Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rengaspaineet Toyo R888
#1
Ajattelin kysellä vähän, että millaisia rengaspaineita porukka käyttää R888Confusedsa. Mulla on ollu kuumapaineet jotain about 2.4-2.5 kylmänä paineet on sitten lähempänä kahta. Nixsin kanssa tossa viestiteltiin, kun hän ihmetteli mun heikohkoa pitoa perässä ja sanoi käyttäneensä Zetassa reilun baarin kylmäpaineita ja kuumana jotain 1,5 baaria. No rupesin sitten tutustumaan aiheeseen ja nettiä pläräillessä löyty sitten täysin ristiriitaisia tietoja siitä, että milla paineita kannattaa käyttää. Alla on rengasvalmistajan näkemys asiasta, joka on kopsattu toiselta foorumilta. Perässä pari tästä poikkeavaa näkemystä, joissa suositellaan hyvinkin korkeita rengaspaineita (yli 3 bar).

Korkeammilla paineilla viestiketjun mukaan saavutetaan renkaan tasaisempi kuluminen, pidempi kesto ja hyvä pito. Mulla on kulunut renkaat enemmän keskeltä, jonka luulisi johtuvan liian korkeista paineista, mutta ilmeisesti tyrkkäämällä vaan lisää painetta rengas kuluu tasaisemmin. Matalat paineet yhden artikkelin mukaan saattavat toimia muutamia kierroksia, mutta kuluttavat myös rengasta huomattavasti enemmän. Nixsin käyttämillä paineilla myös ohjaustuntuma kärsii mielestäni. Seuraavalla Ahveniston ratapäivällä ajattelin kuitenkin kokeilla näitä ääripäitä.

Onko jollain näkemystä/kokemusta käytettävistä paineista?

-------------------------------------------------

My name is Alan Meaker, I am the Motorsport Manager for Toyo Tyres (UK) Ltd.

I was at Rockingham on the Saturday 1st March at the LOT trackday and worked with a couple of cars using our R888 tyre regarding pressures and tread temperatures.

What I would like to do is to offer some advice on tyre temperatures and pressures and how to achieve the best from our tyres when taking part in either trackdays or racing.

The R888 has a semi race construction (very stiff) and a race tread compound. The optimum tread temperature range is between 85C and 95C measured using a probe type pyrometer, and ideally a maximum difference across the tread of 9C. The maximum hot pressure we recommend is 40psi. Camber angles up to 5 degrees are permissible but the final setting will depend on tread temperatures. It is advisable to have as much positive castor as practical as castor induces a beneficial camber change during cornering. I recommend that the tyres be put through 2 heat cycles before hard use.


The pressures you use will initially depend on the weight of the car, too little pressure on a heavy car can lead to over deflection of the tyre and subsequent failure.

Below are some basic settings:

VEHICLE WEIGHT COLD PRESSURE HOT PRESSURE
Very Light < 800kg 17 - 22 psi 22 - 29 psi
Light 800kg - 1000kg 20 - 26 psi 24 - 32 psi
Heavy 1000kg - 1400kg 23 - 27 psi 28 - 40 psi
Very Heavy > 1400kg 27 - 35 psi 37 - 40 psi


As a tyre gets hotter the pressure increases, this is due to the moisture in the air. The cold pressure you set to achieve a desired hot pressure will depend on the conditions on the day i.e. ambient and track temperature, wet or dry. If the day/track is cold you will need to start with a higher cold pressure as the tyre will not get as hot therefore the pressure increase will not be so great.
Hot pressures must be balanced side to side. Once the tyres have cooled you will find that you will have a difference in pressure side to side, if you have been racing on a right hand track you will find the offside pressures will usually be higher than the nearside.


Changing hot inflation pressures by small amounts can be used to fine tune handling.

Reduce Oversteer Reduce rear pressures or increase front pressures
Increase Oversteer Increase rear pressures or reduce front pressures
Reduce Understeer Reduce front pressures or increase rear pressures
Increase Understeer Increase front pressures or reduce rear pressures


Achieving the required tread temperatures will depend again on the conditions on the day i.e. ambient and track temperature, wet or dry.

You often here competitors saying “My tyres started to go off towards the end of the race”, this is usually due to the tread getting to hot.

The tread temperatures are constantly changing through out a race, hotter when cornering and cooler when on the straights and cooling even more when you are slowing to come into the pits. Therefore the temps you record in the pits will be lower than those during the race. So if you record temperatures within the range given above the probability is the temps will be too high during the race.

Increasing your tyre pressures will cause your tread temperatures to increase, more pressure stiffens the tyre’s casing which results in the tread having to do more work resulting in the tread getting hotter. Lowering your pressures will cause them to decrease.


Inevitably changing one thing will affect other things, the whole set up of your car is a compromise between anything that is adjustable.

Some of you are also asking about different compounds. Originally we only had one compound ‘GG’ (medium hard), but we have now introduced some sizes in a ‘SG’ (soft/wet) compound. This was done primarily for sprint/hillclimb (around 60 second runs) where the distances covered are relatively short and you need the tyres to work/heat up very quickly. This is not a compound I would recommend for race/trackday dry use as the tyres will go off very quickly.

The sizes that will be available are:

185/60R13, 205/60R13, 195/50R15, 205/50R15, 225/45R16, 225/45R17.

Another subject is the introduction of our Proxes R1R. This tyre was due to be launched at the beginning of 2008, unfortunately this has been delayed to at least mid 2008 but there is a good chance it will be latter than this. Regarding sizes, initially we will have a rear fit (225/45ZR17) but not the front (195/50R16).

I hope this is of some use to you.

If I can be of any further assistance please give me a call.

01933 414537


Best Regards

Alan.

----------------------------------------------------------

http://www.aimtire.com/typ_category.asp?...ectID=6828

http://forums.corvetteforum.com/autocros...-info.html

-----------------------------------------------------------
2004 vm. 350Z, HKS8555
Reply
#2
Mitenkäs sulla olikaan se rengas-vanneyhdistelmä, 245 ja 8" vanne jos muistan oikein?
Reply
#3
Joo 245/40/18 8 tuumasilla järkyttävän lihavilla orkkisvanteilla. Kun noi kumit on ajettu loppuun, varmaan tän vuoden puolella vielä, ajattelin hankkia semit nykyisille katuvanteille. Ne on Volkin LMGT 4Confusedet edessä 8,5"x18 ja takana 9,5"x19. Rengaskooksi ajattelin eteen 245 ja taakse 265. Mielessä on käyny myös 17x10 Enkei RP-F1:en hankinta tms. Rahaa ei kuitenkaan näillä näkymin liikaa ole, joten varmaan menee noille Volkeille seuraava setti.
2004 vm. 350Z, HKS8555
Reply
#4
Sen verran oppinu tässä vuosien varrella, että mitään mitä jenkit neuvoo ni ei kannata ainakaan kuunnella Smile
Reply
#5
Nixs Wrote:Sen verran oppinu tässä vuosien varrella, että mitään mitä jenkit neuvoo ni ei kannata ainakaan kuunnella Smile

Omista kokemuksista luokittelen britit samaan ryhmään. Tongue
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#6
Tavoilleni uskollisena en tiedä yhtään mistään yhtikäs mitään, mutta sen verran kuitenkin kommentoin, että nuo radalla käyvät kaverit tuntuvat pistävät yleensä sellaisen ~0.5baria enemmän kuin mitä kadulla. Yksikään noista ei laske renkaidensa paineita.
Rengaskoot seilaa näin ulkomuistista 225-285/30-45/18.
BMW X5 4.8is
Reply
#7
Tuuve Wrote:Tavoilleni uskollisena en tiedä yhtään mistään yhtikäs mitään, mutta sen verran kuitenkin kommentoin, että nuo radalla käyvät kaverit tuntuvat pistävät yleensä sellaisen ~0.5baria enemmän kuin mitä kadulla. Yksikään noista ei laske renkaidensa paineita.
Rengaskoot seilaa näin ulkomuistista 225-285/30-45/18.

Katurenkailla hyvinkin näin, ettei kaatuisi niin pahasti alle. Sivukorvin kuultuna (katu)sliksin paineena taas on yleensä alle 2bar.
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#8
Xenon Wrote:Katurenkailla hyvinkin näin, ettei kaatuisi niin pahasti alle. Sivukorvin kuultuna (katu)sliksin paineena taas on yleensä alle 2bar.

Noin se on itestäkin tuntunut parhaalta. Tosin S03 oli ihan katukuminakin sen vertaa jäykkä, että siinä joku 1.5-1.6bar tuntu radalla parhaalta. Toki se oli kevyessä kirpussa, mut antaa ehkä jotain suuntaa kuitenkin.

Ei noi ekassa postissa mainitut painokohtaset paineet mitenkään huonoilta tunnu. Niistä kannattaa varmaan lähteä ja pikkuhiljaa lähteä siitä johonkin suuntaan kokeilemaan.
Reply
#9
Itse käytin katukumeissa kuumapaineina about valmistajan ilmoittamia paineita, mikä tarkoitti kyllä noin puol baria alempia paineita kuin suositus kylmänä. Niissäkin tuli kokeiltua vähän erilaisia, mutta mielestäni paineita ei kyllä missään tapauksessa pitänyt lisätä. Liian kovilla paineilla pito katosi aika tehokkaasti renkaan lämmetessä. Tämä voi tietysti olla eri juttu sitten joissain tavalliseen ajoon tarkoitetuissa kumeissa, joissa sivuvallit ovat ihan lötköjä. Omat kokemukset katukumeista radalla rajoittuvat Contin SC3Confusedeen, Falkenin 452Confusedeen ja Bridgestonen re40Confusedeen.
2004 vm. 350Z, HKS8555
Reply
#10
Misukan katuslicksin kuumapainesuositus noin 2.1-2.2bar, vähän riippuen autosta. Ja ohjeen mukaan renkaan paineella ei sitten säädellä mitään ajo-ominaisuuksia, vaan se säätö tapahtuu jotenkin muuten, mm pyöränkulmilla optimilämpötilojen (=ominaisuuksien) saavuttamiseksi.

Ja niinkuin kenobi tuossa sanoikin, yleensä slickseillä ajetaan alemmalla paineella kuin katurenkaalla. Katurenkaalla radalla ajaessa taas paineita vähän nostetaan.
Reply
#11
Mun kellotusten mukaan tämä Alan puhuisi paskaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että oikeasti puhuisi vaan olen vain epävarmana kuskina onnistunut parantamaan muita surkeita osa-alueitani samalla kun ajan matalilla paineilla.

Mun Toyoissa kylmäpaineet on olleet lähtien 1,5-1,9 bar riippuen kelistä, loppusissaan kuumana paineet on olleet noin 2 bar pienellä heitolla riippuen täysin radan kuumuudesta. Tämän luettuani pitääkin laittaa reilusti ilmaa renkaaseen, oma peli kun kuuluu nimenomaan tuohon Very Heavy osastoon. Sillähän se selviää. Tietty tuo lämpötilan seuraaminen on iso juttu koska tyhjänä varmasti lämpeää nopeasti ylikin tuosta optimiarvosta. Rautakaupasta voisi ehkä löytää sellaisen lämpömittarin (infrapuna tms)
DNSF Mediterranean Sea Scrapyard Run 2011 Blogi
Mä haluaisin just divaanisohvan, ja siihen Ikeasta sellaisen loimen! -Xenon

Nissan Skyline GT-R BNR32
Nissan Pathfinder dCi LE R51
Reply
#12
app Wrote:Mun kellotusten mukaan tämä Alan puhuisi paskaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että oikeasti puhuisi vaan olen vain epävarmana kuskina onnistunut parantamaan muita surkeita osa-alueitani samalla kun ajan matalilla paineilla.

Mun Toyoissa kylmäpaineet on olleet lähtien 1,5-1,9 bar riippuen kelistä, loppusissaan kuumana paineet on olleet noin 2 bar pienellä heitolla riippuen täysin radan kuumuudesta. Tämän luettuani pitääkin laittaa reilusti ilmaa renkaaseen, oma peli kun kuuluu nimenomaan tuohon Very Heavy osastoon. Sillähän se selviää. Tietty tuo lämpötilan seuraaminen on iso juttu koska tyhjänä varmasti lämpeää nopeasti ylikin tuosta optimiarvosta. Rautakaupasta voisi ehkä löytää sellaisen lämpömittarin (infrapuna tms)

Infrapunamittaria myydään nykyään Motonetissakin, ja ainakin toinen täkäläisessä M-kaupassa myytävistä laitoksista vaikutti jopa ihan pätevältä nopean kokeilun aikana..varauksella suhtautuisin kuitenkin.

Sama pätee itse asiassa rengaspainemittaukseenkin. Katselin että ainakin Alastarolla mittailit paineita sellaisella M-kaupasta ostetun näköisellä rengaspainetarkistus+lisäys"pistoolilla". Meillä on niitä tallilla pari kappaletta ja lukemat heittävät keskenään välillä yli 1bar Sad
Suosittelisin siis vähintäänkin tarkistamaan käytössä olevan mittarin näyttämän jossain, ja/tai jos se näyttää honkia niin sijoittamaan ns. hyvään tarkistusmittariin.
Mistä moisen saa ja mikä on varmasti luotettava? En osaa sanoa Smile Olen vain sitä mieltä että ainakin tuo meillä tavattu 1bar heitto tuntuu melko kovalta..
PS13
2JZ
V161
E85

Postiautot rok \o/ Wink
<VASE><VASE>
vase Wrote:<VASE> <VASE>pitäs nii hakata toi filk
Reply
#13
app Wrote:Rautakaupasta voisi ehkä löytää sellaisen lämpömittarin (infrapuna tms)

Piikkimittari olis mun ymmärrykseni mukaan parempi. Demon Tweeks ja euroracing semmosia myy, ja mittarit.com myy jotain joita voisi kai käyttää kanssa.

Filk Wrote:Sama pätee itse asiassa rengaspainemittaukseenkin.

Mulla on M- tai B-kaupasta ostettu alatiluotettava Autogaugen irtomittari jolla oon paineet tarkastellut. Järkeilin että 4 bar asteikko on aivan riittävä rengaspaineisiin ja samaa mittaria kun käyttää aina, niin homma pysyy hallussa. Absoluuttisesta todennäytöstä en tiedä tuonkaan mittarin suhteen.
Reply
#14
Juu, mä käytän vain aina samaa mittaria myös. Mullakin on pari ja ne heittää sen ~0.2 bar.
DNSF Mediterranean Sea Scrapyard Run 2011 Blogi
Mä haluaisin just divaanisohvan, ja siihen Ikeasta sellaisen loimen! -Xenon

Nissan Skyline GT-R BNR32
Nissan Pathfinder dCi LE R51
Reply
#15
Mika_T Wrote:
app Wrote:Rautakaupasta voisi ehkä löytää sellaisen lämpömittarin (infrapuna tms)

Piikkimittari olis mun ymmärrykseni mukaan parempi. Demon Tweeks ja euroracing semmosia myy, ja mittarit.com myy jotain joita voisi kai käyttää kanssa.

Asentaja-Henkka tuollaista ainakin esitteli Alastarolla.

Kolmesta kohtaa napataan tieto per rengas ja kone laskee jotain keskiarvoja automatik sen mukaan. Vai miten se nyt meni.
"Assumption is the mother of all fuckups"
Reply
#16
Filk Wrote:Mistä moisen saa ja mikä on varmasti luotettava? En osaa sanoa Smile Olen vain sitä mieltä että ainakin tuo meillä tavattu 1bar heitto tuntuu melko kovalta..

Mä oon vaihtanut siihen halpaan ilmapistooliin yleensä 4bar:n asteikolla olevan kunnollisen mittarin. Mitä näitä nyt on, Wika esim.
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Reply
#17
TeroLuu Wrote:
Mika_T Wrote:
app Wrote:Rautakaupasta voisi ehkä löytää sellaisen lämpömittarin (infrapuna tms)

Piikkimittari olis mun ymmärrykseni mukaan parempi. Demon Tweeks ja euroracing semmosia myy, ja mittarit.com myy jotain joita voisi kai käyttää kanssa.

Asentaja-Henkka tuollaista ainakin esitteli Alastarolla.

Kolmesta kohtaa napataan tieto per rengas ja kone laskee jotain keskiarvoja automatik sen mukaan. Vai miten se nyt meni.

Kyllä se piikkimittari pitää olla jos lämpöjä meinaa ylipäätään ihmetellä. Se infrapunamittari on yhtä turha tossa hommassa, kuin jos sormella kokeilis. Eli siitä ei ole edes suuntaa antavaksi apuvälineeksi.
Reply
#18
Mä ajan R888 265/35/18 Medium-seoksisilla kumeilla. En edes muista mikä oli suositeltu katulämpötila, mutta jo viimevuonna enemmän ratoja noilla tahkonneet Ahosen Jussi ja Hannosen Juha sanoivat, että paljon painetta pois, koska lämpötila nostaa painetta n. 0,2-0-5 baria. Näin myös kävi, mittasin lämpöjä Motonet-tasoisella ilm. infralaitteella, sain monen aseteen eroja kumin kolmesta kohtaa, ihan riittävästi mun mielestä tehdäkseni sen pohjalta johtopäätöksiä mm. pyöränkulmista.

Toyon kumien ominaispiirre, kuten ehkä muidenkin semi-slicksien, on erittäin jäykkä sivuseinä, jonka ansioista sillä kestää ajella vähemmilläkin paineilla. Viimeksi Ahvenistolla mulla oli tullessa (ajamalla) 2.0Bar, ja laskin ne radalle 1.5 Bariin, en nyt siinä melkein tuleen syttyessäni ihmetellä enää paineita, mutta en kyllä ihan yhtyisi myöskään tämän topicin alussa esitettyihin jättipaineisiin. Huomasin kuitenkin, että tulossa mm. tornimutkaan Ahvenistolla meno oli vähän "wobblya", kun meinasi lähteä nelipyöräluisuun 140 km/hConfusedsa. Tämä saattoi olla myös löysän jousituksen ansiota. Munkin auto painaa sen yli 1400 kg. Mutta testaamallahan noi selviää. Ja pari kovaa kierrosta, todella kovaa kierrosta pitää R888:lleilla vetää, että niistä tulee napakat ja siitä paineiden vertailukierrokset sitten.
Reply
#19
Omalla kohdalla vetäny eri renkailla kuumapaineta lähellä 1.4-1.5 tasolla. Siitä eteenpäin tuntuu pito huononevan aika huomattavasti. Kyllä noi semit kestää todella pieniäkin paineita. Ollut välillä alle 1:nki ratasession jälkeen siirtymisissä.
Reply
#20
Extreme-bemarin r888-renkaissa käytetään keskimäärin 2.0 bar lämpimänä( 205/50-15). 1.5-17bar kylmänä riippuen lämpötilasta.

Viisaammat korjatkoot Wink
- R33 GT-R Lm-limited -96 -
Reply
#21
sampis Wrote:mittasin lämpöjä Motonet-tasoisella ilm. infralaitteella, sain monen aseteen eroja kumin kolmesta kohtaa, ihan riittävästi mun mielestä tehdäkseni sen pohjalta johtopäätöksiä mm. pyöränkulmista.

Joo saa siitä pinnastakin monenlaisia lukemia, niillä vaan on aika vähän tekemistä sen renkaan oikean lämpötilan kanssa radalla. Pinta jäähtyy niin nopeasti ettei ole tosikaan kun jäät nopealta kierrokselta pois. Pinnan jäähtymisen lisäksi renkaan eri osissa olevat lämpötilaerot tasaantuvat myöskin äärettömän nopeasti ja siitä pinnasta ihan ensimmäisenä.
Reply
#22
Asentaja Wrote:
sampis Wrote:mittasin lämpöjä Motonet-tasoisella ilm. infralaitteella, sain monen aseteen eroja kumin kolmesta kohtaa, ihan riittävästi mun mielestä tehdäkseni sen pohjalta johtopäätöksiä mm. pyöränkulmista.

Joo saa siitä pinnastakin monenlaisia lukemia, niillä vaan on aika vähän tekemistä sen renkaan oikean lämpötilan kanssa radalla. Pinta jäähtyy niin nopeasti ettei ole tosikaan kun jäät nopealta kierrokselta pois. Pinnan jäähtymisen lisäksi renkaan eri osissa olevat lämpötilaerot tasaantuvat myöskin äärettömän nopeasti ja siitä pinnasta ihan ensimmäisenä.

Tuli nyt haettua itekkin tollanen puikkoanturi yleismittariin, jossa on myös lämpötilan mittaus. Eipä ollu suuri satsaus, viis euroa meni. Täytyy ottaa ens sessiossa vähän lämpöjä ylös. En mä kyllä varmaan mitään kolmen asteen camberia rupee katuautoon laittaan siltä pohjalta, mutta saahan siitä vähän osviittaa et miten hyvin rengas toimii.

Paineiden mittauksessa mä oon käyttäny Bilteman analogista mittaria. Se maksaa joku femman ja sillä voi päästää paineita. Oon verrannu sen antamia lukemia huoltamoiden mittareihin ja näyttää kyllä hyvin samanlaisia lukemia. Eli ainakin tuo yksilö on suht luotettava.
2004 vm. 350Z, HKS8555
Reply
#23
Tuohon infrapuna mittariin palaten, meillä töissä oli ainakin puhetta että ei mustasta pinnasta antaisi kunnon tulosta jos antaa ollenkaan.
Itse en ole kokeillut ks.mittaria.
Joku kallis teollisuus mittari siellä remonttipuolen pojillan on joilla mittailevat sähkömoottorien ja kulma-vaihteiden yms. lämpöjä.
BNR32 - Tractor pulling (kuntoon kesäksi 201x)
HCR32 - Drift Missile/lama rotta
A32 - V.I.P Machine
Datsun 910 - Hitsattavana
Datsun 910 - Varaosana!
Reply
#24
Infrapunamittarilla mitataan vaan kumin pintalämpöä ja on hyvin suuntaa antava.
Painettavalla metallianturilla saadaan mitattu kumin/rungon todellinen lämpö.
Kumpaa käytää riippuu kuinka tosissaan asiassa on, kyllä infrallakin hiukan osviittaa saa.
Anturilla mittaavat nyt kyllä tekevät nopeissa stopeissa infran tehtävän omalla kädelläänBig Grin

Renkaan lähtöpaine määräytyy ihan radan ja kelin mukaan. Samalla akselillakin voi olla pieniä poikkeavuuksia. Kun jokaisen vedon jälkeen paineet mittaa, niin kyllä ne pikku hiljaa tavoitelluksi saa.

Kaikki mittaukset pitää tehdä heti radalta tulon jälkeen, muuten ei niistä ole mitään hyötyä säädössä.

Ziko`s Racing -Drifting is everything!
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)