Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
P11 päiväajovaloyksikkö ongelma (DTRL-unit) sijaniti?
#1
Vuoden verran on nyt apukuskin puoleinen ajovalo toiminut pelkästään viiksestä vääntämällä pitkät asentoon ja lueskelin täältä ja netistä muualta, että on tyypillinen vika nissaneissa. Releen kannoissa huonot juotokset tai irronneet ajanmyötä kokonaan, jolloin valo ei enää syty normaalisti.
Enää onkin epäselvää, että missä tämä rele sijaitsee vm.97 P11 primerassa?

P11 huoltomanuaali väittää, että se on repsikan jalkatilassa oikealla puolella ABS-ohjausyksikön päällä, mutta siellä en sitä nopealla vilkaisulla ainakaan löytänyt.

Googletuksen tuloksena joku osasi kertoa, että kyseinen yksikkö olisi maahantuojalla jälkiasennettu ja sijaitsisi kuljettajan jalkatilassa?
Tietääkseni tämän näköistä boxia olen etsimässä: http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=29694806
Boxiin manuaalin mukaan tulee: 6 pinninen (E116 liitin) ja 8 pinninen (E117 liitin)

Silmäpuoli primeroita näkyy paljon liikenteessä, joten toivottavasti joku muukin on kyseisen ongelman kanssa paininut ja osaa kertoa tarkemman paikan yksikölle.
Jos joku tarkan paikan tietää niin kuva ei olisi ollenkaan huono =)

Tähän asti pärjännyt viiksestä vääntämällä hyvin, mutta nyt huomannut että saattaa vaikuttaa jollain tapaa tähän ongelmaan (Primera vm.97, P11 akku tyhjenee/ "sahaa" startatessa) auto siis toimii hyvin kun en käytä valoa päällä viiksestä ollenkaan...
Reply
#2
Päivävalorele löytyy sulakerasian seudusta/polkimien yläpuolelta. Roikkuu karvojensa varassa siellä tai on nippusiteellä kiinni jossain. Yhteen releen kantaan tulee laturilta ohjaussähkö ja toiseen maadoituspiuha ja releeltä lähtee syöttöpiuhat lähivaloille, etuvaloille (parkeille), takavaloille, rekisterikilven valoille ja muistaakseni vielä mittarivalaistukselle. Kun moottori käynnistetään ja laturilta tuleva jännite kytkee releen päälle, virta menee em. paikkoihin ja lamput syttyy.

Kun viiksestä laittaa valot yöasentoon, rele ohittuu kokonaan ja valot toimivat alkuperäisten releiden kautta joita valokytkin ohjaa. Siksi tuollainen viankuvaus sopii päivävaloreleeseen hyvin.

Monta kertaa tosiaan joku juotos jäänyt kylmäksi ja sitten vanhemmiten temputtelee.

Rele on tosiaan maahantuojan asentama ja näin ollen täysin täsmääviä ohjeita/kaavioita ei huoltomanualista löydy. Yksinkertainen kampe se on, toivottavasti yläpuolinen sepustus yhtään avasi.

Etsit releen ja tinailet liitokset kantoihin uudelleen, niin eiköhän ala toinenkin lamppu palamaan..

Jos ei tepsi niin sitten pitää epäillä kaapelointeja ja liitoksia releen ja umpioiden välillä, testaaminen onnistuu yleismittarin ja hyppylangan kanssa releen ollessa irti, jos tarviit ohjeita niin kysy toki.
Reply
#3
AnDre Wrote:Päivävalorele löytyy sulakerasian seudusta/polkimien yläpuolelta. Roikkuu karvojensa varassa siellä tai on nippusiteellä kiinni jossain. Yhteen releen kantaan tulee laturilta ohjaussähkö ja toiseen maadoituspiuha ja releeltä lähtee syöttöpiuhat lähivaloille, etuvaloille (parkeille), takavaloille, rekisterikilven valoille ja muistaakseni vielä mittarivalaistukselle. Kun moottori käynnistetään ja laturilta tuleva jännite kytkee releen päälle, virta menee em. paikkoihin ja lamput syttyy.

Kun viiksestä laittaa valot yöasentoon, rele ohittuu kokonaan ja valot toimivat alkuperäisten releiden kautta joita valokytkin ohjaa. Siksi tuollainen viankuvaus sopii päivävaloreleeseen hyvin.

Monta kertaa tosiaan joku juotos jäänyt kylmäksi ja sitten vanhemmiten temputtelee.

Rele on tosiaan maahantuojan asentama ja näin ollen täysin täsmääviä ohjeita/kaavioita ei huoltomanualista löydy. Yksinkertainen kampe se on, toivottavasti yläpuolinen sepustus yhtään avasi.

Etsit releen ja tinailet liitokset kantoihin uudelleen, niin eiköhän ala toinenkin lamppu palamaan..

Jos ei tepsi niin sitten pitää epäillä kaapelointeja ja liitoksia releen ja umpioiden välillä, testaaminen onnistuu yleismittarin ja hyppylangan kanssa releen ollessa irti, jos tarviit ohjeita niin kysy toki.
Kiitokset neuvoista, ainut vaan että relettä ei etsinnöistä huolimatta löytynyt =D Soittelin tutulle korjaajallekin ja hänkään ei osannut releen paikkaan varmaksi sanoa juuri vm.1997 malliin. Tämä tuttu korjaaja on näitä monesti juotellut uudelleen ja sanoi että olisi repsikan puolella, mutta sieltäkään en sitä löytänyt. Purin hanskalokeron ja kuljettajan puolelta myöskin muovit pois, joten siitä ei luulisi enää olevan kiinni. Vieläkin siis mysteerinä boxin sijainti, rekisteröity 11/1997.
Reply
#4
Koska autosi on vuosimallia -97, niin rele löytyy hyvin suurella todennäköisyydellä sieltä rattiakselista. Ratin ympäriltä muovit pois, niin pitäs löytyä. Taitaa ehkäpä olla vielä nippusiteillä kiinni se rele siinä rattiakselissa. Jos ei sieltä löydy, niin sitten joku on kasannut autosi sähköt uuteen uskoon.
Reply
#5
Jos rele ei ole rattiakselissa nippusiteillä,niin se löytyy repsikan oven saranatolpasta abs-boxin takaa.
Reply
#6
primeramies Wrote:Jos rele ei ole rattiakselissa nippusiteillä,niin se löytyy repsikan oven saranatolpasta abs-boxin takaa.
Kiitokset molemmille vinkeistä! Tarvii ens viikolla katsoo molemmat paikat, kun saa auton halliin. abs-boxi on jo näkyvillä eli se paikka on ainakin helppo tarkistaa.
Reply
#7
primeramies Wrote:Jos rele ei ole rattiakselissa nippusiteillä,niin se löytyy repsikan oven saranatolpasta abs-boxin takaa.

ABS-boxin takaa releboxi lopulta löytyi repsikan jalkatilasta ja vaikeintahan oli löytäminen ja boxin irrotus.
Yksi juotos oli irronnut kokonaan ja muutama muukin juotos näytti melko huonolta, joten nämä kun juotti uudestaan niin johan alko pelittää.
Kiitokset jälleen kerran kaikille auttajille!
Reply
#8
se löytyy rattiakselista roikkuen 3 napanen rele jonka piuhat numeroitu ja ratin viiksien muovit irti ja se jalkatilan muovi että pääset releeseen käsiksi, sille on varastettu virrat viiksen omista piuhoista tehtaalla jälkiasennuksena, ne releen piuhat on numeroitu joten todella helppo poistaa käytöstä ja heittää vesilinnuille se kolmivaiherele niinkuin olen itse tehnyt jokaiseen nipponiin ensimmäisenä ku ne on mulle tullu. sen jälkeen voi ajaa vaikka ilman valoja koska valot toimii vanhaan malliin eli viiksestä päälle
gti almera -97 nissan primera p11 gt -99 nissan primera p11 gt -97 nissan primera p11 2.0 SRI -99 nissan primera p11 2.0 slx -97
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)