Eihän tällanen projekti tänne kuulu mut ajattelin laittaa jos jotain kiinnostaa ja joku muu haluaa rakennella vastaavaa.
Eli kaverin kanssa pyöräytettiin Ghettoblaster -projekti vihdoin kunnolla käyntiin. Tämän piti soida jo kesällä 2007 mutta ei saatu aikaiseksi rakentaa sitä. Kyseessä on siis "kannettava" soitin josta on tarkoitus saada mahdollisimman paljon ääntä, mahdollisimman pitkään. Tällä soittimella siis häiritään kanssaihmisiä biitsillä, festareilla, leirintäalueilla jne jne.
Soitin ottaa virtansa 12V akusta ja akuksi valittiin huoltovapaa moottoripyörän hyytelöakku Biltemasta. 14Ah akku antoi parhaan kompromissin niin koon ja painon, virran kuin hinnankin suhteen, se siis valittiin. Vahvistimen virkaa toimittaa ainakin yksi http://www.41hz.com:in AMP6-Basic vahvistin joka on erittäin edullinen rakennussarja. Se antaa mukavasti tehoa hyvällä hyötysuhteella ja on helppo kasata koska siinä ei ole pintaliitoskomponentteja.
Soittimeksi tilattiin e-ville.hkta halpis-MP4 soitin näytöllä, 2Gt muistilla ja muistikorttipaikalla. Tämä puretaan ja integroidaan soittimen koteloon. Virtansa se ottaa samaisesta akusta, näyttö, näppäimet, USB-liitin ja muistikorttipaikka asennetaan soittimen etupaneeliin.
Elementtejä ei ole vielä valittu. Testiin otetaan ainakin SPL Dynamicsin erillissarja sekä vanhat Jamon kotelokaiuttimen elementit. Tarkoitus on löytää mahdollisimman herkät elementit jotka tarjoavat sopivasti bassoa myös vapaassa tilassa. Myös Hertzin 8" subbarielementti on testissä ja jos se saadaan toimimaan akkuvirralla ja tuollaisella samanlaisella vahvistimella, eikä se lisää soittimen painoa liikaa, lisätään se vielä tuottamaan lisäbassoa.
Näiden lisäksi soittimeen lisätään akkulaturi ja pistoke takapaneeliin jolloin soittimen voi ladata koska tahansa, mistä tahansa sähköpistokkeesta. Soittimen pitäisi pikaisten laskelmien mukaan soida kuitenkin jopa 20 tuntia täydellä voimakkuudella, joten suurta latailutarvetta ei pitäisi olla.
Tässä kuva kasatusta vahvistimesta ja ensimmäisestä testitilanteesta. Testasin JPW:n Mini Monitor -kaiuttimella ja Philipsin MP3 -soittimella miten homma pelaa ja kyllä se kovaa soi jo tollakin kokoonpanolla. Kaiuttimien speksit: impedanssi 6ohm ja herkkyys 87dB.
Jatketaan kaiutintesteillä ja pyöräytetään kotelon rakennus käyntiin ensi viikolla.
Testit käytettävistä elementeistä alkoivat tänään. Haalin varastoista testiin wanhat Jamon Studio Sound 120 kolmitiekaiuttimet. 6,5" bassoilla ja kahdella diskantilla. Impedanssiksi lupaavat 4-8ohm, tehonkesto 120w tai jotain. Toisena testiin pääsi SPL Dynamicsin EXT 6.2 autoerillissarja. Tämän impedanssia en ole löytänyt, herkkyys kuitenkin 92dB (1W/1m). Erillissarjan asensin Jamon koteloon.
Molemmat soi ihan hyvin (kovaa). Jamot soivat hiukan kovempaa mutta SPL Dynamicsin ääni oli paljon parempi. Toisaalta SPL Dynamicsit autokaiuttimina kärsii alapään toiston suhteen vapaasta tilasta. Viimeinen rypistys molemmilta jäi puuttumaan joten testit jatkuu. En kyllä tiedä testissä käytetyn MP3 -soittimen antosignaalin tasoakaan, joten on syytä testata tilanne vielä laitteeseen asennettavalla soittimella kunhan se ensi viikolla saapuu.
Jos jollain on ehdotuksia hyviksi elementeiksi projektiin, otan niitä mielelläni vastaan. Edellytyksinä edullinen hinta (toistaiseksi kustannukset alle 100e eikä suuria määriä rahaa ole tarkoitus tuhlata), suuri herkkyys (=paljon ääntä) ja mielellään 4ohmin impedanssi sillä vahvistimesta saadaan eniten tehoa 4 ohmiin.
Sen verran jäi vielä häiritsemään että kytkin ohjelmanlähteeksi tietokoneen. Ja nyt saa kyllä jo riittävästi ääntä, eli testissä olleen MP3-soittimen antosignaalin taso ei riittänyt. Tosin nyt kaiuttimet saa särkemään joten teho loppuu kesken, tarttee siis palata elementtien valintaan ja impedanssin sovittamiseen jotta vahvarista saadaan kaikki irti.
Olette varmasti jo ajatelleet tätä,mutta sanon kuitenkin.
Eikös autokajareiden materiaalit kestä paremmin säätä.
Tässäkin käytössä olisi varmaan suotavaa että vehkeet kestää kosteutta mahdollisimman hyvin.
Nissan z32tt<br />Mitsubishi Lancer evo V <br />Honda CR 125<br /><br />500whp.net
Ale Wrote:Mun täytyy kaikkien ikäväksi todeta, että mulla on kehitteillä sellanen musiikkilaite mitä ei oo ennen tapahtumissa nähty. Se huutaa parhaimillaan
100 watin tehoilla yli 10 tuntia kerrallaan. Sitä ei voi irroittaa seinästä, ei voi ottaa pois eikä sammuttaa. Ei myöskään rikkoa. Ainoa mahdollisuus säästyä siltä,
on tilanne jossa se jostain syystä jäisi kotiin. ;D 8)
Uldiz Wrote:Siis toi pieni kikkare on vahvistin ???
Joo. Kompakti vehje. Eikä kehitä lämpöä juurikaan, hyötysuhde on niin hyvä. Pieni jäähdytysprofiili riittää tai vaihtoehtoisesti kiinnittää sen lämpiävän piirin kotelon runkoon jäähdytystä varten.
andyman Wrote:Olette varmasti jo ajatelleet tätä,mutta sanon kuitenkin.
Eikös autokajareiden materiaalit kestä paremmin säätä.
Tässäkin käytössä olisi varmaan suotavaa että vehkeet kestää kosteutta mahdollisimman hyvin.
Kyl noi autoelementit on tällä hetkellä edellä juuri edellä mainitusta syystä, lisäksi ne ovat uudet.
Soittimesta on tarkoitus tehdä "pomminkestävä" joten kosteudenkesto on myös tärkeä. Tarvitsisinkin jonkun aineen millä pinnoitaa puukotelo kosteudenkestäväksi ennen lopullista pintamateriaalia, oli se sitten nahka, maali tai mikä tahansa.
Ale Wrote:Kyl noi autoelementit on tällä hetkellä edellä juuri edellä mainitusta syystä, lisäksi ne ovat uudet.
Soittimesta on tarkoitus tehdä "pomminkestävä" joten kosteudenkesto on myös tärkeä. Tarvitsisinkin jonkun aineen millä pinnoitaa puukotelo kosteudenkestäväksi ennen lopullista pintamateriaalia, oli se sitten nahka, maali tai mikä tahansa.
Ei kyllä näin tule mitään pinnoitetta mieleen millä saataisi tuo "pomminkestävyys" vesiräjähteiden osalta täyttymään. Tai tulee toki, mutta ympäristö säännökset estää kunnon aineiden käytön (kyllästeet). Järkevin olisi varmaan rakentaa se päällystetystä vanerista, joka on tarkoitettu ulkokäyttöön. Kosteuselämisen aiheuttamat kolot ja materiaalin pehmentyminen tässä nyt ne pahimmat ongelmat on, eikä vältämättä lahonkestävyys, jonka saa varmasti riittäväksi puu ja pintakäsittelyn valinnalla. Kuitulevyt kannattaa ensimmäisenä unohtaa, kun eivät vettä siedä, mutta kosteus ei aiheuta kun lievää paisumista. Puulevyt taas halkeavat, kun kostuvat. Vanerista kun teet niin tulee ihan hyvä. Tiivistykseen ja liimoihin kun kiinnität huomion niin tuskin tulee ongelmia oli se pinnoite mikä vaan. Pinnoite (ulkomaali, venelakka tai filmi) on kuitenkin saatava joka kohtaan myös sisälle, koska en usko elementtien pitävän kosteutta täysin ulkona.
Pari ideaa.. Noista oikeesti mitään tiedä mutta studiomonitoreina käytettävät kajarit tarjoaa ainakin kokoon nähden ääntä kiitettävästi, hinnoista ei hajuakaan. Kotelo puun sijaan alumiinista, saa sitä kannettavuutta...
Nopeesti lukaistuna ihmetytti tuo että 14ah akulla 20h kestoa, 50w vahvarilla kulutus 4A tunnissa jolloin kesto jää 3.5h pintaan mun matematiikalla...
Autoviitala Drift Team, Chevrolet Camaro 6.2 LS3 -70
Mikko Wrote:Nopeesti lukaistuna ihmetytti tuo että 14ah akulla 20h kestoa, 50w vahvarilla kulutus 4A tunnissa jolloin kesto jää 3.5h pintaan mun matematiikalla...
Voit olla oikeassa, testit sen vasta kertoo. Toisen vastaavan projektin laite soi kuitenkin jopa 20h vastaavalla vahvarilla ja akulla. Toi "täysillä" ei välttämättä tarkoita että vahvarista otettais kaikki irti. Kuten tossa yhdessä testissä kävi ilmi, oli vahvarissa vielä varaa mut mp3-soittimessa oli voimakkuus tapissa. Siihen kuitenkin pyritään että soi mahdollisimman kovaa, keston kustannuksella. Kunhan nyt saadaan kuitenkin useamman tunnin kuunteluaika yhdellä latauksella.
Mikko Wrote:Noista oikeesti mitään tiedä mutta studiomonitoreina käytettävät kajarit tarjoaa ainakin kokoon nähden ääntä kiitettävästi, hinnoista ei hajuakaan.
Oon PA-elementtejä tässä tutkinut. Sieltä löytyy kyllä herkkiä elementtejä ja suht edullisestikin. On kyllä lisätutkimisen arvoisia. Noi vaan vaatis sit jakosuotimenkin suunnittelun ja kasaamisen.
Mikko Wrote:Kotelo puun sijaan alumiinista, saa sitä kannettavuutta...
Toi on poissuljettu idea. Ei ole mahdollisuutta työstää alumiinia. Ja kallistakin se on. Lisäksi kotelon pitää olla kuitenkin tukeva joten alumiinikotelon materiaalivahvuus pitäisi olla sellainen ettei puukotelo välttämättä ole juuri painavampi. Puukotelossa riittää aika maltillinen ainevahvuus kun lisää sisälle tukevia rakenteita. Etulevy tulee jo upotustenkin takia tuplana joten jäykkyys siinä riittää, muu kotelo pitää vaan saada sitten istumisen ja heittelyn kestäväksi sekä äänettömäksi.
Kymmenen kilon painoon tässä pyritään, eli tommonen täyden kaljakorin verran. Akku painaa 4,2kg, se on isoin paino. Seuraavaksi tulevat elementit, sitten kotelo ja tarvikkeet.
Mikko Wrote:Nopeesti lukaistuna ihmetytti tuo että 14ah akulla 20h kestoa, 50w vahvarilla kulutus 4A tunnissa jolloin kesto jää 3.5h pintaan mun matematiikalla...
Voit olla oikeassa, testit sen vasta kertoo. Toisen vastaavan projektin laite soi kuitenkin jopa 20h vastaavalla vahvarilla ja akulla. Toi "täysillä" ei välttämättä tarkoita että vahvarista otettais kaikki irti. Kuten tossa yhdessä testissä kävi ilmi, oli vahvarissa vielä varaa mut mp3-soittimessa oli voimakkuus tapissa. Siihen kuitenkin pyritään että soi mahdollisimman kovaa, keston kustannuksella. Kunhan nyt saadaan kuitenkin useamman tunnin kuunteluaika yhdellä latauksella.
20h kuunteluaika edellytttäis jotain 0,7A virrankulutusta 14ah akulla tuo kerrottuna jännitteellä antaa wattimääräksi 8w yhteensä, tiedä sitten kuinka kovaa jaksaa soittaa tuollaisella teholla herkempikään kaiutin.
Autoviitala Drift Team, Chevrolet Camaro 6.2 LS3 -70
Mitä suurimmalla todennäköisyydellä elementeiksi valitaan tuo SPL Dynamicsin sarja.
Sain Flextronikilta kyseisen sarjan Thiele/Small -parametrit kotelon rakentamista varten. Autoerillissarjathan ei yleensä ole koteloon tarkoitettu joten suljettu kotelo tuskin tulisi kysymykseen. Tämän vahvisti kotelonlaskentaohjelma joka suositteli 12L refleksikoteloa noin 66Hz:iin viritettynä.
Päätettiin testata elementit mahdollisimman autenttisessa ympäristössä joten Jamojen kotelot valjastettiin käyttöön. Asensimme SPL Dynamicsin bassot Jamojen koteloon ja rajasimme kotelotilavuuden noin 12 litraan jäykän pahvin avulla. Refleksiputki oli jo valmiiksi sinne päin joten sitä emme lähteneet muuttamaan. Kun kaikki oli valmista, oli pettymys suuri kun kaiuttimista kuului heti vähänkään volumea nostettaessa lähinnä pätkivää rätinää. Ajattelimme että vahvistin yliohjautuu tai pahvit pärisevät koteloissa. Nopeasti kävi kuitenkin ilmi että akusta oli loppumassa virta. Akkuhan on Biltemasta ostettu eikä sitä oltu ladattu vaan testit tehtiin virralla mikä niissä ostettaessa on. Näköjään eivät ole täyteen ladattuja, sillä soittoaikaa kertyi yhteensä eri testeissä korkeintaan noin 15 minuuttia.
Testit loppuivat siis lyhyeen koska akkulaturia eikä muuta virtalähdettä ollut. Viikonloppu menee risteillessä ja synttäreillä, mutta testeihin palataan heti maanantaina. Kotelon mitoitus on jo aloitettu ja jos kaikki menee hyvin, tämä soi vappuna.
Tehonkestoon semmonen huomio että vaikka vahvari antaa sen 50W niin ei sitä oikeasti ole käytössä kuin todella vähän aikaa keskimäärin, jos ollenkaan.
Optimi tilanne tietysti olisi jos muusikin kovin kohta olisi just säröytymättömällä maksiteholla. Dynamiikka olisi täysin käytössä, ilman säröä. Ongelmana tietysti että musiikki (eristyisesti mp3 jne) on monesti vaihtelevilla tasoilla äänitettyä.
Mutta turhahan tota teoriassa on miettiä kauheasti, kunhan käytännössä melua riittää.
MIG- ja TIG hitsausta (musta/RST) harrastushommina.
Melkein kuukausi vierähti, mutta tällä viikolla projekti pyörähti aimo askeleen eteenpäin.
Kotelo kasattiin parina arki-iltana Bauhaussista ostetuista mäntyisistä liimapuulevyistä. Aluksi teimme kotelon lähes valmiiksi ja totesimme sen olevan todella massiivinen ja typerän näköinen. Tämän jälkeen se sahattiin sirkkelillä huomattavasti sirommaksi ja kasattiin uudelleen. Puolivalmiiseen koteloon kiinnitettiin akku, vahvistin ja jakosuotimet. Elementeille porattiin reikäporalla asennusreiät ja laitettiin kiinnitystä varten iskumutterit. Elementit kiinnitetään kuusiokolopulteilla.
Testasimme myös pikaisesti sähköisten osien toimivuuden. Kotelossa ei ollut vielä refleksiputkia asennettuna, eli kotelo oli "suljettu", joskin vielä vuotava. Jo tässä testissä totesimme ääntä tulevan ihan mukavasti ja kun se kuulosti vielä laadukkaalta niin olimme tyytyväisiä urakkaan.
Tänään homma jatkuu refleksiputkien asentamisella, kotelon huolellisella tiivistämisellä. Sen jälkeen kotelo päälystetään ja eikun rokki soimaan!
Tässä pari kuvaa kotelon kasausvaiheista ja osien asennuksista:
Vehje saatiin kuin saatiinkin viimeisteltyä ja siitä tuli yllättävän hyvä. Toki aivan loppusilaukset tehtiin sellasessa simassa ettei jaksanut ihan täysillä keskittyä ja pari virhettä saatiin aikaiseksi sivulevyjen ja kulmasuojien kiinnityksissä mutta ei haittaa.
Käyttötestit suoritettiin vappuna eikä akkua ainakaan vielä saatu loppumaan kertaakaan, tosin latasimme sitä yön ajan. Laite soi kuitenkin ainakin 6-7 tuntia yhtä soittoa, todennäköisesti hyvin paljon kauemminkin. Ääntäkin lähtee aika mukavasti ja huomio on taattu.
Pari huomiota: Harvalla reissulla tarvitaan näin pitkää akun kestoa ilman välilataamisia. Akkua voisi siis rajusti pienentää. Myös materiaalivahvuutta karsimalla saisi painoa pudotettua. Lisäksi nyt akku, vahvistin ja kytkennät ovat omassa ilmatilassaan. Jos kaikki olisi samassa ilmatilassa elementtien kanssa, voisi kotelon fyysistä kokoa pienentää. Tosin nykyisellään kotelo on kyllä hyvä penkki kahdelle aikuiselle.
Ale Wrote:Vehje saatiin kuin saatiinkin viimeisteltyä ja siitä tuli yllättävän hyvä. Toki aivan loppusilaukset tehtiin sellasessa simassa ettei jaksanut ihan täysillä keskittyä ja pari virhettä saatiin aikaiseksi sivulevyjen ja kulmasuojien kiinnityksissä mutta ei haittaa.
Käyttötestit suoritettiin vappuna eikä akkua ainakaan vielä saatu loppumaan kertaakaan, tosin latasimme sitä yön ajan. Laite soi kuitenkin ainakin 6-7 tuntia yhtä soittoa, todennäköisesti hyvin paljon kauemminkin. Ääntäkin lähtee aika mukavasti ja huomio on taattu.
Pari huomiota: Harvalla reissulla tarvitaan näin pitkää akun kestoa ilman välilataamisia. Akkua voisi siis rajusti pienentää. Myös materiaalivahvuutta karsimalla saisi painoa pudotettua. Lisäksi nyt akku, vahvistin ja kytkennät ovat omassa ilmatilassaan. Jos kaikki olisi samassa ilmatilassa elementtien kanssa, voisi kotelon fyysistä kokoa pienentää. Tosin nykyisellään kotelo on kyllä hyvä penkki kahdelle aikuiselle.
Tosta kyllästämisestä ja vesisuojauksesta tuli mieleen venemaalit. Voisivat soveltua ainakin siihen, ettei puu ole umpihomeessa ekan kosteuden jäljiltä.
Ihan kiva idea. Seuraavaksi sitten vaan hakkuria kehiin, 50-60Ah akku sisään ja joku 2x100W tehoja ulos.
Otettiin muuten matsiakin yhtä blasteria vastaan Vappuna Kaivopuistossa. Heidän soi kyllä kovempaa mutta ääni oli pelkkää diskanttia. Meillä oli huomattavasti puhtaampi ja tanakampi soundi.
Tää on muuten soinu remppakämpillä vapusta asti lataamatta. Vähintään kolmena päivänä viikossa ja muutaman tunnin kerrallaan. Kuunteluvoimakkuushan on toki rajusti pienempi kuin ulkosalla mut hyvin se akku kestää.
Seuraavasta teen huomattavasti köykäsemmän, toi akku on ihan överi tähän. Muutenkin kotelosta ja elementeistä olis nipistettävissä kiloja. No kunhan remppa loppuu niin sit voi rakentaa taas ghettoblasterin.
Vähän samalaista itsekin joskus suunnitellut, mutta enemmän siihen JVC:n Boomblaster-tyyliin.
Ajatuksena oli hommata järeäseinäistä muoviputkea, jonka päihin bassot ja sisään väliseinät erottamaan elementit toisistaan ja ohjelmalähteestä/vahvistimesta. Keskiäänet ja diskantit upotettuna "kuuntelupuolelle", samoin kuin refleksiputket.
Mutta tiedä sitten miten toimisi käytännössä..ehkä basso karkaisi liikaa sivuille..
Ehkä 6-asteen bandpass? ;D
Suikale meni, viina jäi
Member of ~Spirit of the Vihis~ fanclub
Eikös tohon kävis vaikka 200mm viemäriputki, materiaalipaksuus taitaa olla jotain 4mm.. Siihen saa helposti 8" subit päihin, disset kylkeen ja vahvarin/soittimen sisälle.. (4x8" subit compound-tavalla)
V2en suunnittelu ja osien haaliminen on alkanut. Toteutustapa on jo hyvin selvillä. Tästä tulee paljon kompaktimpi ja kevyempi.
Elementit on vielä hakusessa. Vaihtoehtoina on autoelementit tai pa-elementit. Toisaalta mono- vai stereototeutus. 8" elementtejä ei mahdu kahta etulevyyn. Yksi menisi. 6,5" tai 6x9" elementtejä menisi kaksikin. Vahvarina käytän samaa kuin ennen tai monoversiota.
Jupe Wrote:Tuossa vähän tehokkaampi ja pienempi versio. Siis, tämä on se kannettava versio siitä raahattavasta. ;D
Kattelin tossa käytetyn vahvarin datasheetin läpi eikä kyseessä ole tehokkaampi vahvistin. Se on vaan monovahvari. Myöskään herkkyyttä ei saada enempää joten kyseessä ei ole tehokkaampi versio kuin oma V1:nen.