Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
MInkälainen pyöräsatsi radalle?
#1
Päivää arvoisat fooruminlukijat.

Onko olemassa jotakin nyrkkisääntöä kun valkkaa vanne/rengassetin koon ratakäyttöä varten?
Onko muita tekijöitä, joita huomioitava kuin isestäänselvyydet kuten se et jarrusetti mahtuu vanteen sisälle?
Millainen on optimaalinen renkaan korkeus?
Entä vanteen/renkaan leveys?

Primera P10:een olisi tarkoitus keksiä optimaalinen vanne/rengassetti...

PS. Sitä et ottaako koriin tai jousitukseen kiinni ei tarvi niin paljoa huomioida, koska: 1) tarkoituksena käyttää vannetta reillulla offsetilla, eli ei ota ainakaan takatolppaan kiinni (joka olisi muuten aika lähellä rengasta) ja 2) pyöränkaaret tullaan räätälöimään mahdollisen raideleveyden kasvun ja uusien pyörien koon mukaan. Monenlaisa settiä siis saa mahtumaan.

Kiitosta etukäteen!

Reply
#2
15-16", 195-205 levee, profiili 40-45.
Mahdollisimmat kevyet vanteet ja jotkin radalle hyväksi todetut nakit.
Skyline GTS-R
Reply
#3
Miksi laittaa väärän kokoinen rengastus?

195/55 -15
205/50 -15

205/45-16
195/50-16


16x7 tai 7,5

tai 15x7

Paino mahdollisimman kevyeksi.
OSTA JAPSI NIIN OPIT HITSAAN!
4,5m² korjailtu nousevan auringon maan lapsia since 2010
Reply
#4
Kremilin Wrote:Miksi laittaa väärän kokoinen rengastus?
Tarkoitat profiilia? Matalampi kumi on jäykempi kuin pulla ja välitykset pienenee samalla. Tuskin siitä haittaa on?
Chuck Norris puts the laughter in manslaughter

Jotain salamia
Reply
#5
Renkaan jäykkyys ei ole pelkästään hyvä asia. Jonkin verran joustavuutta on hyvä olla, sillä osa pidosta tehdään. Jo 40-profiili alkaa olla matala jouston näkökulmasta.
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#6
Pasi_ Wrote:
Kremilin Wrote:Miksi laittaa väärän kokoinen rengastus?
Tarkoitat profiilia? Matalampi kumi on jäykempi kuin pulla ja välitykset pienenee samalla. Tuskin siitä haittaa on?

Jos kotelo on tehty 599mm korkeelle pyörälle niin miksi sinne pitäisi sulloa 562mm pyörä?
Ensinnäkin näyttää rumalta
Toiseksi kantavuus ei riitä, paskalla tsägällä rungot paukkuu omia aikojaan
Primera nyt kuitenkaan tuskin on niin pitkään välitetty että tästä pienestä muutoksesta olisi hyötyä.
erityisen matalasta profiilista en nää mitään hyötyä.
Joku 205/50 -15 on jo tarpeeksi matala radalle, ei se sinne alle taivu.
OSTA JAPSI NIIN OPIT HITSAAN!
4,5m² korjailtu nousevan auringon maan lapsia since 2010
Reply
#7
Primeraan 15" vanne 7,5-8" leveenä olis varmasti ihan sopiva. Eteen 205/50 profiilin rengas ja taakse 195/55 vierintävastuksen minimoimiseksi.

Ja renkaaksi Yokohaman A048.
Reply
#8
Onko noin pieni rengas taas pidon kannalta hyvä? kosketuspinta asfalttiin kuitenkin pienempi kuin isomman vierintäsäteen omaavassa...
Reply
#9
Jos renkaan koko olisi tuo 205/50-15, niin henk.koht mielipide olisi tuo 8" leveä vanne. Olen joskus koittanut samaa kokoa R888 7" leveällä vanteella ja mielestäni rengas "kaatuu" alle enemmän kuin 8" vanteella, ja siksi tuntuu vähän vetelältä. Yokohamasta en pysty sanomaan kun en ole kertaakaan ajanut moisilla.

Quote:...ja taakse 195/55 vierintävastuksen minimoimiseksi.

koko kierros vaan samaa kokoa.
- R33 GT-R Lm-limited -96 -
Reply
#10
Mikko Wrote:Onko noin pieni rengas taas pidon kannalta hyvä? kosketuspinta asfalttiin kuitenkin pienempi kuin isomman vierintäsäteen omaavassa...

Tollasta settiä mulle suositeltiin omaan Roadsport kilpuriin.. niin kevyt perä tossa että hyvin se 195 puree siinä takana. eteen sen takia 205 et sais sinne enemmän pitoa ku vetokin on siellä.

Toki 205 joka nurkassa ajaa myös asiansa. sitten voi alkaa hipostelemaan ku niitä viimeisiä sekunnin kymmenyksiä aletaan hieromaan, mutta tuskin silläkä tossa luokassa niin merkitystä.

Edit : nyt luin vasta enee ajatuksen kanssa , tarkoititko Mikko vanteen/ renkaan halkaisijaa ?
Reply
#11
Kipsi Wrote:
Mikko Wrote:Onko noin pieni rengas taas pidon kannalta hyvä? kosketuspinta asfalttiin kuitenkin pienempi kuin isomman vierintäsäteen omaavassa...

Tollasta settiä mulle suositeltiin omaan Roadsport kilpuriin.. niin kevyt perä tossa että hyvin se 195 puree siinä takana. eteen sen takia 205 et sais sinne enemmän pitoa ku vetokin on siellä.

Toki 205 joka nurkassa ajaa myös asiansa. sitten voi alkaa hipostelemaan ku niitä viimeisiä sekunnin kymmenyksiä aletaan hieromaan, mutta tuskin silläkä tossa luokassa niin merkitystä.

Edit : nyt luin vasta enee ajatuksen kanssa , tarkoititko Mikko vanteen/ renkaan halkaisijaa ?

Renkaan halkaisijaa tarkoitin joo.
Reply
#12
Ite ainankin löisin saman levystä rengasta eteen ja taakse. Näkisin että suurempi hyötyä olisi siinä että saa renkaita puljata kulumisen mukaan etu- ja takapään välillä.
Tätä ongelmaa ei tietty oo jos tosissaan homman ottaa ja on varaa hankkii uutta nahkaa vähän väliä.
En näe myös mitään syytä isompaa vannetta kun 15" laittaa. Tuossa kokoluokassa löytyy jo mukavasti kevyttä vannetta ja hyvää rengastakin suht inhimilliseen hintaan.
Käyttis: Toyota Yaris Verso "JDM" '01
Projekti/kesäauto: Nissan Skyline HCR324 '91
Pyörä: Yamaha YZF-R6 '05

Muovilahkeet, umpikumirenkaat ja ämpärinkokoinen pakoputken pää. Ei sovellu autoiluun.
Reply
#13
dimsky Wrote:Ite ainankin löisin saman levystä rengasta eteen ja taakse. Näkisin että suurempi hyötyä olisi siinä että saa renkaita puljata kulumisen mukaan etu- ja takapään välillä.
Tätä ongelmaa ei tietty oo jos tosissaan homman ottaa ja on varaa hankkii uutta nahkaa vähän väliä.
En näe myös mitään syytä isompaa vannetta kun 15" laittaa. Tuossa kokoluokassa löytyy jo mukavasti kevyttä vannetta ja hyvää rengastakin suht inhimilliseen hintaan.

Etuna tietenkin on tuo renkaiden edestä taakse vaihtelu samanlevysillä, itellä oli suunnitelmissa ( jos joskus pääsen ajamaan ) ostaa 4 kpl 205 eteen, ja yhdet 195 taakse jolla mennään koko kausi, treenit ja aika-ajot yksillä eturenkailla aina, ja kisoihin sit uudet 2 pyörää alle, takana renkaat kestää koko kauden.

Paljon tietenkin määrää myös vanteen kokoa auto mihin rengas laitetaan alle, auton paino yms muut jutut, pääosin kaikki ajaa tossa Roadsport B/C luokassa 15" pyörällä. Isojen poikien sarjat sit ihan eri juttu ja niihin en ota kantaa.

Tässä topikissa haettiin ilmeisesti primeraan rengasta, joten näkisin ton 15" ihan riittäväks, panee sit vaikka 225 leveenä alle jos haluaa ihan himona pitoa, mut toi 205 varmasti sopivin.

Edit : Maailmalla kyllä näyttää kisa-primeroissa olevan 17" vannetta kaikissa alla, joten tiedä sitte. Mihin tätä autoa ollaa tekemässä, johonkin tiettyyn luokkaan vai ihan omaks iloks ?
Reply
#14
Kipsi Wrote:
Mikko Wrote:Onko noin pieni rengas taas pidon kannalta hyvä? kosketuspinta asfalttiin kuitenkin pienempi kuin isomman vierintäsäteen omaavassa...
Tollasta settiä mulle suositeltiin omaan Roadsport kilpuriin.. niin kevyt perä tossa että hyvin se 195 puree siinä takana. eteen sen takia 205 et sais sinne enemmän pitoa ku vetokin on siellä.
Kuinka kevyt perä tai koko auto?

Ollaan katottu tota 225/50/14 R888 kevyeen etuvetoon lähinnä halvan hinnan vuoksi, mutta oliskohan kannattavaa laittaa taakse kapeammat? Takarenkaat tossakaan ei juuri kulu, joten olis mahdollista ostaa 6kpl renkaita ja ajaa "kausi" samoilla takarenkailla.

195/50/15 R1R kesti noin 1000km edestä-taakse kierrättäen.
Reply
#15
Hakalaj Wrote:
Kipsi Wrote:
Mikko Wrote:Onko noin pieni rengas taas pidon kannalta hyvä? kosketuspinta asfalttiin kuitenkin pienempi kuin isomman vierintäsäteen omaavassa...
Tollasta settiä mulle suositeltiin omaan Roadsport kilpuriin.. niin kevyt perä tossa että hyvin se 195 puree siinä takana. eteen sen takia 205 et sais sinne enemmän pitoa ku vetokin on siellä.
Kuinka kevyt perä tai koko auto?

Ollaan katottu tota 225/50/14 R888 kevyeen etuvetoon lähinnä halvan hinnan vuoksi, mutta oliskohan kannattavaa laittaa taakse kapeammat? Takarenkaat tossakaan ei juuri kulu, joten olis mahdollista ostaa 6kpl renkaita ja ajaa "kausi" samoilla takarenkailla.


195/50/15 R1R kesti noin 1000km edestä-taakse kierrättäen.

800kg Mk1 Golf.

Itse teen tuon rengaspäätöksen ku pääsen kokeilemaan tuota autoa, sitten näkee kuinka se toimii yleensäkin , nyt alla 195/50 joka nurkassa, mutta ne on vanhat renkaat. Mun ajotaidoilla ei varmaan vielä oo merkitystä tolla renkaiden hipostelulla ;D
Reply
#16
mk1 golffi tulossa ens vuoden kisoihin?
Silakka kaasarissa pudottaa suora nopeuksia yllätävän paljon.
Reply
#17
Minkäs levysiä renkaita tommosee s14 nissanii kandeis radalle laittaa. Pikkasen on piristetty konetta.

Lähinnä mietin et onko paras et edessä ja takana on saman levyiset renkaat. Esim Maxsportin RB5 225/45/17 joka nurkassa. Leveempää ei toki ko rengasta oo saatavillakaan.
Reply
#18
kuski Wrote:Minkäs levysiä renkaita tommosee s14 nissanii kandeis radalle laittaa. Pikkasen on piristetty konetta.

Lähinnä mietin et onko paras et edessä ja takana on saman levyiset renkaat. Esim Maxsportin RB5 225/45/17 joka nurkassa. Leveempää ei toki ko rengasta oo saatavillakaan.

Kyllä se paras on olla samanlevyset edessä ja takana, kapeammat edessä lisää hieman puskemista. 225 on ehkä vähän kapea sen painoiseen autoon, mutta kyllä silläkin jo pärjää, itse laittaisin ehkä 245-255.
240SX Convertible Air Ride
BNR32 Syylä

The war between Zenki and Kouki front ends will most likely last longer than any civil or religious war.
Reply
#19
http://www.camskill.co.uk/m117b0s665p406...94Y_XL_TL_ <-- tollaiset vähän käytetyt Hankook RS2Confusedet tuli Mage:lta ostettua. Luokitellaanko noi katurenkaiksi vai katuslickseiksi?? Mikäli jälkimmäisiksi niin niillä ei ole asiaa Radalle.com timeattack Club sarjaan??
Purettu / purussa 12x s13, 3x s14, 1x s14a mikäli niiden osille tarvetta niin kysy YV:llä, puh 044-2523647 tai maililla [email protected]
Reply
#20
HezeSX Wrote:Hankook RS2

Luokitellaanko noi katurenkaiksi vai katuslickseiksi?

Kyllähän noi ihan tavan katukumit on.

Sarjan säännöissä on varmaan joku tarkempi määritelmä ku katurengas/katusliksi? Smile
Reply
#21
HezeSX Wrote:http://www.camskill.co.uk/m117b0s665p406...94Y_XL_TL_ <-- tollaiset vähän käytetyt Hankook RS2Confusedet tuli Mage:lta ostettua. Luokitellaanko noi katurenkaiksi vai katuslickseiksi?? Mikäli jälkimmäisiksi niin niillä ei ole asiaa Radalle.com timeattack Club sarjaan??

Onko hyvatkin renkaat ? eivat ainakaan ole hinnalla pilatut.

Itse ostin nokia hakka black ja ovat aika hyvat renkaat netkin, en ole kylla radalla kokeillut, mutta varsin pehmeaa o tuo seos ainakin kun ajelin noin 2 viikkoa eli max 1tkm niin vajaat 8mm pintaa jaljella. etta ei noilla ihan kuuhun ajella ilman renkaan vaihtoa.
R32 GTR -90 wruuuuum pop pop pop oho psshhhh wruuum
Reply
#22
Mul on tollaset kummankin nissanin alla. Katurenkaathan nuo on mutta tradewear on aikas paljon lähempänä 100 rajaa kuin tavan katurenkaassa. Pitoa noissa tuntuis olevan yllättävän hyvin verrattaen michelineihin ja continentaleihin.

Kaveri käyttää noita kumeja endurancekilpurissa ja on ainakin kehunut hyviksi renkaiksi...varsinkin hinta/laatu suhteeltaan.
Reply
#23
Mulla oli kanssa aikoinaan moiset, ainakin ton oman kopin alla toimi mallikkaasti Smile
Ei kai noita voi verrata esim toyo R888 tai R1-r yms vastaavaan...

Ainakin Toyo R1-r pito on ihan eriluokkaa kun hankuukkien.
Ex Nissan Almera Gti
Ex Nissan silvia 1996
Ex Nissan Primera p10 Sr20Det
Reply
#24
Mulla nyt tänä kesänä s14 alla olleet edessä http://www.camskill.co.uk/m117b0s665p596...se%3A_75dB <-- jo parhaat päivät aikoja sitten menneet nyt kulunut sisälaidoista 3-4cm matkalta jo ihan sileiks takana lähes uutta vastaavat 245/40/17 vissiin kiinakumit joku ihme merkki kuitenkin, mut Botnialla huomas ainakin et etupäästä loppu pito ennen takapäätä, hitaissa mutkissa aliohjas sen verta paljon...

Mut noi lähes uudet Hankookit varmaan aivan eriluokkaa kuin nyt yllämainitut alla olevat?? Ois loppukesän / alkusyksyn päälle tarkoitus Kemorassa ainakin käydä parantaan aikaa, kun tossa ihan hyvin on löysää vielä tai jos tarpeeks moni saa yllytettyä tonne 31.8 Radalle.com club sarjan timeattack kisaan Botnialle....
Purettu / purussa 12x s13, 3x s14, 1x s14a mikäli niiden osille tarvetta niin kysy YV:llä, puh 044-2523647 tai maililla [email protected]
Reply
#25
HezeSX Wrote:Mut noi lähes uudet Hankookit varmaan aivan eriluokkaa kuin nyt yllämainitut alla olevat?

Mä väittäisin, että AD08 on kyllä pitävämpi rengas ku RS2. Ei nyt "aivan eriluokkaa", mut kuitenkin noinpäin.

Wanha ja kovettunu on tietty aina eri asia ku uus ja pehmee.
Reply
#26
Tem Wrote:Mä väittäisin, että AD08 on kyllä pitävämpi rengas ku RS2. Ei nyt "aivan eriluokkaa", mut kuitenkin noinpäin.

Wanha ja kovettunu on tietty aina eri asia ku uus ja pehmee.
Joo on varmast uutena parempi, mut kun vertaa tommoseen loppuun ajettuun jossa keskellä ehkä 1-2mm pintaa, sisältä slicksi.
Purettu / purussa 12x s13, 3x s14, 1x s14a mikäli niiden osille tarvetta niin kysy YV:llä, puh 044-2523647 tai maililla [email protected]
Reply
#27
antsa Wrote:Onko hyvatkin renkaat ? eivat ainakaan ole hinnalla pilatut.

Itse ostin nokia hakka black ja ovat aika hyvat renkaat netkin, en ole kylla radalla kokeillut, mutta varsin pehmeaa o tuo seos ainakin kun ajelin noin 2 viikkoa eli max 1tkm niin vajaat 8mm pintaa jaljella. etta ei noilla ihan kuuhun ajella ilman renkaan vaihtoa.

ei niissä kai ole uutenakaan yli 8mm, esim yhden tunnetun valmistajan tuotteissa 7,5mm aika useasti..


Suosittelen rohkeasti kokeilemaan Pilot Sport cup plussaa.. jos ei plussaa löydy niin perus cuppikin ajaa asiansa.. Kuten muillakin ratarenkailla, märälle näillä ei ole asiaa.
OSTA JAPSI NIIN OPIT HITSAAN!
4,5m² korjailtu nousevan auringon maan lapsia since 2010
Reply
#28
Eli toi Hankook Ventur RS2:nen luokitellaan ihan katurenkaaksi ettei katuslicsiksi?? Mutta katurenkaista varmaan sieltä pitävimmästä päästä tohon ratakäyttöön??

Oletan, et nämät nyt paikallaan olevat loppuunajetut eturenkaat Yokohama AD08 luokitellaan katuslicksiks??
Purettu / purussa 12x s13, 3x s14, 1x s14a mikäli niiden osille tarvetta niin kysy YV:llä, puh 044-2523647 tai maililla [email protected]
Reply
#29
HezeSX Wrote:Eli toi Hankook Ventur RS2:nen luokitellaan ihan katurenkaaksi ettei katuslicsiksi?? Mutta katurenkaista varmaan sieltä pitävimmästä päästä tohon ratakäyttöön??

Oletan, et nämät nyt paikallaan olevat loppuunajetut eturenkaat Yokohama AD08 luokitellaan katuslicksiks??

AD08 myös ihan katurengas, joskin aika sporttinen semmonen. Uskoisin myös että jonkun verran parempi mitä RS2. Evoilla ainakin ajettu noilla renkailla hyviä aikoja.

AD08 samassa luokassa mitä Toyo R1-R ja Potenza RE070.

Jos koko sattuu sopimaan niin tuo on aika edullinen katu-ratakäyttöön

http://www.camskill.co.uk/m54b0s16p11056...70dB%29%0A
Reply
#30
HezeSX Wrote:Oletan, et nämät nyt paikallaan olevat loppuunajetut eturenkaat Yokohama AD08 luokitellaan katuslicksiks??

Kyllä ad08 on mun mielestä vielä katurengas, A048 on sitten katuslicksi. TW sen kisaan pääsyn määrää, eikä se että miksikä renkaaksi sen kukakin luokittelee. Jos TW on yli sen mitä sääntö vaatii, se on ihan sama miksikä se luokitellaan? Vai oonko mä ihan hukas tän ajatuksen kanssa?
240SX Convertible Air Ride
BNR32 Syylä

The war between Zenki and Kouki front ends will most likely last longer than any civil or religious war.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)