Olisikohan kenelläkään tietoa tuon MAP - anturin parhaimmasta asennuskohdasta? Olen kuullut että kyseisessä moottorissa painetieto olisi viisainta ottaa läppärungoilta? Ilmeisesti 3. ja 4. sylinterin läpältä? Mistä kohtaa tuota läppää on parhain ottaa tuo tieto?
Vastaavasti onko mahdollista ottaa tuo painetieto b-painesäädintä ohjaavasta painelinjasta tai orkkis ahtopainemittarin painelinjasta? Olisiko yhtä tarkka?
Tuon MAP - anturin asennuksesta ei tunnu löytyvän paljon tietoa netistä... tai ainakaan itse en ole löytänyt minkään näköistä asennusohjetta moiselle :-\. Olisi kiinnostava selvittää tuo asia jos jollakulla muullakin tulee joskus eteen...
Apexin D-Jetron ohje suosittaa asentamaan anturit 3. ja 4. pyttyjen kohdalle läppärunkoihin, Haltech taas suosittaa käyttämään yhtä Map-anturia esim. "balance tubesta", eli juurikin tuosta painelinjasta.
Apexin ohje on työläämpi toteuttaa, jos kone on kopassa kiiinni, vaatii imusarjan irroituksen.
Molemmilla toimii.
gtr.co.uk löytyy paljon juttua, searchiin vaan hakusanaksi map-sensor.
Mul on HKS:n F-Coniin otettu MAP anturin letku imusarjan alta. Toimii ihan hyvin.
Apexin d-jetrossa on tosiaan jotain läppärunkoihin liittyviä tupla mappi juttuja ainakin ohjeessa. Eiköhän ne ole ihan ko moottorinohjauksen omia kikosteluja.
Tuota toteutusta myös itse pohdin koska on huomattavasti helpompi toteuttaa kuin imusarjan purkaminen ja läppärunkojen muokkaaminen. Täytyy kokeilla tuota... pääsempähän hieman helpommalla ;D.
Tarkoitus on laittaa Tatech:in moottorinohjaus joten TPS - anturi tulee säilymään käytössä. Toivotaan että toimii... katotaan sitten lisää jos ei ota toimiakseen :-\.
Kiitos kaikille vastanneille. Opin taas jotain uutta
Tuota toteutusta myös itse pohdin koska on huomattavasti helpompi toteuttaa kuin imusarjan purkaminen ja läppärunkojen muokkaaminen. Täytyy kokeilla tuota... pääsempähän hieman helpommalla ;D.
Tarkoitus on laittaa Tatech:in moottorinohjaus joten TPS - anturi tulee säilymään käytössä. Toivotaan että toimii... katotaan sitten lisää jos ei ota toimiakseen :-\.
Kiitos kaikille vastanneille. Opin taas jotain uutta
TPS anturi toki säilyy, mutta onko ecussa TPS korjauskarttaa jos kuormantunnistuksena käytetään MAP anturia?
Yhteydenotot mieluiten mailitse! SPEEDIMPORTS KY, Viriosat japanilaisiin. Silikoniletkut, ACT kytkimet, WHITELINE alusta-osat, HALTECH moottorinohjaukset, Tech edge laajakaistat, Walbro, NGK iridium tulpat, ATS kytkimet ja lukkoperät , XXR ja Ultralite vanteet,Tial, Nismo,BLITZ, Tomei,ja monet muut laadukkaat merkit!
Tuota toteutusta myös itse pohdin koska on huomattavasti helpompi toteuttaa kuin imusarjan purkaminen ja läppärunkojen muokkaaminen. Täytyy kokeilla tuota... pääsempähän hieman helpommalla ;D.
Tarkoitus on laittaa Tatech:in moottorinohjaus joten TPS - anturi tulee säilymään käytössä. Toivotaan että toimii... katotaan sitten lisää jos ei ota toimiakseen :-\.
Kiitos kaikille vastanneille. Opin taas jotain uutta
TPS anturi toki säilyy, mutta onko ecussa TPS korjauskarttaa jos kuormantunnistuksena käytetään MAP anturia?
Tatech:in sivuilta:
Korjauskartat
-Kiihdytyspumppu
Kiihdytysrikastus kaasuläpän muutoksen mukaan
Kiihdytysrikastus jaettu kolmeen eri kaasuläpän asentoalueeseen
Rikastusalueen määräävät avautumisprosentit säädettävissä
Kaikilla kolmella rikastusalueella omat, kierrosluvun mukaan tehtävät säädöt
Eli voi varmaan olettaa että tuo tarkoittamasi korjauskartta löytyy tuosta ECUta ??? ??? ???
Jani / Speedimports Wrote:Ei kannata olettaa ;D ei siis liity kiihdytyspumppuun mitenkään.
ja nopeesti tuolta sivulta katottuna siinä ei ole kyseistä karttaa, joku paremmin tatechin tunteva korjannee jos sellanen löytyy.
Ei nyt ole tässä koneessa tuota Tatechin säätöohjelmaa, mutta siinä(Pro6) saadaan kyllä valittua käytetäänkö kaasuläpän asentoa, vaiko MAP-anturia kuorma-anturina. Voidaan mennä siis pienillä läppien aukiololla kaasuläpän mukaan ja tietyn kierrosluvun jälkeen aletaan käyttää MAP-anturia.
Tuohon uuteen Tatech32:n en ole tutustunut, en tiedä miten siinä toteutettu kyseinen asia.
500whp.net - Do you have what it takes? 80-luvun perhesedan, 2jz coming soon...
Jani / Speedimports Wrote:Ei kannata olettaa ;D ei siis liity kiihdytyspumppuun mitenkään.
ja nopeesti tuolta sivulta katottuna siinä ei ole kyseistä karttaa, joku paremmin tatechin tunteva korjannee jos sellanen löytyy.
Ei nyt ole tässä koneessa tuota Tatechin säätöohjelmaa, mutta siinä(Pro6) saadaan kyllä valittua käytetäänkö kaasuläpän asentoa, vaiko MAP-anturia kuorma-anturina. Voidaan mennä siis pienillä läppien aukiololla kaasuläpän mukaan ja tietyn kierrosluvun jälkeen aletaan käyttää MAP-anturia.
Tuohon uuteen Tatech32:n en ole tutustunut, en tiedä miten siinä toteutettu kyseinen asia.
Okei, tolleen toiminee myöskin, EHKÄ RB koneessa kaasun tiputus 100%> vaikkapa 70 prossaan aiheuttaa seoksen muuttumisen 12:1 > noin 9:1, paineen pysyessä samana, joten tota on kaiketi mahdoton saada säätöön muuten kun "4D" säädettävällä eculla.
Yhteydenotot mieluiten mailitse! SPEEDIMPORTS KY, Viriosat japanilaisiin. Silikoniletkut, ACT kytkimet, WHITELINE alusta-osat, HALTECH moottorinohjaukset, Tech edge laajakaistat, Walbro, NGK iridium tulpat, ATS kytkimet ja lukkoperät , XXR ja Ultralite vanteet,Tial, Nismo,BLITZ, Tomei,ja monet muut laadukkaat merkit!
Jani / Speedimports Wrote:Ei kannata olettaa ;D ei siis liity kiihdytyspumppuun mitenkään.
ja nopeesti tuolta sivulta katottuna siinä ei ole kyseistä karttaa, joku paremmin tatechin tunteva korjannee jos sellanen löytyy.
Ei nyt ole tässä koneessa tuota Tatechin säätöohjelmaa, mutta siinä(Pro6) saadaan kyllä valittua käytetäänkö kaasuläpän asentoa, vaiko MAP-anturia kuorma-anturina. Voidaan mennä siis pienillä läppien aukiololla kaasuläpän mukaan ja tietyn kierrosluvun jälkeen aletaan käyttää MAP-anturia.
Tuohon uuteen Tatech32:n en ole tutustunut, en tiedä miten siinä toteutettu kyseinen asia.
Okei, tolleen toiminee myöskin.
Eli en oleta mitään ;D oon vaan niin moilasena kun moottorinohjauksista ei ole minkäänlaista kokemusta :
Kyselen hieman tuosta korjauskartasta ja ilmottelen miten asia on...
Ite oon säätäny RB26detit Haltekilla Käyttäen TPS/RPM ensisijaisena "karttana" + korjauskarttana MAP/RPM jotka mahdollistaa joka kaasun asennolle kierroksista ja paineesta muodostuvat korjauskartat.Pirun työläs säätää mutta toimii kuin junanvessa valmiina.
skyleviR32 Wrote:Ite oon säätäny RB26detit Haltekilla Käyttäen TPS/RPM ensisijaisena "karttana" + korjauskarttana MAP/RPM jotka mahdollistaa joka kaasun asennolle kierroksista ja paineesta muodostuvat korjauskartat.Pirun työläs säätää mutta toimii kuin junanvessa valmiina.
Juuri näin, ja sport ecuissa "VE tuning method" helpottaa hommaa sikana.
Yhteydenotot mieluiten mailitse! SPEEDIMPORTS KY, Viriosat japanilaisiin. Silikoniletkut, ACT kytkimet, WHITELINE alusta-osat, HALTECH moottorinohjaukset, Tech edge laajakaistat, Walbro, NGK iridium tulpat, ATS kytkimet ja lukkoperät , XXR ja Ultralite vanteet,Tial, Nismo,BLITZ, Tomei,ja monet muut laadukkaat merkit!
Jani / Speedimports Wrote:Ei kannata olettaa ;D ei siis liity kiihdytyspumppuun mitenkään.
ja nopeesti tuolta sivulta katottuna siinä ei ole kyseistä karttaa, joku paremmin tatechin tunteva korjannee jos sellanen löytyy.
Ei nyt ole tässä koneessa tuota Tatechin säätöohjelmaa, mutta siinä(Pro6) saadaan kyllä valittua käytetäänkö kaasuläpän asentoa, vaiko MAP-anturia kuorma-anturina. Voidaan mennä siis pienillä läppien aukiololla kaasuläpän mukaan ja tietyn kierrosluvun jälkeen aletaan käyttää MAP-anturia.
Tuohon uuteen Tatech32:n en ole tutustunut, en tiedä miten siinä toteutettu kyseinen asia.
Okei, tolleen toiminee myöskin, EHKÄ RB koneessa kaasun tiputus 100%> vaikkapa 70 prossaan aiheuttaa seoksen muuttumisen 12:1 > noin 9:1, paineen pysyessä samana, joten tota on kaiketi mahdoton saada säätöön muuten kun "4D" säädettävällä eculla.
Ai ne on noinkin suuret erot tuollaisessa läppärunkoisessa, eipä ole koskaan tullut vastaan itse lukuja erosta
Onneksi ei tarvitse tuollaista yrittää saada säätöihin, taitaa aikamoista hieromista olla
500whp.net - Do you have what it takes? 80-luvun perhesedan, 2jz coming soon...
Jani / Speedimports Wrote:Ei kannata olettaa ;D ei siis liity kiihdytyspumppuun mitenkään.
ja nopeesti tuolta sivulta katottuna siinä ei ole kyseistä karttaa, joku paremmin tatechin tunteva korjannee jos sellanen löytyy.
Ei nyt ole tässä koneessa tuota Tatechin säätöohjelmaa, mutta siinä(Pro6) saadaan kyllä valittua käytetäänkö kaasuläpän asentoa, vaiko MAP-anturia kuorma-anturina. Voidaan mennä siis pienillä läppien aukiololla kaasuläpän mukaan ja tietyn kierrosluvun jälkeen aletaan käyttää MAP-anturia.
Tuohon uuteen Tatech32:n en ole tutustunut, en tiedä miten siinä toteutettu kyseinen asia.
Okei, tolleen toiminee myöskin, EHKÄ RB koneessa kaasun tiputus 100%> vaikkapa 70 prossaan aiheuttaa seoksen muuttumisen 12:1 > noin 9:1, paineen pysyessä samana, joten tota on kaiketi mahdoton saada säätöön muuten kun "4D" säädettävällä eculla.
Ai ne on noinkin suuret erot tuollaisessa läppärunkoisessa, eipä ole koskaan tullut vastaan itse lukuja erosta
Onneksi ei tarvitse tuollaista yrittää saada säätöihin, taitaa aikamoista hieromista olla
Onhan noissa oma hommansa ja mutta kun osaa asiansa niin ei kovin kummoinen homma
En kuitenkaan ihan mutu tuntumalta lähtis noita hieromaan.. Nostan hattua niille jotka ton säätämisen taitaa..
R33 GT-R
2 Fast 4 Me
Projektissa mukana: http://www.speedimports.net
HKS,Tomei,Greddy,TEI,Walbro,Aeromotive,ARC,D2,Sard,Garret,Eagle,CP,ACL
Jani / Speedimports Wrote:Ei kannata olettaa ;D ei siis liity kiihdytyspumppuun mitenkään.
ja nopeesti tuolta sivulta katottuna siinä ei ole kyseistä karttaa, joku paremmin tatechin tunteva korjannee jos sellanen löytyy.
Ei nyt ole tässä koneessa tuota Tatechin säätöohjelmaa, mutta siinä(Pro6) saadaan kyllä valittua käytetäänkö kaasuläpän asentoa, vaiko MAP-anturia kuorma-anturina. Voidaan mennä siis pienillä läppien aukiololla kaasuläpän mukaan ja tietyn kierrosluvun jälkeen aletaan käyttää MAP-anturia.
Tuohon uuteen Tatech32:n en ole tutustunut, en tiedä miten siinä toteutettu kyseinen asia.
Okei, tolleen toiminee myöskin.
Eli en oleta mitään ;D oon vaan niin moilasena kun moottorinohjauksista ei ole minkäänlaista kokemusta :
Kyselen hieman tuosta korjauskartasta ja ilmottelen miten asia on...
Dodii... elikkä kyselin tuosta T32Lite:n korjauskartasta Tatech:in Tatulta ja on mahdollista, mutta ei suotavaa... MAP tieto ei ole tarkka imusarjassa kun ajetaan osakaasulla painella... läppien jälkeen on eri paine kuin ennen...
Eli ilmeisesti ainut (järkevä) vaihtoehto tuolla moottorinohjauksella on ottaa tuo painetieto läppärungosta....
Olisiko kellään heittää kuvaa tai vastaavaa havainnollistusta tuosta MAP - anturin asennuksesta läppärunkoon? Kerran jo olen imusarjan irrottanut, joten menee tokalla kerralla kuin vettä vaan ;D
Jokatapauksessa se paine on otettava läpän ja imuventtiilin väliseltä alueelta, joten sama tieto tulee esim siitä pensapaineen säätimen letkusta, samaan tilaan kun ne kanavat menee.
painetieto imusarjassa on varmasti tarkka, ja se tieto ecuun tarvitaan.
ei se D jetro apeksin ohjekkaan läppärunkoihin niitä kehota liittämään, vaan imusarjaan ( kannen ja läppien välissä olevaan osaan )
edit: selvennykseksi, kuvassa ylin osa on ( mielestäni ) imusarja, musta osa painekotelo..tästäkin kun tunnutaan olevan montaa eri mieltä
Yhteydenotot mieluiten mailitse! SPEEDIMPORTS KY, Viriosat japanilaisiin. Silikoniletkut, ACT kytkimet, WHITELINE alusta-osat, HALTECH moottorinohjaukset, Tech edge laajakaistat, Walbro, NGK iridium tulpat, ATS kytkimet ja lukkoperät , XXR ja Ultralite vanteet,Tial, Nismo,BLITZ, Tomei,ja monet muut laadukkaat merkit!
Jani / Speedimports Wrote:Korjauskartta on mahdollinen muttei suotava?!?
Jokatapauksessa se paine on otettava läpän ja imuventtiilin väliseltä alueelta, joten sama tieto tulee esim siitä pensapaineen säätimen letkusta, samaan tilaan kun ne kanavat menee.
painetieto imusarjassa on varmasti tarkka, ja se tieto ecuun tarvitaan.
ei se D jetro apeksin ohjekkaan läppärunkoihin niitä kehota liittämään, vaan imusarjaan ( kannen ja läppien välissä olevaan osaan )
edit: selvennykseksi, kuvassa ylin osa on ( mielestäni ) imusarja, musta osa painekotelo..tästäkin kun tunnutaan olevan montaa eri mieltä
Kiitos Jani tiedosta
Elikkä jos b-paineensäätimen letkun painetieto tulee imusarjasta (ei siis painekotelosta ;D) niin eiköhän tuon MAP - anturin painetiedon voi ottaa myös tästä samasta letkusta. Elikkä tuolla mennään. Katotaan miten käy... kun saan auton nippuun ja säädettyä niin kerron tänne kuulumiset.
Auto on nipussa ja säätö ensi viikon keskiviikkona. Hieman säätöjä tehtiin tatechin Teron kanssa, jotta saatiin auto käymään kunnolla. Myös kipinä oli hukassa johtuen VAG:n FSI - puolien latausajasta, mutta ongelmat on korjattu. Jos aiotte vaihtaa Tatechin moottorinohjauksen niin mainitkaa VAG - puolista heti alussa niin ei tule harmaita hiuksia kun ei kipinää meinaa tulla millään ;D
Eilisen koe-ajon perusteella ainakin tuntuu että tuo MAP - anturin paine tiedon ottaminen p-paineensäätimeltä tuntuu toimivan hienosti. tietysti vasta rullilla nähdään miten tuo asetus todella toimii... vähän jänskättää
Hieman OT mutta onko jollain tietoa BNR32:n nopeussignaalista, lähinnä mistä tuo tieto otetaan? ABS - anturiltako? Täytyisi moottorinohjaukseen laittaa pulssien määrä per renkaan kierros mutta en ole varma tuosta pulssimäärästä. Olisiko 42? Onko jollain tullut vastaan?
XALT83 Wrote:Hieman OT mutta onko jollain tietoa BNR32:n nopeussignaalista, lähinnä mistä tuo tieto otetaan?
Toihan menee jotakuinkin siten, että laatikosta tuodaan vaijerilla nopeus mittaristolle, jossa se sitten muunnetaan elektroniseen muotoon ja tuupataan eteenpäin eculle.
Mutta siis ecusta ainakin löytyy tieto, pinni 53, pulsseista en muista.
XALT83 Wrote:Myös kipinä oli hukassa johtuen VAG:n FSI - puolien latausajasta, mutta ongelmat on korjattu. Jos aiotte vaihtaa Tatechin moottorinohjauksen niin mainitkaa VAG - puolista heti alussa niin ei tule harmaita hiuksia kun ei kipinää meinaa tulla millään ;D
Tätä vähän ihmeteltävä, ihan sama latausaika niissä on kuin vakiopuolissakin..
XALT83 Wrote:Myös kipinä oli hukassa johtuen VAG:n FSI - puolien latausajasta, mutta ongelmat on korjattu. Jos aiotte vaihtaa Tatechin moottorinohjauksen niin mainitkaa VAG - puolista heti alussa niin ei tule harmaita hiuksia kun ei kipinää meinaa tulla millään ;D
Tätä vähän ihmeteltävä, ihan sama latausaika niissä on kuin vakiopuolissakin..
Niinhän niissä on juu... ihmettelin itsekin tätä ??? Veivät puolan pajalle ja mittasivat latausajan oskilloskoopilla ja muuttivat softaa sen verran että rupesi pelittämään. Tuon tarkemmin en kysynyt.
Eihän sielä vaan ollu jokin muu asetus pielessä? Ei se lataus aika niin paljoa meinaa ettei käyntiin lähtis kuhan yli 2400.Perustan siihen et esim haltech ilmottaa ls2 puolille minimi ajan 5000 ja lähtee käyntiin 2000 ogelmat ilmennee sitten kun ruetaan voimaa ottamaan.