Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
P12 Primera vaihteistoöljy vuoto
#1
Elikkäs primera vuotaa jostain vaihteistoöljyä, oli vuoden ja 20tkm aikana vuotanut n. litran öljyä. Ei vuoda niin paljoa että näkyisi selvästi mistä vuotaa ja en ole tarkemmin päässyt paikallistamaan vuotoa, kun en ole autoa nosturilla päässyt tutkailemaan.
Missähän kunnossa laatikon laakerit ovat tuon öljyn vajauksen jäljiltä? Laatikko ei ole kuitenkaan mitenkään reistaillut ajon aikana ei äännä ja vaihteet pysyy päällä.
Onko näissä jotain tiettyä paikkaa mistä rupeavat öljyä tiputtamaan? Auto on -05 ja kilometrejä kertynyt 200tkm
Joko näillä kilometreillä vois olla vetarien stefat olla finaalissa?
Reply
#2
Stefa sieltä on mennyt. Samalla, kun vaihdat, vaihdata vaihteistoöljyt. Nissani on antanut vaihteistoöljyn vaihtoväliksi 4v/70tkm. Eli öljyt olisi pitänyt km mukaan vaihtaa jo kaksi kertaa ja kolmas kerta 210tkm kohtaalla.

Kannattaa pistää 75w90 öljyt, jos on manuaali. Toimii -40asteen pakkasella. 80w90 tahtoo olla aika jäykkää tavaraa jo -25asteen pakkasella.
Reply
#3
170tkm vaihettiin vaihteistoon öljyt ekan kerran meikäläisen toimesta, auto oli huollatettu merkkihuollossa 170tkm asti eikä kertaakaan oltu vissiinkään vaihdettu öljyjä. Viimeks kun vaihdatin niin piti viedä merkkikorjaamolle, että saivat täyttöpropun auki... Kahdessa pajassa ei saatu auki ja kokeilivat 2m vääntövarrella... Eli tuskin oltiin huolloissa edes tarkastetu öljyjä!?
Mites saako vetoakseleissa olla kuinka paljon välystä, kun pieni välys tuntus olevan? Nissanilla huoltoneuvoja puhui, että tasauspyörästöstä voi olla poskilaakerit mennyt ja stefojen vaihto ei tällöin auta? Eli pitäs vaihtaa ne poskilaakerit ja vaatii laatikon irrottamisen ilmeisesti? Parin päivän päästä ois aika huoltoon, missä katsovat mistä vuotaa ja onko vetoakselissa välystä tasauspyörästön päässä. Onkohan kuinka yleistä että tän ikäseen autoon pitäs jo laatikkoon laakereita laittaa?
Reply
#4
Samalla, jos laatikko irroitetaan, kannattaa miettiä kytkimen osien vaihtoa. Ei tee pahaa vaihto, jos varsinkin on ajettu kaupunkiajoa tai vedetty kuormas.
Reply
#5
Juu ainakin kytkinlevyn vaihatan jos laatikko pitää irrottaa/ laittaa uus laatikko..
Reply
#6
216tkm mittarissa ja molemmat vetoakselien stefat vaihdettu, mutta toiselta puolelta vuotaa vieläkin! Mistähän tuota vikaa nyt sitten lähtis etsimään? voiko vetoakseliin olla kulunut ura? vai onko laatikosta joku laakeri paskana? Merkkihuollossa vaihatettu ja eivät ainakaan sanoneet että ois jääny vuotamaan. mutta nyt 100km jälkeen puottaa taas öljyä!
Reply
#7
Keijo ei tiedä, mutta Keijo veikkaa:

Onko Primeran vaihdelaatikossa huohotusreikää? Ainakin erään saksalaisen premium-merkin perän huohotusreikä menee umpeen ja rupee työntämään stefoista.
Reply
#8
Juu huohottimen katsoin, ettei ole tukossa.
Reply
#9
Kai se on kokeiltava jotain öljynvuodon tukkimis litkuja seuraavaks...
Reply
#10
Jos ne stefat ny on kunnolla paikoillaan niin kyl toi hiukan poskilaakeri vialta kuulostaas. Päivän remontti kun loota pois ja kaikki uudet laakerit, loota takas autoon ja ajo jatkuu Wink
Reply
#11
Jos kokeilis pysyskö pikkasen paksummat öljyt sisällä, kun ei tuo montaa tippaa öljyä pudota vuorokaudessa. Sit kun lompakko antaa myöten ni sitten pitää kattoo kumpi on kannattavempaa, ostaa toinen vaihelaatikko vai kunnostaa tuo nykynen. Käykö muuten 1.8l vaihelaatikko tuohon 1.6l koneella olevaan?
Reply
#12
Mobilin öljytaulukko ehdottaa P12 primeran laatikkoon Mobilube XHP 75W-80. Merkkiliike tyrkytti kuitenkin Mobilube SHC 75w90. Onko noilla käytännössä mitään muuta eroa kuin viskositeeteissä? Todella nihkeästi löytyy tietoa tuosta XHP öljystä, eikä litran purkeissa tunnu saavan missään.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 4 Guest(s)