Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Roadsport-kausi 2008
#1
Korkataanpas uusi maanmainio grip-osio ensi kauden Roadsport-kalenterilla. Kausi alkaa poikkeuksellisesti Botniaringiltä, mutta muuten mennään tutulla kaavalla. Kisaviikonloppujen luokkatarjontahan on todella monipuolinen ja jo pelkästään Historic-luokkien kalustoa varten kannattaa vaivautua varikkoa kiertämään. Lisätietoa sarjasta http://historicrace.fi/indexf.htm.

31.5-1.6. Botniaring, Jurva........kansallinen kalenterikilpailu
12.-13.7. Kemora, Veteli...........kansallinen kalenterikilpailu
22.-24.8. Historic Grand Race, Ahvenisto, Hämeenlinna.....kansallinen kalenterikilpailu
20.9. Alastaro.............HRF kerhokilpailu

Sääntömuutoksia tulee ennakkotietojen mukaan sen verran, että sallittujen kumien listaan on tulossa Yokohaman A048, joka on huomattavasti pitävämpi nakki verrattuna menneiden vuosien vaihtoehtoihin. Pitäisi suosia turbovehkeitä ainakin jossain määrin. Lisäksi ilmeisesti rengasprofiilijohdannaiset sakkopainot poistuvat käytännöstä, jolloin Silviankin tuvasta saa lastata kuutisenkymmentä kiloa rautaa pihalle.

Kovia vehkeitä on A-luokkaan kyllä muiltakin tulossa taas viivalle, mutta koitetaan häiriköidä satunnaisesti siellä viiden kärjenkin sisäpuolella. Jos kaikki osuisi nappiin ja ehditään testaamaan ennen kauden alkua, niin Jurvassa voi olla heti mahdollisuuksia hyville pisteille.
Reply
#2
Täytyy kattoo miten kesällä on aikaa ja resurseja, mutta vois noi ahveniston ja alastaron kisat tulla katteleen. Aika vähiin jäi viime kesänä roadsportin kisojen seuraaminen vaikka toisin olin suunnitellut. :-\

OT: Ja juuh hyvä juttu tää Grippi osia. Ilmeisesti puheenjohtajamme nykyinen fanituslinja grippiä kohtaan poiki tämän osion? Smile
RS13 ---> VQ35DE
Reply
#3
Haha, ei sentään. ;D Mietittiin ylläpidon kanssa jo kauan aikaisemmin että tällä käyttöasteella olisi ollut tyhmää pitää kolmea osiota yksinomaan liippareiden käytössä, kun muunkinlaisia motorsport-aktiviteetteja jengi fanittaa. Toivotaan että sisältöä tulee näille uusillekin alueille ettei muutos ihan turhalta vaikuta...
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#4
silveR Wrote:Korkataanpas uusi maanmainio grip-osio ensi kauden Roadsport-kalenterilla. Kausi alkaa poikkeuksellisesti Botniaringiltä, mutta muuten mennään tutulla kaavalla. Kisaviikonloppujen luokkatarjontahan on todella monipuolinen ja jo pelkästään Historic-luokkien kalustoa varten kannattaa vaivautua varikkoa kiertämään. Lisätietoa sarjasta http://historicrace.fi/indexf.htm.

31.5-1.6. Botniaring, Jurva........kansallinen kalenterikilpailu
12.-13.7. Kemora, Veteli...........kansallinen kalenterikilpailu
22.-24.8. Historic Grand Race, Ahvenisto, Hämeenlinna.....kansallinen kalenterikilpailu
20.9. Alastaro.............HRF kerhokilpailu

Sääntömuutoksia tulee ennakkotietojen mukaan sen verran, että sallittujen kumien listaan on tulossa Yokohaman A048, joka on huomattavasti pitävämpi nakki verrattuna menneiden vuosien vaihtoehtoihin. Pitäisi suosia turbovehkeitä ainakin jossain määrin. Lisäksi ilmeisesti rengasprofiilijohdannaiset sakkopainot poistuvat käytännöstä, jolloin Silviankin tuvasta saa lastata kuutisenkymmentä kiloa rautaa pihalle.

Kovia vehkeitä on A-luokkaan kyllä muiltakin tulossa taas viivalle, mutta koitetaan häiriköidä satunnaisesti siellä viiden kärjenkin sisäpuolella. Jos kaikki osuisi nappiin ja ehditään testaamaan ennen kauden alkua, niin Jurvassa voi olla heti mahdollisuuksia hyville pisteille.
Mikäs nyt on ensikauden tekniikkapaketti silviassa? Jääkö sr20 vai jotain muuta?



Nissan z, ymmärrän vapariomistajien tuskan<br />www.500whp.net<br />www.slowtoys.fi
Reply
#5
Lemppa Wrote:Mikäs nyt on ensikauden tekniikkapaketti silviassa? Jääkö sr20 vai jotain muuta?

Juu, parilitraisella mennään vielä ainakin 2008, ahdin vaan vaihtuu 90% todennäköisyydellä sellaiseen, minkä kanssa voi käyttää tarvittaessa isompaa painetta. Pitävämmän kumin kanssa pitäisi olla paremmat saumat höyhensarjalaisia vastaan. 1.6-konversioon on akseli ja toinen lohko odottamassa ja muutenkin suunnitelmat valmiina, jos tämänkin kauden jälkeen näyttää sille että kevennyslinjalle lähdetään.

Konepuolta tärkeämpi homma on varmaan perävälityksen tihennys, nykyisellä 3.9:n välityksellä teoreettiset huiput on siellä kolmensadan haituvilla ja kiihtyvyydessä annetaan tasoitusta. Englannista löysin R32 automaattilaatikkoisen vaparimallin 4.363-rattaat passelisti, pitäisi muuttua kulkupuoli ihan erilaiseksi.
Reply
#6
silveR Wrote:Englannista löysin R32 automaattilaatikkoisen vaparimallin 4.363-rattaat passelisti, pitäisi muuttua kulkupuoli ihan erilaiseksi.

Kerkeää siis kevääksi myös kiinni?
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
Reply
#7
juZz Wrote:
silveR Wrote:Englannista löysin R32 automaattilaatikkoisen vaparimallin 4.363-rattaat passelisti, pitäisi muuttua kulkupuoli ihan erilaiseksi.

Kerkeää siis kevääksi myös kiinni?

Kyllä luulis, tällä viikolla varmaan rojut kotona jo. Smile
Reply
#8
juZz Wrote:
silveR Wrote:Englannista löysin R32 automaattilaatikkoisen vaparimallin 4.363-rattaat passelisti, pitäisi muuttua kulkupuoli ihan erilaiseksi.

Kerkeää siis kevääksi myös kiinni?

Aaahh....Revanssi siis vartilla mielessä? Wink
RS13 ---&gt; VQ35DE
Reply
#9
Hehehee.. mikäjottei. Saadaan silverikin sitten luopumaan synkrolaatikosta Wink
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
Reply
#10
juZz Wrote:Hehehee.. mikäjottei. Saadaan silverikin sitten luopumaan synkrolaatikosta Wink

Kyllähän uusintamittelö passaa, mutta Tremecistä en ihan hevillä luovu. Varsinkaan minkään datsunin omiin kuoriin rakennettavan edestä. Smile
Reply
#11
Kunhan kiusaan Smile
RRKMotorsport.com - Less fixing, more Driving
Achilles Semi-slicksit, Suorakytkentävaihteistot, Vahvat vetoakselit, Quick Change perät, Aerokit korisarjat
Reply
#12
silveR Wrote:Sääntömuutoksia tulee ennakkotietojen mukaan sen verran, että sallittujen kumien listaan on tulossa Yokohaman A048, joka on huomattavasti pitävämpi nakki verrattuna menneiden vuosien vaihtoehtoihin. Pitäisi suosia turbovehkeitä ainakin jossain määrin.

Tosta kumistahan on vissiin olemassa eri seos-vaihtoehtoja. Saako kaikkia seoksia käyttää ja mitä meinasit itse kokeilla/laittaa alle?
スカイライン bnr32 -91
Kun mikään muu ei auta, lue ohjeet.
Reply
#13
dmd Wrote:
silveR Wrote:Sääntömuutoksia tulee ennakkotietojen mukaan sen verran, että sallittujen kumien listaan on tulossa Yokohaman A048, joka on huomattavasti pitävämpi nakki verrattuna menneiden vuosien vaihtoehtoihin. Pitäisi suosia turbovehkeitä ainakin jossain määrin.

Tosta kumistahan on vissiin olemassa eri seos-vaihtoehtoja. Saako kaikkia seoksia käyttää ja mitä meinasit itse kokeilla/laittaa alle?

Seokset on vapaat. Varmaan medium-hard on se millä lähden kokeilemaan kun auto kuitenkin on aika raskas ja rengasta kuluttava. Muistaakseni tota 17-tuumaista saa ainakin mediumina ja medium-hardina.
Reply
#14
silveR Wrote:
dmd Wrote:
silveR Wrote:Sääntömuutoksia tulee ennakkotietojen mukaan sen verran, että sallittujen kumien listaan on tulossa Yokohaman A048, joka on huomattavasti pitävämpi nakki verrattuna menneiden vuosien vaihtoehtoihin. Pitäisi suosia turbovehkeitä ainakin jossain määrin.

Tosta kumistahan on vissiin olemassa eri seos-vaihtoehtoja. Saako kaikkia seoksia käyttää ja mitä meinasit itse kokeilla/laittaa alle?


Seokset on vapaat. Varmaan medium-hard on se millä lähden kokeilemaan kun auto kuitenkin on aika raskas ja rengasta kuluttava. Muistaakseni tota 17-tuumaista saa ainakin mediumina ja medium-hardina.

Paljonko jää painoa kuin heivaat noi extrat pois?
スカイライン bnr32 -91
Kun mikään muu ei auta, lue ohjeet.
Reply
#15
dmd Wrote:
silveR Wrote:
dmd Wrote:
silveR Wrote:Sääntömuutoksia tulee ennakkotietojen mukaan sen verran, että sallittujen kumien listaan on tulossa Yokohaman A048, joka on huomattavasti pitävämpi nakki verrattuna menneiden vuosien vaihtoehtoihin. Pitäisi suosia turbovehkeitä ainakin jossain määrin.

Tosta kumistahan on vissiin olemassa eri seos-vaihtoehtoja. Saako kaikkia seoksia käyttää ja mitä meinasit itse kokeilla/laittaa alle?


Seokset on vapaat. Varmaan medium-hard on se millä lähden kokeilemaan kun auto kuitenkin on aika raskas ja rengasta kuluttava. Muistaakseni tota 17-tuumaista saa ainakin mediumina ja medium-hardina.

Paljonko jää painoa kuin heivaat noi extrat pois?

Noin 1170kg plus sen verran päälle ettei tarvitse stressata bensamääristä puntarille mennessä. Smile
Reply
#16
Quote:Noin 1170kg plus sen verran päälle ettei tarvitse stressata bensamääristä puntarille mennessä.


No eihän tuo nyt ihan tolkuton määrä malmia ole. Vieläkös auton paino vaikuttaa sallittuun vanne-/rengasleveyteen? Eli tuon painoisessa tapauksessa 9" ja 245?
スカイライン bnr32 -91
Kun mikään muu ei auta, lue ohjeet.
Reply
#17
dmd Wrote:
Quote:Noin 1170kg plus sen verran päälle ettei tarvitse stressata bensamääristä puntarille mennessä.


No eihän tuo nyt ihan tolkuton määrä malmia ole. Vieläkös auton paino vaikuttaa sallittuun vanne-/rengasleveyteen? Eli tuon painoisessa tapauksessa 9" ja 245?

Jep, nuo on maksimit. Käytännössä kumi on joko 235/45 tai 245/40, varmaan silti tuo korkeampi hinnan takia sekä siksi että auto on rakennusvaiheessa loksuja myöden suunniteltu about tuon kokoiselle renkulalle.
Reply
#18
Vielä on mahdollisuus nähdä Roadsporteja tänä vuonna. Tulevana lauantaina 20.9 ajellaan finaalikisat Alastarolla, ja mikäli keli on kuiva lupaan pistää kaiken likoon vaparien rintamaa vastaan kotiradalla. Sarjapisteissä ollaan viidennellä sijalla, eteen neljä pistettä mutta taakse vain kaksi joten senkin puolesta saa vääntää ahtonumikkaa ykkösasentoon.

Aikataulut:

8.30 Ilmoittautuminen ja katsastus
9.30 Ohjaajakokous

10.00-10.15 Harjoitus van Diemen SR Sport, SS 1300 ja Locost
10.15-10.30 Harjoitus Historic F/A-F/B, F/C, F/D
10.30-10.45 Harjoitus Historic Formulat
10.45-11.00 Harjoitus Historic G/A, G/D, H, G-H/r1
11.00-11.15 Harjoitus Roadsport-harrasteautot B ja C
11.15-11.30 Harjoitus Roadsport-harrasteautot A ja V8
11.30-11.45 Harjoitus Mini 1000

11.45-12.00 Aika-ajot van Diemen SR Sport, SS 1300 ja Locost
12.00-12.15 Aika-ajot Historic F/A-F/B, F/C, F/D
12.15-12.30 Aika-ajot Historic Formulat
12.30-12.45 Aika-ajot Historic G/A, G/D, H, G-H/r1
12.45-13.00 Aika-ajot Roadsport-harrasteautot B ja C
13.00-13.15 Aika-ajot Roadsport-harrasteautot A ja V8
13.15-13.30 Aika-ajot Mini 1000

13.30-14.20 T a u k o

14.30-15.10 Kilpailu van Diemen SR Sport ja SS 1300 (15 kierr.)
15.10-15.50 Kilpailu Historic F/A-F/B, F/C, F/D (15 kierr.)
15.50-16.30 Kilpailu Historic Formulat (15 kierr.)
16.30-17.10 Kilpailu Historic G/A, G/D, H, G-H/r1 (15 kierr.)
17.10-17.50 Kilpailu Roadsport-harrasteautot B ja C (15 kierr.)
17.50-18.30 Kilpailu Roadsport-harrasteautot A ja V8 (15 kierr.)
18.30-19.10 Kilpailu Mini 1000
n. 19.30 Palkintojenjako

Huom: Kilpailujen kierrosmäärä on viisitoista. Sateen sattuessa kilpailujen kierrosmäärä on kaksitoista.
Järjestäjä varaa oikeuden aikataulu- ym. muutoksiin. Kilpailut käydään peräjälkeen radan tultua selväksi
edellisestä lähdöstä.
Reply
#19
Kausi pulkassa, auto ehjänä ja nelossija sarjapisteissä. Ensi vuonna sitten vielä parempaa kohti. Kisaraportti Roadsport-blogissa http://racesilvia.blogspot.com/. Smile
Reply
#20
No nih onneks olkoon nelossijasta. Tosta on hyvä lähtee tavoittelemaan voittoja ens kaudelle.

Onko autoon tulossa suuria muutoksia talven aikana? Mitään vielä mielessä?
RS13 ---&gt; VQ35DE
Reply
#21
-mikkis- Wrote:No nih onneks olkoon nelossijasta. Tosta on hyvä lähtee tavoittelemaan voittoja ens kaudelle.

Onko autoon tulossa suuria muutoksia talven aikana? Mitään vielä mielessä?

Kiitosta. Smile

Talven aikana on ajatus vähintään puuhata sileämpää pohjalevyä, vaihtaa vanteet kevyempiin ja pulttijako joksikin 5-pulttiseksi, millä sattuu sopivan oloista vannetta olevan tarjolla paremmin. Kaikki korin irroitettavat kuituosat teen uudelleen, nykyiset on jo aika kauhtuneen näköiset. Lisäksi on ollut mielessä hommata jotkut edukkaat slicsit, ja käväistä ensi kesänä ihan piruuttaan koittamassa vauhtia avoimissa lähdöissä Super Salooneja vastaan. Saisi lisää kisakokemusta ilman mahdottomia rengaskuluja. Ratakilsoja kun kärkiporukkaan verrattuna tulee vuodessa luvattoman vähän, ihan aikataulullisista ja taloudellisista realiteeteista johtuen. Tätä projektia varten saattaa olla ohjelmassa myös vähän keventelyä, kuitenkin niin että alle 80 kilon lisäpainolastilla päästään taas Roadsportin minimipainoon. Pääpiirteittäin suunnitelmat on tossa, auto on nyt jo aika nopea ja hyvässä balanssissa, kuskille vaan tarvitaan rutkasti lisää aikaa ratin ja penkin välissä että linjat ja auton hienosäädöt alkaa natsaamaan kohdilleen. Kärkivauhti ei ole enää kaukana.
Reply
#22
Mutta eikö keventäminen auta paljon joka tapauksessa vaikka lisäpainoilla se sitten pitääkin saada kohdalleen, korin jäykkyyden ehdolla toki? Vai onko lisäpainojen sijoittelulle olemassa tarkat määräykset? Äkkiseltään ajatellen lisäpainoilla pystyisi sitten saamaan painopistettä alemmas ja muutenkin voisi pelata painojakauman ja muut balanssiin liittyvät asiat niiden sijoittelulla...

Tuo tuli mieleen lähinnä karting-puolelta jossa matala painopiste on ensiarvoisen tärkeää.
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#23
Xenon Wrote:Mutta eikö keventäminen auta paljon joka tapauksessa vaikka lisäpainoilla se sitten pitääkin saada kohdalleen, korin jäykkyyden ehdolla toki? Vai onko lisäpainojen sijoittelulle olemassa tarkat määräykset? Äkkiseltään ajatellen lisäpainoilla pystyisi sitten saamaan painopistettä alemmas ja muutenkin voisi pelata painojakauman ja muut balanssiin liittyvät asiat niiden sijoittelulla...

Tuo tuli mieleen lähinnä karting-puolelta jossa matala painopiste on ensiarvoisen tärkeää.

Painopistettä voisi inan verran saada alaspäin kyllä, en sitten osaa suoralta kädeltä arvailla paljonko se nopeutta avittaisi. Sittenhän sen näkee. Smile Painonjakauma tossa on muuten aika kivasti kohdillaan jo ennestäänkin, pituussuunnassa hyvin lähellä 50/50 ja sivuttainkin aika tarkkaan.
Reply
#24
silveR Wrote:
Xenon Wrote:Mutta eikö keventäminen auta paljon joka tapauksessa vaikka lisäpainoilla se sitten pitääkin saada kohdalleen, korin jäykkyyden ehdolla toki? Vai onko lisäpainojen sijoittelulle olemassa tarkat määräykset? Äkkiseltään ajatellen lisäpainoilla pystyisi sitten saamaan painopistettä alemmas ja muutenkin voisi pelata painojakauman ja muut balanssiin liittyvät asiat niiden sijoittelulla...

Tuo tuli mieleen lähinnä karting-puolelta jossa matala painopiste on ensiarvoisen tärkeää.

Painopistettä voisi inan verran saada alaspäin kyllä, en sitten osaa suoralta kädeltä arvailla paljonko se nopeutta avittaisi. Sittenhän sen näkee. Smile Painonjakauma tossa on muuten aika kivasti kohdillaan jo ennestäänkin, pituussuunnassa hyvin lähellä 50/50 ja sivuttainkin aika tarkkaan.

Tää nyt menee ihan mutun puolelle, mutta jos painokeskittymiä sijoittaisi nurkkien lähelle niin eikö silloin voisi ainakin teoriassa saada mutkatilanteessa sisälaidan renkaille lisää pitokykyä?
&quot;Kerran olen tehnyt sen virheen, että olen olettanut täällä topicissa yhden asian ja sen jälkeen tuli totaali lynkkaus Xenonin ja jonkun muun toimesta&quot; -Weist<br /><br />Project SpeedWagon - Nissan Stagea 260RS
Reply
#25
Xenon Wrote:
silveR Wrote:
Xenon Wrote:Mutta eikö keventäminen auta paljon joka tapauksessa vaikka lisäpainoilla se sitten pitääkin saada kohdalleen, korin jäykkyyden ehdolla toki? Vai onko lisäpainojen sijoittelulle olemassa tarkat määräykset? Äkkiseltään ajatellen lisäpainoilla pystyisi sitten saamaan painopistettä alemmas ja muutenkin voisi pelata painojakauman ja muut balanssiin liittyvät asiat niiden sijoittelulla...

Tuo tuli mieleen lähinnä karting-puolelta jossa matala painopiste on ensiarvoisen tärkeää.

Painopistettä voisi inan verran saada alaspäin kyllä, en sitten osaa suoralta kädeltä arvailla paljonko se nopeutta avittaisi. Sittenhän sen näkee. Smile Painonjakauma tossa on muuten aika kivasti kohdillaan jo ennestäänkin, pituussuunnassa hyvin lähellä 50/50 ja sivuttainkin aika tarkkaan.

Tää nyt menee ihan mutun puolelle, mutta jos painokeskittymiä sijoittaisi nurkkien lähelle niin eikö silloin voisi ainakin teoriassa saada mutkatilanteessa sisälaidan renkaille lisää pitokykyä?

Vähintään painojen valmistamisesta ja kiinnittämisestä tulis aika haasteellinen homma, jos yhtäaikaa pyritään alas ja nurkkiin. :-X
Reply
#26
Xenon Wrote:Tää nyt menee ihan mutun puolelle, mutta jos painokeskittymiä sijoittaisi nurkkien lähelle niin eikö silloin voisi ainakin teoriassa saada mutkatilanteessa sisälaidan renkaille lisää pitokykyä?

Ei mitään käryä teoriasta, mutta eikös ne käytännössä pyritä asettamaan mahdollisimman keskelle autoa? Autohan muuttaa suuntaansa sitä herkemmin, mitä keskemmällä suuret massat on, mistä saa etua mutkissa.


Ja eikös se renkaille jakaudu samat painot, oli ne massat sitten missäpäin tahansa? ???
Reply
#27
silveR Wrote:
-mikkis- Wrote:No nih onneks olkoon nelossijasta. Tosta on hyvä lähtee tavoittelemaan voittoja ens kaudelle.

Onko autoon tulossa suuria muutoksia talven aikana? Mitään vielä mielessä?

Kiitosta. Smile

Talven aikana on ajatus vähintään puuhata sileämpää pohjalevyä, vaihtaa vanteet kevyempiin ja pulttijako joksikin 5-pulttiseksi, millä sattuu sopivan oloista vannetta olevan tarjolla paremmin. Kaikki korin irroitettavat kuituosat teen uudelleen, nykyiset on jo aika kauhtuneen näköiset. Lisäksi on ollut mielessä hommata jotkut edukkaat slicsit, ja käväistä ensi kesänä ihan piruuttaan koittamassa vauhtia avoimissa lähdöissä Super Salooneja vastaan. Saisi lisää kisakokemusta ilman mahdottomia rengaskuluja. Ratakilsoja kun kärkiporukkaan verrattuna tulee vuodessa luvattoman vähän, ihan aikataulullisista ja taloudellisista realiteeteista johtuen. Tätä projektia varten saattaa olla ohjelmassa myös vähän keventelyä, kuitenkin niin että alle 80 kilon lisäpainolastilla päästään taas Roadsportin minimipainoon. Pääpiirteittäin suunnitelmat on tossa, auto on nyt jo aika nopea ja hyvässä balanssissa, kuskille vaan tarvitaan rutkasti lisää aikaa ratin ja penkin välissä että linjat ja auton hienosäädöt alkaa natsaamaan kohdilleen. Kärkivauhti ei ole enää kaukana.

Että maaefektiä lähetään hakemaan. Meneekö samalla etupuskurin ja helmojen muotoilu uusiksi? Muistelisin että aika "korkealla" sun etupuskuri ja helmat on asfaltista. Jonkinlainen diffuser rakenne tais silviassa muistaakseni olla myöskin. :Smile

Mites tuo jarrupuoli nyt sitten jos meinaat kunnollisia slicksejä alle ruuvata, mitäs paloja olet käyttänyt? Entäs jousitus jos pito lisääntyy?

Quote:Tää nyt menee ihan mutun puolelle, mutta jos painokeskittymiä sijoittaisi nurkkien lähelle niin eikö silloin voisi ainakin teoriassa saada mutkatilanteessa sisälaidan renkaille lisää pitokykyä?

Täytyy ottaa huomioon että auton kallistuessa ulkomutkan suuntaan, paino sisämutkan puoleisista nurkista nousee ylöspäin ja täten nostaa auton painopistettä ylöspäin. Parasta olis varmaan sijoittaa lisäpainot auton keskilinjalle, jos muuten auton kulmapainot on kohdillaan kuskin istuessa penkissä.

Toi vois olla kyllä ihan hyvä idea esim ovaali radoilla. Tosin ovaalilla muutenkin kaikki alustan jutut säädetään ihan päin persettä. ;D
RS13 ---&gt; VQ35DE
Reply
#28
-mikkis- Wrote:Että maaefektiä lähetään hakemaan. Meneekö samalla etupuskurin ja helmojen muotoilu uusiksi? Muistelisin että aika "korkealla" sun etupuskuri ja helmat on asfaltista. Jonkinlainen diffuser rakenne tais silviassa muistaakseni olla myöskin. :Smile

No vähintään matalampaa ilmanvastusta, ei tällä meidän luokan 50mm maavarasäännöllä kunnolliseen maaefektiin pääse. Diffuusori ja etusplitteri on jo kiinni mutta siihen väliin tarvii vielä saada virtausnopeutta lisää että kummankin vaikutus tehostuisi.

Quote:Mites tuo jarrupuoli nyt sitten jos meinaat kunnollisia slicksejä alle ruuvata, mitäs paloja olet käyttänyt? Entäs jousitus jos pito lisääntyy?

Lisää jäähdytystä vaan, muuten noi jarruvermeet on tosi hyvät. Yli 1.1g hidastuvuuksia mittailtu tolla kuviokumillakin, ja auto on sentään melko raskas. Ferodon kolmetonniset palat on ollut käytössä.

Reply
#29
silveR Wrote:
Xenon Wrote:Mutta eikö keventäminen auta paljon joka tapauksessa vaikka lisäpainoilla se sitten pitääkin saada kohdalleen, korin jäykkyyden ehdolla toki? Vai onko lisäpainojen sijoittelulle olemassa tarkat määräykset? Äkkiseltään ajatellen lisäpainoilla pystyisi sitten saamaan painopistettä alemmas ja muutenkin voisi pelata painojakauman ja muut balanssiin liittyvät asiat niiden sijoittelulla...

Tuo tuli mieleen lähinnä karting-puolelta jossa matala painopiste on ensiarvoisen tärkeää.

Painopistettä voisi inan verran saada alaspäin kyllä, en sitten osaa suoralta kädeltä arvailla paljonko se nopeutta avittaisi. Sittenhän sen näkee. Smile Painonjakauma tossa on muuten aika kivasti kohdillaan jo ennestäänkin, pituussuunnassa hyvin lähellä 50/50 ja sivuttainkin aika tarkkaan.

Tiedä sit tuleeko sanottua itsestäänselvyys, mutta ne pohjalevythän voi tehdä sitten riittävän tukevasta materiaalista, sen alemmas ei taida lisäpainoja juuri saada 8)
Reply
#30
silveR Wrote:
-mikkis- Wrote:Että maaefektiä lähetään hakemaan. Meneekö samalla etupuskurin ja helmojen muotoilu uusiksi? Muistelisin että aika "korkealla" sun etupuskuri ja helmat on asfaltista. Jonkinlainen diffuser rakenne tais silviassa muistaakseni olla myöskin. :Smile

No vähintään matalampaa ilmanvastusta, ei tällä meidän luokan 50mm maavarasäännöllä kunnolliseen maaefektiin pääse. Diffuusori ja etusplitteri on jo kiinni mutta siihen väliin tarvii vielä saada virtausnopeutta lisää että kummankin vaikutus tehostuisi.

Quote:Mites tuo jarrupuoli nyt sitten jos meinaat kunnollisia slicksejä alle ruuvata, mitäs paloja olet käyttänyt? Entäs jousitus jos pito lisääntyy?

Lisää jäähdytystä vaan, muuten noi jarruvermeet on tosi hyvät. Yli 1.1g hidastuvuuksia mittailtu tolla kuviokumillakin, ja auto on sentään melko raskas. Ferodon kolmetonniset palat on ollut käytössä.

Niin joo en tiennytkään tuosta 50mm maavarasäännöksestä. Tosin ei noi aerodynamiikka jutut kauheen hyvin hallussa ole vaikka asia onkin alkanut tässä kesän aikana helvetisti kiinnostamaan. Kuinkakohan matalalla esim DTM/Nascar/Le Mans/GT300/GT500 jne sarjojen auton pohjat ovat? Onhan tuolla netissä kaikenlaista tietoa kuinka oikean kilpurin pohjat pitisi muotoilla ja rakentaa jotta esim turbulensit pysyisivät poissa ja muuta hipo hipo juttuja. Mutta jokatapauksessa sileä alusta varmasti vähentää kitkaa ja nopeuttaa virtausta.

Paljonko tollaisia ferodon kolmetonnisia paloja tarvii lämmittää jotta alkaa toimimaan sun n.1200kg kilpuris?
RS13 ---&gt; VQ35DE
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)