Olen yrittänyt lukea ja selvittää vikaa vanhoista ketjuista ja muualta foorumilta, mutta nyt tuntuu, että tarvis kokeneempien apua.

Ostin -94 R33 gts-t:n (RB25DET) talvella ja nyt on ilmennyt semmosta vikaa, että pitävällä pinnalla kaasu pohjassa auto alkaa pätkimään kun ahdot nousee ~4k rpm kohdalla täyteen (noin 0,5 bar tällä hetkellä). Mitä viileämpi ilma, sitä pahemmilta oireet tuntuvat. Muutama aste + ja auto pelaa välillä ihan kunnolla. Aste tai pari pakkasella ja alkaa pätkimään. Jos on liukasta (jää, lumi, märkä asfaltti 1 tai 2 vaihteella), että pääsee lyömään tyhjää, toimii auto myös yläkierroksilla pätkimättä. Liukkaallahan ahdot ei tosin juuri nouse...

Autossa on vv-suodatin, iso cooleri keulalla, catback-putkisto, ahtopaineensäädin ja apexin safcII "huijausboxi" moottorinohjaukselle. Auto ollut ennen automaatti, mutta edellisen omistajan toimesta muutettu viime kesänä Suomeen tuonnin jälkeen manuaaliksi (jos tällä merkitystä).

Itse olen nyt lähtenyt hakemaan vikaa näillä:

öljyt vaihdettu n. 3000 km sitten, kun auton ostin.
vaihtanu tulpat (NGK BCPR7ES). Vanhatki oli vielä hyvän näköset.
asentanu plx laajakaistamittarin (seokset näyttäis olevan ok, täyskaasulla afr 10-11 välillä)
vaihtanu alumiiniset ahtoputket (edelliset oli tehty 25 miljoonasta osasta ja kasattu nippusiteillä)
vaihtanu ahtopainemittarin ja sille menevän letkun. Edellinen mittari tuntu näyttävän mitä sattuu...
vaihtanu ahtopaineen säätimen kuulajousi-malliseksi. Oli ennen bleed-tyyppinen. Nyt tuntuu heräävän paljon aiemmin, mutta muuten ei vaikutusta. Vaihettiin myös letkut sille. Lähtö imusarjasta ja menee kellolle.
Maf-anturin piuhaa käytin irti ja tyhjäkäynti hyppäs heti tosi alas (melkein sammu), minkä jälkeen palas normaaliksi. Ei ilman anturia antanu ottaa kierroksia yhtään joten siinä tuskin vika?

Toissapäivänä, kun vaihdettiin tuo ahtopaineen säädin ja mittari huomattiin, että jos ahtoja yritti nostaa yhtään niin oireet meni heti pahemmiksi. Vaikka säätimen otti kokonaan välistä, auto silti pätki.

Itse epäilen vähän, että voisko ongelma olla puolissa. Niitä näissä tuntuu menevän? Mittarissa n. 60t mailia (~100k) mutta mistäs sen tietää paljonko oikeasti ajettu. Toisaalta jostakin lueskelin, että bensansaannissa vois olla häikkää, mutta eikös sen pitäis näkyä seos-mittarissaki? Vai ehtiikö nuo semmoseen reagoida? Nyt mittari tosiaan näyttää ihan tasasesti samaa lukua vaikka pätkis.

Autoon olis tarkotus asentaa nistune ja säädättää esim mp autotechillä Oulussa (lapista turhan pitkä matka z-powerille....), että sais tuon apexi-härvelin pois tuolta, mutta kai tuo ensin pitäs saaha toimimaan ennen ku sinne lähtee.

Kiitoksia jo etukäteen. Toivottavasti viestistä saa selkoa Smile
Reply
#2
Kuulostaa kipinävialta, puolat. Mites onko bensapumppua vaihdettu ? Ja jos nostat ahtoja niin meneekö fuelcutille saakka vai ennen sitä pätkii ? Voit vaikka yrittää teippailla puolia testiksi
"Hän on ammatiltaan sotilas, hän aina taistelee."

Nyk. Nissan Cima FGY33 -97
Nyk. Nissan Cube Z11 Chuki -05
Ex. R33 Gts-t spec II
Reply
#3
Tulppien kärkiväliä pienemmäks! itsellä ainakin entisessä lamassa oli samat oireet ja asettu tolla tavalla.
Reply
#4
Voin kokemuksesta sanoa että tilaat suoriltaan zuikilta sinne vag puolat ja niille johtosarjan, loppuu ko seinään kipinä ongelmat ja on käytännössä ikuset. Ite aikani teippailin puolia joka toinenpäivä ja pienentelin kärkiväliä muttei se auta ko hetkeksi.
Bmw e39 540i touring m-sport
R32 lama projekti
Reply
#5
_sipa_ Wrote:Voin kokemuksesta sanoa että tilaat suoriltaan zuikilta sinne vag puolat ja niille johtosarjan, loppuu ko seinään kipinä ongelmat ja on käytännössä ikuset. Ite aikani teippailin puolia joka toinenpäivä ja pienentelin kärkiväliä muttei se auta ko hetkeksi.

Nimenomaan, ei se tulppien kärkivälin pienentäminen poista ongelmaa, vaan siirtää sitä.
Reply
#6
Kiitoksia nopeista vastauksista!

Tuosta teippauksesta olen aiemminkin lukenu, mutta mitäs sieltä käytännössä teipataan? Tulpalta asti koko johto vai? Ja millasella teipillä? Big Grin Puolat on varmasti ostoslistalla, mutta olisi mukava saada paikannettua vika ennen ku tilaa uudet.

En ole ikinä istunu autossa, missä iskee fuelcut, mutta eikös se ole melko äkkinäinen pysähdys? Tuo kuitenkin jatkaa kulkua, käyntiä ja kiihtymistä mutta pätkii vaan pahasti. En toki ole pitkään antanu pätkiä vaan höllänny. Bensapumpusta ei tietoa, eli todennäkösesti alkuperänen.

Tulppien kärkiväli 0,7 tällä hetkellä. Mitä täältä lueskellu niin eikös sen pitäs olla ihan ok?
Reply
#7
Siis se puola siitä tulpan päältä teipataan, ei mitään johtoja. Näissä kun on oma puola joka tulpalle.
Kai siihen jotain vulkanoituvaa teippiä porukka on käyttänyt...
Kärkiväli ok.
Reply
#8
Okei aivan. Joo se oli tiedossa mutta en ole aiemmin tuommosista teippauksista kuullu niin piti varmistaa Smile

kiitos vastauksista, pitääpä kokeilla tuota teippausta jos sais vian paikannettua puoliin.
Reply
#9
Itsellä samat ongelmat ja hätäisen väliaikakorjauksen tein nimen omaan kärkiväliä pienemmäksi säätämällä ja teippaamalla räkäerkkarilla puolan johdot. Ongelmat hävis melkein kokonaan mutta kyllähän tuo vag:i puolia huutaa...
Reply
#10
PTU:lle ääni täältä

EDIT: vai löytyykö edes 25detistä sellasta...
Reply
#11
Spec1 mallista löytyy, mut ei paljoa ptuta kannata vaihdella kun vaggilaisten kanssa saa ptun poijes.. Vähemmän hajoavia osia
"Hän on ammatiltaan sotilas, hän aina taistelee."

Nyk. Nissan Cima FGY33 -97
Nyk. Nissan Cube Z11 Chuki -05
Ex. R33 Gts-t spec II
Reply
#12
Koska bensansuodatin on viimeksi vaihdettu? Katsoisin myös bensapumpun uusiksi ensimmäisten joukossa.
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#13
Onkos kokemuksia splitfiret vs nuo vag ? Suunnilleen samaan hintaan näyttäisi saavan.

Ei tietoa millon suodatin vaihdettu. Häätyypä käydä ostamassa ja vaihtamassa. Pumppu menee kyllä myös vaihtoon pikimmiten.
Reply
#14
thebe Wrote:Onkos kokemuksia splitfiret vs nuo vag ? Suunnilleen samaan hintaan näyttäisi saavan.

Ei tietoa millon suodatin vaihdettu. Häätyypä käydä ostamassa ja vaihtamassa. Pumppu menee kyllä myös vaihtoon pikimmiten.
vag on varma valinta, äänet sille. ja motonetista löydät z32 300zx putsarin joka on suurin ja yleisimmin käytetty näissä vehkeissä.
R33 GT-R v-spec *yllättäen paskana*
subaru legacy GT spec B -03 *pakonomaisesti kesäkäytössä*
ski-doo X600RS -07 pattihakkuri

MYYDÄÄN:
Big brake adapterit *EVO 355+ GTR 350* http://www.dnsf.org/showthread.php?30199...-*EVO-355*
RB26 lohkoja, kampura, 19" renkaat, kannentiivisteitä, oem tiivisteitä, männät jne. : http://www.dnsf.org/showthread.php?24863...smo+kytkin
Reply
#15
Selvä homma, eiköhän ne nuo vaggilaiset sitten tilaukseen lähe Smile

kiitos vinkistä!
Reply
#16
Olihan tuossa just yhdellä sivustolla kirjoiteltu, että Splitfireillä otettu jotain 800hv RBConfusedtä...
Ihan miten itte tykkää.
Reply
#17
Lainaanpas tätä ketjua..
Elikkas oma r33 spec 2 pätkii ahdoilla. Maf vaihdettu.. Vag puolat vaihdettu. Tulpat vaihdettu. Tulppien kärkiväli ok. Imuvuodot katottu. Vikakoodiks tulee code 21: ing sing-primary.
Elikkä jotain sytkä puolta? Puolien maadotukset katottu. Koneen maadotukset katottu. Bensa pumppu 1,5v vanha walpro.. Mistähän sitä vikaa nyt ettis?
Reply
#18
nekku Wrote:Lainaanpas tätä ketjua..
Elikkas oma r33 spec 2 pätkii ahdoilla. Maf vaihdettu.. Vag puolat vaihdettu. Tulpat vaihdettu. Tulppien kärkiväli ok. Imuvuodot katottu. Vikakoodiks tulee code 21: ing sing-primary.
Elikkä jotain sytkä puolta? Puolien maadotukset katottu. Koneen maadotukset katottu. Bensa pumppu 1,5v vanha walpro.. Mistähän sitä vikaa nyt ettis?
Onko sulla ollu cassi irti? Ignition signal coodihan tuo on.
"Hän on ammatiltaan sotilas, hän aina taistelee."

Nyk. Nissan Cima FGY33 -97
Nyk. Nissan Cube Z11 Chuki -05
Ex. R33 Gts-t spec II
Reply
#19
Vadelli Wrote:Onko sulla ollu cassi irti? Ignition signal coodihan tuo on.

Ei ole ollut.
ilo alkaa kahdesta kilosta Smile
Reply
#20
Kuukauden odottelun jälkeen VAG-puolat vihdoin saapuivat! Eilen sain paikalleen ja nyt oireilee seuraavasti:

Ahtoja nostettiin hiukan, kolmos vaihteella kiihdytettäessä noin 3400 rpm kohdalla iskee ilmeisesti tämä fuel cut (pätkäsee voimakkaasti ja seos-mittarissakin käväsee hetkellisesti "air"). Tämän jälkeen vetää puhtaasti rajoittajalle. Ahtoja mittarin mukaan 0,7 bar, kun pätkäsee. Sen jälkeen ahdot hiukan laskee, mitä ylemmäs kierrokset nousee (rajottimen tuntumassa noin 0,55-0,6 bar luokkaa). Seos-mittari tais näyttää n. 12,4 afr, kun pätkäsee. 2. vaihteella kiihdytettäessä ei pätkäse ja jos kakkosella vetää rajoittajalle ja vaihtaa kolmosen, kolmosellakaan ei silloin pätki (kierrokset tietysti enemmän kun tuo 3400).

Näyttääkö tuo minun autogaugen mittari aivan mitä sattuu ja ahdot oikeasti käy paljon ylempänä, vai voisiko vika olla muualla? Mittarin silloin reilu kk sitten vaihdoin ja tuntu näyttävän oikein, mutta käytetty tuoki on. Tänään en enää pääse ostamaan uutta mittaria.
Reply
#21
Tänään pätkimistä ei enää ilmennyt. Mihinkään ei ole koskettu :confused:
Reply
#22
Eipäs kadonnutkaan. Auttaisiko tuo moottorinohjauksen vaihtaminen vakiosta nistuneen? Vai pitääkö ongelma saada ensin poistettua ennen ku säätämään lähtee?
Reply
#23
thebe Wrote:Eipäs kadonnutkaan. Auttaisiko tuo moottorinohjauksen vaihtaminen vakiosta nistuneen? Vai pitääkö ongelma saada ensin poistettua ennen ku säätämään lähtee?

Fuelcuttihan tietysti lähtee virieculla pois, jos siitä on kyse. Ei kyllä pitäisi 0.5bar ahdoilla cuttailla..

Toinen juttu, voisi consultilla tarkistaa että näkeekö ECU nopeussignaalin oikein. Japsituonneissa on usein katkaistu tuo nopeussignaali, että 180km/h rajoitin poistuu. ECUssa tulee semmoinen "toissijainen nopeusrajoitin" päälle, se yrittää jotenkin kierrosluvusta päätellä että mennäänkö ylinopeutta ja pätkii bensansyöttöä.. Etenkin jos paikaltaan lähtee kiihdyttämään kaikki vaihteet läpi, yleensä viimeistään kolmosella pätkäisee. Tuo ongelma häviää täysin (vakioecullakin) kun vaan kytkee sen nopeuspiuhan takaisin..
Reply
#24
Kiitos!

Pitäneepä hommata jostaki läppäri ja kattoa mitä consultti näyttää. "obd"-usb palikka tulikin jo hommattua.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)