Nostetaan vanhaa, kun tuntuu olevan suurinpiirtein uusin Subaru Impreza -ketju täällä? ???
Eli listaampa alle huvikseen omia käyttökokemuksia:
Mulla on ollut pari vuotta MY05 STI ("blobeye") perusvireillä. Eli putkisto (3" ränni & täys decat), CAI (kylmän ilman otto puskurin sumariläpyskän takaa, ei mistään konehuoneesta), PA-pumppu (Walbro 255) ja ohjelmoitu noiden jälkeen (Artec Power / S. Jauhiainen). Tehot pyörii siellä 340hv paremmalla puolella, ja tuon Imprezan kattila kestää vakiosisuskaluilla hyvin. Kiitos tehtaalta tulevien takomäntien ja H-veivien (tästä lähteestä en ole 100% varma onko euroautoissa?) sekä metallikansipahvien. Omallani olen ajanut 2v aikana liki 50tkm ilman mitään teknisiä murheita, kulutuksen pyöriessä 9-15L välillä (kesällä rauhallista maantieajoa vs. talvella lumella kunnolla kikkailua). Erilaisilla ratapäivillä olen käynyt 6 vai 8 kertaa kesäkelillä ja ainakin 12 kertaa jääradoilla. Ei syö öljyä, ei jäähdytinnesteitä. Puristukset on mitattu ja kunnossa. Mittarissa 147tkm. Nämä mainittu, koska moni essonbaareilija tuntuu kuvittelevan (=tietävän), että bokserimoottorissa kansipahvit antautuu jos autolla tekee muutakin kuin suurinpiirtein ajaa työmatkaa, istuu illat jossain Rusalla ja kiihdyttelee Tuusulantielle
Ylipäätään kun järjellä näitä käyttää, eli odottaa ennen kenkimistä että
öljytkin lämpeää (eikä pelkkä jäähdytinneste) ja muistaa jälkikäytön niin tuollaisilla pikkuasioilla antaa viritetylle turbotekniikalle pitkässä juoksussa paljon lisäaikaa.
Mullakin pyöri pitkään mielessä Evo vai Impreza, ja villinä hevosena kesäpäiviä ajatellen BMW Z4 3.0is. Mutta lopulta vaakakuppi kallistui ensiksi japskinelikoihin ja sitten Subaruun, koska:
-DCCD eli nelivedon manuaalisäätö välillä 65:35 -> 50:50 (tuli näissä newage autoissa vasta vuosimalliin 2005). Eli auton saa kääntymään vaikkapa liikenteenjakajan ympäri tulosuuntaan aivan yhtä helposti kuin takatuuppari-bemarin. Kaverilla on MY03 kiinteällä 50:50 -jaolla ja se kiroilee usein sitä kuinka helppoa meikäläisen autolla on leikkiä, kiitos DCCD:n.
-Bokserikoneen
uniikki ääniraita. 3" läpihengittävällä putkella tuo on jotain aivan muuta kuin vaikkapa Evojen suhinat. Lisäksi millään Motonetin änkkärillä ei saa kaikenmaailman pikku-GTI:hin vastaavaa (vrt. Evon äänien yhtäläisyys "mölyputkiseen" pikkukinneriin).
-Ulkonäkö. Konepellin scoopin ansioista todella härski, paljon härskimpi kuin vastaavat Evot. Samoin värimaailma (sähkönsininen + kultaiset vanteet) tekee näistä uniikkeja, sekä tehokkaasti ärsyttää kaikkia vihervasurihippejä.
S / RS-Audeja tai vastaavia en edes katsellut, koska hain autoltani röyhkeää presenssiä, massasta poikkeavaa muotoilua sekä ralliautomaista äänimaailmaa eli kaikenkaikkiaan tiettyä ärsytystä etenkin kaikenmaailman ecohehkuttajia kohtaan. Tämän nämä japanilaiset siipihirviö-WRC-kopiot tarjoavat IMO tehokkaammin kuin mikään muu tavallinen auto. Ferrarit ja muut erikoisautot sitten aivan erikseen.
Jos jotain negatiivista pitää hakea niin nämä 2001-2005 vuotiset Imprezat ovat kokeneet melkoisen inflaation kun jengi rahtaa oikealta ohjattavina näitä maahan tuhottomia määriä ja parikybäset sekoilee näillä puolta halvemmilla brittituonneillaan liikenteessä. Esimerkiksi täällä pk-seudulla Imprezoita tulee paljon enemmän vastaan kuin Evoja. Tälle automallille alkaakin pikkuhiljaa muodostua vähän samanlainen amisleima kuin E30 ja E36 bemareille, todella sääli...