Posts: 4,663
Threads: 129
Joined: Mar/2004
Jos nyt mietitään puhdasta rata-ajoa eikä mukulakivistä tarvitse välittää niin minkälaisella kg/mm on hyvä lähteä liikenteeseen.
Mikä siihen valintaan vaikuttaa? Auton paino? Mitä muuta?
Eteen varmasti tulee jämäkämpi kuin taakse mutta osaako joku kertoa mikä on liian jäykkä tai liian löysä. Tällä hetkellä löytyy 12kg ja 7kg jouset, kannattaako edes laittaa alle?
Posts: 885
Threads: 36
Joined: Jun/2004
Sun pitää laskea paljonko se jousivakio on pyörällä. Tähän vaikuttaa vipusuhde tukivarsirakenteessa. Sitä voi sitten alkaa suhteuttaa kulmapainoihin. Pelkät irtojousen vakiot ei ilman näitä tietoja merkitse mitään.
Posts: 5,420
Threads: 56
Joined: Mar/2002
Mitäs tuo getari painaa, jonkun 1450kg? Peilaan vaan omiin kokemuksiin s14 alla. Mullahan on coilit 6/5kg. Omasta mielestä erinomainen kompromissi radalle ja kadulle. Sunnuntaina viimeksi ratailua ja alusta tuntui erinomaiselta, ei ainakaan kovempi tarvitse olla. Mutta nämä lienee enemmän makukysymyksiä? Eli koska getari on painavampi lähtisin itse jollekin 8/6 -akselille, tosin täysin puhtaasti kilvittämättä jätettävälle autolle voisi olla hieman kovempikin? Kunhan mutuilen, varmasti tähän joku lyö tieteellisempääkin tekstiä.
Live slow, die old.
Posts: 1,738
Threads: 33
Joined: Oct/2005
Varmaan paljon opiskeltavaa alusta geometriasta...
Jousivakio, vipusuhde tukivarsirakenteessa, kulmapainot. Laskea... Jotenkin tuntuu että mulla ainakin olisi paljon opiskeltavaa ;D
"Assumption is the mother of all fuckups"
Posts: 885
Threads: 36
Joined: Jun/2004
Pasi Wrote:Mitäs tuo getari painaa, jonkun 1450kg? Peilaan vaan omiin kokemuksiin s14 alla. Mullahan on coilit 6/5kg. Omasta mielestä erinomainen kompromissi radalle ja kadulle. Sunnuntaina viimeksi ratailua ja alusta tuntui erinomaiselta, ei ainakaan kovempi tarvitse olla. Mutta nämä lienee enemmän makukysymyksiä? Eli koska getari on painavampi lähtisin itse jollekin 8/6 -akselille, tosin täysin puhtaasti kilvittämättä jätettävälle autolle voisi olla hieman kovempikin? Kunhan mutuilen, varmasti tähän joku lyö tieteellisempääkin tekstiä.
Käsittääkseni GT-R ei ole McPherson-etupäällä, joten tuota jousivakiota on turha verrata juurikin vipusuhteiden takia. Takana nyt tukivarsien pituudet voivat olla edes sinnepäin, mutta silti tuskin täysin samat. Eihän tuo nyt monimutkainen asia ole, paljonko jousi menee kasaan kun pyörä nousee X määrän. Jollei osaa laskea niin siitä vaan tunkillä kohottamaan napaa ylöspäin ja tönärillä mittailemaan jousen liikettä.
Posts: 4,663
Threads: 129
Joined: Mar/2004
Ja sitten kun tiedetään paljonko jousi painuu kasaan x määrän pyörän noustessa y määrän niin siitä voidaan päätellä mitä?
Mihin siinä pitää pyrkiä? ???
Kulmapainot pääsen ottamaan kyllä.
Posts: 762
Threads: 37
Joined: Jun/2005
app Wrote:Ja sitten kun tiedetään paljonko jousi painuu kasaan x määrän pyörän noustessa y määrän niin siitä voidaan päätellä mitä? Siitä tiedetään efektiivinen jousivakio, kun tiedetään puristamiseen käytetty voima.
Amazon ja joku alustakirja vois avittaa alkuun. Osaisko SilveR suositella jotain opusta?
http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_gw?url...&x=17&y=21
Luulen että vähimmällä vaivalla pääset, kun paukautat jonkun tunnetun merkin rata-alustan autoon ja lähdet siitä sitten säätämään jousivakiota ja iskareita oman mieltymyksen mukaan. Korin vahvistamista kannataa myös harkita jos ihan pelkkään ratapuuhaan rakennat auton.
Posts: 4,805
Threads: 43
Joined: Sep/2003
Pasi Wrote:Mitäs tuo getari painaa, jonkun 1450kg? Peilaan vaan omiin kokemuksiin s14 alla. Mullahan on coilit 6/5kg. Omasta mielestä erinomainen kompromissi radalle ja kadulle. Sunnuntaina viimeksi ratailua ja alusta tuntui erinomaiselta, ei ainakaan kovempi tarvitse olla. Mutta nämä lienee enemmän makukysymyksiä? Eli koska getari on painavampi lähtisin itse jollekin 8/6 -akselille, tosin täysin puhtaasti kilvittämättä jätettävälle autolle voisi olla hieman kovempikin? Kunhan mutuilen, varmasti tähän joku lyö tieteellisempääkin tekstiä.
Niin nuo app:n mainitsemat 12/7 -jouset on GT-R:n K-Sport street-sarjassa ihan vakiojouset, vertailuna juuri S14 sa on noin 8/6 vakiona. Eli hyvin todennäköisesti nuo on suunnilleen yhtä jäykät kuin 8/6 sx sä..
Vertailun vuoksi, esim mkiv suprassa vakio etujousi on 18.6kg k-sportilla.. Eli ei oikein ole vertailukelpoisia eri automallien välillä nämä.
Posts: 885
Threads: 36
Joined: Jun/2004
Tämän sarjan opukset ainakin olleet hyviä: http://www.amazon.com/Competition-Car-Su...667&sr=8-5
Kuriositeettina, mulla on McPherson-tolpassa niinkin jyrmy vieteri kuin 200kg/cm (tai 20kg/mm, miten sen nyt haluaa ilmaista). Per vieteri löytyy kuormittavaa massaa 310-315 kg. Sitä voipi sitten vertailla vipusuhteen kautta GT-R:n nurkkapainoihin suhteutettuna, voi tulla mielenkiintoisia tuloksia. Kun tiedät sen efektiivisen jousivoiman pyörällä, voit toki verrata mihin tahansa muuhunkin härveliin. Yksi vaihtoehto on tietysti vaan lähteä ajamaan ja muuttaa silläviisiin, miten hyvältä tuntuu. Kokemuksesta voin sanoa, että ensialkuun se säätöhomma ei uuden auton kanssa kovin helppoa ole.
Posts: 346
Threads: 1
Joined: Jul/2005
Joltain nettisivulta luin joskus että R32 GT-R:ään ratakäyttöön sopivat jousivakiot olisivat 10kg/mm joka nurkkaan tai vaihtoehtoisesti taakse 8kg/mm.
Posts: 4,663
Threads: 129
Joined: Mar/2004
Mika_T Wrote:app Wrote:Ja sitten kun tiedetään paljonko jousi painuu kasaan x määrän pyörän noustessa y määrän niin siitä voidaan päätellä mitä? Siitä tiedetään efektiivinen jousivakio, kun tiedetään puristamiseen käytetty voima.
Luulen että vähimmällä vaivalla pääset, kun paukautat jonkun tunnetun merkin rata-alustan autoon ja lähdet siitä sitten säätämään jousivakiota ja iskareita oman mieltymyksen mukaan. Korin vahvistamista kannataa myös harkita jos ihan pelkkään ratapuuhaan rakennat auton.
Eli lähden nyt noilla ajelemaan ja kokeilemaan. Efektiivisen jousivakion tietäminen ei tässä kohdassa auta koska en edes tiedä miten auto noilla jousilla toimii. No kello kertokoon.
Korin vahvistaminen/jäykistäminen hoituu talven aikana kaarilla. Luotan GT-R:n koppaan sen verran, että vahvistehitsauksia saumoihin tuskin tarvitaan.
Posts: 159
Threads: 12
Joined: Mar/2008
Jos nuo ovat k-sportin sarjan ns. "vakio" jousikovuudet niin voisin väittää, että ovat varmasti liian löysät. Omassa vessassa on D2 alusta vakio jousijäykkyykksillä ja on aivan liian löysä radalle, huomaa siitä, että alusta toimi parhaiten kun iskarit oli säädetty jäykimpään sekä edestä, että takaata. Asioihin tietenkin vaikuttaa varmasti kanssa sitten se jos alustassa on uniball/uretaani puslat ja kunnon vakaajat ja poikkituet, mitä omassa ei vielä ole.
ex: 200sx racing edition
Posts: 1,133
Threads: 18
Joined: Jan/2004
Malibudha Wrote:Jos nuo ovat k-sportin sarjan ns. "vakio" jousikovuudet niin voisin väittää, että ovat varmasti liian löysät. Omassa vessassa on D2 alusta vakio jousijäykkyykksillä ja on aivan liian löysä radalle, huomaa siitä, että alusta toimi parhaiten kun iskarit oli säädetty jäykimpään sekä edestä, että takaata. Asioihin tietenkin vaikuttaa varmasti kanssa sitten se jos alustassa on uniball/uretaani puslat ja kunnon vakaajat ja poikkituet, mitä omassa ei vielä ole.
Ei ne unipallit ja jäykemmät puslat vaikuta jousien jäykkyyden säätöön yhtään mitään. Niillä lähinnä halutaan auto reakoimaan ohjausiikkeisiin nopeammin jne. Mutta vakaajat ja niiden kiinnityspisteet alatukivarsissa vaikuttaa jousien säätöön/hakuun mutka ajossa paljonkin.
Ite tosin olen ajatellut koittaa ens kesänä ajoa ilman vakaajia jäykillä jousilla... ihan testi mielessä. Ehkä sitten kunnollinen säädettävät vakaajat eteen jossain vaiheessa.
RS13 ---> VQ35DE
Posts: 4,663
Threads: 129
Joined: Mar/2004
No toi on nyt ensimmäinen setuppi. Siitä sitten parantamaan kun kokemusta karttuu. Itseasiassa tänään sain alustan alle ja auton kauniisti tonttiin. Säädöt tappiin ja radalle.
Tosin taidan hieman nostaa autoa kunnes saan takapään säädettäväksi. Sen verran reilusti tipahti et camberit on aika perseellään takana.
Posts: 24
Threads: 0
Joined: Nov/2007
Sinä joudut hankkia camber säätö mahdollisus takana ja myös etupäässä.
vakio säädöt ei riittä.
Etupään camber ja caster on todella tärkeä tähän auton.(camber min3 ja caster min 4)
Multilink on jotenkin vaikempi saada hyvä mutta se on varman kokemusta kiinni.
bumpsteer on yks asia joka on näille autolle onkelma. sehän on yks idea tarkistaa ennen rataan menoa.
sit kun näitä on saatu kunton voit miettiä "spring ratea"
10eteen ja 8 takaa ois hyvä alku.
Kannatta muista myös että oman auton "omat säädöt" joka sopii ajotyylin.
Jos pääsen kunnon vaakan niin se helpottais paljon. ei vaan kulmapainot, ristimitta on myös tärkee.
Posts: 1,055
Threads: 34
Joined: Oct/2003
Kyllä ne oli siellä K-sportilla on niin hukassa noiden asioiden kanssa että voi olla että se sun alusta on niin etäällä mistään kunnon rata-alustasta,että siihen mitkään normi opit päde.
Mutta tosiaan,siitähän se selviää.Olis hyvä jos saisit jotain asiantuntija lausuntoa siitä että miten se pelaa,ja onko siitä toivoakaan saada hyvää.
Nissan z32tt<br />Mitsubishi Lancer evo V <br />Honda CR 125<br /><br />500whp.net
Posts: 4,663
Threads: 129
Joined: Mar/2004
wester Wrote:Sinä joudut hankkia camber säätö mahdollisus takana ja myös etupäässä.
vakio säädöt ei riittä.
Etupään camber ja caster on todella tärkeä tähän auton.(camber min3 ja caster min 4)
Multilink on jotenkin vaikempi saada hyvä mutta se on varman kokemusta kiinni.
bumpsteer on yks asia joka on näille autolle onkelma. sehän on yks idea tarkistaa ennen rataan menoa.
sit kun näitä on saatu kunton voit miettiä "spring ratea"
10eteen ja 8 takaa ois hyvä alku.
Kannatta muista myös että oman auton "omat säädöt" joka sopii ajotyylin.
Jos pääsen kunnon vaakan niin se helpottais paljon. ei vaan kulmapainot, ristimitta on myös tärkee.
Kiitoksia vinkeistä. Itse ajattelin säätää ensin ihan tehtaan arvoihin ja sitten lähteä pikkuhiljaa muuttamaan ihan vaan kierrosaikojen/omien mieltymysten kautta.
andyman Wrote:Kyllä ne oli siellä K-sportilla on niin hukassa noiden asioiden kanssa että voi olla että se sun alusta on niin etäällä mistään kunnon rata-alustasta,että siihen mitkään normi opit päde.
Hyvän tuosta saa varmasti mutta parasta ei koskaan. Enkä sitä yritäkään. Ison rahan rata-alustat erikseen mutta kyllä tuolla varmasti alkuun pääsee.
Posts: 1,738
Threads: 33
Joined: Oct/2005
Kattelin noita valmiita "rata-alustoja" tuossa itsekkin, niin pisti silmään, että ainakin HKS:n Hipermax 3 super sport alustassa jäykkyydet on 14/12.
HKS:n sivuilta; Series Concept: Designed and tuned for circuit use with Semi slick "S" tyres.
Suottaapi olla aika kivireki siva reissulla...
"Assumption is the mother of all fuckups"
Posts: 4,663
Threads: 129
Joined: Mar/2004
Veikkaisin, että eri tolpillakaan noi ei ole vertailukelpoisia.
Posts: 1,055
Threads: 34
Joined: Oct/2003
Niin,kyllä. Mitäs säätöjä siinä alustassa on?
Jotenkin tuntuu että aika vähän porukka noita alustojaan huoltaa ja säätää.Aika hienosäätöä noissa alustoissa ne säädöt kuitenkin on,pitäis simmityksiä muuttaa jos jotain isompaa haluais.
Omassakin olisi paljon hommaa jos hyvän haluaisi.Pitää ottaa seuraavaksi työnalle nuo alusta ja jarru hommelit.
Nissan z32tt<br />Mitsubishi Lancer evo V <br />Honda CR 125<br /><br />500whp.net
Posts: 4,663
Threads: 129
Joined: Mar/2004
Korkeussäätö, jousen esijännityksen säätö ja sisään/ulos joustolle (säätyvät molemmat samalla) 36-portainen säätö.
Ja tietty jäykkyys sitten jousta vaihtamalla.
|