Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pyöränkulmat radalle S13
#1

Noniin pyöränkulmat on aivan sekaisin Silviassa kaikkien tukivarsien vaihtojen jäljiltä ja pitäisi saada säädettyä sellainen sopiva rata henkinen säätö.. tietty symmetrisyys olisi alkuun kova juttu, mutta millaisia muita arvoja olisi hyvä sinne laittaa alkuun josta olisi sitten hyvä mahdollisuus lähteä tuntuman mukaan hienosäätämään peliä nopeammaksi?

Tehdas säädöt lienee kuitenkin hivenen varovaiset.. vaikka nekin varmaan on aika hyvät verrattuna tuohon tän hetkiseen silmällä säädettyyn sinnepäin settiin.

Tarkoitus ajaa slikseillä ja semeillä vähän sen mukaan miten radalle menee.. renkaan kulumisella kadulla ei ole väliä..

Ilmeisesti takapyörät 0 haritukselle(Vai hiukan aurausta?) ja camberia hiukan(?)
Eteen Caster?, Camber?, aurausta hiukan?

Ekoilla ajo seteillä silmällä säädetyllä alustalla alastarossa sain sliksit kulumaan sisäreunastaan puhki ja selkeesti oli puskevaisen sorttinen varsinkin hitaissa mutkissa.. Löysäilin nyt tuon veitsivakaajan löysimmälleen(Voinee auttaa) mutta miten esim etupään säädöt vaikuttaa tuohon puskemis herkkyyteen? Takana myös vakio vakaaja.. camberia oli varmaan myös hiukan liikaa renkaan kulumisesta pääteltynä.. Tuo Quifen rataslukko tuntuu myös antavan niin siivosti tuon veto pidon kiihdytyksessä ettei sellaista vanhan levylukon tuomaa huimaa yli ohjautuvuutta ollut riesana ulostuloissa.-> lähtee vastineeksi selvästi hieman puskemaan.. ei niin paljoa että tuntuisi haittaavan nopeutta hirveesti mutta syö nähtävästi rengasta voimakkaasti mikä ei ole kivaa.

Eli nyt saa laittaa vinkkejä toimivaan perus säätöön millä pääsee alkuun.. tietty juuri vakaajat, iskarit, renkaat, vanteiden koko ja offsetit jne vaikuttaa paljon eikä suoraan parasta tähän setuppiin tiedä ketään..
Silvia s13 614hv/708nm@1,6bar , M50, HX40S, E85
BMW Z4 3.0
Reply
#2
saki Wrote:Noniin pyöränkulmat on aivan sekaisin Silviassa kaikkien tukivarsien vaihtojen jäljiltä ja pitäisi saada säädettyä sellainen sopiva rata henkinen säätö.. tietty symmetrisyys olisi alkuun kova juttu, mutta millaisia muita arvoja olisi hyvä sinne laittaa alkuun josta olisi sitten hyvä mahdollisuus lähteä tuntuman mukaan hienosäätämään peliä nopeammaksi?

Whitelinen race asetukset vois olla hyvä lähtökohta. Eteen -2.5 astetta tai enemmän camberia, 0 - 1mm haritusta per puoli, caster 7-7.5
Taakse -2.0 tai enemmän camber, 0.5-1.5mm aurausta per puoli.

saki Wrote:Tarkoitus ajaa slikseillä ja semeillä vähän sen mukaan miten radalle menee.. renkaan kulumisella kadulla ei ole väliä..
Sliksit varmaan sallii vieläkin enemmän camberia. Piikkimittari renkaitten lämpöjen mittailuun olis hyvä kapine.

saki Wrote:Ekoilla ajo seteillä silmällä säädetyllä alustalla alastarossa sain sliksit kulumaan sisäreunastaan puhki ja selkeesti oli puskevaisen sorttinen varsinkin hitaissa mutkissa.. Löysäilin nyt tuon veitsivakaajan löysimmälleen(Voinee auttaa) mutta miten esim etupään säädöt vaikuttaa tuohon puskemis herkkyyteen? Takana myös vakio vakaaja.. camberia oli varmaan myös hiukan liikaa renkaan kulumisesta pääteltynä.. Tuo Quifen rataslukko tuntuu myös antavan niin siivosti tuon veto pidon kiihdytyksessä ettei sellaista vanhan levylukon tuomaa huimaa yli ohjautuvuutta ollut riesana ulostuloissa.-> lähtee vastineeksi selvästi hieman puskemaan.. ei niin paljoa että tuntuisi haittaavan nopeutta hirveesti mutta syö nähtävästi rengasta voimakkaasti mikä ei ole kivaa.

http://www.sxoc.com/vbb/showthread.php?t=257153

Tuosta syy-seurauslistasta voi lähteä haarukoimaan mikä on puskemisen syynä.
Reply
#3
Kiitoksia kelpo vastauksesta. Jos nyt alkuun säätää kulmat tuon mukaan ja kokeilee vieläkö aliohjaa vai onko muita murheita..
Silvia s13 614hv/708nm@1,6bar , M50, HX40S, E85
BMW Z4 3.0
Reply
#4
Camber-säätö riippuu tosi paljon renkaasta jota käytät. Se pitää tarkistaa aina rata- ja rengaskohtaisesti lämpömittauksella. Mitä enemmän sulla on jerkkua koneessa, sitä pystympään joudut käytännössä takapyörät laittamaan jotta saat voiman tiehen.

Eteen haritusta - kääntyy paremmin sisään mutta levottomampi muuten. Eteen en koskaan laittaisi aurausta. Nollista on hyvä lähteä haarukoimaan.

Takana myös nolla-toe on hyvä lähtökohta, aavistus aurausta rauhoittaa mutkakäytöstä.

Puskemista voi koittaa poistaa löysäämällä vakaajaa (pahin virhe minkä kaikki tekevät jostain kumman syystä on tautisen jäykkä etuvakaaja, sitten ihmetellään kun etupää luistaa kuin pulkka alta pois), lisäämällä vähän haritusta, optimoimalla camberia, vähentämällä aavistus casteria, nostamalla auton peräpäätä, vaihtamalla pehmeämpää etujousta, optimoimalla rengaspaineita jne jne.

Torsen-lukko nimenomaan on vähemmän puskemista aiheuttava kuin levylukko, joten siinä diagnoosi on väärä. Toki pirun tiukalla levylukolla vaihtoehdot on lähinnä voimakas yli- tai aliohjautuminen joten jos olet keulan setupilla saanut pelit tiukan levylukon kanssa kääntymään, on seuraava vaihe sitten sladi. Perusluonne tiukalla lukolla kuitenkin on pusku.
Reply
#5
Ok hyviä vinkkejä. Katsellaan miten homma lähtee toimimaan. Noi etuvaakajan veitset saattaa olla kokonaan liian jäykät.. Nyt ne on lappeellaan mutta silti tuntuu suht jämäkältä.. No kokeilee vielä ja hankkii talvella viimeistään pehmeemmät jos noilla ei ala toimia.

Mistä tietää tarviiko taakse enemmän vakaajaa? Nyt siellä on vakio vakaaja.. miettinyt myös sinne veitsisysteemin tekemistä(tosin nyt jo liikaa säädettävää suhteessa taitoihin) tai sitten jokin helppo kaupallinen ratkaisu -> esim whiteline.

Tuossa MikaT:n laittamassa linkissä oli vain josain kohtaa maininta ettei taakse "radalla" tarvita näissä välttämättä vakaajaa lainkaan?

Nyt meinaan varsinkin slikseillä kiihdyttäessä perä painuu selvästi ja jos lähtee kiihdyttää mutkasta ulos tuntuu pientä puskemista + tuntuu että perä painuu ulkomutkan puolelle. Veto pito on kyllä varsin hyvä. Jotenkin vain tuo painuminen ehkä lisää puskemis ongelmaa -> pitäisiköhän jousien olla jäykemmät tai esijännitystä lisää?

Nyt jousina 8/6 tuossa "driftworks"/HDS alustassa.
No tarvii malttaa saada noi kulmat kuntoon ja päästä testaamaan miten se vaikuttaa..
Silvia s13 614hv/708nm@1,6bar , M50, HX40S, E85
BMW Z4 3.0
Reply
#6
Koita ilman taka-vakaajaa. Melkein voisin väittää että takapään pito paranee... Käsittääkseni tiukka lukko kumoaa hieman tätä ajatusta ???

Viisaammat korjatkoon ;D
- R33 GT-R Lm-limited -96 -
Reply
#7
Millaisesta matskusta olet tehnyt välitangon vakaajaveitsien välille?

Mulla ei ole koskaan ollut takavakaajaa Roadsport-autossa, ja on siihen koulukuntaan muitakin jäseniä tiedossa. Smile Sullahan on helppo testata vakion vakaajan eroa vakaajattomaan takapäähän, jos vakaajallinen on parempi voi alkaa harkita jäykemmän version testaamista.

Oletko korjannut kallistuskeskiötä alustasta kummaltakaan akselilta?

Mutuna heittäisin, että etujousi voisi olla jäykempikin. Toki iskarin sisuskalut pitäisi päivittää vastaamaan uutta jousta, jotta paketti pysyy toimivana.

Kannattaa vakavasti harkita laadukkaan tiedonkeruujärjestelmän, esim Race Technology DL1:n hankkimista testaamisen ja säätämisen tueksi. Samalla tulee hyvää dataa oman ajamisen kehittämiseksi myös. Ihminen on pirun huono tiedonkeruujärjestelmä, GPS ja G-anturit eivät omaa ennakkoasenteita tai olettamuksia eri säätöratkaisuiden toimivuudesta. Smile

Oman kokemuksen perusteella raakileesta ensimmäisestä rata-autosta voi saada ajettavan yhdessä kesässä ja nopean kolmessa. Siinä ajassa oppii ymmärtämään perusasiat ja toimenpiteet, joilla säätöjä osaa hakea oikeista paikoista ja oikeaan suuntaan. Oikotietä onneen ei ole, eikä itsellä kyllä vielä viiden vuodenkaan kokemuksella ole yleensä läheskään selvää mistä paikasta pitäisi lähteä muuttamaan juttuja oikeaan lopputulokseen päästäkseen. Toivottavasti pystyy harrastamaan vielä vaikka 20 vuotta lisää, niin voisi olla jo tietotaitoa eri malliin. Smile
Reply
#8
silveR Wrote:Millaisesta matskusta olet tehnyt välitangon vakaajaveitsien välille?

Mulla ei ole koskaan ollut takavakaajaa Roadsport-autossa, ja on siihen koulukuntaan muitakin jäseniä tiedossa. Smile Sullahan on helppo testata vakion vakaajan eroa vakaajattomaan takapäähän, jos vakaajallinen on parempi voi alkaa harkita jäykemmän version testaamista.

Oletko korjannut kallistuskeskiötä alustasta kummaltakaan akselilta?

Mutuna heittäisin, että etujousi voisi olla jäykempikin. Toki iskarin sisuskalut pitäisi päivittää vastaamaan uutta jousta, jotta paketti pysyy toimivana.

Kannattaa vakavasti harkita laadukkaan tiedonkeruujärjestelmän, esim Race Technology DL1:n hankkimista testaamisen ja säätämisen tueksi. Samalla tulee hyvää dataa oman ajamisen kehittämiseksi myös. Ihminen on pirun huono tiedonkeruujärjestelmä, GPS ja G-anturit eivät omaa ennakkoasenteita tai olettamuksia eri säätöratkaisuiden toimivuudesta. Smile

Oman kokemuksen perusteella raakileesta ensimmäisestä rata-autosta voi saada ajettavan yhdessä kesässä ja nopean kolmessa. Siinä ajassa oppii ymmärtämään perusasiat ja toimenpiteet, joilla säätöjä osaa hakea oikeista paikoista ja oikeaan suuntaan. Oikotietä onneen ei ole, eikä itsellä kyllä vielä viiden vuodenkaan kokemuksella ole yleensä läheskään selvää mistä paikasta pitäisi lähteä muuttamaan juttuja oikeaan lopputulokseen päästäkseen. Toivottavasti pystyy harrastamaan vielä vaikka 20 vuotta lisää, niin voisi olla jo tietotaitoa eri malliin. Smile

Palataan aiheeseen.

Etuvakaajan väliputki on tehty n.35mm cromo putkesta. vakaaja ainakin selkeesti muuttuu säädöstä eri luonteiseksi eli lienee ok. Onko muuten niin että noi vakaajan veitset voi säätää hyvin erillä tavalla mutta vakaaja on kuitenkin kokonaisuutena symmetrinen -> molemmat renkaat näkee sen samanlaisena?

Jossain oli meinaan vastaava vakaaja tehty vain tois puoleiseksi ja sisältä säädettäväksi.. eli vakaajan toinen "veitsi" oli jäykkä putki ja toinen oli sitten tyypillisempi veitsi jonka kulmaa pystyi sisältä vivulla säätämään. Näin ainakin sen tulkitsin. Toisaalta kun miettii niin veitsien symmetrisellä säädöllä eri puolilla ei kai ole väliä kunhan toi niiden välinen putki pääsee liikkumaan vapaasti ilman kitkaa. Eiks vaan?

Nyt kulmat on hinkattu mieleiseksi ja laite käyttäytyy varsinkin luotettavan tuntuisesti mutkissa ja ratista uskaltaa jopa päästää irti välillä ilman pelkoa että peli poistuu pusikkoon heti. Noi whitelinen race asetukset oli lähtökohtana ja voi suositella jollei sen tarkemmin vielä tiedä mitä haluaa.. tuntuu varsin fiksulle.

Takavakaajaa en ole vielä irroittanut.

Nyt uutena ilmiönä on ehkäpä mukavan etupään pidon johdannaisena se että sisempi takapyörä nousee ilmaan etuveto auto tyyliin esim. alastaron lemminkäisessä inhottavasti "aina".. murhe ei olis ehkä niin suuri jollei toi quifen rataslukko päästäis silloin vetoa karkaamaan ilmassa olevaan pyörään vaihtelevasti-> tuntuu hiukan kehnolta kun veto katkee ja varsinkin sliksillä se pyörän alastulo ja nopea pidonotto isolla pyörintänopeudella kuulostaa vähän rajulta välillä ja samalla kaarteessa on aina inhottava muuttuja mikä luo lisäohjelmaa riippuen mitä sattuu tapahtumaan kun fillari tulee alas..

Tähän voinee auttaa toi vakaajan poisto takaanta tai sitten etupään kiristys(jäykempi jousi/esijännitys/vaimennus?) ettei etukulma painu niin alas ja siten takapää ylös? vai lisää vakaajaa sinne eteen? Taakse ei tietty ulosjoustoa saa lisää jollei jotain apujousia laita.. sekin vois olla yksi keino mikä tuohon mielestäni auttaisi.. vai oonko ihan hukassa? Näissä perus coileissahan ei tuota ulos joustoa montaa senttiä ole.

Mieluusti taas etupään pitoa ei hukkaisi koska se on nyt tosi luotettavan tuntuinen ajaa. No kaikkea ei voi saada ja hauska näitä on miettiä seuraava rata settiä odotellessa. Radan varressa on harmittavasti usein niin paljon tuskaa tekniikan kanssa muuten että tähän alustan "kehittämiseen" pääsee keskittymään vasta päivän jälkeen.

Mullahan on myös tuota ackermania vähennetty hieman ja raidetangonkiinnitys pisteitä samalla laskettu olka akseleissa n.5cm jotta raidetangon päät on suoremmassa. En oo vielä keksinyt näistä mitään haittaa tässä grippi hommassakaan mutta kannattaisikohan vaihtaa suosiolla vakiot takaisin? Voiko pienikin ackermanin muutos haitata hitaissa tiukoissa mutkissa etupään pitoa? Sellaiset vakiotkin kyllä on tallessa.

Hyviä kommennteja odotellessa taas Smile
Silvia s13 614hv/708nm@1,6bar , M50, HX40S, E85
BMW Z4 3.0
Reply
#9
saki Wrote:Nyt uutena ilmiönä on ehkäpä mukavan etupään pidon johdannaisena se että sisempi takapyörä nousee ilmaan etuveto auto tyyliin esim. alastaron lemminkäisessä inhottavasti "aina"..

Tähän voinee auttaa toi vakaajan poisto takaanta .

Ota vaan se takavakaaja pois, helpottaa tuohon sisemmän takapyörän nousemiseen.
Reply
#10
Kuinkas paljon siellä takana on ulosjoustoa tarjolla. Ajattelin vaan että kun jouset on kumminkin jäykät niin eihän se paljoa painu sisään auton ollessa suorassa. Apujousi auttaisi tähän hommaan kyllä, muistaakseni joku viisas sanoi että ulosjoustoa tarvis olla 2/3 siitä mitä tolppa painuu sisään.

Edit: Piti oikein katsoa että mistä mallista puhutaan mutta S13 ilmeisesti kyseessä. Toi vakaajan poisotto kuulostaa aika härskiltä. Mitä nyt oon lukenut juttuja S13Confuseden takapäästä niin normigeometrialla tuntuu olevan sellaistakin setuppia käytössä että löysät jouset ja järeä vakaaja.

Toi perustuu siihen että kun tuossa takapäässä on antisquattia paljon, niin se ei "päästä" pyöriä liikkumaan vapaasti. Eli geometria itsessään tavallaan jäykistää joustoa. Tästä lähtee idea käyttää löysää jousta ja tämä taas aiheuttaa kallistelua johon auttaa jäykkä vakaaja.

Sun ongelmaas tämä nyt ei suoranaisesti helpota muuta kuin sitäkautta että 6kg:n jousella saa sen 5-6 senttiä ulosjoustoa jos kampe on normaalipainoinen. 4kg:n vieterillä jo 9cm.

Itse aion tuosta rojektiautosta laskea alatukivarren etummaista kiinnitystä vähäsen jotta saadaan squattia enempi ja takapyörä "enemmän" jousen varaan. Siltikin varmaan tarvii apujouset laittaa kun äkkiä laskettuna mullakin saa ilman ulosjoustoa ehkä sen 5 senttiä.....
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Reply
#11
saki Wrote:Onko muuten niin että noi vakaajan veitset voi säätää hyvin erillä tavalla mutta vakaaja on kuitenkin kokonaisuutena symmetrinen -> molemmat renkaat näkee sen samanlaisena?

Joo, veitsien summa plus putken perusjäykkyys = lopullinen jäykkyys. Säätöskaalahan siinä pienenee 50% jos korvaa toisen veitsen kiinteällä palikalla. Säätöjä tehdessä voi toki veivata vain toista veistä, esim. alkutilanteessa molemmat lappeellaan, josta lähdetään jäykistämään toista kiertämällä, ja jos toisen veitsen saa pystyyn asti ja vielä pitää jäykentää, jatkaa sitten sieltä toisesta.

Quote:Noi whitelinen race asetukset oli lähtökohtana ja voi suositella jollei sen tarkemmin vielä tiedä mitä haluaa.. tuntuu varsin fiksulle.

Linkkiä asetuksiin?

Quote:Takavakaajaa en ole vielä irroittanut.

...sisempi takapyörä nousee ilmaan etuveto auto tyyliin esim. alastaron lemminkäisessä...

Tähän voinee auttaa toi vakaajan poisto takaanta tai sitten etupään kiristys(jäykempi jousi/esijännitys/vaimennus?) ettei etukulma painu niin alas ja siten takapää ylös? vai lisää vakaajaa sinne eteen?

Ota ensin se takavakaaja irti, helppo tehdä kenttäolosuhteissakin ja saat heti selkeän feedbackin siitä mitä tapahtuu. Veikkaan isoa parannusta.

Jos parempi muttei riittävä, kokeile pehmentää takajousta aavistus.

Jos etujousi on kovin pehmeä, vaihda vähän jäykemmät.

Esijännitystä ei tarvita koskaan!

Vakaajan jäykentäminen huonontaa AINA pitoa siltä akselilta, pidä vakaajaa viimeisenä oljenkortena balanssin hienosäädössä, ei karkeana työkaluna perussäätöjä hakiessa.

Quote:Mullahan on myös tuota ackermania vähennetty hieman ja raidetangonkiinnitys pisteitä samalla laskettu olka akseleissa n.5cm jotta raidetangon päät on suoremmassa. En oo vielä keksinyt näistä mitään haittaa tässä grippi hommassakaan mutta kannattaisikohan vaihtaa suosiolla vakiot takaisin? Voiko pienikin ackermanin muutos haitata hitaissa tiukoissa mutkissa etupään pitoa? Sellaiset vakiotkin kyllä on tallessa.

Silloin kun auton balanssi toimii kuten kuuluu, hoitaa ulompi etupyörä suuren osan työstä mutkassa ja ackermannia ei varsinaisesti tarvita. Hitaimmassakin moottoriradan neulansilmässä käännät pyöriä loppujen lopuksi aika pienen astemäärän. Nyt sulla on balanssi jotenkin nurinkurinen koska nostaa takarengasta, joten auto ei asetu mutkaan niinkuin sen pitäisi. Ackermann ei ole ongelmien aiheuttajana tässä, se on melko pieni elementti kokonaisuudessa.
Reply
#12
Quote:Whitelinen race asetukset vois olla hyvä lähtökohta. Eteen -2.5 astetta tai enemmän camberia, 0 - 1mm haritusta per puoli, caster 7-7.5
Taakse -2.0 tai enemmän camber, 0.5-1.5mm aurausta per puoli.

Tämän mukaan siis noi säädöt tehtiin mitkä Mika_T tuohon alkuun aikoinaan laittoi.

Mulla on etupäässä itseasiassa jonkin verran esijännitystä lisätty ennen tätä reissua.. sitä ei oikeastaan voi lisätä enempää eikä siitä tunnu olevan apua. On jo nyt n.1,5 cm löysästä jousesta kiristetty ja jos sitä ei tavallaan pitäisi käyttää lainkaan on se varmaan jo aika paljon liikaa.

Takapäässäkään ei tosiaan ole ulosjoustoa mitenkään ihmeesti.. ei sen huonommin mitä yleensäkään mutta juur varmaan n.5cm.. ei ainakaan enempää.

Oman mausteena antaa toi hiukan edessä oleva kuutos kone. -> se kun on sovitettu kone tilaan ilman tulipellin muokkausta. -> tulee siten sen kaks pyttyä eteenpäin vs. vakio 4 cyl kone. => sen puoleen eteen voisi tarvita hitusen jäykempää vieteriä kompensoimaan tuota vaikkei toi BMW kone mikään hirmu painava ole.

Tarveis melkeen saada joku video esim juuri tuosta lemminkäisen ajosta jotta näkisi miten paljon etupää painuu siinä.

Tarvee tosiaan nyt ekana ottaa tuon takavajaan kiinnitykset irti ja kokeilla miten se vaikuttaa.. Ehkä ottaa myös takaanta esijännityksen kokonaan pois jos siellä vähän sitä on. siellä on kyllä korkaintaan muutama milli löysästä muistelisin.

Miten vaimentimien säätö.. nyt säädöt on n.2/3 jäykkyydellä ja tuntuu ihan hyvältä noin yleisesti.. ei siis vello mihinkään eikä tunnu radalla järjettömän kovalta(kadulla tietty on sellainen perus loikkija). Esim etupään vaimennuksen kiristyksellä ei varmaan tuohon ehkä mahdolliseen etupään painumiseen voi auttaa fiksusti jos muuten haluaa vaimennuksen toimivan?
Silvia s13 614hv/708nm@1,6bar , M50, HX40S, E85
BMW Z4 3.0
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)