Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Micra K11 "hifi"projekti
#1
Tervehdys!

Olisi Micran äänentoistoa tarkoitus hieman parannella. Muutamia kysymyksiä heittäisin ilmoille, jottei tule ihan sutta ja sekundaa tehtyä. Rahaa tähän ei ole tarkoitus montaa sataa laittaa, mutta sillä vähälläkin rahalla saa tehtya sekä huonoja että hyviä hankintoja.

Soitin: Soittimeksi hankittu jo Pioneerin DEH-2300 CD+USB-mankan. Takana löytyy RCA-lähtö.

Eteen: Ovessa on paikka 6,5" kajarille ja etupilarissa diskantti. Vaihtoehtojahan on ainakin:
* 6,5" 2-tie vai 3-tie
* 6,5" 2-tie erillissarja, diskantti pilariin.
* 6,5" 3-tie erillissarja, diskantti pilariin ja ovipaneeliin reikä keskitielle.

Takana: Hattuhyllyllä on Nissanin alkuperäset Clarionit 6"x9" tötteröt. Onko jotkut kuusysit hyvä vaihtoehto tohon tilalle, vai tarjoaako joku muu ratkaisu parempaa äänenlaatua? Tarkoitus on selvitä ilman lisävahvaria, mutta onnistuuko se?

Subwoofer: Pitäisi olla joku 10" tai 12". Aktiivi vai erillisellä vahvarilla?
Nissan Micra 1.3i GX ´99
Reply
#2
Ehdottomasti 2 tai 3-tie erillis-sarja.
Välttämättä ei ole "hyötyä" jos laittaa keskiäänen 3-tie erillis-sarjassa oveen. Riippuu kuinka korkealle sen saa ovessa, mutta en oikein lähtisi sille linjalle.
Melkein pitäisi saada askerreltua se sinne A-pilariin tai kojelaudan päälle.

Takana olevilla kajareilla ei mielestäni ole mitään tekoa, paitsi takapenkkiläisille, siis jos hifistelemään aletaan...

Yleensä subbari + erillinen vahvistin tarjoaa parempaa laatua, mutta heikon budjetin takia ehkä paha suositella mitään.
Reply
#3
http://www.powerset.fi/autohifi/rainbow/sax-230-20.jpg
Tossa olis järkevä hinta/laatu-suhde. Itellä on tuo sama sarja ja soi ihan nätisti, eiliseen asti
oli pelkän soittimen perässä mut nyt vahvistin antaa vähän lisää potkua sarjalle.

Jos oot vahvistinta ostamassa niin osta sitten 4-kanavainen, saat hoidettua sillä erkat ja subin.

Tuossa olis taas järkevän hintainen 10" subi.
http://www.powerset.fi/autohifi/spldynam...0-2-tn.jpg
Liika on aina liikaa, mutta kohtuus on ehdottomasti liian vähän
Reply
#4
Rainbow Hammer 12 ... 169 €
Tuossa myös parhaita subeja hintaluokassaan.

Ja esim. tässä hyvä perus vahvistin.
Ground Zero Titanium GZTA 4125X ... 179 €

Hinnat Powersetin sivuilta.
Reply
#5
Nuo vaikuttaa ihan hyviltä vaihtoehdoilta Smile Nyt pitää vaan ottaa mitta käteen ja vähän suunnitella, on tuo 2-tie erillissarja varmaan paras vaihtoehto, koska tällä hetkellä on paikatkin valmiina jo. Olisi tarkoitus kabiini pitää suht alkuperäisenä ja selvitä ilman mitään suuritöisiä hommia... Mutta toisaalta tekee kerralla kuntoon, niin ei tarvitse myöhemmin taas raplata... Ja eihän kaikkea ole tarkoitus ostaa kerralla Big Grin
Nissan Micra 1.3i GX ´99
Reply
#6
Saattaa olla taas tämmönen tyhmä kysymys, mutta onko tuo hinta noissa erillissarjoissa yhden sarjan hinta vai parin?
Nissan Micra 1.3i GX ´99
Reply
#7
VHi Wrote:Saattaa olla taas tämmönen tyhmä kysymys, mutta onko tuo hinta noissa erillissarjoissa yhden sarjan hinta vai parin?

Hinta on koko sarjalle, eli kaksi diskanttia, kaksi keskiääntä ja kahdet jakosuotimet.

Tuolta kyllä löytyy myös sarjoja jotka on tarkoitettu "aktiivisen" järjestelmän rakentamiseen
ja niissä ei tule jakosuotimet mukana mutta se lukee aina tuotetiedoissa erikseen.
Liika on aina liikaa, mutta kohtuus on ehdottomasti liian vähän
Reply
#8
Upotus syvyyttä ei sitten ole hirveesti ovessa, vakio kaiutin on 4,5cm syvä ja kiinni ovessa kolmella ruuvilla. Tollanen normi 6,5" taitaa olla noin 6-6,5cm syvä, en nyt muista mahtuuko sellainen sinne ilman että ottaa lasiin kiinni.

Mulla on ovissa Monacorin NeoSet-165 6,5", joissa on upotus syvyyttä 5,3cm ja kiinnitetty vaneriseen asennuskaulukseen.

Oma setti

Pioneer DEH-P88RS
Autostudio BC-50.4
Focal Solid1
Monacor NEO-SET165
2 X 12" Pioneer "slim" subit bassworksin kotelossa
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSX1400
Nissan Micra 1.3 LX
Nissan Primera GT
Reply
#9
Juu tuo onkin oletettavissa... Joko täytyy etsiä semmonen joka sinne mahtuu tai askarrella/ostaa korokerenkaita... Toisaalta tekis mieli laittaa ne sinne piiloon niin että ei näkyis muutoksia mutta sitte taas toisaalta, eihän kukaan näe uusia hienoja kajareita sitten Smile Toki eihän niitä ulkonäen takia osteta, mutta kuitenkin Big Grin Huomenna menen tallille ja tutkimme asiaa...
Nissan Micra 1.3i GX ´99
Reply
#10
Tuo 4,5 cm mitta piti paikkansa. Katselin kaiuttimen asennuspaikan rakennetta ja ainakin mun mielestä asentaminen alkuperäiselle paikalle tulee paljon paljon helpommaksi... Olisi mielenkiintoista nähdä millaisin sovelluksin ihmisen ovat näitä asentaneet Smile tai eiköhän jostain löydy 6,5" kaiuttimia, jotka ovat matalempia malliltaan... Taikka sitten käyttää pienempää elementtiä, esim. 4"-5,25"
Nissan Micra 1.3i GX ´99
Reply
#11
Mahtaiskohan tuolta löytyä kuvia.
http://www.micra.org.uk/threads/24296-My...per-S-Blog!

Selasin noi 23-sivua ja niistä ei liikaa hifi-kuvia löytynyt mut kaikkea muuta mielenkiintoista kylläkin.
Liika on aina liikaa, mutta kohtuus on ehdottomasti liian vähän
Reply
#12
Monacor NEO-SET165 taitaa olla lähes ainoa, joka mahtuu sen pirun ritilän alle just ja just käyttäen tota pientä korotusta. Mietin tarkemmin omaa autonkäyttöäni ja lähes aina tulee yksin tai kaksin ajeltua, joten takakaiuttimiin satsaaminen tuntuu kyllä lähinnä rahanhukalta. Eli silloin pärjäisi nelikanavaisella vahvarillakin... Mielenkiintoista... Vähän mietityttää tuo vahvistimen asentaminen ja sitä kautta tulevat johdotustyöt, niissäkin kun voi mokata monessa kohtaa.
Nissan Micra 1.3i GX ´99
Reply
#13
Kyllä tolla erkkasarja -> subi -> 4-kanavainen vahvistin, järjestelmällä pärjää jo kummasti.

Jos noi johdotukset kovin mietityttää niin kannattaa käydä rohkeasti jossain hifi-liikkeessä
kysymässä neuvoa. Asennus ei kuitenkaan ihan avaruustiedettä ole!

Mitä taas tulee auton purkamiseen, niin täältä varmasti löytyy sellaisia kavereita jotka
osaavat siinä neuvoa (ite en ole koskaan micraa purkanut sisältä).
Liika on aina liikaa, mutta kohtuus on ehdottomasti liian vähän
Reply
#14
Nyt kun tuohon johdotukseen yms. on perehtynyt, niin eiköhän tuo onnistu Smile

Vielä kysymys näistä em. vaihtoehdoista, eli Monacor NEO-SET165 ja Rainbow SAX 230.20. Onko kumpikaan huono vaihtoehto?
Nissan Micra 1.3i GX ´99
Reply
#15
Nyt on suunnitelmat tehty, enää käytännön hommat... Jossain vaiheessa pitäisi lisäksi noita tilailla.


Nissan Micra 1.3i GX vm. 1999

Eteen:
Monacor NEO-SET 165 (6,5” 2-tie erillissarja, upotussyvyys 5,3 cm) HINTA: ?
tai
Rainbow SAX 265.20 (6,5” 2-tie erillissarja, upotussyvyys 6,7 cm) HINTA: 179 €, tarj. 150 €

Subwoofer:
Rainbow Stream 12 (12” subwoofer, suljetulla kotelolla) HINTA: 239 €
tai
Rainbow Stream 10 (10” subwoofer, suljetulla kotelolla) HINTA: 209 €

Vahvistin:
Ground Zero Titanium GZTA 4125X (4-kanavainen) HINTA: 179 €, tarj. 155 €
tai
Ground Zero Titanium GZTA 5120X (5-kanavainen) HINTA: 249 €, tarj. 215 €

Yhteensä:
514 € (10 tuuman subwoofer, 4-kanavainen vahvistin ja 2-tie erillissarja eteen)
604 € (12 tuuman subwoofer, 5-kanavainen vahvistin ja 2-tie erillissarja eteen)
Nissan Micra 1.3i GX ´99
Reply
#16
Älä piuhoja unohda Smile
Nissan Sunny B12 Gti
Reply
#17
Tottahan toki piuhat on ostettu Smile Ja muut asennusvermeet myös.

Tavarat ostettu Powersetistä, todella hyvää palvelua eli kiitokset ja suositukset sinne.

Tämmönen setti:
DLS RS6A (53mm asennussyvyys)
Helix B Five
Rainbow Stream 12"

ja sit oli joku Pioneerin DEH-sarjan mankka, en muista mikä.

Asentelut on jo aloitettu. Tänään värkkäsin ton takapaksin, eli vanerista pohja, subwoofer siihen kiinni neljällä kulmaraudalla. Raudat on kiinnitetty pohjavaneriin läpipultilla ja siipimutterilla, joten subbarin saa tarvittaessa pois, esimerkiksi jos sattuu sitä vararengasta tarvitsemaan. Vielä olis tarkotus laittaa vanerin päälle huopa, että olis siistimmän näköinen. Eipä tuolla asennuksella mitään palkintoja voiteta, mutta ihan ok silti. Kontti kun on suhteellisen pieni, joten se vanerikaan ei mennyt sinne kokonaisena, vaan piti poistaa sentin pätkä välistä. Tiukasti on kuitenkin kiinni, eikä rämise.

Vahvistimen kiinnitin subbarin kaltevalle sivulle. Ei mahtunut kerta kaikkiaan järkevästi mihinkään muuhun. Powersetistä varmistettu, että toi asennus on ns. "sallittu".
Nissan Micra 1.3i GX ´99
Reply
#18
No niin. Nyt on hifit asennettu ja ihan hyvä lopputulos mielestäni. Löin vehkeet sitten tulille ja hämmennys oli suuri kun diskantit eivät soi lainkaan. Tossa DLS:n sarjassa on kaksi jakosuodinta, toinen siis diskantille ja toinen bassokaiuttimelle. Takaa vajvistimelta tulee yksi parikaapeli eteen, joka menee ensin bassokaiuttimen jakosuotimelle. Samasta liittimestä lähtee pienemmällä pätkällä kaiuttimen signaali diskanttien jakosuotimelle. Onko tässä asennuksessa nyt jotain väärää? Kaiutinkaapeli on kytketty sillattuna vahvariin, koska 5-kanavaisesta vahvarista on vain 3-kanavaa käytössä. Olenko tällä onnistunut polttamaan diskantin jakosuotimen vai blokkaako bassokajarin jakosuotimen käyttäminen "jakorasiana" signaalin niin, ettei diskantille mene mitään? Onko kenellekään tullut vastaan samanlaista tilannetta, että vain bassot soi... Kaikki vahvarin nupit on myöskin käyty läpi, ei soi diskantti silti ei.
Nissan Micra 1.3i GX ´99
Reply
#19
VHi Wrote:Samasta liittimestä lähtee pienemmällä pätkällä kaiuttimen signaali diskanttien jakosuotimelle.

otitko siis molemmat, diskantin + sekä -, vai löitkö ton diskanttien miinuksen runkoon? Jäi epäselväks, ja omasta mielestä vois olla mahdollinen vika, jos tarkotat tolla "signaalin" ottamisella pelkän plussan rinnan kytkentää. Smile
- vähä ylikovaa niin se kääntyilee.<br />- &quot;what ever i loose on financially, i will get it on testicles.&quot;
Reply
#20
Tuossa tuo kytkentäkaavio, jos ei mukana tullut...
Siis miten on kytketty kajarit, sillattuna...???
Onko diskantin jakosuotimen sisällä jumpperi paikoillaan?

Saisitko piirrettyä kuvan miten olet kytkennän tehnyt?


Attached Files Thumbnail(s)
   
Reply
#21
Tässä on mun kytkentä. Eli johdot menee vahvari -> woofer in, woofer in -> tweeter in. Ja toi jumpperi on siinö keskellä eli mid.

[Image: kytkenta.png]

Uploaded with ImageShack.us
Nissan Micra 1.3i GX ´99
Reply
#22
VHi Wrote:vai blokkaako bassokajarin jakosuotimen käyttäminen "jakorasiana" signaalin niin, ettei diskantille mene mitään? Onko kenellekään tullut vastaan samanlaista tilannetta, että vain bassot soi... Kaikki vahvarin nupit on myöskin käyty läpi, ei soi diskantti silti ei.
Palatakseni tähän asiaan, niin eihän se bassosuodin mitään blokkaa, koska haaroitus on tapahtunut ennen suodinta.
Onhan varmasti kaikki jakosuotimen asennot vahvistimessa oikein? Entä onko soittimessa suotimia päällä?
Pääsetkö koittamaan erillis-sarjaa vaikka pelkästään soittimen omalla vahvistimella?
Koita vielä piruuttaan jumpperin eri asentoja.
Reply
#23
Sitä minäkin, että tuo mun asennus on ihan ok, kun kyllähän se äänisignaali jatkaa matkaa sinne seuraavaan jakosuotimeen... Oiskohan siellä mankassa sitten joku jakosuodin, että RCA:lta lähtee ulos vaan matalat äänet... Vahvarista olen kääntänyt ja vääntänyt joka nappulaa ja nuppia, ainoa muutos mitä saa aikaan on basson voimistuminen ja laihistuminen, riippuen siitä mitä nuppia vääntää... Pitääkin tutustua siihen mankkaan, että jos siellä on joku asetus pielessä.
Nissan Micra 1.3i GX ´99
Reply
#24
Vaimon volvossa oli kans joku pioneerin soitin ja siitä piti menun kautta määritellä että mitä rca lähdöstä soitetaan, takakaiuttimia tai subbaria.
http://docs.pioneer.eu/Manuals/DEH_2300U...anguage=fi

Sivu 75
Reply
#25
Näinhän se oli Big Grin piti töissä ihan ajatuksella lukea monta kertaa ohjekirjasta se kohta, ja kun aikani sitä mankkaa raplasin niin alko äänet kuulumaan. Vielä vaan säätöä niin alkaa hyvin kuulumaan Smile
Nissan Micra 1.3i GX ´99
Reply
#26
Onko jossain olemassa jotain pikakytkentäsysteemejä tai muuta vastaavaa subbariin ja vahvistimeen? On aina silloin tällöin tarvetta nostaa koko paketti pois kyydistä kun kuljettaa jotain suurempaa tavaraa. Aloin jo mietiskelemään esimerkiksi peräkärryn 7-napaista liitintä, 4xkaiutinjohto+1xheräte, mutta se taitaa huonontaa ehkä äänenlaatua. Vai huonontaako sittenkään ;D
Nissan Micra 1.3i GX ´99
Reply
#27
VHi Wrote:Onko jossain olemassa jotain pikakytkentäsysteemejä tai muuta vastaavaa subbariin ja vahvistimeen? On aina silloin tällöin tarvetta nostaa koko paketti pois kyydistä kun kuljettaa jotain suurempaa tavaraa. Aloin jo mietiskelemään esimerkiksi peräkärryn 7-napaista liitintä, 4xkaiutinjohto+1xheräte, mutta se taitaa huonontaa ehkä äänenlaatua. Vai huonontaako sittenkään ;D

Ei muutakuin marsmars elektroniikkaliikkeeseen. Löytyy varmasti liittimiä 2,5mm2 johdoille. Teollisuuden valikoimista sitten löytyy esim HARTING liittimiä, joilla saa vaikka virtapuolenkin liittimelliseksi.

Peräkärryliittimen naaraspäätä ei taida saada "vedonpoistolla" varustettuna, eli vaatinee jonkin telineen.
Reply
#28
VHi Wrote:Onko jossain olemassa jotain pikakytkentäsysteemejä tai muuta vastaavaa subbariin ja vahvistimeen? On aina silloin tällöin tarvetta nostaa koko paketti pois kyydistä kun kuljettaa jotain suurempaa tavaraa. Aloin jo mietiskelemään esimerkiksi peräkärryn 7-napaista liitintä, 4xkaiutinjohto+1xheräte, mutta se taitaa huonontaa ehkä äänenlaatua. Vai huonontaako sittenkään ;D

Tai sitten tosta-> http://www.thomann.de/fi/neutrik_liittimet.html valitsemaan...
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Reply
#29
VHi Wrote:Onko jossain olemassa jotain pikakytkentäsysteemejä tai muuta vastaavaa subbariin ja vahvistimeen? On aina silloin tällöin tarvetta nostaa koko paketti pois kyydistä kun kuljettaa jotain suurempaa tavaraa. Aloin jo mietiskelemään esimerkiksi peräkärryn 7-napaista liitintä, 4xkaiutinjohto+1xheräte, mutta se taitaa huonontaa ehkä äänenlaatua. Vai huonontaako sittenkään ;D
Virtajohtoja en itse kyllä lähtisi viemään minkään pikaliittimen läpi, vaan laittaisin vahvistimen sellaiseen paikkaan jossa se on poissa tieltä, ettei sitä tarvitse tilantarpeen tullen irroittaa. Kaiutinjohtoihin pikaliittimiä on taas hyvä käyttää, esim. juuri tuon neutrikin speacon-liittimet on juuri tehty siihen tarkoitukseen.
- N13 Sunny 1.6 LX -87
- VW Passat variant 4 motion Highline 2.8 V6 -01
ex: -N14 Pulsar 2.0 GTI-R -91
ex: - N15 Almera 1.6SR -99
ex: - N14 Sunny 1.4LX -92
MYYDÄÄN: N13,N14 Sunny & N15 Almera osia sekä muita tarvikkeita.
Reply
#30
Tätä pitäis kovasti selvittää... Micran perä on sen verran töpö, että tavaratila on kovin pieni... Ainoastaan jonkinlainen kaksoispohja-tyyppinen ratkaisu tulisi kyseeseen... Mutta eipä sekään olisi mikään mahdottomuus toteuttaa... Yksi mitä myös mietin, että jos olisi tehnyt vahvistimelle paikan etupenkin alle, mutta hylkäsin, koska siellä voi tulla talvella kosteat paikat.
Nissan Micra 1.3i GX ´99
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)