Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Noussut bensankulutus?
#1
Mistähän moinen vois johtua? Tossa vähän ihmetelly ku bensamittari laskee silmissä. Varsinki kaupunkiajossa. Mut esim eilen matka-ajossa vei sen noin 10l/100km mikä on kyl hel...paljon. Voiko leveet renkaat(215) vaikuttaa niin paljoo, vai mikä vois olla? Tulee vähän kalliiks ajella näillä bensanhinnoilla ja harkintaan kohta auton vaihto.
Reply
#2
Lambda rikki, tankissa reikä?
Bmw e39 540i touring m-sport
R32 lama projekti
Reply
#3
_sipa_ Wrote:Lambda rikki, tankissa reikä?

Alle ei oo bensaa laskenu. Voikohan toi liittyä siihen ku kiihdytyksessä hyytyy tietyillä kierroksilla. Vaikuttaako se rikkinäinen lamda muulla tavalla?
Reply
#4
ilmamassamittari, eli MAF mahdollisesti sökö tolla vikakuvauksella. Syitä voi toki olla muutama muukin. Vikakoodeja suosittelisin lukemaan.
Seat Toledo -04, Sunny N13 1.6 HB, KTM 250 MX -89. Fuji Cross 2.0 -11
Reply
#5
Voishan senki puhdistaa. Hakee vaan motonetista sitä ilmamassanmittarin crc puhdistusainetta. Samalla uus bensansuodatin. Viimesenä sit koitan vaihtaa lambda anturin, mulla olis tossa joku ylimääränen, pitäs olla ihan ehjä. Oli peltisarjassa kiinni minkä ostin.
Reply
#6
hemu75 Wrote:Viimesenä sit koitan vaihtaa lambda anturin, mulla olis tossa joku ylimääränen, pitäs olla ihan ehjä. Oli peltisarjassa kiinni minkä ostin.

Koitahan ensimmäisenä. Smile Kyllä se lambdavialta kuulostaisi, tuokin että tietyillä kierroksilla hyytyy. Usein siinä kohtaa hyydähtää kun bensakartalla siirryttäisiin closed loopista open looppiin, eli kun vaihtuu pintakaasulta vetoalueelle..
Reply
#7
Zuikkis Wrote:Koitahan ensimmäisenä. Smile Kyllä se lambdavialta kuulostaisi, tuokin että tietyillä kierroksilla hyytyy. Usein siinä kohtaa hyydähtää kun bensakartalla siirryttäisiin closed loopista open looppiin, eli kun vaihtuu pintakaasulta vetoalueelle..

No pitänee tänään koittaa.

Otin sen tossa irti ja kunnoltaan oli hyvä eli täysin puhdas eikä yhtään karstaa. Toi vanha mikä mulla tossa on ni se ei ol ihan noin puhas ni ei viitteis sitä kyl sinne tunkee, jotain valkosta siin mikä lähtee ku rapsuttaa.
Reply
#8
Ei noista antureista pysty ulkonäön perusteella (välttämättä) sanomaan onko ne rikki. Yleensä myös puhdistuksen vaikutus rikkinäiseen anturiin on olematon.
Reply
#9
Kotin sitä toista lambdaa. En käynnissä enkä normi ajossa huomannu mitään eroa tohon toiseen. Kiihdyttäessä ei aluks hyytyny niissä tietyissä kierroksissa, mut olsiko ollu 4 kiihtari ni sit teki saman hyytymisen. Vaihdoin vanhan sit takas ja se teki kolmella kerralla samat hyytymiset. Mut kone oli jo lämmenny et en tiiä johtuko siitä. Käyn nyt perjantaina ostaan viel sen ilmamassamittarin puhistusaineen ja uuden bensansuodattimen ja katon sen jälkeen mitä sanoo. Jos ei muutosta ni kai sit vaan se toinen lambda paikkaan. Bensankulutuksen voi kattoo sit ku kaikki jutut tehny.
Reply
#10
Onko perusennakko tarkistettu? Venynyt jakoketju oireilee myös laiskuutena ja kulutuksen nousemisena.
-91 P10 2.0 LX (ex)
-97 P11 2.0 GX (ex)
-98 P11 SE 2.0 SR20DEH
Reply
#11
Totenkopf Wrote:Onko perusennakko tarkistettu? Venynyt jakoketju oireilee myös laiskuutena ja kulutuksen nousemisena.

Ei oo tarkastettu, ite ei oikee osaa noita juttuja. Jakoketju vaihdettu 200 000km kohalla. Nyt +230 000 ajettu. Eikä se varsinaisesti laiska ole. Vaan hyytyy vaan jossain 5000-6000 kierroksen kohilla.
Teen nyt perjantaina noi edellämainitsemani jutut ja katon senjälkeen mitä vaikutti tohon hyytymiseen ja bensan kulutukseen.
Reply
#12
Vittu vaikuttanu yhtään mitään..perkele
Reply
#13
Poimin tämän kirjoittamani ohjeen toisesta aiheesta.

Minä oon lueskellu niin monet ohjeet, että oon tullu siihen tulokseen, että niitä on yhtä montaa eri sorttia ku on tekijöitäki.
Itse tein näin ja ainakin on tominut hyvin. Moottori on siis vuosimallin 1997 SR20De, miksei voisi kuitenkin soveltaa muuhunkin.

-Moottori normaaliin käyntilämpötilaan, käy vaikka hakemassa aski tupakkia
-Ylimääräset vempeleet pois päältä, jotta tyhjäkäynti saadaan normaalille tasolle
-Käytä kierroksia pari kolme kertaa yli 3000rpm, jotta ECU tajuaa, että kohta tapahtuu jotain. (Näin siis kirjoittivat aussilaisella pulsar- foorumilla. Liekö sitten totta, en tiedä. Toimii kuitenkin.)
-Sammuta moottori
-Irroita tps- anturin johto
-Käynnistä moottori ja odota kierrosten vakautumista
-Käytä kierroksia taas pari-kolme kertaa yli 3000rpm (tämä taas sitä varten, että perusennakko lukittuu, näin mainittiin jossain sr- foorumilla)
-Kytke ajoituslamppu. Nyt ennakon pitäisi näkyä selkeästi.
-Säädä ennakko halutunlaiseksi tarpeen mukaan. Käynti muuttui omassa ainakin parempaan suuntaan kun säädin ennakon 15 asteeseen.
-Sammuta moottori ja kytke tps takaisin.
-Käynnistä ja tarkasta, että kaikki on niinkuin pitääkin.

Ennakkohan muuttuu kokoajan ecun säätämänä kun tps anturi on kytkettynä. Tässä nimenomaan säädetään perusennakkoa, ecu hoitaa lopun säätämisen.
-91 P10 2.0 LX (ex)
-97 P11 2.0 GX (ex)
-98 P11 SE 2.0 SR20DEH
Reply
#14
En omista ajotuslamppua saatikka sitä osais varmaan käyttää Sad No pittää miettiä. Kaverilta varmaan lainaks sais, ehkä hän osaa senki homman.
Reply
#15
[Image: Cimg3200.jpg]

Lamppu kytketään akun napoihin.

[Image: Cimg3199.jpg]

Sen jälkeen lamppu kytketään ensimmäisen sylinterin tulpanjohtoon (jakopäästä katsottuna ensimmäinen).

[Image: Cimg3206.jpg]

Sitten osoitetaan kampiakselin vauhtipyörää. Valo vilkkuu samaan tahtiin kun ykkösessä räpsähtää kipinä. Ennakkoa luetaan kohdistamalla tämä vauhtipyörässä oleva merkki kuvassa näkyvään tappiin.

[Image: CrankPulley.jpg]

Vauhtipyörän valkoiset täplät merkitsevät sytytysennakkoa. Ensimmäinen merkki vasemmalta on 5' JYKK, toinen on YKK, sitten on taas 5 EYKK, 10 EYKK ja viimeinen merkki onkin 20 EYKK. Oikea ennakko on 15+-2' EYKK.

[Image: Cimg3217.jpg]

Säätö tapahtuu kääntämällä virranjakajaa, eli kiristyspultteja löysätään senverran, että jakajaa saa varovasti käännettyä. Kääntämällä jakajaa ohjaamoa päin, ennakko kasvaa ja itseesi päin taas pienenee. Toivottavasti nämä kuvat selventävät hieman tuota edellistä. Kuvat on sitten poimittu SR20 Forumin ohjeista. http://www.sr20forum.com/technical-infor...iming.html

Ajoituslamppu maksaa motonetissä 30€. Ei ole paha sijoitus.
-91 P10 2.0 LX (ex)
-97 P11 2.0 GX (ex)
-98 P11 SE 2.0 SR20DEH
Reply
#16
Uskallan epäillä että vika on noin vaikea.. Tarkasta tulpat ja sytytys puoli ihan osakohtaisesti.

oma Venyväpaukkuvautomaatti lootallinen mokoma vie 8.4l/100km 215/45/17 rengastuksella.
Reply
#17
http://www.dnsf.org/showthread.php?24045-Auto-hyyttyy

kuulostaako tutulta?? eli itellä johtu samat vaivat pensapumpusta. se vaihtoon nii loppu nykimiset ja kulutus on nyt 215/45/17 rengastuksella maantieajossa 6,8-7,2l/100km
Reply
#18
Hyvät ohjeet ky noi..Ajotuslamppua en ol viel saanu. Mut tuskin kyllä siitä johtuu. Meinaan tossa paikallaan ku kaasuttaa, ni toimii täysin normaalisti. Kiertää tasaseti ilman minkäännäköstä pätkäsyä. Eli tekee vaan ajossa sen. Missähän tuolla se bensapumppu tuolla? Pitänee se varmaan sit koittaa vaihtaa...Jospa se sit auttais Smile. Pelkän bensansuodattimen vaihon takia joutu irrottaa aika paljon tavaraa..Muutaman kilsan ku ajaa ni bensamittari liikkuu jo selvästi alaspäin..Kallista lystiä.

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#...id=28-1413 Eli toi ilmesesti.
Reply
#19
hemu75 Wrote:Hyvät ohjeet ky noi..Ajotuslamppua en ol viel saanu. Mut tuskin kyllä siitä johtuu. Meinaan tossa paikallaan ku kaasuttaa, ni toimii täysin normaalisti. Kiertää tasaseti ilman minkäännäköstä pätkäsyä. Eli tekee vaan ajossa sen. Missähän tuolla se bensapumppu tuolla? Pitänee se varmaan sit koittaa vaihtaa...Jospa se sit auttais Smile. Pelkän bensansuodattimen vaihon takia joutu irrottaa aika paljon tavaraa..Muutaman kilsan ku ajaa ni bensamittari liikkuu jo selvästi alaspäin..Kallista lystiä.

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#...id=28-1413 Eli toi ilmesesti.

Eipä se perseellään oleva ennakko oireilekaan paikallaan kierrätettäessä, vedossa ainoastaan. Itellä parani huomattavasti aikoinaan kun säädin ennakon. Tosin enää ei ole paskankaan väliä ku jakoketju on senverta venyny. Viikon päästä menee vaihtoon. Jenkeistä tilattuna alkuperäsosat noin 200€. Merkkiliikkeestä antovat osille 600€ hinnaks. Ei tarvinnu kauaa miettiä mitä tekee.
-91 P10 2.0 LX (ex)
-97 P11 2.0 GX (ex)
-98 P11 SE 2.0 SR20DEH
Reply
#20
tuo mun primera (pumppuvikanen) heitti ennakotkin perseelleen ku ei saanu soppaa.. Elikkä pumppu löytyy ku ottaa takapenkin irti. sieltä paljastuu "korkki" jossa pensaletkut ja pari liitintä. korkki auki, pumpun persaus pilkistää muovikotelosta. pumpun persiistä letku ja liitin irti ja sitte tulee hauskin osuus. kotelon sivuilla ja päissä on muovi klipsit jotka pitäs saaha auki. etupää ja sivut lähtee kohtuu helposti mutta jos ei omista japanilaisia käsiä nii takimman klipsin kans alakaa v-käyrä nousta ja voi päätyä käyttämään väkivaltaa jolloin klipsi hajoaa ja kannen saa muutoin ehjänä irti. =) varo ettet hajota pensamittarin kohoa ku irrottelet klipsejä
Reply
#21
reaper280 Wrote:tuo mun primera (pumppuvikanen) heitti ennakotkin perseelleen ku ei saanu soppaa.. Elikkä pumppu löytyy ku ottaa takapenkin irti. sieltä paljastuu "korkki" jossa pensaletkut ja pari liitintä. korkki auki, pumpun persaus pilkistää muovikotelosta. pumpun persiistä letku ja liitin irti ja sitte tulee hauskin osuus. kotelon sivuilla ja päissä on muovi klipsit jotka pitäs saaha auki. etupää ja sivut lähtee kohtuu helposti mutta jos ei omista japanilaisia käsiä nii takimman klipsin kans alakaa v-käyrä nousta ja voi päätyä käyttämään väkivaltaa jolloin klipsi hajoaa ja kannen saa muutoin ehjänä irti. =) varo ettet hajota pensamittarin kohoa ku irrottelet klipsejä

Itse vaihdoin juuri omaan bensapumpun. En edes yrittänyt aukoa sitä kantta tankin sisällä, vaan nostin koko paketin pois tankista. Lähtee aika helposti, kun etupäässä olevaa klipsiä nostaa ja työntää koko asetelmaa taaksepäin. Käsittääkseni tarkoitettukin tehtäväksi näin.
-91 P10 2.0 LX (ex)
-97 P11 2.0 GX (ex)
-98 P11 SE 2.0 SR20DEH
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)