Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Subbarikotelo kerroslevystä.
#1
Jonkin aikaa tässä suunnitellut kotelon rakentamista kerroslevyrakenteena eli lasikuitu - täyteaine(uretaanilevy finnfoam jne.) - lasikuitu. Joku tehny kyseisellä tavalla koteloa vai onko siinä jokin syy miksi se ei toimisi kotelomateriaalina? Ainut syyhän tämän käyttöön on painonsäästö mdf tms. levyihin verrattuna.
entinen S13 '91<br />nykynen MK IV TT ´95
Reply
#2
ToniH Wrote:Jonkin aikaa tässä suunnitellut kotelon rakentamista kerroslevyrakenteena eli lasikuitu - täyteaine(uretaanilevy finnfoam jne.) - lasikuitu. Joku tehny kyseisellä tavalla koteloa vai onko siinä jokin syy miksi se ei toimisi kotelomateriaalina? Ainut syyhän tämän käyttöön on painonsäästö mdf tms. levyihin verrattuna.
Toimii jos on tukeva.
Täysvetoinen Audi V6 Smile
Reply
#3
Miksi täyteaine? Mieluummin mun mielestä vaikka kuitu-hiekkahartsi-kuitu kerroksina, tulee ohuempi ja kuitenkin tukevampi kuin pehmeellä foamilla täytetty.
MIG- ja TIG hitsausta (musta/RST) harrastushommina.
Reply
#4
no ihan sen takia ettei tarvi vetää 10 mattoa jotta saa riittävän seinämä vahvuuden eli kevyempi rakenne.
entinen S13 '91<br />nykynen MK IV TT ´95
Reply
#5
ToniH Wrote:no ihan sen takia ettei tarvi vetää 10 mattoa jotta saa riittävän seinämä vahvuuden eli kevyempi rakenne.
Siinä olet oikeassa, että saat suuremman seinämävahvuuden, mutta se ei ole oikea lähestymistapa tehdä koteloa.
Kotelon paksuus ei ole se "juttu" mitä haetaan, vaan materiaalin elämättömyys ja "läpipäästämättömyys"
Siitä lasikuidusta pitää saada elämätön materiaali joka ei liiku subin iskujen mukaan.
Jos sulla on kaksi ohutta kerrosta kuitua ja joku täyte aine niin se ei ole yhtä jäykkä kuin kaksikertaa yhtä paksu yhteinen kuitu kotelo.

Kaikki uretaanit eivät kestä hartsin kovettumista, vaan "sulavat" kuidun kovettuessa. Joten se välimateriaali pitäisi olla hartsin kestävää.
Miksi kotelo ei saisi painaa? Onko jatkuva liikuttelemisen tarve?
Reply
#6
Pelkkää kuitua vaan, jos muoto on sopivan epäsäännöllisen muhkuraista ni joku 5mm paksua ja suorilla osuuksilla paksumpaa, ja sisälle muutamia tukirimoja. Hiekkahartsi, miksi ei mut sit tulee sitä painoa heti lisää mikä oli kielletty. Mut kevyt kotelo on vaikee tehdä hyväksi. Tokihan se subi soi vaikka ois paskakin kotelo, ihan mitä täs nyt haluaa Big Grin
Reply
#7
Ois kiva kuulla sointi ero tavallisesti tehdyn kotelon ja sitten kaikenmaailman hiekkahartseilla ja lasikuiduilla ja betonilla ja teräksellä vahvistettujen koteloiden välillä.
Suuri kokoisissa koteloissa ymmärrän, mutta jos tehdään vaikka 30L boksi, niin onko nyt aivan välttämätöntä alkaa hiekkaa ja hartsia sotkemaan, ellei oikeasti ole paljon ääneen eroa.

Niin, ja itsehän teen kotelot yleensä koivuvanerista.
Skyline GTS-R
Reply
#8
Eikai sitä pakko olekkaan ruveta sotkemaan hartsin kanssa.
Mutta niinkuin Vigurius kirjoitti, soihan se subbari vaikka pahvilaatikossa.
Jotkut haluavat leikkiä hartsin kanssa ja vahvistaa koteloa ja "hifistellä"
Ihan sama asia miksi joku ostaa vaikka HKS:n ahtimen vaikka Kiina-ahdinkin riittäisi.
Reply
#9
Mä en nyt tajunnut tätä torppausta. Sandwich-rakennehan on juurikin kehitetty aikaansaamaan kevyt ja jäykkä rakenne. Katoin tosta äkkiä että jos kennorakenteen paksuus tuplataan, nin jäykkyys on seitsenkertainen. Esimerkiksi biltemastakin saa divinycelliä, joka on juuri tuollaiseen hommaan tarkoitettu.

Eikös sopparikotelon tarkoitus ole juuri olla jäykkä, jolloin se ei "elä" painepulssien mukana. Vaimennustahan voipi sitten hoitaa muilla metodeilla.....
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Reply
#10
Arttu Wrote:Mä en nyt tajunnut tätä torppausta. Sandwich-rakennehan on juurikin kehitetty aikaansaamaan kevyt ja jäykkä rakenne. Katoin tosta äkkiä että jos kennorakenteen paksuus tuplataan, nin jäykkyys on seitsenkertainen. Esimerkiksi biltemastakin saa divinycelliä, joka on juuri tuollaiseen hommaan tarkoitettu.
En mä tätä ajatusta torpannut, enkä sen enemmän ota kantaa tähän kerrosrakenteeseen, mutta oikeilla materiaaleilla varmasti voitaisi saada jäykkä rakenne. Mutta tuskin uretaanilevyt ym. kuuluu tähän kategoriaan... Tuosta divinycelistä ei ole kokemusta, mutta siitäkin tarvitsisi varmistaa hartsin kestävyys.

Arttu Wrote:Eikös sopparikotelon tarkoitus ole juuri olla jäykkä, jolloin se ei "elä" painepulssien mukana. Vaimennustahan voipi sitten hoitaa muilla metodeilla.....
Kyllä, eihän ketään muuta ole väittänytkään.
Reply
#11
Weist sen jo sanoikin, ja kuten itsekin viime kommentin lopussa mainitsin "pehmeä täyteaine" eli tarkoitin ettei kannata tommosta pehmeää täyteainetta laittaa kahden pinnan väliin, ellei tosiaan tee siitä jotenkin kennorakennetta, mutta se taas on aika hankala homma ihan omin käsin pikkupalasista.
Saikos Biltemasta vielä niitä lasipalloja, joilla hartsia voi kanssa jatkaa? Se menisi hiekan sijaan ja olisi kevyempää ainakin. Eikä tuollakaan tavalla painoa nyt niin kovasti kerry, kuitumatto-(kuula)hartsi-kuitumatto-(kuula)hartsi-kuitumatto kerroksin vaikkapa niin tulee 1+2+1+2+1mm eli yhteensä kuitenkin vasta 7mm ja pitäisi aika jäykkää olla jo ellei hirveän laajaa tasaista pintaa olla tekemässä. Ja noin ohuita kerroksiakaan ei ihan helposti saa kyllä kotioloissa hartsista aikaan. Wink

Kyllähän tässä jo hifistellään aika kovasti tietämättä mikä on edes tavoite. ;D
MIG- ja TIG hitsausta (musta/RST) harrastushommina.
Reply
#12
AjH Wrote:Saikos Biltemasta vielä niitä lasipalloja, joilla hartsia voi kanssa jatkaa? Se menisi hiekan sijaan ja olisi kevyempää ainakin. Eikä tuollakaan tavalla painoa nyt niin kovasti kerry, kuitumatto-(kuula)hartsi-kuitumatto-(kuula)hartsi-kuitumatto kerroksin vaikkapa niin tulee 1+2+1+2+1mm eli yhteensä kuitenkin vasta 7mm ja pitäisi aika jäykkää olla jo ellei hirveän laajaa tasaista pintaa olla tekemässä. Ja noin ohuita kerroksiakaan ei ihan helposti saa kyllä kotioloissa hartsista aikaan. Wink

Tässä nyt ei ainakaan ole järkeä. Lyhyt oppimäärä composiiteista: Mitä pidempi kuitu sitä parempi. Mitä vähemmän haurasta hartsia sitä parempi (jäykkyys eli kimmomoduuli kasvaa kutakuinkin lineaarisesti suhteessa kuitumäärään). Lasikuidun tiheys noi 1500kg/m3 ja hartsin 1000kg/m3, mutta tulee sitten jäykkyydessä takasin jos onnistuu samaan edes 50-50 sekoituksen (30-70 varmaan max käsin laminoidessa jos ajan kanssa tekee).

Edit. Lasikuitu vs vaneri. Kimmomoduulissa pääsee tuplaan lasikuidulla, mutta kotioiloissa jääne huonommaksi kuin vanerilla. Vanerin tiheys alle 700kg/m3, kun sillä hyvällä lasikuidulla on noin tupla eli tässä käyttötarkoituksessa (kevyt ja jäykkä) sama kumpaa käyttää.

Reply
#13
No jos noi vanhat pöntöt paino about 25-30kg kpl ja kerroslevyrakenteella sais about 2/3 siitä painosta pois. Ja ennen ku joku viisastelee että jättämällä kaikki poppiromut pois säästäis vielä enemmän niin kyseinen fakta on tiedossa. Lähinnä kiinnosti tuleeko tästä jotain resonointi ongelmia jne.

Weist Wrote:En mä tätä ajatusta torpannut, enkä sen enemmän ota kantaa tähän kerrosrakenteeseen, mutta oikeilla materiaaleilla varmasti voitaisi saada jäykkä rakenne. Mutta tuskin uretaanilevyt ym. kuuluu tähän kategoriaan... Tuosta divinycelistä ei ole kokemusta, mutta siitäkin tarvitsisi varmistaa hartsin kestävyys.
Molemmat kestää P-E hartsin divinycell on vaan marginaalisesti kevyempää ja kalliimpaa ku perus finnfoam.

AjH Wrote:Weist sen jo sanoikin, ja kuten itsekin viime kommentin lopussa mainitsin "pehmeä täyteaine" eli tarkoitin ettei kannata tommosta pehmeää täyteainetta laittaa kahden pinnan väliin, ellei tosiaan tee siitä jotenkin kennorakennetta, mutta se taas on aika hankala homma ihan omin käsin pikkupalasista.

Tuo rakenne jonka tuolla ekassa viestissä mainitsin kestää helposti tälläsen 100+ kiloa läskin hyppimässä päällä joten ei se niin "pehmeää" ole. Ja noi mitat jota kotelossa käytetään 40-50cm max jäykkyys kestää autolla yliajamisen koitettu on.

Vigurius Wrote:Pelkkää kuitua vaan, jos muoto on sopivan epäsäännöllisen muhkuraista ni joku 5mm paksua ja suorilla osuuksilla paksumpaa, ja sisälle muutamia tukirimoja. Hiekkahartsi, miksi ei mut sit tulee sitä painoa heti lisää mikä oli kielletty. Mut kevyt kotelo on vaikee tehdä hyväksi. Tokihan se subi soi vaikka ois paskakin kotelo, ihan mitä täs nyt haluaa Big Grin

Kertoisitko mikä siinä kevyessä kotelossa on niin haastavaa? Materiaalipaksuus pysyy samana tai jopa kasvaa , jäykkyys on vahvempi kuin mdfConfusedsä ainut mikä muuttuu on materiaali ja paino.
entinen S13 '91<br />nykynen MK IV TT ´95
Reply
#14
Tossa juuri ison läjän finnfoamia pyöritelleenä, kyllähän tuo kuulostaa ihan järkevältä rakenteelta mitä suunnittelet?

Finnfoam-levyhän ei ole uretaania vaan suulakepuristettua polystyreeniä, eli "styroksia".. mutta tosi kovaahan se on. Aika kovasti saa sormella painaa että saa pientäkään jälkeä aikaiseksi, ja jos siinä on tuo kova lasikuitu pinnassa niin sehän jakaa paineen laajemmalle..
Reply
#15
Sitten kannataa ottaa vielä se huomioon, että kuinka hyvin hartsi tarttuu pintaan kiinni.
Aika huonolla menestyksellä on pysynyt monissa muovilaaduissa kiinni, vaikka pintaa on karhennettu.
Sitä täytyy vaan jonkun testata. Näennäisesti hartsi voi tarttua muoveihin kiini, mutta lähtee levymäisenä palasena välillä todellä helposti irti.
Jos ne pinnat erottuvat jostain syystä, niin sitten kotelossa voi olla mahdollisesti kolmen materiaalin erillinen seinämärakenne.
Reply
#16
Weist Wrote:Sitten kannataa ottaa vielä se huomioon, että kuinka hyvin hartsi tarttuu pintaan kiinni.
Aika huonolla menestyksellä on pysynyt monissa muovilaaduissa kiinni, vaikka pintaa on karhennettu.
Sitä täytyy vaan jonkun testata. Näennäisesti hartsi voi tarttua muoveihin kiini, mutta lähtee levymäisenä palasena välillä todellä helposti irti.
Jos ne pinnat erottuvat jostain syystä, niin sitten kotelossa voi olla mahdollisesti kolmen materiaalin erillinen seinämärakenne.

Ilmeisesti sulle ei oo vieläkään selvinny millaisesta hommasta tässä on kyse ei niitä mattoja mihinkään puskurimuoviin olla laminoimasta Wink voin laittaa muutaman foton tänne jahka alan vääntämään koteloita.
entinen S13 '91<br />nykynen MK IV TT ´95
Reply
#17
Rinkulan ainaskin tarttee sit sille subille jostain mdfConfusedtä tms, hippasen heikkoa sen elementin pysyminen siinä kuidussa ilman...

Varmaan oli tiedossa mutta tuli vaan mieleen kun ei tekstissä mainittu.
Reply
#18
ToniH Wrote:
Weist Wrote:Sitten kannataa ottaa vielä se huomioon, että kuinka hyvin hartsi tarttuu pintaan kiinni.
Aika huonolla menestyksellä on pysynyt monissa muovilaaduissa kiinni, vaikka pintaa on karhennettu.
Sitä täytyy vaan jonkun testata. Näennäisesti hartsi voi tarttua muoveihin kiini, mutta lähtee levymäisenä palasena välillä todellä helposti irti.
Jos ne pinnat erottuvat jostain syystä, niin sitten kotelossa voi olla mahdollisesti kolmen materiaalin erillinen seinämärakenne.

Ilmeisesti sulle ei oo vieläkään selvinny millaisesta hommasta tässä on kyse ei niitä mattoja mihinkään puskurimuoviin olla laminoimasta Wink
En mä sitä meinannutkaan. Toin vain asioita esille mitä kannattaa ottaa huomioon. Tuo Finnfoam ja styroksi nyt on aikamoisen lähellä muovia, joskin pehmeämpänä versiona.
Kysyttiin mielipiteitä materiaaleista ym. ja niitä tuotiin esille.
Mistä nyt sitten meinaat tehdä sen välirakenteen?
Reply
#19
jonatani Wrote:Rinkulan ainaskin tarttee sit sille subille jostain mdfConfusedtä tms, hippasen heikkoa sen elementin pysyminen siinä kuidussa ilman...

Varmaan oli tiedossa mutta tuli vaan mieleen kun ei tekstissä mainittu.

juu oli tiedossa mdf rinkulat tulee

Weist Wrote:En mä sitä meinannutkaan. Toin vain asioita esille mitä kannattaa ottaa huomioon. Tuo Finnfoam ja styroksi nyt on aikamoisen lähellä muovia, joskin pehmeämpänä versiona.
Kysyttiin mielipiteitä materiaaleista ym. ja niitä tuotiin esille.
Mistä nyt sitten meinaat tehdä sen välirakenteen?

Kyllä se finnfoam tulee olemaan vissiin joutuu käyttämään divinycelliä kaarevaan kansirakenteeseen.
entinen S13 '91<br />nykynen MK IV TT ´95
Reply
#20
Nonniin, tuossa kattelin subeja ja hintavertailutin paikkoja joista meinasin tilata JL Audion 12w7-3 tai 13w7-3, mutta pitkien etsintöjen jälkeen törmäsin tällaiseenkuin RE AUDIO XXX12D2 subwooferiin, ja aikani luettuani tästä, JL AUDIO ei kiinnostanut enään pätkääkään ;D

Muutama linkki:
http://reaudio.com/woofers.php#
http://caraudiomag.com/articles/re-audio...rfect-bass

Näissä kyllä xxx15"
http://www.youtube.com/watch?v=epoAOkhm9...re=related
http://www.youtube.com/watch?v=9THtqVEHF6Q

Mitä noista enkku kotelosuosituksista en ymmärtäny oli tämä cubic feet metrinen systeemi.
Sealed: Compact 0.85(ft3) ja Optimal 1.1(ft3) (Larry Ratcliff of RE Audio gave 2.843(ft3) for best sound quality)
Ported: Compact 1.7(ft3)@35Hz ja Optimal 2.2(ft3)@34Hz
Eli mitähän nämä tekevät LITROISSA?

EDIT: Tilaan takuulla, jahka löydän halvan ja mieluiten Euroopasta.
EDIT2: Tälle kaveriks jos kotona joskus käyttää BEHRINGER INUKE NU6000. Luulis riittävän.
Skyline GTS-R
Reply
#21
Henu Wrote:Eli mitähän nämä tekevät LITROISSA?

No onhan netti täynnä noita käännössivuja, tossa nyt guuglen eka:
http://www.metric-conversions.org/volume...liters.htm
Reply
#22
katos joskus noita meaden youtube pätkiä.. tässä yks vanha ja auto oli "alotteluvaiheessa" http://www.youtube.com/watch?v=ZSCfz_749...ure=relmfu

tässä vähän järeemmällä setupilla ;D http://www.youtube.com/watch?v=H7Gn-J_Kn...re=related
R33 GT-R v-spec *yllättäen paskana*
subaru legacy GT spec B -03 *pakonomaisesti kesäkäytössä*
ski-doo X600RS -07 pattihakkuri

MYYDÄÄN:
Big brake adapterit *EVO 355+ GTR 350* http://www.dnsf.org/showthread.php?30199...-*EVO-355*
RB26 lohkoja, kampura, 19" renkaat, kannentiivisteitä, oem tiivisteitä, männät jne. : http://www.dnsf.org/showthread.php?24863...smo+kytkin
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)