Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alustageometriaa uusiksi?
#1
Aloitetaanpa hyvin pitkästä aikaa ketju, nyt kun melkein yhtä pitkästä aikaa alkaa omia autoja olla suht säännöllisessä ajossakin.

Muutamien saksalaisten arkiautojen ja viime kesänä takaisin vakioalustalle päivitetyn R33 V-Specin jälkeen alkaa yhä elävämmin muistua mieleen se tosiasia, että JTCC ja ATCC menestys ajettiin R32:illa joissa ei ollut ensimmäistäkään siviiliauton osaa koko alustassa. Kolmekakkonen on hauska kuin tynnyrillinen apinoita, varsinkin silloin kun voimaa riittää, mutta alan olla hiljalleen eri mieltä Walter Röhrlin toteamuksesta että tosikuskeilla on liiskaantuneita hyttysiä myös sivulaseissa. DIY ATTESSA-kontrolleri auttaa aika paljon ETS PRO -tölkkiä odotellessa, mutta sähköiset korjaukset ovat vain laastaria sille mikä on R32:n varsinainen ongelma. Takaripustuksen anti-squat ja eturipustuksen lyhyen ylätukivarren tuoman camber-käyrän sivuvaikutukset. Takapään helpoin, ts. ei infernaalisen työläs ratkaisu eli R34:n takakelkka napoineen on jo löytynyt ja se saa korkean asennuspisteen lisäksi uniball-varret hienosäätöä varten, mutta varsinainen ongelma eli eturipustus on vielä selvittelemättä.

Siis tavallaan, Uudesta Seelannista löytynyt täysi NISMO Gp.A eturipustus määrittelee uudelleen mitä "kallis" tarkoittaa.

Herb Adamsin "Chassis Engineering" -kirja on luettu taas kerran hiirenkorville, etupäästä on tehty alustavat 3D-mittaukset laskentaohjelmaa varten ja näyttäisi hieman siltä että kun ongelmaa lähtee ratkaisemaan samalla tavalla kuin NISMO, ollaan oikeilla jäljillä. Siis kulmaltaan ja kiinnityspisteeltään muutettu ylätukivarren runko"kuppi", ylätukivarteen lisää pituutta, alatukivarsilla sekä raideväliä että casteria kohtalaisen paljon lisää niin kulmien käyrät alkavat lähestyä sitä mitä niiden pitäisi olla. Vastaavaa kuin Circuit Link Kit mutta sen verran pidemmälle vedettynä että etulokasuojia joutuu muokkaamaan raidevälin kasvun verran. Geometrian muutoksiin ja vaikutuksiin ehti pitkästä aikaa perehtyä ("vääränmerkkisen") kilpuriprojektin myötä ja kun vaikutukset pystyi katsomaan suoraan kellosta sekä pidon ja hallittavuuden parantumisesta, ajatus samojen periaatteiden soveltamisesta tähän asiaan nousi tapetille.

Ideanahan EI ole ratalelu vaan kadulle tehty mutkatie- ja autobahnstormer, keventämättä, äänieristein ja kaikilla mukavuuksilla. Jouset on valittu kulmapainojen mukaan laskettuna noin 1Hz taajuuksille (8kg eteen, 6kg taakse), niillä siis ei todellakaan kompensoida alustageometrian ongelmia minimoimalla jousto, eikä iskareita säädetä näppituntumalla vaan iskaridynossa kerralla säätöihin mihin ne pääsääntöisesti jäävät. Mukavuustekijät (ja se etten halua raiskata auton koria ylijäykällä alustalla) edellyttävät siis sitä että geometria on kunnossa. Madallusta ei myöskään tule kuin nimeksi, enemmän kuin 30-40mm pudottamalla geometria menee vakioripustuksella lähinnä huonoksi vitsiksi. Instant centerit ovat raidevälin sisäpuolella ja roll center maan alla (!!), joten ei ihme että tonttiin lämätyissä on usein 12...16kg jouset pitämässä joustoliikkeen minimissä. En ihan turhaan ole vihannut joka ikistä radikaalisti madallettua R32:a jota olen ajanut. Ja ei ihme että legendaariset kilpurit kuten Gibsonin autot ja IMPUL/Calsonic näyttävät nykymittapuulla aikamoisen korkeilta, jopa huomattavasti siviilimallia paremman kisaripustuksensa kanssa. Ainoa fiksu tapa "madaltaa" oikeastaan mikään korimalli ja aivan erityisesti R32 on custom-navat joissa akselia on siirretty ylemmäs. Saatavuus valmiina eteen on pyöreä nolla, ellei taas palata Gp.A-palikoihin ja viittä vaille mahdottomaan löydettävään, kilpurien magnesiumvalunapaan. Taakse on sentään tarjolla Driftworksin GeoMaster-navat, S13/14:n yhteensopivuuksien kautta.

Se mikä lähinnä huolestuttaa on etu- ja takapään roll centerien keskinäinen suhde eli miten auto käyttäytyy pituussuuntaisessa painonsiirtymässä. Mallintamiseen ei oma tietotaito täysin riitä ja siitäkin huolimatta vasta kokeilemalla selviää lopputulos. Tavoite on äärimmäisen tasapainoisesti käyttäytyvä alusta, jossa ei ole tingitty joustosta ja joka ei tee mitään yllättävää edes hieman pattisemmalla asfaltilla, massakeskipisteeseen nähden pienellä painonsiirtymällä (osittain vakaajilla) eli maksimoiden renkaista saatavilla olevaa pitoa. Raaserit on jo nähty ja vaikka jotkut niistä toimivatkin alustaltaan ihan hyvin, ensimmäinen mutkassa oleva kunnollinen kuoppa johon pyörä osuu lähettää about jokaisen niistä tangentin suuntaan.

Okei, se pitkähköstä kirjoituksesta. Onko kukaan muu Suomessa tutkinut R32:n eturipustusta, jossakin määrin tieteellisestä näkökulmasta? Ei nyt välttämättä mallintaen sitä, mutta laskien geometrisiä perusarvoja ja miettinyt niiden parantamista yksinkertaisin konstein? Olen viestitellyt muutaman ulkomaisen harrastajan kanssa, lähinnä Australian suunnalla, ja vaikka hyviä ideoita sekä jonkin verran prototyyppiosien koneistusmahdollisuuksiakin on ollut ilmassa, pakettien lähettely edestakaisin ei ole järkevää ja sillä suunnalla on asiantuntevimmilla tahoilla konsensus että vakioripustus on niin täyttä p*skaa että leikataan keula auki ja rakennetaan kaikki uusiksi. Pellin alle rakennettu putkihäkki kun menee pahasti yli siitä mihin oma harrastuneisuus riittää.

Jätetään tässä vaiheessa helpohkot perusasiat kuten hammastangon kulmat / bump steer, puolittaiset ratkaisut joita kutsutaan "roll center correction kit" tmv. nimikkeillä ja muut valmiiksipureskellut jutut pois, ellei haluta puida niiden käyttöä osana kokonaisuutta.

Olisi mielenkiintoista kuulla ajatuksia asiasta, maantieteellisesti hieman lähempää.
"You got to think, if a Skyline is the only thing in your life that is exciting or makes you really happy, its not the car is great, its the rest of the life thats crap."
-SteveN, gtr.co.uk board
Reply
#2
Kannattaa Henkka käydä Rassen luona spekuloimassa. Ne tais jopa 3D mallintaa sen keulan.
Reply
#3
R-body geomasterista on jo protot testi vaiheessa.
Reply
#4
ETS-PRO on kylla hyva . Itsellani on kylla vain 600hp mutta on tuo hyvin auttanut pidon kanssa. kun laittaa sen gainin noin puoleenvaliin saa hyvin mielin painaa kaasua raskaamminkin kakkosellakin kun jos pudottaa sinne lahelle 0 kohtaa niin lahtee pera sivulle ennen kun korjaa. ETS-Protahn saa myos ohjelmoitua mutta sita en ole viela kerinnyt kokeilemaan. Ainoa huono on etta vaihteiden vaihto vahan jaykistyy.

Muuten en hirveasti tahan asiaan osaa sanoa. 4vedolla kylla asvaltilla pitaisi menna suoraan, jotkuthan sitten heittavan peraa luisuun jos rupeaa ikavammin puskemaan.

Paljonko olisi maksanut uudessa-seelannissa tuo etukelkka ?
R32 GTR -90 wruuuuum pop pop pop oho psshhhh wruuum
Reply
#5
Kiitoksia vihjeistä. Siis Rasse luurin päähän lähiaikoina, Driftworksille sähköpostia navoista ja laskemaan tukivarsien kulmia lähtien siitä että "madallus" on tehty (lähes) täysin GeoMastereilla. Homma näyttää etenevän oikeaan suuntaan.

Oliko ETS PROConfusedsa muuten switchi etuvedon 100% eliminoimiseksi? Esikuormitetulla jakoaskilla ei tietenkään viitsi leikkiä mutta muutama kovettunut vintagerengas löytyy sileäksi sudittelua varten. Muilta osinhan sitä on tuuletettu sen verran että pakko ainakin kokeilla, mappaukseen ei välttämättä tarvitse koskea ainakaan ennenkuin R34:n takakelkka on paikallaan ja pito-ominaisuudet aika erilaiset kuin vakiossa. Aliohjautuminen taitettaessa mutkaan sisään on se pääasiallinen ongelma josta on tarkoitus päästä eroon etupään geometrian muutoksilla.
Mistä, muuten, vaihtojen jäykistyminen voi johtua? Silloin kun tuon oman ATTESSA-kontrollerin laittaa maksimille ja voimansiirto on viittä vaille umpipuuta, en ole huomannut eroa ainakaan OS Gikenin askin näppituntumassa.

Gp.A etupään myyntihinnasta ei ole tarkkaa tietoa, tarjosin koko paketista (ilman iskareita) kuusi tonnia ja vastaus oli kuivan kohtelias toteamus että näkemykset kauppasummasta eroavat huomattavasti. Mahdotonta sanoa markkinahintaa kun niitä on tarjolla tosi harvoin ja useimmat irtonaiset ovat päätyneet keräilijöille.
"You got to think, if a Skyline is the only thing in your life that is exciting or makes you really happy, its not the car is great, its the rest of the life thats crap."
-SteveN, gtr.co.uk board
Reply
#6
Kylla ets pron saa kokonaan pois, siina on itsessaan se , kun maadoittaa 1 johdon , mutta myos se normaali kikka toimii etta sulake pois. Mielestani tuo etta kelkkoja vaihdellaan olisi loogisempi jos kyseessa olisi jatkuva 4veto + kilpa-auto. Nyt kun tuota 4vetoa saadetaan sahkolla niin varmasti ets prolla saa varsin hyvin eliminoitua tuon puskemisen ja sillon aikoinaan ei ollu viela niin hyvia tietokoneita kuin nykyisin niin varmasti oli helpompi tehda tuommoisia mekaanisia ratkaisuja. Joillakinhan on myos niita sahkoisia controllereita joihin voi laittaa gprs koordinaatit ja laittaa eri asetukset joka mutkaan. Silloin kun tiedat autosi ja omat taitosi sen verran hyvin etta voit ajaa julkisia niin kovaa etta tuolla geometria jutulla on merkitysta osaat varmasti jo paatella missa se raja menee ja miten korjata tilanne, ainakin toivottavasti.Tietenkin mielenkiintoinen juttu ja taytyy arvostaa etta jotkut jaksaa tammoisiakin pohtia.

Tuo laatikon jaykistyminen varmaan johtuu siita kun se pitaa sen pienen paineen siella kokoajan. Tekemasi controlleri varsin toimii sen vakiosysteemin kautta ? Mieleastani se aina vapauttaa sen kun laittaa kytkinta. Ei tuokaan kylla tanaan kovin jaykalta tuntunut, mutta valilla menee aika jaykaksi. Tieda hanesta sitten, ei se niin vakavaa.

Kunhan kesalla paasee radalle niin taytyykin kokeilla miten tuolla saa muutettua auton kayttaytymista mutkissa.
R32 GTR -90 wruuuuum pop pop pop oho psshhhh wruuum
Reply
#7
hq Wrote:Raaserit on jo nähty ja vaikka jotkut niistä toimivatkin alustaltaan ihan hyvin, ensimmäinen mutkassa oleva kunnollinen kuoppa johon pyörä osuu lähettää about jokaisen niistä tangentin suuntaan.

Iskarihommaa vissiin mietitty jo aikas pitkälle mutta noi Pensken 8780-sarjan pumppujen pitäs kaiketi auttaa epätasaisuuksien maailmassa. Kustannustehokkuuteen en ota kantaa.

Mimmonen etuperä suunnitteilla?
スカイライン bnr32 -91
Kun mikään muu ei auta, lue ohjeet.
Reply
#8
Iskaripolitiikka on hieman auki, hollilla on kunnostusta vaille olevat Aragostan pumput mutta todennäköisesti päädytään joko Nitroniin, Drummondiin tai customoituihin Bilsteineihin. Penske, Moton ja Quantum ovat budjetista ulkona kun ei kuitenkaan puhuta sponssirahassa kelluvasta kilpurista eikä sekunnin kymmenysten puristamisesta pois ratakierroksella vaan autosta joka näkee maantietä himan, pizzerian ja Nürburgringin pyhässä kolminaisuudessa. Tilapäisratkaisu lopullista ratkaisua odotellessa on setti BC:n BR-sarjan halpiksia - ei mieltäylentävää mutta saapahan auton odotellessa takaisin pyörilleen. Etuperä saa toistaiseksi olla vakio avoin, joku lukollinen (Cusco?) etu+taka -pari on jäänyt miljoonalaatikon pohjalle mutten ole nähnyt mitään vaivaa niiden ruuvaamiseksi kiinni.

Iskarit ovat osa kokonaisuutta, eli kriittinen vaimennus jousiin nähden on ihan hyvä peruslähtökohta mutta siinäkin on tekijänsä jotka muuttuvat männännopeuden funktiona. Alustan modauksen mielenkiintoisin puoli on siinä, että vaikka kaiken tekee periaatteessa täysin oikein, lopputulos on äärimmäisen harvoin kerralla täysin kohdallaan ja joskus säätöjä on tehtävä jopa hieman "pieleen" ideaalista käytännön ominaisuuksien parantamiseksi. Asioihin jotka ovat tunnetusti, massiivisesti pielessä - kuten R32:n kohdalla etugeometriasta aiheutuvat ongelmat - voi suhtautua luottamuksella että niitä yleisesti hyväksi havaittuun suuntaan muuttamalla tilanne paranee. Ongelmahan tässä tapauksessa on siinä, että useimmat asiaan perehtyneet ovat jättäneet modauksen ja rakentaneet täysin uutta puhtaalta paperilta.

R32:lle on tietysti mahdollista tehdä paljon elektroniikalla, mutta siihenkin pätee sama juttu kuin tietokoneisiin - softalla voi tehdä paljon muttei korjata rautaongelmaa, erityisesti ajotilanteissa joissa vetosuhde ei ole määräävä tekijä, kuten mutkan transitiovaiheessa kääntymisen aloittamisessa. HICASin modaus voisi kieltämättä auttaa, mutta liian moneen asiaan ei tässä vaiheessa ehdi keskittyä.
"You got to think, if a Skyline is the only thing in your life that is exciting or makes you really happy, its not the car is great, its the rest of the life thats crap."
-SteveN, gtr.co.uk board
Reply
#9
Ilmeisesti tähän ketjuun on tutustuttu ainakin.
http://www.gtr.co.uk/forum/89582-calsoni...-what.html
BNR32 - Tractor pulling (kuntoon kesäksi 201x)
HCR32 - Drift Missile/lama rotta
A32 - V.I.P Machine
Datsun 910 - Hitsattavana
Datsun 910 - Varaosana!
Reply
#10
Funky Man Wrote:Ilmeisesti tähän ketjuun on tutustuttu ainakin.
http://www.gtr.co.uk/forum/89582-calsoni...-what.html

Hq (Heku) on näemmä osallistunut keskusteluun tuolla jo 2011. Smile
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#11
Funky Man Wrote:Ilmeisesti tähän ketjuun on tutustuttu ainakin.
http://www.gtr.co.uk/forum/89582-calsoni...-what.html

Kiitos linkistä. On toki. Samoin useisiin geometriaa käsitteleviin viestiketjuihin muuallakin. Asiaa on puitu Seanin (Morris), Ericin (Hsu) ja muutamien muiden kavereiden/tuttujen/harrastajien kuten Mike Kojiman, Full-Racen Geoff Raicerin sekä Skyline-"alustaguru" Bradin (Risking?) kanssa. Käytännön ongelma on siinä että ko. ihmiset ovat keskimäärin toisella puolen maapalloa ja alustan virittely on suurilta osin muutosten käytännön testausta.

Kuten sanottu, ne jotka ovat ottaneet geometrian työn alle tosissaan, ovat menneet askeleen pidemmälle kuten Eric Ark Designin Time Attack -projektissa (linkkiä ei juuri nyt ole käsillä, löytyy googlaamalla aika helposti, yksi custom-etukelkallisista autoista). Koria leikkelemättä ei kovin montaa geometrianmuutosta ole tehty, ellei lasketa niitä harvoja jotka ovat saaneet käsiinsä Gp.A -ripustukset ja heittäneet kaikilla vakio-osilla vesilintua.
"You got to think, if a Skyline is the only thing in your life that is exciting or makes you really happy, its not the car is great, its the rest of the life thats crap."
-SteveN, gtr.co.uk board
Reply
#12
http://www.driftworks.com/driftworks-geo...3-r34.html

Geomasterit olis saatavilla, näillä saa ainakin roll-centerin kuntoon, camber käyttäytyminen jää orkkiksen tasolle. Oliko näissä laitteissa jotain parannettavaa sen suhteen.
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)