Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jarrujen kanssa loppuu huumori ...
#1
Kysytäänpä täältäkin tunnelmia jarruista?! Edelleen siis kyse vm97 gti allusta ja sen joka vuotisesta jarruremontista.
Millaset ihmeen jarruosat sinne pitää pistää että niitä ei tarvis ihan joka vuosi kaikkia uusia?
Tosin vika voi olla ajotavassakin ???
Reply
#2
Minkälaisen ongelman takia jarrut pitää vaihtaa vuosittain? Mitä se tekee?
<@nosliw_> onneks on hurri ni voi repiä vähän maahiskultaa perseestä taas
<@nosliw_> älkää laittako allekirjotukseen
"Mut onneks meillä on Hannu, Hannu tekee ihan mitä sitä huvittaa" - Mikk-
Reply
#3
Hanska Wrote:Minkälaisen ongelman takia jarrut pitää vaihtaa vuosittain? Mitä se tekee?

No tälläkertaa katsastusmies sano et takana ei ole jarruja oikeastaan lainkaan ... edellisvuonna ne hirtti kiinni sitä edellisenä ei ollu jarrutehoja edessä eikä takana
Reply
#4
Hilma Wrote:
Hanska Wrote:Minkälaisen ongelman takia jarrut pitää vaihtaa vuosittain? Mitä se tekee?

No tälläkertaa katsastusmies sano et takana ei ole jarruja oikeastaan lainkaan ... edellisvuonna ne hirtti kiinni sitä edellisenä ei ollu jarrutehoja edessä eikä takana


Tuon katsastuksen aikoihin, nousiko käsijarrukahva miten ylös? Tuntuiko/tuntuuko olevan paljon tyhjää ennenkuin vaijerit kiristyy edes.


E: Ennenkuin vaijerit lähtee kiristymään edes, kuuluuko kolinoita kun kahvan nostaa ripeämmin ylös. Sanoiko katsuri että takajarrut tai etujarrut silloin aikaisemmin olisi laahanneet?
<@nosliw_> onneks on hurri ni voi repiä vähän maahiskultaa perseestä taas
<@nosliw_> älkää laittako allekirjotukseen
"Mut onneks meillä on Hannu, Hannu tekee ihan mitä sitä huvittaa" - Mikk-
Reply
#5
Hanska Wrote:
Hilma Wrote:
Hanska Wrote:Minkälaisen ongelman takia jarrut pitää vaihtaa vuosittain? Mitä se tekee?

No tälläkertaa katsastusmies sano et takana ei ole jarruja oikeastaan lainkaan ... edellisvuonna ne hirtti kiinni sitä edellisenä ei ollu jarrutehoja edessä eikä takana


Tuon katsastuksen aikoihin, nousiko käsijarrukahva miten ylös? Tuntuiko/tuntuuko olevan paljon tyhjää ennenkuin vaijerit kiristyy edes.

Ei mitään olennaista muutosta ennen/jälkeen katsastusta ... tosin jarruputketkin meni vaihtoon tälläerää ...
Reply
#6
Sitten ei tule muuta mieleen, kuin että satuloiden liukutapit olisi jumissa.
<@nosliw_> onneks on hurri ni voi repiä vähän maahiskultaa perseestä taas
<@nosliw_> älkää laittako allekirjotukseen
"Mut onneks meillä on Hannu, Hannu tekee ihan mitä sitä huvittaa" - Mikk-
Reply
#7
Hanska Wrote:Sitten ei tule muuta mieleen, kuin että satuloiden liukutapit olisi jumissa.
Ja sekö aiheuttaa sen et joka vuosi niitä saa rukata?
Reply
#8
Hilma Wrote:
Hanska Wrote:Sitten ei tule muuta mieleen, kuin että satuloiden liukutapit olisi jumissa.
Ja sekö aiheuttaa sen et joka vuosi niitä saa rukata?

Se aiheuttaa sen, että ulompi jarrupala jää laahaamaan pahasti ja kuluttaa levyn ja palan hetkessä loppuun.
<@nosliw_> onneks on hurri ni voi repiä vähän maahiskultaa perseestä taas
<@nosliw_> älkää laittako allekirjotukseen
"Mut onneks meillä on Hannu, Hannu tekee ihan mitä sitä huvittaa" - Mikk-
Reply
#9
Oletko purkanut jarrusatulat ja puhdistanut osat, entä jarrunesteet oletko vaihtanut?

Jos jarrut oikeasti huoltaa kunnolla, ei niihin yleensä tarvitse kajota joka vuosi.

- N13 Sunny 1.6 LX -87
- VW Passat variant 4 motion Highline 2.8 V6 -01
ex: -N14 Pulsar 2.0 GTI-R -91
ex: - N15 Almera 1.6SR -99
ex: - N14 Sunny 1.4LX -92
MYYDÄÄN: N13,N14 Sunny & N15 Almera osia sekä muita tarvikkeita.
Reply
#10
Jupe Wrote:Oletko purkanut jarrusatulat ja puhdistanut osat, entä jarrunesteet oletko vaihtanut?

Jos jarrut oikeasti huoltaa kunnolla, ei niihin yleensä tarvitse kajota joka vuosi.


Jarrunesteiden vaihto perus kaupunki/maantiekäytössä vaikuta kuin siihen kuinka nopeasti jarruputket hapettuu puhki ja satulat ruostuu jumiin. Muttajoo, jarrupalat ja levyt vaihtaessa kannattaa aina varmistaa että kaiken minkä pitää liikkua liikkuu kunnolla.
<@nosliw_> onneks on hurri ni voi repiä vähän maahiskultaa perseestä taas
<@nosliw_> älkää laittako allekirjotukseen
"Mut onneks meillä on Hannu, Hannu tekee ihan mitä sitä huvittaa" - Mikk-
Reply
#11
Jupe Wrote:Oletko purkanut jarrusatulat ja puhdistanut osat, entä jarrunesteet oletko vaihtanut?

Jos jarrut oikeasti huoltaa kunnolla, ei niihin yleensä tarvitse kajota joka vuosi.

Itseasiassa viimevuonna vaihdettiin satuloita kun oli menny joku palutussysteemi päreiks ja samal kyl tuli katottuu nesteet yms. mut ei se mitään ... tänä vuonna pitää jälleen vaihtaa satulat
Reply
#12
Hanska Wrote:
Jupe Wrote:Oletko purkanut jarrusatulat ja puhdistanut osat, entä jarrunesteet oletko vaihtanut?

Jos jarrut oikeasti huoltaa kunnolla, ei niihin yleensä tarvitse kajota joka vuosi.


Jarrunesteiden vaihto perus kaupunki/maantiekäytössä vaikuta kuin siihen kuinka nopeasti jarruputket hapettuu puhki ja satulat ruostuu jumiin. Muttajoo, jarrupalat ja levyt vaihtaessa kannattaa aina varmistaa että kaiken minkä pitää liikkua liikkuu kunnolla.
Mäntien jumittamista tuolla meinasinkin, kun vahnaan jarrunesteeseen kondensoituu vettä joka puolestaan kiihdyttää korroosiota.

Satuloiden männät ja liukutapit olen aina kiilloittanut autoglymin metalpolishilla kiiltäviksi, kumiosat puhdistamisen jälkeen asennus kumirasvan kera.
- N13 Sunny 1.6 LX -87
- VW Passat variant 4 motion Highline 2.8 V6 -01
ex: -N14 Pulsar 2.0 GTI-R -91
ex: - N15 Almera 1.6SR -99
ex: - N14 Sunny 1.4LX -92
MYYDÄÄN: N13,N14 Sunny & N15 Almera osia sekä muita tarvikkeita.
Reply
#13
Hilma Wrote:Itseasiassa viimevuonna vaihdettiin satuloita kun oli menny joku palutussysteemi päreiks ja samal kyl tuli katottuu nesteet yms. mut ei se mitään ... tänä vuonna pitää jälleen vaihtaa satulat


Jos ne on vuodessa mennyt tuohon kuntoon ilman että ovat ruosteessa, niin sitten se on kyllä sun ajotavoissa se vika. Edes motonetin satulat ei vedä juntturaan noin nopeasti.


Pystyisitkö ottamaan kuvia levyistä ja paloista etu- ja takapuolelta?
<@nosliw_> onneks on hurri ni voi repiä vähän maahiskultaa perseestä taas
<@nosliw_> älkää laittako allekirjotukseen
"Mut onneks meillä on Hannu, Hannu tekee ihan mitä sitä huvittaa" - Mikk-
Reply
#14
Hanska Wrote:
Hilma Wrote:Itseasiassa viimevuonna vaihdettiin satuloita kun oli menny joku palutussysteemi päreiks ja samal kyl tuli katottuu nesteet yms. mut ei se mitään ... tänä vuonna pitää jälleen vaihtaa satulat


Jos ne on vuodessa mennyt tuohon kuntoon ilman että ovat ruosteessa, niin sitten se on kyllä sun ajotavoissa se vika. Edes motonetin satulat ei vedä juntturaan noin nopeasti.


Pystyisitkö ottamaan kuvia levyistä ja paloista etu- ja takapuolelta?

Onhan nuo umpiruosteessa kaikki mötit ...
Reply
#15
Hilma Wrote:Onhan nuo umpiruosteessa kaikki mötit ...


Uusittujen osien määrästä päätellen sanoisin, että vikana on ettet käytä jarrua riittävästi. Autot tykkää kun niillä ajetaan, jarrutetaan kovaa, kiihdytetään kovaa.
<@nosliw_> onneks on hurri ni voi repiä vähän maahiskultaa perseestä taas
<@nosliw_> älkää laittako allekirjotukseen
"Mut onneks meillä on Hannu, Hannu tekee ihan mitä sitä huvittaa" - Mikk-
Reply
#16
Hanska Wrote:
Hilma Wrote:Onhan nuo umpiruosteessa kaikki mötit ...


Uusittujen osien määrästä päätellen sanoisin, että vikana on ettet käytä jarrua riittävästi. Autot tykkää kun niillä ajetaan, jarrutetaan kovaa, kiihdytetään kovaa.

Tätä mä epäilinkin ... lähen siis opettelee ajamaan ... eiku jarruttelee ;D
Reply
#17
Hilma Wrote:
Hanska Wrote:
Hilma Wrote:Onhan nuo umpiruosteessa kaikki mötit ...


Uusittujen osien määrästä päätellen sanoisin, että vikana on ettet käytä jarrua riittävästi. Autot tykkää kun niillä ajetaan, jarrutetaan kovaa, kiihdytetään kovaa.

Tätä mä epäilinkin ... lähen siis opettelee ajamaan ... eiku jarruttelee ;D
Eihän ne jarrut ruostu jos niitä käyttää. Niitä pitäs todellallakin käyttää ettei ne jumitu. Pysyy kunnossa!
Reply
#18
Noissa takasatuloissa voi kyl jumittaa mäntä siitäki syystä jos siin palassa oleva tappi ei istu männän koloon nii se vääntää männän vinoon eikä toimi kunnolla.. tuntuu ku ilmaa ois järjestelmässä ym.. Tarvikesatuloissa kun on eri kokoisia ja näköisiä männän päitä.. itellä kävi noin eli palassa oleva tappi ei mahtunu sinne koloon ilman dremeliä. Sit ku vaihtaa satulat nii kelkkoja ei tuu mukaan. Kelkoissa on ne liukutapin kolot usein pintaruosteessa ja se pitää hioa jollain 600 hiomapaperilla puhtaaks ja laittaa uudet tapit uusien kumien kans. Pienki reikä kumissa ja jumittaa pyhättömän viikon sisään. Käytä alumiini tahnaa palojen liukupinnoissa. Tän almeran takajarrujen kans pitää olla tarkkana ja huolellisesti tehdä toi asennus muuten kusee ihan varmasti.
Reply
#19
Näissä Nissaneissa tuntuu olevan aika tyypillistä, että jarrut jumittavat, jos niitä ei huolla tarpeeksi säännöllisesti. Suosittelen jarrujen huoltamista vähintään pari kertaa vuodessa, esimerkiksi renkaiden vaihdon yhteydessä syksyisin ja keväisin. Erityisesti talven jäljiltä jarrut tuppaavat jumittamaan. Kitkapinnat tulee putsata ja voidella (luonnollisesti rasvaa ei laiteta levyjen pintaan), sekä käsijarrun toiminta tulee tarkastaa. Aika harva myöskään muistaa käydä läpi käsijarruvaijereiden kunnon ja jarrupaineensäätimen (P10 Primerassa on peräti kaksi kappaletta) toiminnan. Käsijarrua on mahdottomasta seuraava saada kuntoon, jos esimerkiksi käsijarruvaijerit, mukaan lukien se haaroituspala siellä lämpösuojan takana, ovat jumissa / eivät toimi kunnolla.

Liukutapit tulee putsata kirkkaiksi ja voidella säännöllisesti siihen tarkoitetulla rasvalla (esim. ATE Plastilube). Jarrupalojen päihin on hyvä laittaa kuparitahnaa. Jarrunesteet tulisi vaihtaa kahden vuoden välein.
Reply
#20
Nyt menee jo hermot. kertokaa missä vika voi olla, ainoastan vasentaka jarru todella heikko(käsijarru ottaa todella hyvin). tapit ja mäntä irroteltu... uudet jarrupalat ja levyt. Viittaa johonkin paine puolen vikaan?
Reply
#21
Olisko vika letkussa (tukossa, metallinen letkun pää ruostunut ja puristaa kumiosaa) Ja onko palat kunnolla se pieni tappi männän kolossa eikä vieressä, palaako käsijarrun vipu satulassa toppariin asti???
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)