Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240Z perä ja voimansiirto
#1
Ajattelin päivittää oman auton perän lukolliseen short nose R200:een, kun niitä näyttisi saavan aika paljon helpommin kuin pitkää lukollista R200:a ja onhan ne uudempiakin. Samalla olisi tarkoitus vaihtaa vetoakselit ja käyttää CV niveliä, joko Porschen 930(108mm) tai 944(100mm) koossa. Valmiitakin sarjoja on, mutta 900 taalaa kuulostaa vähän kalliilta, kun murrokset ja vetarit näyttäisi olevan Empin valmistetta ja hinnat suoraan ostettuna ihan muuta. Adapterit saa teetettyä helposti täälläkin.

Mutta sitten kysymyksiä. Mikä on se vakiovoimansiirron heikoin lenkki? R180 perä varmaan ekana, mutta onko se pyörännavan puoleinen "tumppi" riittävän kestävä? Ymmärsin, että jos se pettää, niin vaarana on, että pyörä tippuu. Techno Toy Tuning myy tähän sopivaa muutossarjaa esim. S14 navoille, mutta ainakin vielä se vaikuttaa vähän överiltä ja kalliilta.

Entä noi CV:t, itse olen ajanut 900kg autolla vuosia kadulla ja liimaradalla varttimailia 100mm nivelillä, paras 60 jalkaa 1,45s ja ei ne ole olleet moksiskaan. Yhden Empin vetoakselin olen saanut poikki, mutta uudet olivat paksummat ja ne on kestäneet. 108mm nivel kestää varmasti mitä vaan, mutta painoa tulee lisää ja maksaakin enemmän.

Jos tää lähtee etenemään, niin onko muilla kiinnostusta vastaavaan? Täähän tarvitsee vain perän kannakkeet, kardaanin muutoksen tai adapterin ja adapterit CV nivelille. Adapterit ajattelin teettää ja samalla niitä tulee useampikin sarja.
Reply
#2
Onko noitten lyhyen ja pitkän R200 perän sisuskalut vaihtokelpoisia keskenään? Tai onko pienellä koneistuksella soviteltavissa paikalleen.
Lyhyeen löytyis helpommin lukkoa, ja lyhyempää välitystä, ja pitkä R200 olis jo valmiina paikallaan.
Reply
#3
TeemuM Wrote:Onko noitten lyhyen ja pitkän R200 perän sisuskalut vaihtokelpoisia keskenään? Tai onko pienellä koneistuksella soviteltavissa paikalleen.
Lyhyeen löytyis helpommin lukkoa, ja lyhyempää välitystä, ja pitkä R200 olis jo valmiina paikallaan.

Tuntuis olevan. Ainakin asentelin pitkään R200:een lyhyeen malliin tarkoitetun Nismon tekeleen. Vähän oli enemmän poskilaakereiden sovituslevyjen kanssa askartelua kuin normaalisti, että sai backslashin kohdilleen, mutta se oli kuitenkin tosiaan vaan levyjen kanssa kikkailua, eli ei mitään koneistushommia. Hyvä ja äänetön perä tuli, ei kolise eikä ulise, ainakaan enempää kuin ennen lukon asennustakaan.
Reply
#4
Ok, hyvä homma, täytyypä alkaa kattelee lukkoja.
Reply
#5
Se välityksen vaihto ei varmaan onnistu ainakaan kovin helposti. Lyhyen r200 pinjoniakseli on aika paljon lyhyempi kuin pitkän. Itse tasauspyörästö taitaa mennä paikalleen helposti, tarvitsee vaan 12mm->10mm supisteholkit lautaspyörän pulteille. Sopiiko ne perään menevät vetarin laipat ristiin noiden välillä?

Oma projekti perän suhteen nytkähti liikkeelle, eli lyhyt r200 ja etummainen kannake on hommattu, seuraavaksi muokkaan tumpit joko 100mm tai 108mm murroksille ja teetän adapterit pyörännavan päähän. Kardaani pitää sitten kehitellä myöhemmin, kun perä on paikallaan. Lyhyt r200 aika paljon helpompi löytää kuin pitkä, eli kun perä porsii, uuden löytää nopeasti.
Reply
#6
tide75 Wrote:Sopiiko ne perään menevät vetarin laipat ristiin noiden välillä?
Eipä muuten sovi. Tuli nimittäin yksi R200 Shortnose Nismo 2WAY lukko heräteostoksena. Mites ihmeessä Markus sai homman onnistumaan? Big Grin (Sovittelin siis Z31 vetarin tumppeja tuohon lukkoon suoraan)
260Z -74, 350Z -04
Reply
#7
Toni L Wrote:Eipä muuten sovi. Tuli nimittäin yksi R200 Shortnose Nismo 2WAY lukko heräteostoksena. Mites ihmeessä Markus sai homman onnistumaan? Big Grin (Sovittelin siis Z31 vetarin tumppeja tuohon lukkoon suoraan)

Kas. Vetarin tumpeistahan en sitten muuten tosiaan tiedäkään, notta mitkä ne mun kotterossa onkaan. Nelipulttiset ne on, ja olettikin 280ZXConfusedtä alunperin kotoisin, kuten koko peräkin. Vai onko sittenkin jotain muuta, sen taitaa tietää varmuudella vain Kimi, joka swapin aikoinaan teki. Kyllähän siis Kimi nuo jutut aikoinaan kaikki kertoi, mutta muisti saattaa toki pätkiä tässä päässä...

Eniveis, kyllä se lukko mun rotteloon suht ongelmitta istahti.
Reply
#8
Mulle on tulossa leikkeet tämän tyyppiselle short nose etukannakkeelle. Voin tilata lisääkin, jos jollain on tarvetta. Pitäisi olla sopiva R200 ja R230 perille.
Reply
#9
Markus. Wrote:Kas. Vetarin tumpeistahan en sitten muuten tosiaan tiedäkään, notta mitkä ne mun kotterossa onkaan. Nelipulttiset ne on, ja olettikin 280ZXConfusedtä alunperin kotoisin, kuten koko peräkin. Vai onko sittenkin jotain muuta, sen taitaa tietää varmuudella vain Kimi, joka swapin aikoinaan teki. Kyllähän siis Kimi nuo jutut aikoinaan kaikki kertoi, mutta muisti saattaa toki pätkiä tässä päässä...

Eniveis, kyllä se lukko mun rotteloon suht ongelmitta istahti.
Nyt täytyy tunnustaa etten enää muista kyseistä perävaihtoprojektia sen tarkemmin :/
Mutta 280ZX-perä oli tosiaan kyseessä.
240Z 3xDellorto
Wangan Midnight
Reply
#10
Ruotsin purkaamoilla 4kpl r200 longnose periä (Nissan zx180)vinkkinä jos joku tarttee...
edit:ja Suomen purkulistoilla usea Urvanin c200 kitkalukko.
Reply
#11
Mites muuten, jos vaihtaa vakkarin R180 tilalle subarun R180:n... niissä vissiin eri boori? Saako niitä "tumppeja" mistään vai pitääkö teettää pajalla?

eli tämmösiä

http://www.wolfcreekracing.com/index.php...&Itemid=31
240zgoldie.blogspot.com
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 3 Guest(s)