Eli tällainen pikku sivuprojekti menossa tuon auton kanssa.
Itse kun olen lähestulkoon aloittelija näiden asioiden kanssa niin mielipiteet & nevot ovat erittäin tervetulleita.
Olisin myös kiinnostunut näkemään ja kuulemaan muiden ratkaisuista kuinka ovat toteuttaneet, itsellä on tarkoitus
pitää sisusta orginaalin näköisenä niin paljon kuin mahdollista.
Peräkontti on tarkoitus pitää tyhjänä asennuksista, tai maksimissaan konkka +vahvistin/ vahvistimet sinne voin piilottaa, mitään
pointtia en subeja näe sinne asentaa(Tuskin juurikaan R33sa sisälle kuuluisikaan).
Soitin: Kenwoodin KDC-PSW9527, Tässä ainakin ominaisuuksia riittä omiin tarpeisiin..
Hattuhyllyllä on Kenwoodin 3-tie kaiuttimet tehtaan koteloissa, Nämä tulee todennäköisesti poistumaan ja tilalle jotkut 6,5" pikku subit omalla vahvarilla.
Pientä aktiivisubia kokeilin jo saada sisälle mahtumaan, mutta heikoin tuloksin.
(http://www.autoviihde.com/autokaiuttimet...l1069.html)
Itse en tuolle hyvää paikka löytänyt. Joten tulee varmaan kohta myyntiin.
Gts-tsä tuollainen oli hattuhyllä ja se toimi siellä ihan hyvin, mutta nykyisten kaiuttimien kanssa se ei sinne ainakaan mahdu.
Harkinnassa myös jos laittis samanlaisen erkkasatsin taakse kun on edessä ja asentelis tuon aktiivi subin sitten niiden väliin.
Soittimen mallin lisään tähän myöhemmin, kun en ulkoa sitä muista.
Kyllä se sieltä peräkontista yllättävän hyvin kuuluu, itsellä Hammer 12" tehdaskotelossa ja sille aika surkea vahvistin( niin pieni että sopii sinne väliin missä on akku ja sulakkeita ) vaan silti saa alatoistoa ja "painetta". Eikä siellä kuskaustilaa kontissa muutenkaan ole että ihan hyvin voi uhrata sen Ja muistat vaimentaa ovet sitten hyvin! Kuuluu muuallekin kuin ulos äänet.
Teehän sinne hattuhyllyyn pieni suljettu kotelo (jos ei ole vaikea tehdä?) vaikka tälläisille pikku bassoille? kotelon pohjaan saa sopivasti kiinni vahvarin. Jää sitten sitä kuuluisaa kauppakassi tilaa http://www.powerset.fi/autohifi/gz/gznw65.html
Nämä oli joku aika sitten jollain liikkeellä tarjouksessa noin 120€ kipale
Itellä tuli jo ongelma hattuhyllykaijuttimien asennuksen kanssa, kun en omista niitä alkuperäisiä kaijuttimien kehysmuovirinkuloita jotka hattuhyllylle kuuluis, niin ruuvien ruuvaaminen kun ei takalasin ja kaiuttimen väliin mahdu minkäänlainen meissel1 ;D
Henu Wrote:Itellä tuli jo ongelma hattuhyllykaijuttimien asennuksen kanssa, kun en omista niitä alkuperäisiä kaijuttimien kehysmuovirinkuloita jotka hattuhyllylle kuuluis, niin ruuvien ruuvaaminen kun ei takalasin ja kaiuttimen väliin mahdu minkäänlainen meissel1 ;D
Onko tossa skyllessä sit mimmone se hattuhylly et eikö sitä millää saa irti vai onko nii vaikee irrottaa?
IMO unohda ne hattuhyllyn kajarit kokonaan ja laita ihan rehellinen subi konttiin 10" tai 8" elementti ei vaadi paljon tilaa suljetussa kotelossa ja pöhisee ihan hyvin. Etuoviin laadukas erillissarja mikä sulla jo onkin ja näitä pyörittämään 4-kanavainen vahvistin. Tuollainen systeemi on ihan riittävä arkikuunteluun ellei haeta jotain kunnon äänenpainetta/laatua
Itsella oli SPL dynamicsin 10" subi 20L kotelossa monta vuotta ja rokkasi ihan hyvin. Oli myös asennettu W124 mersuun jossa on todella tiivis kontti ja kuului silti ihan hyvin. Vahvari ruuvattu kotelon kylkeen niin ei vienyt paljon tilaa ja oli nopeasti purettavissa
Tämä on vain oma ehdotus millä tavalla itse rakentaisin
Designed by computer, built by robot, driven by moron!!
Right leg hospital, left leg cemetary - Mirko "CroCop" Filipovic
Sellaista ongelmaa ei ole olemassa mitä raaka voima ja tietämättömyys ei korjaisi
Henu Wrote:Itellä tuli jo ongelma hattuhyllykaijuttimien asennuksen kanssa, kun en omista niitä alkuperäisiä kaijuttimien kehysmuovirinkuloita jotka hattuhyllylle kuuluis, niin ruuvien ruuvaaminen kun ei takalasin ja kaiuttimen väliin mahdu minkäänlainen meissel1 ;D
Onko tossa skyllessä sit mimmone se hattuhylly et eikö sitä millää saa irti vai onko nii vaikee irrottaa?
Rälläkkää siinä tarvitsee, eli se on korirakennetta.
6,5" erillis-sarja on hattuhyllyllä itsellä kaiken muun lisäksi tuossa omassa. Kuuntelin asennuksen aikana että hyvinhän ne subit potkii, mutta eihän ne ollut vielä kytkettykkään
Eli se Skyllen kontti on kyllä todella suljettu ja paine tulee hieman heikosti kabiiniin, mutta kyllä ne subit sieltä kuuluu, ihan turha sitä pelätä...
Kontti on tosiaan niin hyvin suljettu, että nuo 6,5" potkii jo nätisti, tietysti riippuu paljon elementistä.
Henu Wrote:Itellä tuli jo ongelma hattuhyllykaijuttimien asennuksen kanssa, kun en omista niitä alkuperäisiä kaijuttimien kehysmuovirinkuloita jotka hattuhyllylle kuuluis, niin ruuvien ruuvaaminen kun ei takalasin ja kaiuttimen väliin mahdu minkäänlainen meissel1 ;D
Onko tossa skyllessä sit mimmone se hattuhylly et eikö sitä millää saa irti vai onko nii vaikee irrottaa?
Rälläkkää siinä tarvitsee, eli se on korirakennetta.
6,5" erillis-sarja on hattuhyllyllä itsellä kaiken muun lisäksi tuossa omassa. Kuuntelin asennuksen aikana että hyvinhän ne subit potkii, mutta eihän ne ollut vielä kytkettykkään
Eli se Skyllen kontti on kyllä todella suljettu ja paine tulee hieman heikosti kabiiniin, mutta kyllä ne subit sieltä kuuluu, ihan turha sitä pelätä...
Kontti on tosiaan niin hyvin suljettu, että nuo 6,5" potkii jo nätisti, tietysti riippuu paljon elementistä.
Entä jos tekis varapyöräkoteloon subikalle paikan ja istuttaa sit jonku 10/12" painesubikan + tekee vaik 2 pienempää tai yhen ison refleksi putken/putket toho hattuhyllyy ni joha alkaa kuulumaan se subbarikin sieltä ja samalla ei subikka vie tilaa juurikaan takakontissa.
Henu Wrote:Itellä tuli jo ongelma hattuhyllykaijuttimien asennuksen kanssa, kun en omista niitä alkuperäisiä kaijuttimien kehysmuovirinkuloita jotka hattuhyllylle kuuluis, niin ruuvien ruuvaaminen kun ei takalasin ja kaiuttimen väliin mahdu minkäänlainen meissel1 ;D
Onko tossa skyllessä sit mimmone se hattuhylly et eikö sitä millää saa irti vai onko nii vaikee irrottaa?
Rälläkkää siinä tarvitsee, eli se on korirakennetta.
6,5" erillis-sarja on hattuhyllyllä itsellä kaiken muun lisäksi tuossa omassa. Kuuntelin asennuksen aikana että hyvinhän ne subit potkii, mutta eihän ne ollut vielä kytkettykkään
Eli se Skyllen kontti on kyllä todella suljettu ja paine tulee hieman heikosti kabiiniin, mutta kyllä ne subit sieltä kuuluu, ihan turha sitä pelätä...
Kontti on tosiaan niin hyvin suljettu, että nuo 6,5" potkii jo nätisti, tietysti riippuu paljon elementistä.
Entä jos tekis varapyöräkoteloon subikalle paikan ja istuttaa sit jonku 10/12" painesubikan + tekee vaik 2 pienempää tai yhen ison refleksi putken/putket toho hattuhyllyy ni joha alkaa kuulumaan se subbarikin sieltä ja samalla ei subikka vie tilaa juurikaan takakontissa.
Muuten ihan suht hyvä idea, mutta siitä refleksiputkesta tulee aikamoinen luikerteleva käärme hattuhyllyn ja vararenkaan sijoituksen tähden.
Joten syö aikapaljon taas kontin tilaa kun alkaa virittelemään sellaisia.
bcnr33 on akku+ attessa boxi + sulakerasia hattuhyllyn alla eli tuon voi unohtaa.
itse tein jbl 8 tuumaiselle subille hieman yli 7 litraisen umpikotelon hattuhyllyn alle ja se on niin naftiksi tehty että juuri sen saa sinne paikalleen, kuidusta tekemällä saisi ehkä puoli litraa tilavuutta lisää, antaa pienen lisän bassoon mutta ei hurjaa elämystä irtoa, parempi kuitenkin kun ei mitään. hyvin tuo irrallaan paksissa soi mutta kabiiniin tulee tosi huonosti ääni kun se on niin suljettu. melkeinpä nyt jos pitäisi valita miten äänentoiston tekee bassontoiston kannalta niin laittaisin laadukkaat 8 tuumaiset koaksiaalit hattuhyllylle.
saahan tuonkin auton soimaan mutta sitten se rokottaa jo paljon tilaa paksin muutenkin pienistä litroista. onhan mulla joka autossa ollut aina hurjat soittimet mutta nyt laitoin pienemmät nätisti soivat, ja ennen kaikkea kevyet. voin näpsästä kuvat jossain välissä vahvistin ja subi asennuksesta.
Radiolliset peltorit ja lisää paukkua konehuoneeseen?
33 muistaakseni meni 6,5" etuoviin aika näpäkästi ja kun se etupahvi on nimensämukaisesti pahvia niin siitä sai kairattua siihen kyynernojaan aika nätisti 2" diskantille tosi nätin paikan. Mattoa reilusti oviin. Itse unohtaisin sen subbarin varmaan kokonaan. Hattuhyllylle voi koittaa viritellä jotain kaiuttimia, mutta aika turhaa sekin on. Sikaosaston ei mielestäni tarvitse kuunnella musiikkia. Laadukas vahvistin ja soitin.
OSTA JAPSI NIIN OPIT HITSAAN!
4,5m² korjailtu nousevan auringon maan lapsia since 2010
vahvistin spl dynamics s-4006 "leijuu" muutaman sentin irti paksin takaseinästä että jäähdytysilma kiertää.
soittimena kenwood dsp soitin KDC-6047U, etupäänä pioneerin 6.5" 2 tie erillissarja, takana samaa sarjaa koaksiaalina 5.25" kokoisena, subi jbl GTO804.
edullisesti ihan okti soiva paketti, etuoviin on pakko tosiaan laittaa vähän bitumimattoa kaiuttimien kohdalle. ja taas tulee 200g painoa lisää autoon
voi olla että päivitän vielä nuo takakaiuttimet 8 tuumaisiksi, hukkuu nimittäin matalemmat aika hyvin ajaessa kun auto murisee samoilla taajuuksilla, vaikka aika harvoin tuolla tulee kovaa kuunneltua, onhan tuo moottori parasta musiikkia
Miksi ette laita pientä aktiivisubia. Itsellä oli tuollainen primerassa vänkärin penkin alla ja ajoi kyllä asiansa vrt ilman subbaria. Eihän tuolla maajäristysbassoja saanut, mutta tukevoitti kummasti alapäätä.
-Karppa- Wrote:Miksi ette laita pientä aktiivisubia. Itsellä oli tuollainen primerassa vänkärin penkin alla ja ajoi kyllä asiansa vrt ilman subbaria. Eihän tuolla maajäristysbassoja saanut, mutta tukevoitti kummasti alapäätä.
-Karppa- Wrote:Miksi ette laita pientä aktiivisubia. Itsellä oli tuollainen primerassa vänkärin penkin alla ja ajoi kyllä asiansa vrt ilman subbaria. Eihän tuolla maajäristysbassoja saanut, mutta tukevoitti kummasti alapäätä.
Vänkärin penkinkään alle? Vai kulkeeko sulla useasti autossa yli kolme ihmistä? Silloin ymmärrän ongelman. Itsellä tuo oli kaksi paikkaisessa pakussa, joten kukaan ei istunut vänkärin penkin takana.
-Karppa- Wrote:Miksi ette laita pientä aktiivisubia. Itsellä oli tuollainen primerassa vänkärin penkin alla ja ajoi kyllä asiansa vrt ilman subbaria. Eihän tuolla maajäristysbassoja saanut, mutta tukevoitti kummasti alapäätä.
Vänkärin penkinkään alle? Vai kulkeeko sulla useasti autossa yli kolme ihmistä? Silloin ymmärrän ongelman. Itsellä tuo oli kaksi paikkaisessa pakussa, joten kukaan ei istunut vänkärin penkin takana.
Juh, ei mahu ainakaan Gt-Rsä kummankaan penkin alle, ei toi Pioneeri eikä toi mun ylhäällä linkkaama Sondakaan. :-\
Varmaan päädyn joko 1-2x noita 6,5" Groundzeroja hattuhyllyn päälle erilliseen koteloon tai sitten kuten Tuokilla ratkaisuun, näyttää ihan fiksulta.
Siitä konkasta kun joku mainitsi niin mulla on sellainen 1F Ground zero tuolla hyllyssä ex kulkineesta, kuten myös Pioneer 2x 400w(Mikäli muisti pelaa) vahvari joka menee tuolle subille / subeille.
Voin tarkistaa ton Pinohiiren mallin myöhemmin.
-Karppa- Wrote:Miksi ette laita pientä aktiivisubia. Itsellä oli tuollainen primerassa vänkärin penkin alla ja ajoi kyllä asiansa vrt ilman subbaria. Eihän tuolla maajäristysbassoja saanut, mutta tukevoitti kummasti alapäätä.
Niin viagrakin.
Itsellä kyllä ääni tolle aktiivisubille, ihan näppärästi pauhaa, ei tosin verrattavissa mihkään 12" painekattilaan takaluukunkokoisessa kotelossa..
Itsellä allus ei oo ongelmaa, penkin alla vahvikepalkissa asti kiinni subbari ja kun penkin kippaa niin siihen mahtuu justiin kuramatto vielä paikoilleen ja subbari siis täten ei näy sieltä, hyvin pystyy 44 hiirentassulla vielä olee jalat suoras.
Aktiivisubin voi myös sijoittaa vänkärin lattialle, sinne hanskalokeron juureen.
OSTA JAPSI NIIN OPIT HITSAAN!
4,5m² korjailtu nousevan auringon maan lapsia since 2010
Kremilin Wrote:Aktiivisubin voi myös sijoittaa vänkärin lattialle, sinne hanskalokeron juureen.
Tuota vois huomenissa mallailla että miten sen sais sinne kiinni.
Penkkien alle että mahtuis aktiivi subi niin sais olla vielä noita yllämainittuja n. 2cm matalampi, tai sitten korottaa penkkiä(jota ei tule tapahtumaan).
Tällainen on tuo Gt-R:n kontti "riisuttuna" verhoilusta, Eli tuskin tuolta kauheasti sisälle mikään paine ainakaan tule.
Toisaalta tarkoitus ei ole mitään paine kampetta tehdäkkään.
Lisäsin soittimen mallin / tyypin tuonne 1 viestiin.
Jontte Wrote:Varmaan päädyn joko 1-2x noita 6,5" Groundzeroja hattuhyllyn päälle erilliseen koteloon
Tän virityksen haluan ehdottomasti nähdä
Eihän sinne ne mahdu nyt mitenkään järkevästi. Miksei voi hyödyntää niitä valmiita kaiutinpaikkoja jos sinne 6.5" laittaa?
Jontte Wrote:Varmaan päädyn joko 1-2x noita 6,5" Groundzeroja hattuhyllyn päälle erilliseen koteloon
Tän virityksen haluan ehdottomasti nähdä
Eihän sinne ne mahdu nyt mitenkään järkevästi. Miksei voi hyödyntää niitä valmiita kaiutinpaikkoja jos sinne 6.5" laittaa?
Juuh, tuo nyt on vielä täysin pähkäily asteella. Mut jos ottaa hattuhyllyn verhoilun pois ja lähtee rakentaa esim uutta niin siellähän on oikealla ja vasemmalla
iskareiden päällää lisää ilmatilaa. Toki ne valmiit paikat on myös vaihtoehto. Katsoo nyt mihin tässä päätyy.
Weist Wrote:
tuokki Wrote:voi olla että päivitän vielä nuo takakaiuttimet 8 tuumaisiksi
Meinaatko rälläkän käteen ottaa vai miten mahdutat 6,5" reikään 8"?
Korokerengasta uskoisin. Pitää vaan kasata kajarit hattuhyllyyn/ sen verhoiluun verhoillun ollessa irrallaan ja varovasti liuttaa takas.
Onhan siinä jonkin verta tilaa kun tuollainen n.8cm paksu aktiivi subikin siihen kajareiden väliin meni nätisti kun purki ja kasas maltilla.
tuokki Wrote:voi olla että päivitän vielä nuo takakaiuttimet 8 tuumaisiksi
Meinaatko rälläkän käteen ottaa vai miten mahdutat 6,5" reikään 8"?
rälläkkää en meinaa käyttää tähän autoon, ne muoviset adapterit pois sieltä, levystä uus tukevampi hattuhylly(orkkishyllyä piirustus apuna käyttäen helppo tehdä), siihen tekee reiät 8" kaiuttimille oikeisiin kohtiin niin että magneetit uppoaa noihin 6.5" reikiin. hattuhyllyn päällystys, kaiuttimet kiinni levyyn, ritilät päälle, valmis. kiinnitys autoon esim muutamalla itseporautuvalla. saa nähä tuleeko tuota enää tehtyä, ihan nätisti nytkin soi, ja tuon rakentelusta tulisi aika paljon painoa autoon lisää.
-Karppa- Wrote:Jos oikein pelimies on, niin uhraa hanskalokeron subbarille?
Tämäkin on yksi vähistä vahtoehdoista, mutta tarkoitus tosiaan pitää sisusta mahdollisiman orkkiksena + mulla on sinne jo asennettu moottorin ohjaukseen liittyvää electroniikkaa.
-Karppa- Wrote:Jos oikein pelimies on, niin uhraa hanskalokeron subbarille?
Tämäkin on yksi vähistä vahtoehdoista, mutta tarkoitus tosiaan pitää sisusta mahdollisiman orkkiksena + mulla on sinne jo asennettu moottorin ohjaukseen liittyvää electroniikkaa.
-Karppa- Wrote:Jos oikein pelimies on, niin uhraa hanskalokeron subbarille?
Tämäkin on yksi vähistä vahtoehdoista, mutta tarkoitus tosiaan pitää sisusta mahdollisiman orkkiksena + mulla on sinne jo asennettu moottorin ohjaukseen liittyvää electroniikkaa.
Ei ole näkymätön, mutta jos on täyskasko, niin kaippa tuo saa näkyä?
Useammin mulla autossa on 4 kuin 3. Joten en khyl viiti ruveta yhdeltä jalkatiloja viemään, toimiva takapenkki ihan kiva bonus.
Onhan tuossa noita vaihtoehtoja jo jonkin verran joilla sitä jämäkkyyttää saa siihen bassoon ilman että se vie tilaa matkustajilta.
En ole kyllä sunnittellut rälläkän käyttö autoon
-Karppa- Wrote:Jos oikein pelimies on, niin uhraa hanskalokeron subbarille?
Tämäkin on yksi vähistä vahtoehdoista, mutta tarkoitus tosiaan pitää sisusta mahdollisiman orkkiksena + mulla on sinne jo asennettu moottorin ohjaukseen liittyvää electroniikkaa.
Ei ole näkymätön, mutta jos on täyskasko, niin kaippa tuo saa näkyä?
Useammin mulla autossa on 4 kuin 3. Joten en khyl viiti ruveta yhdeltä jalkatiloja viemään, toimiva takapenkki ihan kiva bonus.
Onhan tuossa noita vaihtoehtoja jo jonkin verran joilla sitä jämäkkyyttää saa siihen bassoon ilman että se vie tilaa matkustajilta.
En ole kyllä sunnittellut rälläkän käyttö autoon
Lasikuidusta väännät sinne takapenkin keskelle jalkatilaan omatekoisen kotelon ja pari 6.5" elementtiä tai yksi 8"? Näin jalkatilat jäisi vielä molemmille takapenkille?
tälläinen ratkaisu on myös pyörinyt mielessä, tuossa on jo sen verran projektia että ensi talven juttuja jos on.. samalla melkein pitäisi verhoiluttaa kaikki penkit ja ovipahvitkin sitten.. tosi hieno tuo olisi, ja autokin kun on nelipaikkainen niin sopisi kun nenä päähän tuo ratkaisu.
Tuollanen on ihan hyvä idea.. Veli väsäs faijan kanssa sen s14:n tuon tyylisen asennuksen joskus vuonna nakki. 12" subbari istahti sopivasti paikalleen ja "refleksikotelona" toimi takakontti. Ei se äänenlaadullisesti mikään onnistunut veto ollut, mutta näytti hyvältä. Eikö se ole pääasia?
<@nosliw_> onneks on hurri ni voi repiä vähän maahiskultaa perseestä taas
<@nosliw_> älkää laittako allekirjotukseen
"Mut onneks meillä on Hannu, Hannu tekee ihan mitä sitä huvittaa" - Mikk-