Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mitä Spring Ratea pitää lähteä käyttämään?
#1
Jos nyt mietitään puhdasta rata-ajoa eikä mukulakivistä tarvitse välittää niin minkälaisella kg/mm on hyvä lähteä liikenteeseen.

Mikä siihen valintaan vaikuttaa? Auton paino? Mitä muuta?

Eteen varmasti tulee jämäkämpi kuin taakse mutta osaako joku kertoa mikä on liian jäykkä tai liian löysä. Tällä hetkellä löytyy 12kg ja 7kg jouset, kannattaako edes laittaa alle?
DNSF Mediterranean Sea Scrapyard Run 2011 Blogi
Mä haluaisin just divaanisohvan, ja siihen Ikeasta sellaisen loimen! -Xenon

Nissan Skyline GT-R BNR32
Nissan Pathfinder dCi LE R51
Reply
#2
Sun pitää laskea paljonko se jousivakio on pyörällä. Tähän vaikuttaa vipusuhde tukivarsirakenteessa. Sitä voi sitten alkaa suhteuttaa kulmapainoihin. Pelkät irtojousen vakiot ei ilman näitä tietoja merkitse mitään.
Reply
#3
Mitäs tuo getari painaa, jonkun 1450kg? Peilaan vaan omiin kokemuksiin s14 alla. Mullahan on coilit 6/5kg. Omasta mielestä erinomainen kompromissi radalle ja kadulle. Sunnuntaina viimeksi ratailua ja alusta tuntui erinomaiselta, ei ainakaan kovempi tarvitse olla. Mutta nämä lienee enemmän makukysymyksiä? Eli koska getari on painavampi lähtisin itse jollekin 8/6 -akselille, tosin täysin puhtaasti kilvittämättä jätettävälle autolle voisi olla hieman kovempikin? Kunhan mutuilen, varmasti tähän joku lyö tieteellisempääkin tekstiä. Smile
Live slow, die old.
Reply
#4
Varmaan paljon opiskeltavaa alusta geometriasta...

Jousivakio, vipusuhde tukivarsirakenteessa, kulmapainot. Laskea... Jotenkin tuntuu että mulla ainakin olisi paljon opiskeltavaa ;D
"Assumption is the mother of all fuckups"
Reply
#5
Pasi Wrote:Mitäs tuo getari painaa, jonkun 1450kg? Peilaan vaan omiin kokemuksiin s14 alla. Mullahan on coilit 6/5kg. Omasta mielestä erinomainen kompromissi radalle ja kadulle. Sunnuntaina viimeksi ratailua ja alusta tuntui erinomaiselta, ei ainakaan kovempi tarvitse olla. Mutta nämä lienee enemmän makukysymyksiä? Eli koska getari on painavampi lähtisin itse jollekin 8/6 -akselille, tosin täysin puhtaasti kilvittämättä jätettävälle autolle voisi olla hieman kovempikin? Kunhan mutuilen, varmasti tähän joku lyö tieteellisempääkin tekstiä. Smile

Käsittääkseni GT-R ei ole McPherson-etupäällä, joten tuota jousivakiota on turha verrata juurikin vipusuhteiden takia. Takana nyt tukivarsien pituudet voivat olla edes sinnepäin, mutta silti tuskin täysin samat. Eihän tuo nyt monimutkainen asia ole, paljonko jousi menee kasaan kun pyörä nousee X määrän. Jollei osaa laskea niin siitä vaan tunkillä kohottamaan napaa ylöspäin ja tönärillä mittailemaan jousen liikettä.
Reply
#6
Ja sitten kun tiedetään paljonko jousi painuu kasaan x määrän pyörän noustessa y määrän niin siitä voidaan päätellä mitä?

Mihin siinä pitää pyrkiä? ???

Kulmapainot pääsen ottamaan kyllä.
DNSF Mediterranean Sea Scrapyard Run 2011 Blogi
Mä haluaisin just divaanisohvan, ja siihen Ikeasta sellaisen loimen! -Xenon

Nissan Skyline GT-R BNR32
Nissan Pathfinder dCi LE R51
Reply
#7
app Wrote:Ja sitten kun tiedetään paljonko jousi painuu kasaan x määrän pyörän noustessa y määrän niin siitä voidaan päätellä mitä?
Siitä tiedetään efektiivinen jousivakio, kun tiedetään puristamiseen käytetty voima.

Amazon ja joku alustakirja vois avittaa alkuun. Osaisko SilveR suositella jotain opusta?
http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss_gw?url...&x=17&y=21

Luulen että vähimmällä vaivalla pääset, kun paukautat jonkun tunnetun merkin rata-alustan autoon ja lähdet siitä sitten säätämään jousivakiota ja iskareita oman mieltymyksen mukaan. Korin vahvistamista kannataa myös harkita jos ihan pelkkään ratapuuhaan rakennat auton.
Reply
#8
Pasi Wrote:Mitäs tuo getari painaa, jonkun 1450kg? Peilaan vaan omiin kokemuksiin s14 alla. Mullahan on coilit 6/5kg. Omasta mielestä erinomainen kompromissi radalle ja kadulle. Sunnuntaina viimeksi ratailua ja alusta tuntui erinomaiselta, ei ainakaan kovempi tarvitse olla. Mutta nämä lienee enemmän makukysymyksiä? Eli koska getari on painavampi lähtisin itse jollekin 8/6 -akselille, tosin täysin puhtaasti kilvittämättä jätettävälle autolle voisi olla hieman kovempikin? Kunhan mutuilen, varmasti tähän joku lyö tieteellisempääkin tekstiä. Smile

Niin nuo app:n mainitsemat 12/7 -jouset on GT-R:n K-Sport street-sarjassa ihan vakiojouset, vertailuna juuri S14Confusedsa on noin 8/6 vakiona. Eli hyvin todennäköisesti nuo on suunnilleen yhtä jäykät kuin 8/6 sxConfusedsä..

Vertailun vuoksi, esim mkiv suprassa vakio etujousi on 18.6kg k-sportilla.. Smile Eli ei oikein ole vertailukelpoisia eri automallien välillä nämä.
Reply
#9
Tämän sarjan opukset ainakin olleet hyviä: http://www.amazon.com/Competition-Car-Su...667&sr=8-5

Kuriositeettina, mulla on McPherson-tolpassa niinkin jyrmy vieteri kuin 200kg/cm (tai 20kg/mm, miten sen nyt haluaa ilmaista). Per vieteri löytyy kuormittavaa massaa 310-315 kg. Sitä voipi sitten vertailla vipusuhteen kautta GT-R:n nurkkapainoihin suhteutettuna, voi tulla mielenkiintoisia tuloksia. Kun tiedät sen efektiivisen jousivoiman pyörällä, voit toki verrata mihin tahansa muuhunkin härveliin. Yksi vaihtoehto on tietysti vaan lähteä ajamaan ja muuttaa silläviisiin, miten hyvältä tuntuu. Kokemuksesta voin sanoa, että ensialkuun se säätöhomma ei uuden auton kanssa kovin helppoa ole.
Reply
#10
Joltain nettisivulta luin joskus että R32 GT-R:ään ratakäyttöön sopivat jousivakiot olisivat 10kg/mm joka nurkkaan tai vaihtoehtoisesti taakse 8kg/mm.
Reply
#11
Mika_T Wrote:
app Wrote:Ja sitten kun tiedetään paljonko jousi painuu kasaan x määrän pyörän noustessa y määrän niin siitä voidaan päätellä mitä?
Siitä tiedetään efektiivinen jousivakio, kun tiedetään puristamiseen käytetty voima.

Luulen että vähimmällä vaivalla pääset, kun paukautat jonkun tunnetun merkin rata-alustan autoon ja lähdet siitä sitten säätämään jousivakiota ja iskareita oman mieltymyksen mukaan. Korin vahvistamista kannataa myös harkita jos ihan pelkkään ratapuuhaan rakennat auton.

Eli lähden nyt noilla ajelemaan ja kokeilemaan. Efektiivisen jousivakion tietäminen ei tässä kohdassa auta koska en edes tiedä miten auto noilla jousilla toimii. No kello kertokoon.

Korin vahvistaminen/jäykistäminen hoituu talven aikana kaarilla. Luotan GT-R:n koppaan sen verran, että vahvistehitsauksia saumoihin tuskin tarvitaan.
DNSF Mediterranean Sea Scrapyard Run 2011 Blogi
Mä haluaisin just divaanisohvan, ja siihen Ikeasta sellaisen loimen! -Xenon

Nissan Skyline GT-R BNR32
Nissan Pathfinder dCi LE R51
Reply
#12
Jos nuo ovat k-sportin sarjan ns. "vakio" jousikovuudet niin voisin väittää, että ovat varmasti liian löysät. Omassa vessassa on D2 alusta vakio jousijäykkyykksillä ja on aivan liian löysä radalle, huomaa siitä, että alusta toimi parhaiten kun iskarit oli säädetty jäykimpään sekä edestä, että takaata. Asioihin tietenkin vaikuttaa varmasti kanssa sitten se jos alustassa on uniball/uretaani puslat ja kunnon vakaajat ja poikkituet, mitä omassa ei vielä ole.
ex: 200sx racing edition
Reply
#13
Malibudha Wrote:Jos nuo ovat k-sportin sarjan ns. "vakio" jousikovuudet niin voisin väittää, että ovat varmasti liian löysät. Omassa vessassa on D2 alusta vakio jousijäykkyykksillä ja on aivan liian löysä radalle, huomaa siitä, että alusta toimi parhaiten kun iskarit oli säädetty jäykimpään sekä edestä, että takaata. Asioihin tietenkin vaikuttaa varmasti kanssa sitten se jos alustassa on uniball/uretaani puslat ja kunnon vakaajat ja poikkituet, mitä omassa ei vielä ole.

Ei ne unipallit ja jäykemmät puslat vaikuta jousien jäykkyyden säätöön yhtään mitään. Niillä lähinnä halutaan auto reakoimaan ohjausiikkeisiin nopeammin jne. Mutta vakaajat ja niiden kiinnityspisteet alatukivarsissa vaikuttaa jousien säätöön/hakuun mutka ajossa paljonkin.

Ite tosin olen ajatellut koittaa ens kesänä ajoa ilman vakaajia jäykillä jousilla... ihan testi mielessä. Ehkä sitten kunnollinen säädettävät vakaajat eteen jossain vaiheessa.
RS13 ---> VQ35DE
Reply
#14
No toi on nyt ensimmäinen setuppi. Siitä sitten parantamaan kun kokemusta karttuu. Itseasiassa tänään sain alustan alle ja auton kauniisti tonttiin. Säädöt tappiin ja radalle.

Tosin taidan hieman nostaa autoa kunnes saan takapään säädettäväksi. Sen verran reilusti tipahti et camberit on aika perseellään takana.
DNSF Mediterranean Sea Scrapyard Run 2011 Blogi
Mä haluaisin just divaanisohvan, ja siihen Ikeasta sellaisen loimen! -Xenon

Nissan Skyline GT-R BNR32
Nissan Pathfinder dCi LE R51
Reply
#15
Sinä joudut hankkia camber säätö mahdollisus takana ja myös etupäässä.
vakio säädöt ei riittä.

Etupään camber ja caster on todella tärkeä tähän auton.(camber min3 ja caster min 4)
Multilink on jotenkin vaikempi saada hyvä mutta se on varman kokemusta kiinni.
bumpsteer on yks asia joka on näille autolle onkelma. sehän on yks idea tarkistaa ennen rataan menoa.

sit kun näitä on saatu kunton voit miettiä "spring ratea" Smile
10eteen ja 8 takaa ois hyvä alku.

Kannatta muista myös että oman auton "omat säädöt" joka sopii ajotyylin.

Jos pääsen kunnon vaakan niin se helpottais paljon. ei vaan kulmapainot, ristimitta on myös tärkee.




Reply
#16

Kyllä ne oli siellä K-sportilla on niin hukassa noiden asioiden kanssa että voi olla että se sun alusta on niin etäällä mistään kunnon rata-alustasta,että siihen mitkään normi opit päde.

Mutta tosiaan,siitähän se selviää.Olis hyvä jos saisit jotain asiantuntija lausuntoa siitä että miten se pelaa,ja onko siitä toivoakaan saada hyvää.
Nissan z32tt<br />Mitsubishi Lancer evo V <br />Honda CR 125<br /><br />500whp.net
Reply
#17
wester Wrote:Sinä joudut hankkia camber säätö mahdollisus takana ja myös etupäässä.
vakio säädöt ei riittä.

Etupään camber ja caster on todella tärkeä tähän auton.(camber min3 ja caster min 4)
Multilink on jotenkin vaikempi saada hyvä mutta se on varman kokemusta kiinni.
bumpsteer on yks asia joka on näille autolle onkelma. sehän on yks idea tarkistaa ennen rataan menoa.

sit kun näitä on saatu kunton voit miettiä "spring ratea" Smile
10eteen ja 8 takaa ois hyvä alku.

Kannatta muista myös että oman auton "omat säädöt" joka sopii ajotyylin.

Jos pääsen kunnon vaakan niin se helpottais paljon. ei vaan kulmapainot, ristimitta on myös tärkee.

Kiitoksia vinkeistä. Itse ajattelin säätää ensin ihan tehtaan arvoihin ja sitten lähteä pikkuhiljaa muuttamaan ihan vaan kierrosaikojen/omien mieltymysten kautta.

andyman Wrote:Kyllä ne oli siellä K-sportilla on niin hukassa noiden asioiden kanssa että voi olla että se sun alusta on niin etäällä mistään kunnon rata-alustasta,että siihen mitkään normi opit päde.

Hyvän tuosta saa varmasti mutta parasta ei koskaan. Enkä sitä yritäkään. Ison rahan rata-alustat erikseen mutta kyllä tuolla varmasti alkuun pääsee.
DNSF Mediterranean Sea Scrapyard Run 2011 Blogi
Mä haluaisin just divaanisohvan, ja siihen Ikeasta sellaisen loimen! -Xenon

Nissan Skyline GT-R BNR32
Nissan Pathfinder dCi LE R51
Reply
#18
Kattelin noita valmiita "rata-alustoja" tuossa itsekkin, niin pisti silmään, että ainakin HKS:n Hipermax 3 super sport alustassa jäykkyydet on 14/12.

HKS:n sivuilta; Series Concept: Designed and tuned for circuit use with Semi slick "S" tyres.

Suottaapi olla aika kivireki siva reissulla...
"Assumption is the mother of all fuckups"
Reply
#19
Veikkaisin, että eri tolpillakaan noi ei ole vertailukelpoisia.
DNSF Mediterranean Sea Scrapyard Run 2011 Blogi
Mä haluaisin just divaanisohvan, ja siihen Ikeasta sellaisen loimen! -Xenon

Nissan Skyline GT-R BNR32
Nissan Pathfinder dCi LE R51
Reply
#20
Niin,kyllä. Mitäs säätöjä siinä alustassa on?

Jotenkin tuntuu että aika vähän porukka noita alustojaan huoltaa ja säätää.Aika hienosäätöä noissa alustoissa ne säädöt kuitenkin on,pitäis simmityksiä muuttaa jos jotain isompaa haluais.

Omassakin olisi paljon hommaa jos hyvän haluaisi.Pitää ottaa seuraavaksi työnalle nuo alusta ja jarru hommelit.
Nissan z32tt<br />Mitsubishi Lancer evo V <br />Honda CR 125<br /><br />500whp.net
Reply
#21
Korkeussäätö, jousen esijännityksen säätö ja sisään/ulos joustolle (säätyvät molemmat samalla) 36-portainen säätö.

Ja tietty jäykkyys sitten jousta vaihtamalla.
DNSF Mediterranean Sea Scrapyard Run 2011 Blogi
Mä haluaisin just divaanisohvan, ja siihen Ikeasta sellaisen loimen! -Xenon

Nissan Skyline GT-R BNR32
Nissan Pathfinder dCi LE R51
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)