Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Maxima täristää
#1
Tarina on tällainen

Tuli ostettua Nissan Maxima 3.0 V6 vm-2000 A33 jota vaivaa outo, häiritsevä vatkutus nopeudessa 95-125kmh. ja silloinkin vain hetkittäin, mutta kun vatkutus alkaa on se lievästi sanoen rajua, rattikin vapisee sekä verhoilumuovit rämisevät.
Tähän mennessä vaivaa on lääkitty tasapainottamalla renkaat, ei auttanut. Oikomalla vanteet, "ne pienet heitot", ei auttanut. Ostamalla uudet renkaat, ei auttanut. Laittamalla uudet jarrulevyt ja jarrupalat sekä herkistetty jarrumännät ja jarrusatuloiden liukupultit. Ei auttanut... rahaa on jo palanut jo siihen malliin, että paaliin vois auton laittaa.

Kerrotaan vielä, että tärskytys alkaa vasta kun matkaa on taitettu noin 15-25km

Alkaa jo masentamaan. autolla on ajettu 165000km.
Mitäköhän pitäis tehdä seuraavaksi? Uudet vetarit ja pyöränlaakerit??? ???

Että näin
Mikään ei mene ikinä kohtuudella...
>Maxima A33 vielä se liikkuu...
(ex:ät 2107, E55A, E33A, 2X 960stw, P10, EA5W)
Reply
#2
Kummaltapuolen tuo vatkaus tulee? Itselläni on -98 mallin 2 litrainen maxima ja siinäkin on pikkasen havaittavissa samaa vikaa.Oikean puoleista vetaria hiukka epäilen omassa kun on kääntäessä löysää vaihdelaaton päässä ja nyppää melkosesti ohjaukseen kun vaihdetta vaihtaa(automaatti).
Reply
#3
Vasenta puolta epäilen. Repsikassa istuessa ei vatkutusta tunnu niin paljoa. (piti pistää kaveri ajamaan)

Nostin vasemman etupyörän ilmaan ja käänsin linkkuun vasemmalle sekä pyörittelin jolloin tuli todettua, että ulommassa murroksessa on pyörän kehältä mitattuna noin 2cm väljää.

Oikealla puolella sama toimenpide ja tulos 1-2cm väljää
Tiedä sitten johtuuko tuosta...? Pitää vissiin tunkkailla uudestaan ylös ja ravistella kunnolla vetarit...

Etupyörät on ravisteltu eikä laakereissa tunnu väljää, mutta mene ja tiedä.
Mikään ei mene ikinä kohtuudella...
>Maxima A33 vielä se liikkuu...
(ex:ät 2107, E55A, E33A, 2X 960stw, P10, EA5W)
Reply
#4
Kyllä vetari voi tuon aiheuttaa jos ei ole enään tasapainossa.Joku kuulalaakereista kulunut epätasaisesti taikka rikkoutunut mutta siinätapauksessa olis kyllä jo enemmänkin heittoa. Koita vetaria pyörä alhaalla vääntelemällä sitä edestakas. Jos on väljää niin sit voipi olla vaihto edessä.
Reply
#5
Tuli kokeiltua vaihtaa vasen eturengas taakse ja takarengas eteen.
Totesin myös, että todella hyvää vanteen oikomista, kun tuossa etuvanteessa oli sisäreunassa hieman heittoa... No nyt se on sitten takana...
Vetareista rapsuttelin niihin kertyneet moskat pois.
Sitten tuli heitettyä sitten sellainen 60km mittainen testiajo ja nyt voi todeta vatkutuksen vähentyneen merkittävästi. Oikeastaan paha enään sanoa täristääkö auto vai johtuuko se vain huonosta tienpinnasta yhdistettynä matalaan rengaskokoon (renkaat 235/45.17), mutta jotain järjestelmällistä nypytystä on vielä havaittavissa...
Kiitos jartsa70:lle tiedoista. Nyt yritän pärjäillä tämän Maximaalisen ajonautinnon kanssa. PS: ei huono auto muuten tuo Maxima...
Mikään ei mene ikinä kohtuudella...
>Maxima A33 vielä se liikkuu...
(ex:ät 2107, E55A, E33A, 2X 960stw, P10, EA5W)
Reply
#6
No niin tämäkin tarina on viimenään tullut päätökseen...

Onko täristys loppunut. Ei. Viimenään sain vaihdatettua nuo vetarien nivelet,(aivan saatanan kalliit!) sekä kaiken muun liikkuvan etupäässä. Eipä näistä mitään apua ole ollut. Ajossa on yhä sama tunnelma, kuin joku hakkaisi kuminiujalla ridetangonpäähän, etenkin kun ratti on hieman käännettynä (ohitukset, mutkainen tie). Suoraan ajaessa yli 80km/h täristää kuin rengas olisi epätasapainossa. No kyllä tuolla tuon kolme kilometrin kauppamatkan ajaa, kunhan ei pitemmälle lähde.
Yhden kesän ajelin madalletulla alustalla ja silloin ei täristänyt, vaan jyristi kuin olisi ajanut koko ajan liian isolla vaihteella.
Hieman harmittaa koska nissukka on muuten moitteetomassa kunnossa.:-\

Tämä juttu on nyt taputeltu, koska ainoa jäljellä oleva vaihdettava osa on koko auto...
Mikään ei mene ikinä kohtuudella...
>Maxima A33 vielä se liikkuu...
(ex:ät 2107, E55A, E33A, 2X 960stw, P10, EA5W)
Reply
#7
msv1700 Wrote:Tuli kokeiltua vaihtaa vasen eturengas taakse ja takarengas eteen.
Totesin myös, että todella hyvää vanteen oikomista, kun tuossa etuvanteessa oli sisäreunassa hieman heittoa... No nyt se on sitten takana...
Vetareista rapsuttelin niihin kertyneet moskat pois.
Sitten tuli heitettyä sitten sellainen 60km mittainen testiajo ja nyt voi todeta vatkutuksen vähentyneen merkittävästi. Oikeastaan paha enään sanoa täristääkö auto vai johtuuko se vain huonosta tienpinnasta yhdistettynä matalaan rengaskokoon (renkaat 235/45.17), mutta jotain järjestelmällistä nypytystä on vielä havaittavissa...
Kiitos jartsa70:lle tiedoista. Nyt yritän pärjäillä tämän Maximaalisen ajonautinnon kanssa. PS: ei huono auto muuten tuo Maxima...
No joo, Maximaan ei oikein sovellu kuin 205-60/16 olevat renkaat ei edes oma 215-55/16 , mulla on kolmas Maxima ja kaikissa sama juttu ei vaan sovellu suomen teille matalammilla kumeilla ,tai joutuu tinkimään ajo nautinnosta Smile
Reply
#8
Nautintoja lienee monenlaisia, mulla alla 245/45-18 ja tuntuvat passeleilta.
240Z -72 200SX -91 Maxima QX -04
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 2 Guest(s)