Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vapaamuotoista keskustelua rata-ajosta
#31
BillyJoe Wrote:Ajoin yhden kuuden kierroksen pätkän 2,3 km pitkällä radalla ja viimeisellä kierroksella jarrut katosivat lähes kokonaan. Poljin painui lattiaan mutta pumppaamalla sai pitoa. Ilmeisesti jarrunesteet ottivat lämpöä?

Nesteiden vaihto ja tehokkaan jarruttamisen opettelu auttavat kyllä tähän.
Reply
#32
Kyllähän jarrutuksen pitäisi mennä progressiivisesti. On off tyylinen jarrutus aiheuttaa liikaa painonsiirtoa. Itse tykkään tietyissä mutkissa jarruttaa mutkaan (trailbraking). Metallisti on kuitenkin oikeassa, että silloin kun ollaan jarrulla jarrutetaan eikä aloiteta sitä aleta hieman himmailemaan puolesta välistä suoraa. Täydestä jarrutuksesta nosto keventää etupäätä aika paljon auto voi aliohjata, jos nostaa suoraan ylös täydestä jarrutuksesta. No tässä on kyse ehkä vain sekuntista kuitenkin.

Suosittelinkin vaihtamaan ne jarrunesteet. Onneksi ei käynyt mitään pahempaa. 350zConfusedsa kunnon nesteet ja palat riittävät aika pitkälle.
Kannattaa muistaa jäähdytellä vaan kunnolla eikä ajaa jarrut tulikuumana sisään. Itse siirtelen välillä autoa, että ei levyt mene kieroksi, kun satuloiden alta ei pääse lämpö haihtumaan samaan malliin. En tiedä olisiko tarpeen, mutta näin on ainakin levyt pysyneet suorina. Mulla on ollu Zetassa ainakin 5 eri palaa ja parhaat (kompromissit) ovat olleet mielestäni Ferodot.

Renkaiden osalta kannattaa miettiä tosiaan mitä haluaa. Nopeat katukumit Michelin PSS, semit AD08 / R888 tai sitten joku liukkaampi peruskumi kuten Falken 452. Michelin on hyvä kadulla ja hyvin pitoa radalla. Semit on hyviä, mutta asettaa jarruille enemmän vaatimuksia ja ovat epämukavat kadulla. Falken tms on hyvä, jos ei välitä niin sekuntikellosta ja haluaa mennä kahvassa. Smile

Suosittelen Harry's Laptimeria ajanottoon tai budjetilla Racechrono. Molemmat erinomaisia sovelluksia!
2004 vm. 350Z, HKS8555
Reply
#33
-Pexi- Wrote:Kyllähän jarrutuksen pitäisi mennä progressiivisesti. On off tyylinen jarrutus aiheuttaa liikaa painonsiirtoa. Itse tykkään tietyissä mutkissa jarruttaa mutkaan (trailbraking). Metallisti on kuitenkin oikeassa, että silloin kun ollaan jarrulla jarrutetaan eikä aloiteta sitä aleta hieman himmailemaan puolesta välistä suoraa. Täydestä jarrutuksesta nosto keventää etupäätä aika paljon auto voi aliohjata, jos nostaa suoraan ylös täydestä jarrutuksesta. No tässä on kyse ehkä vain sekuntista kuitenkin.

Suosittelinkin vaihtamaan ne jarrunesteet. Onneksi ei käynyt mitään pahempaa. 350zConfusedsa kunnon nesteet ja palat riittävät aika pitkälle.
Kannattaa muistaa jäähdytellä vaan kunnolla eikä ajaa jarrut tulikuumana sisään. Itse siirtelen välillä autoa, että ei levyt mene kieroksi, kun satuloiden alta ei pääse lämpö haihtumaan samaan malliin. En tiedä olisiko tarpeen, mutta näin on ainakin levyt pysyneet suorina. Mulla on ollu Zetassa ainakin 5 eri palaa ja parhaat (kompromissit) ovat olleet mielestäni Ferodot.

Renkaiden osalta kannattaa miettiä tosiaan mitä haluaa. Nopeat katukumit Michelin PSS, semit AD08 / R888 tai sitten joku liukkaampi peruskumi kuten Falken 452. Michelin on hyvä kadulla ja hyvin pitoa radalla. Semit on hyviä, mutta asettaa jarruille enemmän vaatimuksia ja ovat epämukavat kadulla. Falken tms on hyvä, jos ei välitä niin sekuntikellosta ja haluaa mennä kahvassa. Smile

Suosittelen Harry's Laptimeria ajanottoon tai budjetilla Racechrono. Molemmat erinomaisia sovelluksia!

Olin aika pienellä varoitusajalla lähdössä radalle. En lähtenyt nettikaupasta tilailemaan tavaraa vaan vaihdoin alkuperäiset Brembon palat jotka sain varmalla toimitusajalla paikallisesta Nissanin liikkeestä. Vanhoilla paloilla ei olisi ollut mitään asiaa radalle. Vaihdatin jarrunesteet, ilmansuodattimen ja moottoriöljyt viikko ennen ratapäivää. Sain otettua videotakin radalta kun teippasin tarranauhaa aurinkolippaan ja vanhaan Nokian N8:aan Big Grin Ihan hyvä tilapäisratkaisu tuli.

Noin 90 prosentilla autoista oli semi slicksit alla.
Nissan Z350 2004
Reply
#34
Zetassa on kohta perusvirit ja alusta valmiina ensi kesän ratapäiviä ajatellen, mutta kuljettajaan ei ole panostettu vielä yhtään.

Tallista löytyy useampi Arain kypärä moottoripyöräilyyn mutta ne ei jotenkin omasta mielestäni sovi autoon, joten kypärä pitäisi hommata. Hakusessa siis avomallinen, pienellä aurinkolipalla. Mistä tällaisia kannattaisi etsiä? Ei nyt mitään kalleinta mutta ei halvintakaan. Löytyykö käytettynä?

Onkos porukka muuten panostanut ajohanskoihin tai kenkiin? Ohuet mp-hanskat soveltunevat hyvin ajohanskoiksi tarvittaessa mutta peruslenkkarit eivät kyllä omasta mielestäni anna mitään tuntoa polkimiin...
Reply
#35
eljass Wrote:Hakusessa siis avomallinen, pienellä aurinkolipalla. Mistä tällaisia kannattaisi etsiä? Ei nyt mitään kalleinta mutta ei halvintakaan. Löytyykö käytettynä?

Kyllähän noita on näkyny aikalailla jokasessa mopokaupassa, mitkä mopokypäriä myyvät. Motonetissakin ollu.
Reply
#36
Eli tuosta
http://motonet.fi/fi/kategoria/2562/Avokyparat
Reply
#37
horst Wrote:Eli tuosta
http://motonet.fi/fi/kategoria/2562/Avokyparat

Katselin noita jo aiemmin eivätkä oikein vakuuttaneet... Pitäähän kypärän nyt näyttää sentään siltä, että se olisi tarkoitettu autoiluun. Ja onhan se samalla myös jonkin sortin henkivakuutus joten senkin takia hieman laadukkaampi kelpaisi.
Reply
#38
eljass Wrote:Ja onhan se samalla myös jonkin sortin henkivakuutus joten senkin takia hieman laadukkaampi kelpaisi.
Sitten pitää ainakin käytetyt unohtaa.
Chuck Norris puts the laughter in manslaughter

Jotain salamia
Reply
#39
Tuolta nyt ainakin löytää semmosia, mitkä on autoon tarkotettu http://www.autoracing.fi/motorsport/kyparat/avokyparat
An Investigator

S14 -94
Ford Mondeo 1.8 -05 (talviauto)
Reply
#40
Hanskat: Jos ajoharrastusta aikoo jatkaa paria kertaa pidemmälle, tarkoitukseen suunnitellut ajohanskat on mielestäni ehdoton valinta. MP-hanskat kuulostaa aika raskailta. Ei noista paljoa köyhdy, Sabeltin hanskat saa alle 30e: http://www.autoracing.fi/motorsport/ajov...ajohanskat

Kengät: Kuten edellä, jos aikomus on ajaa useastikin, tarkoituksenmukaiset kengät on paikallaan hankkia. Toki satunnaiseen ajoon menee ohutpohjaiset, kevyet ja jalassa hyvin pysyvät kävelykengätkin. Kunnon ajokenkien hinta alkaa satasesta: http://www.autoracing.fi/motorsport/ajov.../ajokengat
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#41
Pasi_ Wrote:Sitten pitää ainakin käytetyt unohtaa.

Miksi ihmeessä? Saattaahan jostain löytyä vähän käytetty ja hyvin pidetty kypärä, joka ei uudelle häpeä? En nyt toki ihan keneltä tahansa ostaisi käytettyä kypärää...
Reply
#42
eljass Wrote:Miksi ihmeessä? Saattaahan jostain löytyä vähän käytetty ja hyvin pidetty kypärä, joka ei uudelle häpeä? En nyt toki ihan keneltä tahansa ostaisi käytettyä kypärää...

Järjellä valiten toki käytettykin passaa. Jokaisella on vähän oma päänmuotonsa ja käytetty yksilö on voinut muotoutua erimalliseksi kuin oma kuula, ei välttämättä istu täydellisesti mutta sekin merkitys on jokaisella omansa.
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#43
Tuo Autoracing taitaa täällä pääkaupunkiseudulla olla pikaisella googlauksella ainoa liike, josta tuntuu noita ajovarusteita saavan? Tai sitten alan liikkeet eivät panosta markkinointiin ja nettisivuihin... Pitänee tuolla käydä tutustumassa tuotteisiin.
Reply
#44
Parhaan valuen rahalle saa jos löytää noita käyttämättömiä tai vähän käytettyjä kypäriä josta fia, snell yms leima mennyt jo umpeen. Et niitä kuitenkaan tarvitse mutta sen turvan saat vaikka leima onkin ummessa.

Kannattaa etsiä noista poistokoreista yms kenkiä ja hanskoja. 20-30 €:lla saa ihan peruskäyttöön sopivat käsineet ja kengät n. 50-80 € jotka tällaiseen räppäilyyn riittää ihan hyvin. Noi pitää muutenkin melkein kokeilla ennen ostoa joten netistä en ihan heti tilaisi.

Euroracing on toinen suuri tekijä näissä asioissa täällä päin. Heillä on tuo nettikauppa vain 10 v sitten viimeksi päivitetty. Hinnastokin on siltä ajalta. Kannattaa käydä siellä paikan päällä. Taitaa olla sua lähempänäkin kun tossa lahelassa on.
350Z with some mods. Oem+++ stage 5
Reply
#45
Euroracingin sivuilta: "Lopetamme myymälätoimintamme 30.9. ja siirrämme liiketoimintamme verkkoon. EuroRacingin verkkokauppa avataan tämän syksyn aikana, kaikki muu autourheilun liiketoiminta säilyy entisellään, palvelut tuotteet, puhelinmyynti ym."

Verkkokauppaa eikä käyntiosoitetta ole, joten otetaanpas puhelin käteen tässä joku päivä. Tuolta saattaisi nimenomaan löytyä niitä käytettyjä kypäriä kun ottavat niitä vastaan ja antavat hyvitystä...
Reply
#46
No perkule. Tarkoittikohan toi siis viime syksyä, vai 2014 syksyä. Kiire tulee jos meinaavat avata toiminnan verkossa syksyllä 2013. Kävin tuolla viimeksi joskus elokuussa. Myymälä oli tyhjänä mutta mun mielestä se höpisi että tilaa vain uudistetaan ja siksi näin. Tavaraa sieltä kyllä sain. Heillähän on suuri osa toiminnasta ralli ja rata toimintaa eli entisöivät mm johonkin mini luokkaan noita autoja vanhoista koreista. Toi pienimuotoinen myymälätoiminta on ollut vissiin enemmänkin sivubisnes.
350Z with some mods. Oem+++ stage 5
Reply
#47
En tiedä miks et käytä niitä Arain kypäriä, jos sulla jo sellaset on. Veljellä on Arain GP5 ja se on musta ihan helvetin hyvän olonen potta, joka on omallakin ostoslistalla. Hanskat ei tosiaan montaa kymppiä maksa.
2004 vm. 350Z, HKS8555
Reply
#48
-Pexi- Wrote:En tiedä miks et käytä niitä Arain kypäriä, jos sulla jo sellaset on. Veljellä on Arain GP5 ja se on musta ihan helvetin hyvän olonen potta, joka on omallakin ostoslistalla. Hanskat ei tosiaan montaa kymppiä maksa.

Jotenkin tuo umpikypärä omasta mielestäni rajoittaa hieman näkyvyyttä, erityisesti sivuille. Mopoillessa pää varmaan kääntyy enemmän kuin autoillessa Smile Mutta pitää mennä kylille ajelemaan kypärä päässä ja testaamaan miltä tuntuu...
Reply
#49
Laatumerkin kypärä ei todella rajoita näkyvyyttä sivuille, silmikon muoto on suunniteltu nimenomaan niin. Toki me ollaan kaikki erilaisia. Avokypärässä reunat voi yhtälailla olla tiellä. Ennemmin olisin huolissaan pystysuuntaisesta näkökentän rajasta... Melkein mielipideasia ennemmin. Itse ajan hyvinkin pienisilmikkoisella kypärällä eikä sen kanssa ole ongelmia ollut sen jälkeen kun siirsin lisämittarin keskikonsolista ylemmäs orkkismittarien tuntumaan.
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#50
eljass Wrote:Tuo Autoracing taitaa täällä pääkaupunkiseudulla olla pikaisella googlauksella ainoa liike, josta tuntuu noita ajovarusteita saavan?

Pornaisissa Racingpalvelu, jolla on kyllä jotain varusteita ihan myymällässään. En osaa nyt sanoa onko kuinka hyvä valikoima just kypäriä, kun en niitä ole katsellut osto aikeissa. Muutenkin hyvä paikka jos tarvii saada esim alusta säätöihin tai kaarta sisään. Wink
Reply
#51
Onko jollain kokemusta lukkoperän pumpuista? Ostin mocalin pikkukennon ja tarkotus ois väsätä siitä jossain vaiheessa perämurikkaan jäähy. Kesällä rattaat ei tykänny, kun luisutteli +30c lämmöissä. En tiedä oliko hammaskosketuskaan ihan vimpan päälle, mutta veikkaan että öljynlämmöillä oli oma osuutensa.

Sitten tarvisin pumpun, joka kierrättää öljyä. Onko suosituksia?

Tämmöseen törmäsin
http://www.racerpartswholesale.com/produ...ooler_Pump

Mistä saan tuollaiset täyttöproppuihin ruuvattavat AN-liittimet?
Mikäköhän kierre tossa vois olla?

Lisäksi mulla ois yks ylimääräinen lämpötila-anturi, jonka voisin laittaa perään. Toinen vaihtoehto ois laatikko, jos perälle tulee jäähy, niin se on varmaan kriittisempi. Mites tämmönen kannattaa asentaa perään / laatikkoon?


Attached Files Thumbnail(s)
   
2004 vm. 350Z, HKS8555
Reply
#52
-Pexi- Wrote:Sitten tarvisin pumpun, joka kierrättää öljyä. Onko suosituksia?

Köyhäilin ja hommasin oman auton "takasumpun pumpuksi" bilteman pumppelin.

http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Pumppu/...ppu-25987/

Metallisiipinen. Paras bang-for-buck. JIC nippa löytyy noihin kierteisiin, johon saa sit AN-letkut kiinni.

Ohjaus toteutettu siten, että on tietyn sekunttimäärän käynnissä ja tietyn sammuksissa.
Reply
#53
Hiton kallita noi pumput ovat. 220€ ois toi Mocalin pumppu. Jotenkin epäilyttää toi Bilteman pumppu. Lämmönkestoksi on annettu vaan 60 astetta, joka varmaan loppuu kesken. Eli varmaan kuitenkin kallistun tohon Mocaliin.

Siihen oli myös ihan fiksu lämpötilaohjaus liitettävissä. Eli rupee pumppaan, kun diffin lämpö on +80 astetta. Tää ois järkevä, kun autolla ajetaan kuitenkin myös kadulla, niin on turha huudattaa sitä kokoajan. Sit taas jos laittaa pelkän kytkimen, niin muistaakohan sen napsasta. Tosin mulla on jo kaks muutakin kytkintä, jotka pitää kääntää ennen radalle menoa, niin ehkä toi menis manuaalisesti siinä samassa.

Edit: Propun kierre 18x1,5. Sopiva liitin esim Torques.co.uk
Edit 2: Itse itselleni vastaten. AN8 liitin 1/8 NPT sivuportilla toimii mainiosti lämpötilasensoriin, jossa 1/ 8 NPT kierre.
2004 vm. 350Z, HKS8555
Reply
#54
Kyl se mun setupissa kesti moottoriöljyjen lämmön ainakin.

Toki kokemukset on aika vähäisistä tunneista; yhdet köröttely ratapäivät ja muutaman tunnin paikallaan käyttelyt.

Toi on joku suht geneerinen kiinapumppu. Löysin joskus aika kattavan "testiraportin" vastaavan pumpun toimivuudesta autohommissa, jonka myötä uskalsin lähteä tuohon. Hitto kun ei ole linkkiä tallella.
Reply
#55
onhan noissa euro S13 tai S14sissa perässä öljynlauhdutin ja öljypumppu.Maksavat n.20-30e käytettynä.Lauhduttimet maksaa samanverran yleensä.
Nissan 200SX -91.Datsun Finn -72.Datsun 120y sedan -76.SET/PET 1320.OverBoost Drivers. ry
Reply
#56
Mistäs löytäisin edes kuvan tosta 180sx/200sx systeemistä?
Mistä noita pumppuja kannattaisi metsästää? Mikäköhän on elinennuste tommosella 10-20v vanhalla pumpulla?
2004 vm. 350Z, HKS8555
Reply
#57
Mulla saattaa olla joutilaana s14a purettu peräöljyn jäähdytyssysteemi kokonaisena pl. perän lähdöt, mutta menee jouluun ennen kun oon penkomassa romuvarastoa. Tuskin on käynyt lainkaan tuo pumppu, kun raja-arvot käynnistymiselle on naurettavat vakiona.

http://www.240sxforums.com/forums/s14-24...ooler.html
http://www.driftworks.com/forum/parts-sa...-vlsd.html

Jokunen kuva systeemistä noissa linkeissä.
Reply
#58
Aika rapsakan olosia pumppuja, mutta kai tommosen pienellä ehostuksella kehtais laittaa, jos halvalla saa. Onko se ohjaus integroitu pumppuun? Mitenköhän ton sais käymään.
2004 vm. 350Z, HKS8555
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)